Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työelämä vuonna 2016, ei ehdi syödä tauolla.

Vierailija
08.08.2016 |

Kahvitaukokeskustelussa työpaikalla tuli puheeksi tämänkin.
Ihmeteltiin miten näin vuonna 2016 on vielä työelämässä mahdollista, että ihmisellä ei ole mahdollisuutta ehtiä syömään työpäivänsä aikana.
Eli vieläkin on aloja, joissa lakisääteiset tauot on sellaisia ettei työntekijä ehdi edes syömään.

Esimerkiksi kaupan alalla, 7h työpäivä ja olet oikeutettu 2 x 10-12 min taukoon.

Mitä ehdit tehdä 10-12min kahvitauolla? Käyt vessassa, niin puolet ajasta on mennyt. Kahvi ehtii tippua siinä loppuajalla mutta turha kuvitella ehtivänsä juoda sitä.

Onko ok että ihminen, joka kuitenkin tekee 7h työpäivän, joutuu valitsemaan vessassa käynnin ja syömisen välillä? Onko ok että ihminen pakotetaan, lähes täyden päivän tehdessään, ahmimaan ruokansa niin nopeasti pakon edessä?

Vaikea kuvitella esim. työterveyshoitajan suosittelemassa että tuota.
Mitään ajatuksia/mielipiteitä aiheesta?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla kunnollisista tauoista saa vain haaveilla.

Mistä johtuu?

Onko kyse henkilöstövajeesta vai huonosta organisoinnista esimiehen taholta?

En ole se jolta kysyit, mutta uskoisin että molemmista.

Sillehän ei voi mitään, että potilaat nyt tarvitsevat kaikenlaista kaikkiin aikoihin. Meillä on esim niin, että vuoron alussa jaetaan parit ja sitten ikään kuin tauotetaan toinen toisemme. Ongelma on se, että kun olet perehtynyt vuoron alussa niihin omiin potilaisiin koneella (tähänkään ei meinaa ikinä aika riittää), niin olet aika pihalla sen toisen potilaista. Siinä ei ehdi mitenkään juosta koko ajan koneella tarkistamassa koska on viimeksi saanut kipulääkettä tai mitä kierrolla on sovittu ja kaikkea mitä potilaat ja omaiset kyselee. Ja kun omia on 8 ja sitten toisen syödessä sulla on 16 potilasta, niin yksin et vaan mitenkään silti välttämättä pärjää. Usein muutkin hoitajat voi tarvita vielä apua siinä niiden omien potilaidensa kanssa...

...jatkan vielä, että siis mm. tästä syystä se tauolla oleva hoitaja harvemmin saa syödä rauhassa tai pitää kunnollista ruokataukoa. Siksikin voi näyttää ulkopuolisen silmään että siellä syömässä istutaan tunti, kun viiden minuutin välein lähdetään muualle ja palataan sitten sen kylmän pöperön pariin...mä en ole vuosiin enää viitsinyt viedä töihin lämmintä ruokaa.

Höh, kuulostaa tosi kurjalta. :( Ihan kaikkien kannalta, sinun, sen toisen hoitajan ja niiden potilaiden.

Vierailija
42/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opiskeluaikana töissä sekä ruokakaupassa tuuraajana (S-ryhmä), että vakkarina Bauhausissa. Ruokakaupan taukosääntöjä en muista kovin tarkasti, mutta mielestäni siellä taukohuoneessa sai oikeasti olla sen 12,5 tai 30 minuuttia, siirtymisaikaa ei laskettu mukaan. Bauhausissa leimattiin kortilla ulos tauolle jolloin taukoaika alkoi raksuttamaan siitä hetkestä, ja tämä leimauskone oli taukohuoneen vieressä. Tauottajan aikataulut oli laskettu niin, että ehtii siirtymään. :)

Nykyään olen töissä oman alan hommissa jossa taukojen pituudella ei ole mitään väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ravintola-ala. Ruoka keikkuu keittiössä pöydällä ja saat siitä napattua haarukan tai kaksi suuhun, kun juokset ohi edestakaisin.

Vierailija
44/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7h työpäivä ja jaksat valittaa. Oikeesti. 

