Työelämä vuonna 2016, ei ehdi syödä tauolla.
Kahvitaukokeskustelussa työpaikalla tuli puheeksi tämänkin.
Ihmeteltiin miten näin vuonna 2016 on vielä työelämässä mahdollista, että ihmisellä ei ole mahdollisuutta ehtiä syömään työpäivänsä aikana.
Eli vieläkin on aloja, joissa lakisääteiset tauot on sellaisia ettei työntekijä ehdi edes syömään.
Esimerkiksi kaupan alalla, 7h työpäivä ja olet oikeutettu 2 x 10-12 min taukoon.
Mitä ehdit tehdä 10-12min kahvitauolla? Käyt vessassa, niin puolet ajasta on mennyt. Kahvi ehtii tippua siinä loppuajalla mutta turha kuvitella ehtivänsä juoda sitä.
Onko ok että ihminen, joka kuitenkin tekee 7h työpäivän, joutuu valitsemaan vessassa käynnin ja syömisen välillä? Onko ok että ihminen pakotetaan, lähes täyden päivän tehdessään, ahmimaan ruokansa niin nopeasti pakon edessä?
Vaikea kuvitella esim. työterveyshoitajan suosittelemassa että tuota.
Mitään ajatuksia/mielipiteitä aiheesta?
Kommentit (71)
Olin töissä terveyskeskuksessa siivoojana ja siellä oli puolen tunnin ruokatauko ja kaksi kymmenen minuutin kahvitaukoa.
Iltapäivän kahvitauko jäi aina pitämättä eikä yleensä sitä puolen tunnin ruokataukoakaan ehtinyt pitämään kunnolla. Kymmenessä minuutissa hotkit ruokasi ja äkkiä takaisin töihin.
Ei huvittanut jäädä aina päivän päätteeksi tekemään töitä loppuun eikä töitään voinut toisillekaan jättää joten siksi noin taukojen kanssa. Enää en menisi sinne töihin vaikka saisin isompaa palkkaa! Muutenkin kauhea kiire ja pinna kireällä kaikilla.
Itse olen ollut töissä myymälässä jossa oli aina vain yksi myyjä töissä, ei ikinä kahta samanaikaisesti. Työpäivät olivat 8 tunnin mittaisia eikä myymälää saanut laittaa kiinni tauon ajaksi. Eli periaatteessa sai syödä yms. työn lomassa mutta jos asiakkaita tuli niin heitä piti palvella. Ei tämä tosin ollut ongelma minulle kun lupa oli syödä kuitenkin, mutta kiireisinä päivinä kyllä vähän meinasi uuvuttaa. Otin joskus ihan mielenkiinnosta selvääkin tästä ja ihan lakien mukaan meni.
Olin itse melko pitkään kaupan alalla ja hyvin ehdin syömään 12 min tauon aikana. Eväät, jotka olin tehnyt jo kotona, olivat valmiina jääkaapissa ja niiden syömiseen ja mahd. lämmittämiseen meni n. 8min. Välillä oli valmiit leivät, välillä esim. makaronilaatikkoa. Vessassa meni reilu 1min ja tällä laskutoimituksella aikaa jää vielä 3min. Toisen tauon (7h päivästä) käytin yleensä kahvitteluun ja työkavereiden kanssa juoruiluun.
Opettajien tes:iin ei edes kuulu ruokatauko.
Nyt kaikki tietysti älähtävät, että siellä ne opettajat istuvat perse homeessa kolmen vartin välein kahvilla ja keskellä päivääkin on ruokavälkkä, mutta juu, ei silloin syödä. Ruokalassa valvotaan oppilaita, välitunnilla ollaan pihassa tai kopiokoneella tai vastataan huoltajien soittopyyntöihin tai näpytellään Wilmaan tai vaihdetaan eri materiaalit esille seuraavaa tuntia varten.
Jos ei syö koulun kallista ruokaa vaan on omat eväät, ne todellakin täytyy syödä kiireen vilkkaa. Minun luokkani on onneksi ihan opettajanhuoneen vieressä, joten käyn laittamassa eväät mikroon muutama minuutti ennen tunnin loppua ja saan sitten pari minuuttia enemmän aikaa syödä.
Siunaus on, jos sattuu hyppytunti keskelle pitkää päivää. Saa ainakin syödä eväitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse melko pitkään kaupan alalla ja hyvin ehdin syömään 12 min tauon aikana. Eväät, jotka olin tehnyt jo kotona, olivat valmiina jääkaapissa ja niiden syömiseen ja mahd. lämmittämiseen meni n. 8min. Välillä oli valmiit leivät, välillä esim. makaronilaatikkoa. Vessassa meni reilu 1min ja tällä laskutoimituksella aikaa jää vielä 3min. Toisen tauon (7h päivästä) käytin yleensä kahvitteluun ja työkavereiden kanssa juoruiluun.
