Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso ei tahdo elättää opiskelujen ajan

Vierailija
06.08.2016 |

Tilanne on siis se, etten saa nykyisellä koulutuksellani töitä ja opiskelen alaa, jonka pitäisi tulevaisuudessa työllistää minut. Katselin toimeentulolaskurilla, että yksinasuvana voisin saada opintotuen päälle aika ison sosiaaliturvatuen. Puolisoni tulojen vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu saamaan euroakaan.

Ongelma on siinä, ettei avopuolisoni ole halukas elättämään minua. Joudun maksamaan oman puoliskoni asumiskuluista (niihin menee koko opintotuki) ja lisäksi hän ei halua ostaa minulle edes ruokaa. Itsekin ensisijaisesti haluaisin tehdä töitä kouluni ohella, mutten hakemisesta huolimatta ole saanut osa-aikatöitä, vaikka työkokemusta useammalta alalta on ja kaiken maailman hygienia- ja alkopassit ja työturvallisuuskortit suoritettuna.

Saisin läheltä kouluani helposti yksiön, jossa asumiskulut olisivat samat kuin nykyisessä ja yksinasuvana saisin sossutuet. Pitääkö minun nyt ihan oikeasti muuttaa pois puolisoni luota hänen asenteensa takia?

Itse olisin vastavuoroisesti valmis elättämään hänet valmistuttuani ja työllistyttyäni, jos hän tahtoo mennä opiskelemaan esim. aikoinaan kesken jääneen tutkintonsa loppuun tai jotain muuta häntä kiinnostavaa alaa. Minun puolestani voi jäädä vaikka kotiherraksi hoitamaan lapsia, jos palkkani on edes tulevan alani keskitasoa. Olen ahdistunut ja alla päin, kun osoittautui, että ajattelutapamme ovat näin erilaiset.

Mietityttääkin tässä, kannattaako ollenkaan esim. tehdä lapsia, jos puoliso ei halua tukea kumppaniaan, vaikka valtion tukijärjestelmäkin niin näkyy odottavan? Onko mies edes aidosti sitoutunut minuun?

Olemme asuneet nyt vuoden yhdessä ja seurustelleet pidempään. Aikaisemmin olimme molemmat opiskelijoita niin tällaista ongelmaa ei ollut, vaan se tuli miehen työllistyttyä.

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto tietysti on kuten täällä mainittu. (Opintotukeen ei puolison tulot vaikut, mut kai se on tullut jo täällä ilmi.)

Yrität saada jonkun halvan vuokrakämpän, luottotiedottomalla aina vaikeampaa toki. Muutat kirjat sinne ja näin ollen ette ole enää avopari Kelan / sossun silmissä. Pumppaat kaikki mahdolliset sosiaaliavustukset mitä saat, mutta jatkatte silti asumista saman katon alla.  Näin ollen säkin saat rahaa ja puoliso on tyytyväinen kun ei joudu elättämään. Maksat vain vuokran ja muut maksut uudesta kämpästä, plussalle sun pitäis jäädä jokatapauksessa.

Vierailija
62/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lompakkoloisen tarina.

En haluaisi missään nimessä lompakkoloiseksi ruveta ja kuten sanoin aloitusviestissäni, olen kyllä vastavuoroisesti valmis elättämään mieheni, jos hän tahtoo opiskella minun valmistuttuani. Haluaisin myös palkkatyön kouluni oheen, mutta toistaiseksi minulla ei sitä ole. Opiskelija ei saa tukea yhteiskunnalta, jos asuu saman katon alla avopuolison kanssa, joten ainakin yhteiskunta olettaa puolison elättävän.

Ap

Milloinkas sinä olet ketään vastavuoroisesti elättänyt? Toi on pelkkää sananhelinää, kun tietää, että tapanasi on elää yli varojesi.

Haluaisin nähdä, kun sinä eläisit Suomessa vuosikaudet alle 1000€/kk tuloilla elämättä yli varojesi.