Normaalistihan työpäivä on 8h, johon sisältyy yksi puolen tunnin palkaton ruokatauko, jolloin palkka maksetaan 7,5h :lta. Tuohon sitten sisältyy ne kaksi n. vartin kahvitaukoa. 

Vierailija
45/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla kunnollisista tauoista saa vain haaveilla.

Mistä johtuu?

Onko kyse henkilöstövajeesta vai huonosta organisoinnista esimiehen taholta?

En ole se jolta kysyit, mutta uskoisin että molemmista.

Sillehän ei voi mitään, että potilaat nyt tarvitsevat kaikenlaista kaikkiin aikoihin. Meillä on esim niin, että vuoron alussa jaetaan parit ja sitten ikään kuin tauotetaan toinen toisemme. Ongelma on se, että kun olet perehtynyt vuoron alussa niihin omiin potilaisiin koneella (tähänkään ei meinaa ikinä aika riittää), niin olet aika pihalla sen toisen potilaista. Siinä ei ehdi mitenkään juosta koko ajan koneella tarkistamassa koska on viimeksi saanut kipulääkettä tai mitä kierrolla on sovittu ja kaikkea mitä potilaat ja omaiset kyselee. Ja kun omia on 8 ja sitten toisen syödessä sulla on 16 potilasta, niin yksin et vaan mitenkään silti välttämättä pärjää. Usein muutkin hoitajat voi tarvita vielä apua siinä niiden omien potilaidensa kanssa...

...jatkan vielä, että siis mm. tästä syystä se tauolla oleva hoitaja harvemmin saa syödä rauhassa tai pitää kunnollista ruokataukoa. Siksikin voi näyttää ulkopuolisen silmään että siellä syömässä istutaan tunti, kun viiden minuutin välein lähdetään muualle ja palataan sitten sen kylmän pöperön pariin...mä en ole vuosiin enää viitsinyt viedä töihin lämmintä ruokaa.

Höh, kuulostaa tosi kurjalta. :( Ihan kaikkien kannalta, sinun, sen toisen hoitajan ja niiden potilaiden.

Joo, kurjaahan se on. Itse nyt on jo tavallaan tottunut, mutta potilaalle se odottaminen on tietysti aina tosi ikävää.

Vierailija
46/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaisista tauoista pitäisi pitää kiinni,asiat ei muutu ikinä kun joustetaan joka asiassa.Jos puolen tunnin tauko on sovittu niin se pidetään vaikka pommi räjähtäisi vieressä,myös hoitoalalla.Ei se työnantajakaan jousta niin miksi sinä joustat?

Vierailija
47/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliitot ei ole saaneet vuonna 2016 aikaan edes asiallisia ateriointi/wc- taukoja työntekijöille?

Jäsenmaksut kai laskutetaan?

Vierailija
48/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kassat tekee usein 7h 45min päiviä.... eli vartti vain puuttuu siitä, että saisi kassa ruokatauon. Eli tuossa ajassa mennään vain kahdella 12min tauolla. :/  Ite en aina viitti edes pitää taukojani, jotta saan kaikki omat hommani tehtyä. 

Vierailija
49/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot ei ole saaneet vuonna 2016 aikaan edes asiallisia ateriointi/wc- taukoja työntekijöille?

Jäsenmaksut kai laskutetaan?

Ammattiliitoilla on vuonna 2016 hippasen tärkeämpiä asioita sovittavana kuin vessatauot.

Vierailija
50/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alakoulun luokanopettaja enkä ehdi syömään minäkään ilman kiirettä. Aikaa usein max. 10 minuuttia. Vessaankaan ei usein ehdi.

Vierailija
51/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (kaupan ala) on onneksi sovittu, että 2x12min pidetään yhteen pötköön. Eli 7h päivässä on yksi 24min tauko. Siinä ehtii jo syödä ja käydä vessassa ja lukea vaikka lehteä. :)

Vierailija
52/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään muulla naisella ole todella runsaita menkkoja? Mietin vaan, että en itse selviäisi pahimpana kahtena päivänä noilla tauoilla ilman, että koko kauppa tulvehtisi... tai siinä juoksulla vessaan viimeistään. Ja siellä vessassa pitäisi ehtiä tehdä muutakin kuin pissiä sekunnissa.  VAi syöttekö jotan estolääkkeitä, että selviätte? Olen siis tosissani, en ymmärrä yhtään.

Vierailija
53/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenelläkään muulla naisella ole todella runsaita menkkoja? Mietin vaan, että en itse selviäisi pahimpana kahtena päivänä noilla tauoilla ilman, että koko kauppa tulvehtisi... tai siinä juoksulla vessaan viimeistään. Ja siellä vessassa pitäisi ehtiä tehdä muutakin kuin pissiä sekunnissa.  VAi syöttekö jotan estolääkkeitä, että selviätte? Olen siis tosissani, en ymmärrä yhtään.

Lääkäriltä saa reseptin lääkkeeseen nimeltä cyclocapron (tai sinne päin) Vähentää vuotoa tehokkaasti. Käytetään vain tarvittaessa ja auttaa heti. Tarvitsin tätä aikoinaan työpäivinä.

Vierailija
54/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kassat tekee usein 7h 45min päiviä.... eli vartti vain puuttuu siitä, että saisi kassa ruokatauon. Eli tuossa ajassa mennään vain kahdella 12min tauolla. :/  Ite en aina viitti edes pitää taukojani, jotta saan kaikki omat hommani tehtyä. 

Missäs näin on?! Kyllä yli 7h päivään kuuluu (palkaton) ruokatauko. Eli jo 7,25h päivään.

Vierailija
55/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs näin on?! Kyllä yli 7h päivään kuuluu (palkaton) ruokatauko. Eli jo 7,25h päivään.

Vai onko teillä sovittu paikallisesti, että otatte mielummin rahana kuin pidätte tauon?

Vierailija
56/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viime vuosikymmenen lopulla yhdessä ruokakauppaketjussa työskennellessä saattoi kesken kymmenen minuutin tauon joutua myös piipatuksi takaisin kassalle. Menetettyjä minuutteja ei saanut takaisin...

Vierailija
57/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there done that. Olin töissä vieläpä isossa marketissa, jossa kassalta taukotilaan ja taukotilasta kassalle kävelykin söi aina pari minuuttia. Siinä kun joku asiakas tuli vielä kysymään jotain (mistäpä olisi tiennyt, että olen tauolla), niin heipähei ajatukselle siitä, että voisi laittaa jotain suuhunsakin.

Tuliko kollega kellon kassa nipottamaan, että nyt meni pitkäksi? 

T. kauppias

Meillä on ainakin kassoilla tietyt ajat tauoille ja jos jää pitämättä niin voi voi. Muuten myöhästytät koko kassalinjaston taukoja jos jäät pitämään taukoasi vasta kun oikeasti pääset sinne. Lisäksi ne 12minuutin tauot on oikeasti aika ilkeitä. Jos joku ei ole keittänyt valmiiksi kahvia niin voi voi, sitten jää juomatta. Et ehdi sitä keittämään ja juomaan. Itse en kykenisi edes syömään tuossa ajassa, tulisi jäätävä ähky. Onneksi en ole kassatyöntekijä niin saan pitää taukoni miten haluan.

Vierailija
58/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutädit ainakin kerkeää pidellä taukoja hakemusten käsittelyajoista päätellen. Myös monet toimistotyöntekijät selaavat ennemmin facebookkia kuin tekevät töitä.

Vierailija
59/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesburgerissa oli yksi 10 minuutin tauko päivässä.  Sen aikana piti ehtiä syömään, samalla vilkuillen kassalle. Jos asiakas tulee, tauko keskeytyy.

Vierailija
60/71 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriltä saa reseptin lääkkeeseen nimeltä cyclocapron (tai sinne päin) Vähentää vuotoa tehokkaasti. Käytetään vain tarvittaessa ja auttaa heti. Tarvitsin tätä aikoinaan työpäivinä.

Lääkettä menkkoihin, koska työnantaja ei salli pitää riittävän usein taukoa? Työelämä vuonna 2016, tosiaan...