Mua jotenkin alkoi jo lukiessa vatsaa vääntää kun ajattelin ahmimistasi. Rauhallinen ruuan pureskelu on välttämätöntä ruuansulatusjärjestelmän toimimiseksi kunnolla. Minuutti varattuna vessaan, entäs jos onkin iso hätä? Kuulostaa kyllä kamalalta ja ei-yhtään-rentouttavalta tauolta. :(
Tässäkin olisi hyvä aihe tutkia esim. miten tämä vaikuttaa suomalaisten lihavuuteen!
Naisvaltainen, matalapalkattu ala. Muistaakseni nämä naiset olivatkin lihavampia?
Vähän ristiriidassa näiden "työhyvinvointi"-ohjelmien ja projektien kanssa, joita varmasti jokaiselta kauppaketjultakin löytyy, jos yksinkertaisesti voisi enemmän vaikuttaa sillä että antaa ihmisen edes syödä rauhassa.
Sama MaRalla.
Yllättäen katseet kääntyy kyllä yhteen liittoon.....
Hoitoalalla kunnollisista tauoista saa vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin alkoi jo lukiessa vatsaa vääntää kun ajattelin ahmimistasi. Rauhallinen ruuan pureskelu on välttämätöntä ruuansulatusjärjestelmän toimimiseksi kunnolla. Minuutti varattuna vessaan, entäs jos onkin iso hätä? Kuulostaa kyllä kamalalta ja ei-yhtään-rentouttavalta tauolta. :(
8min ruokailutahti ei ole itselleni hotkimista, vaan reipasta syömistä. Ja minuutissa vessa kyllä hoituu hyvin, vaikka olisi millainen hätä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu?
Onko kyse henkilöstövajeesta vai huonosta organisoinnista esimiehen taholta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8min ruokailutahti ei ole itselleni hotkimista, vaan reipasta syömistä. Ja minuutissa vessa kyllä hoituu hyvin, vaikka olisi millainen hätä.
No minulle se on kyllä hotkimista, en ikinä kotona mättäisi naamaan päivällistä 8 minuutissa.
Tutkimuksetkin kuitenkin tukevat sitä että hitaampi ruuan pureskelu sekä parantaa ruuansulatusta, pitää ihmisen hoikempana ja ihminen tulee täyteen nopeammin eli syö ruokaa vähemmän.
Hidasta sinäkin! :)
Mun työpäivä tänään; 8h työajasta 2h menee taukoihin. Kaksi kahvitaukoa ja tunnin mittainen ruokatunti. Tässä just lounaalla selaan av:ta. Kohta takaisin työpisteelle kuuntelemaan musiikkia ja vähän tekemääm töitä.
Valintojen maailma. Viime kesänä olin työssä, jossa tauot pidettiin autossa ja kahvitaukoja ei ollut. Ei kiitos enää ikinä ja siksipä opiskelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu?
Johtuu naisvaltaisesta alasta. Naiset suostuvat tekemään työtä vaikka talkoilla ja taukoja pitämättä. Miehet eivät ikinä tällaiseen suostuisi.
Miksi te kuulutte niihin paskaliittoihin, maksatte jäsenmaksuja jne, jos ne eivät olet saaneet kymmenissä vuosissa ajettua edes ruokataukoa? Ei varmaan niin kuppaista miesvaltaisen alan duunari-tessiä, että ei löytyisi kunnollisia taukoja siitä. Raksalla ainakin oli 2x12(käytännössä 15min) kahvitauot ja sitten se 30min palkaton ruokkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu?
En ole se jolta kysyit, mutta uskoisin että molemmista.
Sillehän ei voi mitään, että potilaat nyt tarvitsevat kaikenlaista kaikkiin aikoihin. Meillä on esim niin, että vuoron alussa jaetaan parit ja sitten ikään kuin tauotetaan toinen toisemme. Ongelma on se, että kun olet perehtynyt vuoron alussa niihin omiin potilaisiin koneella (tähänkään ei meinaa ikinä aika riittää), niin olet aika pihalla sen toisen potilaista. Siinä ei ehdi mitenkään juosta koko ajan koneella tarkistamassa koska on viimeksi saanut kipulääkettä tai mitä kierrolla on sovittu ja kaikkea mitä potilaat ja omaiset kyselee. Ja kun omia on 8 ja sitten toisen syödessä sulla on 16 potilasta, niin yksin et vaan mitenkään silti välttämättä pärjää. Usein muutkin hoitajat voi tarvita vielä apua siinä niiden omien potilaidensa kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se menee. "Ruokatauko" pidetään meillä usein samalla kun ajetaan kohteesta A kohteeseen B ja kohteeseen C 😐
T. Kotihoidon hoitajaTämä. Tuo eväspuoli vielä menee, kun on kylmälaukku autossa ja voileipää on helppo haukata vaikka ajaessa, mutta ikävämmäksi olen havainnut sen kun ei pääse vessaan. Onneksi on siistejäkin asiakaspaikkoja joissa kehtaa kysäistä, mutta usein ei kehtaa. Eikä huoltoasemaakaan ole aina saatavilla. Meillä kotihoidon toimisto on niin hankalassa paikassa että ei ehdi sinne vessaan, kävelymatka autolta kestää liian kauan. Meillä on siis optimointi käytössä ja asiakaspaikkoja 15-18 päivän aikana, minuuttiaikataulu. Mutta onneksi lehtitietojen mukaan hoitoalalla on löysää ja kiire itse tehtyä, niin voidaan vähän kiristää vielä. Ja palkastakin voidaan vielä leikata.