Ap

Pakko sanoa, että yksinasuessa tuo voi onnistua, kunhan asumiskulut ovat pienet. Itselläni oli yksinasuessa vuokra 300€ ja sähköä käytin niin vähän, että välillä lasku oli niin pieni (laskutus 4krt per vuosi) että siirrettiin seuraavaan laskuun.

Yhteensä tuloni oli sillon 800€ (opintotuki+palkka) ja hyvin pärjäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap yrittää vaan loisia poikaystävän rahoilla vuosikausia ettei tarvitse köyhäillä opintojen aikana. Puhuu tarkoituksella perheestä ikäänkuin miehellä olisi joku velvollisuus elättää jossain muutaman kuukauden seurustelusuhteessa. Ei ole, ehkä jos olisi yhteisiä lapsia niin sitten olisi mutta ei mitään muutaman kuukauden panoa tarvitse elättää. Ap maksakoon itse opintonsa.

Mutta avopuolison on velvollisuus elättää. Parin kkden seurustelussa ei ole.

Vierailija
64/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap laita rahojasi ruokaan ja jätät maksamatta puolet asumisesta. Sille avopuoliso ei voi mitään kun on velvoitettu maksamaan asumisesta.

Vierailija
65/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset ap laita rahojasi ruokaan ja jätät maksamatta puolet asumisesta. Sille avopuoliso ei voi mitään kun on velvoitettu maksamaan asumisesta.

Hyväksikäyttöäkö ehdotat?  Neuvo on huono, koska sillä ap:lle järjestyy vain häätö. 

Toivottavasti ap:n kusettama miesparka tajuaa äkkiä lähteä sairaasta suhteesta.  

Vierailija
66/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei saa sossusta mitään. Opintolaina lasketaan tuloksi ja opintolainaa pitää nostaa ennen kuis sossusta saa mitään.

Eli ap, voit hakea yksin asuessasi sossusta rahaa kunhan olet ottanut 400 euroa joka kuu lainaa ja pystyt osoittamaan, että kuukausittainen laina ei riitä elämiseen.

Vierailija
67/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan oikein mieheltä. En itsekään alkaisi elättää pelkkää poikakaveria, hänellä on omat vanhemmat sitä varten ja heillä on vastuu opiskelevasta nuoretaan, ei muilla. Opiskelevan pitää ottaa joku siivoustyö tai muu jos ei rahat riitä, ja asua sen mukaan kun on varaa, opiskelijasolussa. Eri juttu jos olisitte naimisissa, niin oisitte varmasti ennen opsikelujssi tarkkaan harkinneet ja keskustelleet näistä raha-asioista. moni käyttää poikakaveria jonain taloudellisena ratkaisuna opiskelujen ajan, tiedän tämän varmuudella, moni on sanonut.

Vanhemmat mua tällä hetkellä tukevatkin, mutta ollaan miehen kanssa kolmekymppisiä niin ei mielestäni olisi enää vanhempien päänsärky tällä iällä. Etenkin, kun eivät hekää rahassa ryve.

Prkl, kun sais töitä, olen valmis tekee mitä tahansa siivouksesta mummojen pesuun ja varastohommista puhelinmyyntiin, mutta kukaan ei tunnu haluavan palkata kokopäiväopiskelijaa osa-aikaduuniin. Inhottaa itseäkin tämmöinen loisiminen, olipa se sitten puoliso, vanhemmat tai yhteiskunta, jonka elättinä roikkuu. Haluaisin saada opintoni loppuun, että tulisin itsenäisesti toimeen ja voisin auttaa muita! Minusta olisi paljon mukavampaa olla se elättäjä kuin potea huonoa omaatuntoa tästä loisimisesta..