Itse entisenä kotisiivoojana kävin siistien asiakkaiden luona vessassa ihan kyselemättä. Toki tilanne on varmaan erilainen, kun siivooja saa mennä aika rauhassa ja asiakas puuhailee omiaan eikä hengitä niskaan. Oli kyllä tosi epämiellyttävää aikatauluttaa vessakäynnit sen mukaan, kenen luona vessassa uskaltaa käydä ja kenen luona lattia lainehtii paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpäivä tänään; 8h työajasta 2h menee taukoihin. Kaksi kahvitaukoa ja tunnin mittainen ruokatunti. Tässä just lounaalla selaan av:ta. Kohta takaisin työpisteelle kuuntelemaan musiikkia ja vähän tekemääm töitä.
Valintojen maailma. Viime kesänä olin työssä, jossa tauot pidettiin autossa ja kahvitaukoja ei ollut. Ei kiitos enää ikinä ja siksipä opiskelen.
Aika itsekäs ajatusmaailma. Ei tämä asia minuakaan suoraan koske, mutta kyllä minua kiinnostaa muidenkin työolot ja erityisesti koko maata koskeva työkulttuuri ja sen parannettavat asiat.
Eikä kaikki edes halua tuollaista lorvailutyötä, jos on kovan työmoraalin joskus saanut niin tuollainen löysäily hajottaa päänupin.
Olin kaupassa töissä pitkään ja oli kyllä varsin rasittavaa. Mutta söin vähän kummallakin tauolla, jaksoi paremmin ja ei kaikkea tarvinnut kerralla mätätä naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu?
En ole se jolta kysyit, mutta uskoisin että molemmista.
Sillehän ei voi mitään, että potilaat nyt tarvitsevat kaikenlaista kaikkiin aikoihin. Meillä on esim niin, että vuoron alussa jaetaan parit ja sitten ikään kuin tauotetaan toinen toisemme. Ongelma on se, että kun olet perehtynyt vuoron alussa niihin omiin potilaisiin koneella (tähänkään ei meinaa ikinä aika riittää), niin olet aika pihalla sen toisen potilaista. Siinä ei ehdi mitenkään juosta koko ajan koneella tarkistamassa koska on viimeksi saanut kipulääkettä tai mitä kierrolla on sovittu ja kaikkea mitä potilaat ja omaiset kyselee. Ja kun omia on 8 ja sitten toisen syödessä sulla on 16 potilasta, niin yksin et vaan mitenkään silti välttämättä pärjää. Usein muutkin hoitajat voi tarvita vielä apua siinä niiden omien potilaidensa kanssa...
...jatkan vielä, että siis mm. tästä syystä se tauolla oleva hoitaja harvemmin saa syödä rauhassa tai pitää kunnollista ruokataukoa. Siksikin voi näyttää ulkopuolisen silmään että siellä syömässä istutaan tunti, kun viiden minuutin välein lähdetään muualle ja palataan sitten sen kylmän pöperön pariin...mä en ole vuosiin enää viitsinyt viedä töihin lämmintä ruokaa.
Olen järjestössä töissä ja kokusaikataulujen takia vain silloin tällöin ehdin pitää ruokatunnin. 1/2 h palkatonta työtä työnantajalle siis lähes päivittäin.
Ärrällä olin vuosia, meillähän koko työaika on palkallista, joten syötiin hiljasina hetkinä. Vessassa käytiin myös kun kioski oli mielellään tyhjä. Tietenkin sai laittaa lapun luukulle hetkeksi, mutta sellasia hetkiä harvemmin tuli. Ei viittinyt kiskaa ihan "kesken kaiken" tyhjentää ihmisistä.
Joku työkaveri näistä ruokiksista joskus soitteli pamiin ja sieltä sanottiin, että teillä siellä kiskalla on myös oikeus pitää ne samat tauot, kuin kaupassakin, eli 10-30min riippuen työpäivän pituudesta, mutta työnantaja silloin nappaa sen pois palkasta.
En loppujen lopuksi koskaan tainnut tietää kenenkään laittavan puljua kiinni syömisen takia, varsinkaan puoleksi tunniksi.