Ap

Minua ihmetyttää tämä asenne " ei ole avokin velvollisuus vaan vanhempien" - miksi se näin olosi? Elatusvelvollisuus on 18v asti ja sen jälkeen kukin tukee itse parhaaksi katsomallaan tavalla, yleensä kai siihen asti, että nuori pääsee opintotukien syrjään? Mutta eikö sitten ole aika oppia elämään "suu säkkiä myöden". Tietenkin moni vanhempi mielellään auttaa aikuisiakin lapsiaan ja toivoo heitä itseään autettavaa vanhuudessa mutta jos on parisuhteessa oleva 30nen niin ei vanhempien enää tarvitse mitään kuukausirahaa maksella!!! Kyllä se parisuhde pitäisi olla niin vahva, että siinä sitten sovittaisiin jos toinen menee opiskelemaan niin miten sitten talous pyöritetään ihan keskenään.

Luit joko huolimattomasti tai kirjoitin epäselvästi, mutta tarkoitin siis, että minusta EI TODELLAKAAN kuuluisi olla vanhempien velvollisuus elättää aikuista lastaan.

Eri asia, jos olisin vielä sen ikäinen, jolla vanhempien tulot vaikuttaisivat opintotuenkin suuruuteen, mutta en ole. Ainakin tukijärjestelmän perusteella yhteiskunta katsoo, että tietyssä iässä tukiin oikeutettu kansalainen ei ole enää vanhempien elatusvelvollisuuden piirissä, mutta puolison kylläkin, jos asuu samassa osoitteessa.

Jos minä saisin päättää, niin puolison luonakin asuvan opiskelijan pitäisi saada tukea sen verran, että jää asumiskulujen lisäksi ostaa itselleen ruokaa, maksaa bussilippunsa ja puhelinlaskunsa, eikä olisi puolison armoilla tämän elätettävänä.

Haukkukaa ihan rauhassa lompakkoloiseksi, mutta minä en ole tätä typerää järjestelmää keksinyt.

Ap

Moi ap!

Lainasin huolimattomasti, sorry. Viesti, johon itse olit viitannut väitti että on vanhempien velvollisuus - ei siis ollut tarkoitus syyttää sinua!

Tsemiä ja toivottavasti osaat tehdä oikean ratkaisun!

Vierailija
68/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttöäkö ehdotat?  Neuvo on huono, koska sillä ap:lle järjestyy vain häätö. 

Siis What? Eikö kuitenkin ole selvää että jos ap muuttaa omaan kämppään joutuu avokki itse maksamaan sen 100%? Eli ei ap ketään ole häädättämässä.

Vierailija
69/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku alapeukutetaan faktoille? Näyttäkää minulle kunta, jossa opintotukeen oikeutettu opiskelija saa sossun rahaa ilman opintolainan nostamista.

Opintolaina on osa opintotukea ja se katsotaan opiskelijan tuloksi sosiaalitoimistossa vaikka lainaa ei nostaisi.

Vierailija
70/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule häätöä koska avopuoliso maksaa kulut. Jos tarkoitat että mies jättää ja ap joutuu muuttaan niin problem solved. Muuttamaan joutuisi muutenkin ennenkuin kuolee nälkään.

Vierailija
71/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä hanki lapsia tuollaisen miehen kanssa! 

Muuten löydät itsesi pienituloisena laskemassa, saatko ostettua lapselle maitoa ja leipää, kun omat työtulosi puuttuvat. 

Jos ei mies ole perhettä kanssasi - naimisissa olosta huolimatta, niin ei kannata olla. Muutat muualle ja pärjäät paremmin. Ja hyviä miehiä kyllä löytyy.. 

Miehelle voi sanoa että sinulla ei ole varaa asua hänen kanssaan, menetät joka kuukausi määrän x euroja (eli sen verran kuin tukia saisit yksin asuen) sillä että asut hänen kanssaan, sinulla ei ole varaa häneen. 

Vierailija
72/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku alapeukutetaan faktoille? Näyttäkää minulle kunta, jossa opintotukeen oikeutettu opiskelija saa sossun rahaa ilman opintolainan nostamista.

Opintolaina on osa opintotukea ja se katsotaan opiskelijan tuloksi sosiaalitoimistossa vaikka lainaa ei nostaisi.

Aloitapa nyt lukemalla keskustelu kunnolla. Ap:lla ei ole luottotietoja eikä siis ole oikeutettu opintolainaan.

Vierailija
73/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua tukea sinua millään lailla?

Suosittelen, että muutat pois. Maailmassa on inhimillisiäkin ihmisiä. 

Toivotan onnea opiskeluillesi! :)

(En missään nimessä edes harkitsisi lapsia hänen kanssaan.)

Eli toisen pitäisi elättää aikuinen ihminen joka ei viitsi tehdä töitä vuosien ajan?

Tämä on tätä vauva palstan logiikkaa parhaimmillaan. Töitä on vaikka mitä tässä maassa jopa sellaisia mihin ei koulutuksia tarvita. Ei voi lähteä siitä että lähtee monivuotiseen koulutukseen ja toinen elättää toisen sen aikaa.

Vierailija
74/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni (mies) opiskeli oikeustieteellisessä 8 vuotta. Tuon ajan he kituuttivat vaimonsa pienillä tuloilla. Koko ajan serkkuni mainosti, että kun valmistuu niin taloustilanne heidän perheessään kohenee huomattavasti! No kun lopulta valmistui, oli löytänyt opiskelukaveristaan uuden tyttöystävän ja vaimo heivattiin ulos. Totta puhui, talous nousi kohisemalla kahden asianajajan taloudessa vs. opiskelija-lastenhoitajan talous.

Sääliksi ja vihaksi pisti es-vaimon puolesta. Minusta hänelle olisi kuulunut joku korvaus, kun oli elättänyt ylimielistä serkkuani 8 vuoden ajan. Serkkuni ei edes nostanut opintolainaa vuosien aikana.

Noin käy 99% tapauksista. Siksi ei IKINÄ pidä ruveta maksamaan toisen opiskelua eikä elämää.

Vierailija
75/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on siis se, etten saa nykyisellä koulutuksellani töitä ja opiskelen alaa, jonka pitäisi tulevaisuudessa työllistää minut. Katselin toimeentulolaskurilla, että yksinasuvana voisin saada opintotuen päälle aika ison sosiaaliturvatuen. Puolisoni tulojen vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu saamaan euroakaan.

Ongelma on siinä, ettei avopuolisoni ole halukas elättämään minua. Joudun maksamaan oman puoliskoni asumiskuluista (niihin menee koko opintotuki) ja lisäksi hän ei halua ostaa minulle edes ruokaa. Itsekin ensisijaisesti haluaisin tehdä töitä kouluni ohella, mutten hakemisesta huolimatta ole saanut osa-aikatöitä, vaikka työkokemusta useammalta alalta on ja kaiken maailman hygienia- ja alkopassit ja työturvallisuuskortit suoritettuna.

Saisin läheltä kouluani helposti yksiön, jossa asumiskulut olisivat samat kuin nykyisessä ja yksinasuvana saisin sossutuet. Pitääkö minun nyt ihan oikeasti muuttaa pois puolisoni luota hänen asenteensa takia?

Itse olisin vastavuoroisesti valmis elättämään hänet valmistuttuani ja työllistyttyäni, jos hän tahtoo mennä opiskelemaan esim. aikoinaan kesken jääneen tutkintonsa loppuun tai jotain muuta häntä kiinnostavaa alaa. Minun puolestani voi jäädä vaikka kotiherraksi hoitamaan lapsia, jos palkkani on edes tulevan alani keskitasoa. Olen ahdistunut ja alla päin, kun osoittautui, että ajattelutapamme ovat näin erilaiset.

Mietityttääkin tässä, kannattaako ollenkaan esim. tehdä lapsia, jos puoliso ei halua tukea kumppaniaan, vaikka valtion tukijärjestelmäkin niin näkyy odottavan? Onko mies edes aidosti sitoutunut minuun?

Olemme asuneet nyt vuoden yhdessä ja seurustelleet pidempään. Aikaisemmin olimme molemmat opiskelijoita niin tällaista ongelmaa ei ollut, vaan se tuli miehen työllistyttyä.

Narsistisesta ja toista ihmistä hyväksikäyttävästä asenteestasi arvaan, että haluaisit opiskella oikeustieteellisessä?  Ihan hyvä, mutta maksapa opiskelusi, asumisesi ja ruokasi ihan itse.  Muuta omaan asuntoon ja kuppaa vaikka sossusta elantosi, jos et löydä "maksavia asiakkaita".   Teillä ei ole lapsia, joten et voi kiristää niillä.

Poikaystäväsi ei halua elättää sinua.  

Miten selkesäti tämä tulee sinulle kertoa?

Vierailija
76/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän erimielisyyttä, niin heti "neuvotaan", jätä se, hölmöä.

Käytä systeemiä hyväksi hyvällä omallatunnolla. Hanki asunto ja tuet ja jatka elämistä kuten aikaisemmin. Ei se ole loisimista: Sitten kun valmistut, men töihin ja sitä kautta maksat tuet verotuloina takaisin.

Siinä nyt sossun elätit ja yhteiskunnan loiset tsemppaa toisiaan!  Tosiasiassa kukaan loiseläjäksi tottunut ei ikinä muutu nettomaksajaksi. Näillä loisijoilla saadaan tämäkin maa nopeasti kivikaudelle ja tuet loppuvat kaikilta näiden paskojen takia. 

Vierailija
77/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sitten puoliso vaan kämppis. Puolisot tukevat toisiaan ja jakavat menot tulojen suhteessa tilanteen mukaan. Muuta omillesi, voithan ehkä jatkaa seurustelua, mutta minua ei kyllä nappaisi enää. 

Aviopuolisoa tuetaan ei poika/tyttökaveria

Vierailija
78/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitapa nyt lukemalla keskustelu kunnolla. Ap:lla ei ole luottotietoja eikä siis ole oikeutettu opintolainaan.

Itsehän ap on asiansa kussut. nykö sitten pitäisi Kelan, sossun ja poikaystävän pelastaa? Entäs ap:n vanhemmat? Ovatko samanlaisia sossupummeja? 

Vierailija
79/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää missään nimessä elättäkö opiskelijapuolisoa! Mahdollisuus, että löytää samanhenkistä seuraa ja eroaa on älyttömän suuri.

Maksoin viiden ja puolen vuoden ajan suurimman osan talouden menoista kun puolisoneiti oli yliopistossa. Sähkö, netti ja vakuutus, ruastakin maksoin enemmän. Eipä olisi kannattanut, vuosi valmistumisesta kun olisi pitänyt yhteistä elämää rakentamaan niin puff.

No ainakin sain pimppiä, kalliiks se tuli mut minkäs sille enää mahtaa.

Noinhan siinä yleensä käy. Tyhmä maksaa

Vierailija
80/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta miten ihmeessä laskit saavasi yksin asuessa 1500e rahaa? Eikö se sossun perusosa ole jotain 400-500e, ja pakollisiksi menoiksi lasketaan tyyliin vesi ja sähkö, ja tietysti lääkäri- ja lääkekulut jos niitä on. Opintotuki+laina olisi sulla vähän alle 900e, siitä kun vähennetään yksiön asumiskulut (400-600e, ellet asu pääkaupunkiseudulla) niin et sä nyt älyttömästi miinukselle jäisi? Jotain voisit sossusta saada, mutta mistä ihmeestä tuo 1500e tuli?

400€ muita kuluja, en nyt ala kaikkea tässä julkisesti ruotimaan. Toki olisi sossun harkinnan varassa, huomioidaanko. Aiemmin ainakin huomioitiin.

Ap

Ulosotto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän