Avopuoliso ei tahdo elättää opiskelujen ajan
Tilanne on siis se, etten saa nykyisellä koulutuksellani töitä ja opiskelen alaa, jonka pitäisi tulevaisuudessa työllistää minut. Katselin toimeentulolaskurilla, että yksinasuvana voisin saada opintotuen päälle aika ison sosiaaliturvatuen. Puolisoni tulojen vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu saamaan euroakaan.
Ongelma on siinä, ettei avopuolisoni ole halukas elättämään minua. Joudun maksamaan oman puoliskoni asumiskuluista (niihin menee koko opintotuki) ja lisäksi hän ei halua ostaa minulle edes ruokaa. Itsekin ensisijaisesti haluaisin tehdä töitä kouluni ohella, mutten hakemisesta huolimatta ole saanut osa-aikatöitä, vaikka työkokemusta useammalta alalta on ja kaiken maailman hygienia- ja alkopassit ja työturvallisuuskortit suoritettuna.
Saisin läheltä kouluani helposti yksiön, jossa asumiskulut olisivat samat kuin nykyisessä ja yksinasuvana saisin sossutuet. Pitääkö minun nyt ihan oikeasti muuttaa pois puolisoni luota hänen asenteensa takia?
Itse olisin vastavuoroisesti valmis elättämään hänet valmistuttuani ja työllistyttyäni, jos hän tahtoo mennä opiskelemaan esim. aikoinaan kesken jääneen tutkintonsa loppuun tai jotain muuta häntä kiinnostavaa alaa. Minun puolestani voi jäädä vaikka kotiherraksi hoitamaan lapsia, jos palkkani on edes tulevan alani keskitasoa. Olen ahdistunut ja alla päin, kun osoittautui, että ajattelutapamme ovat näin erilaiset.
Mietityttääkin tässä, kannattaako ollenkaan esim. tehdä lapsia, jos puoliso ei halua tukea kumppaniaan, vaikka valtion tukijärjestelmäkin niin näkyy odottavan? Onko mies edes aidosti sitoutunut minuun?
Olemme asuneet nyt vuoden yhdessä ja seurustelleet pidempään. Aikaisemmin olimme molemmat opiskelijoita niin tällaista ongelmaa ei ollut, vaan se tuli miehen työllistyttyä.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen saaja EI voi saada sosiaaliturvatukea paitsi jos on luottotiedoton eikä tästä syystä saa opintolainaa.
Miksi valehtelet? Opintolaina katsotaan tuloksi, mutta mitä siitä? Tuloista vähennetään menot, ja jos laskelma jää miinukselle, miinuksen verran myönnetään toimeentulotukea.
Koska menoiksi hyväksytään vain määrätyt menot ja määrätyt summat, kukaan ei käytännössä "jää miinukselle" tässä laskelmassa. Käytännössä opiskelija ei saa toimeentulotukea.
Silsti aapeen kannattaa muuttaa sinne yksiöön, ottaa opintolaina ja kärvistellä ihan itsekseen muutama vuosi. Silloin hänellä on sentään tulevaisuus. Tuon puolison kanssa työttömänä kärvistely jatkuu ikuisesti, vaikka voikin alkuun olla vähän helpompaa.
Älähän höpötä, käytännössä hyvin suuri osa opiskelijoista jää laskelmassa miinukselle. Tuloina opintoraha ja -laina sekä asumistuki, menoina vuokra sekä se päälle 400e, joka yksinasuvalla pitää jäädä asumiskulujen jälkeen käyttöön.
Paljon riippuu asumiskuluista, mutta sekä Tampereella että Helsingissä sain opiskellessani toimeentulotukea niinä aikoina, kun en käynyt töissä opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen saaja EI voi saada sosiaaliturvatukea paitsi jos on luottotiedoton eikä tästä syystä saa opintolainaa.
Mitä ihmeen sosiaaliturvatukea? Opintolainakin on sosiaaliturvaa, samoin terveyspalvelut.
Tietysti opiskelijakin voi saada toimeentulotukea, mutta opintolaina lasketaan siinä tuloksi jos siihen on oikeutettu vaikka ei olisi nostanut opintolainaa. Käytännösä opintoraha, asumislisä ja opintolaina on sen verran paljon että opiskelija ei saa toimeentulotukea. On väärin että opiskelukuluja ei lasketa välttämättömiksi elinkustannuksi, mutta niihin tarkoitettu opintolaina lasketaan tuloksi elinkustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen sosiaaliturvatukea? Opintolainakin on sosiaaliturvaa, samoin terveyspalvelut.
Tietysti opiskelijakin voi saada toimeentulotukea, mutta opintolaina lasketaan siinä tuloksi jos siihen on oikeutettu vaikka ei olisi nostanut opintolainaa. Käytännösä opintoraha, asumislisä ja opintolaina on sen verran paljon että opiskelija ei saa toimeentulotukea. On väärin että opiskelukuluja ei lasketa välttämättömiksi elinkustannuksi, mutta niihin tarkoitettu opintolaina lasketaan tuloksi elinkustannuksiin.
Tuota...pelkästään Helsingissä on toimeentulotukiasiakkaina vuositasolla noin 5000 opiskelijakotitaloutta (joissa voi olla useampia asukkaita). Määrä on kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun. Opiskelijoiden osuus ttt-asiakkaista suurempi kuin eläkeläisten.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei justiinsa niitä luottotietoja ole. Velkaa sen sijaan on. Jos saisin opintolainan, koko onglmaa ei edes olisi, koska silloin jäisi vuokrapuoliskoni päälle omaa ruokarahaa.
Ja siis kyllähän minä kotona saan syödä jääkaapista, mitä siellä on, mutta kun mies tuntuu ostavan juttuja lähinnä itselleen kysymättä, mitä minä haluaisin syödä tms.
Pakko tässä on kai vakavissaan alkaa tuon kanssa puhua asiasta. Sinänsä typerää, etten ole opintotuen lisäksi oikeutettu pienen pieneenkään sosiaaliturvatukeen, mutta jos yksin eläisin, tukeni (opinto+sossu) voisivat olla jopa 1500 € kuussa. Hassuinta tuossa on, että jos mieheni jäisi sossun elätiksi ja eläisimme yhdessä, yhdessä saamamme tuki ei olisi paljoakaan isompi. Erillään eläissä saisimme enemmän rahaa.
Miten ihmeessä, jos minun tarpeekseni yksin asuessa katsotaan tuollainen summa, joka on jo lähes 3/4 miehen palkasta, voidaan katsoa, että miehen kuulusi käyttää niin iso osa palkastaan minun elättämiseeni? Eikö hänellä muka saisi olla tarve ostaa palkallaan itsellenkin jotain?
Ilmeisestikin tämän tukipolitiikan tavoitteena on hajottaa perheet, jos toinen joutuu opiskelemaan vuosiksi. Kun saman katon alla ei ole vara asua.
Sinänsä ymmärrän miestänikin, ettei hänen palkkansa kovin iso ole - ei eroa kovin monella sadalla eurolla siitä, mikä olisi saamamme tukien määrä yhteensä, jos hänkin olisi työtön. On tässä pyörinyt sekin vaihtoehto mielessä, että muutan "vuokralle" jonkun tutun omistusasuntoon ja nostan täydet tuet ja maksan tästä pari sataa euroa tutulleni, kun se vaikuttaa hänen verotukseensa. On tämä typerä systeemi, kun ei puolison kanssa voi saman katon alla rehellisesti asua muuttumatta täysin tämän loiseksi.
Tuo ensimmäisellä sivulla ollut asianajajaesimerkin kuviokin on käynyt mielessä. En missään nimessä mitään tuollaista halua tehdä, mutta eihän sitä koskaan varmasti tiedä, mitä monen vuoden aikana tapahtuu.
En minä haluaisi rahan takia erota, mutta kyllä tämä lienee vakavan keskustelun paikka.
Ap
Suosittelen eroamaan. Se tulee olemaan sulle win-win -tilanne. Toki kirpaisee, mutta sen jälkeen sulla on taas mahdollisuus normaaliin parisuhteeseen. Tuo tilanne ei tule muuttumaan paremmaksi. Ajattele, jos tekisit lapsia. Joutuisit yksin vastaamaan menoistasi hoitorahan aikanakin.
Nim. Nainen 37 -v.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat opintotukea et ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Kyllä minä ainakin sain harkinnanvaraisesti amiksessa opiskellessani, vaikka nostin sitä silloista pientä opintolainaakin, kun joskus oli kerta kaikkiaan rahat loppu ja sanoin, että alkaa tuttavilta lainaamismahdollisuudetkin olemaan loppuun käytetty. Siihen aikaan opintolaina oli tosin pienempi kuin nykyisin ja maksettiin vain joka kolmas kuukausi - ei siitä siinä viimeisenä kuukautena ollut mitään jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Lompakkoloisen tarina.
En haluaisi missään nimessä lompakkoloiseksi ruveta ja kuten sanoin aloitusviestissäni, olen kyllä vastavuoroisesti valmis elättämään mieheni, jos hän tahtoo opiskella minun valmistuttuani. Haluaisin myös palkkatyön kouluni oheen, mutta toistaiseksi minulla ei sitä ole. Opiskelija ei saa tukea yhteiskunnalta, jos asuu saman katon alla avopuolison kanssa, joten ainakin yhteiskunta olettaa puolison elättävän.
Ap
Ap on siis luottotiedoton muut maksakoot elämiseni tyyppi. Poikaystävä saa kiittää onneaan, jos noin helpolla pääsee holtittomasta siipeilijästä.
Onhan se ajatus siitä, että juuri kun itse valmistun niin mies alkaa opiskella aika pelottava tulojen kannalta. Mutta pakko se on tukea miestä, pidemmän päälle ei pelkällä peruskoululla todellakaan pärjää.
Eli en tosiaan tajua miestäsi, uskoisi hänen mielellään tukevan sinua jos haluaa tulevaisuuden yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko valmistuttuasi korkeammin koulutettu kuin puoliso? Yllättävän monen miehen hauras ego ei kestä sitä. Haluaa siis nälällä alistaa sinut pysymään alemmassa koulutustasossa. Jättäisin.
Väliaikaisesti kyllä, mutta voisin sitten elättää miestäni, että hän kävisi kesken jääneet korkeakouluopintonsa loppuun, kun tuskin nykyistä fyysistä työtään haluaa eläkeikään saakka tehdä. Ja olen tämän hänelle moneen kertaan sanonutkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lompakkoloisen tarina.
En haluaisi missään nimessä lompakkoloiseksi ruveta ja kuten sanoin aloitusviestissäni, olen kyllä vastavuoroisesti valmis elättämään mieheni, jos hän tahtoo opiskella minun valmistuttuani. Haluaisin myös palkkatyön kouluni oheen, mutta toistaiseksi minulla ei sitä ole. Opiskelija ei saa tukea yhteiskunnalta, jos asuu saman katon alla avopuolison kanssa, joten ainakin yhteiskunta olettaa puolison elättävän.
Ap
Milloinkas sinä olet ketään vastavuoroisesti elättänyt? Toi on pelkkää sananhelinää, kun tietää, että tapanasi on elää yli varojesi.
Kuule ei sulla ole mitään puolisoa.vaan petikaveri. Ei se ole vastuussa sun elättämisestä. Muuta vaan omille.
Kokemusta samasta tilanteesta. Kumppanisi on itsekäs eikä välitä sinusta tarpeeksi, vaikka muuta sanoisi. Välittäminen pitäsi näkyä teoin! On aika selvää, että lapsia ei tuollaisen kanssa edes miettiä. Onnea ja menestystä tulevaisuuteesi - toivottavasti löydät kivan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
ihan oikein mieheltä. En itsekään alkaisi elättää pelkkää poikakaveria, hänellä on omat vanhemmat sitä varten ja heillä on vastuu opiskelevasta nuoretaan, ei muilla. Opiskelevan pitää ottaa joku siivoustyö tai muu jos ei rahat riitä, ja asua sen mukaan kun on varaa, opiskelijasolussa. Eri juttu jos olisitte naimisissa, niin oisitte varmasti ennen opsikelujssi tarkkaan harkinneet ja keskustelleet näistä raha-asioista. moni käyttää poikakaveria jonain taloudellisena ratkaisuna opiskelujen ajan, tiedän tämän varmuudella, moni on sanonut.
Vanhemmat mua tällä hetkellä tukevatkin, mutta ollaan miehen kanssa kolmekymppisiä niin ei mielestäni olisi enää vanhempien päänsärky tällä iällä. Etenkin, kun eivät hekää rahassa ryve.
Prkl, kun sais töitä, olen valmis tekee mitä tahansa siivouksesta mummojen pesuun ja varastohommista puhelinmyyntiin, mutta kukaan ei tunnu haluavan palkata kokopäiväopiskelijaa osa-aikaduuniin. Inhottaa itseäkin tämmöinen loisiminen, olipa se sitten puoliso, vanhemmat tai yhteiskunta, jonka elättinä roikkuu. Haluaisin saada opintoni loppuun, että tulisin itsenäisesti toimeen ja voisin auttaa muita! Minusta olisi paljon mukavampaa olla se elättäjä kuin potea huonoa omaatuntoa tästä loisimisesta..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos saat opintotukea et ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Helsingissä saa ainakin, mutta opintolaina pitää olla nostettu.
Ap yrittää vaan loisia poikaystävän rahoilla vuosikausia ettei tarvitse köyhäillä opintojen aikana. Puhuu tarkoituksella perheestä ikäänkuin miehellä olisi joku velvollisuus elättää jossain muutaman kuukauden seurustelusuhteessa. Ei ole, ehkä jos olisi yhteisiä lapsia niin sitten olisi mutta ei mitään muutaman kuukauden panoa tarvitse elättää. Ap maksakoon itse opintonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko valmistuttuasi korkeammin koulutettu kuin puoliso? Yllättävän monen miehen hauras ego ei kestä sitä. Haluaa siis nälällä alistaa sinut pysymään alemmassa koulutustasossa. Jättäisin.
Väliaikaisesti kyllä, mutta voisin sitten elättää miestäni, että hän kävisi kesken jääneet korkeakouluopintonsa loppuun, kun tuskin nykyistä fyysistä työtään haluaa eläkeikään saakka tehdä. Ja olen tämän hänelle moneen kertaan sanonutkin.
Ap
Mitä jos se puolisokin haluaisi opiskella? Viekö suunnitelmasi häneltä kokonaan tämän vaihtoehdon? Kyllähän se nyppii, jos itse on jumissa paskaduunissa ja toinen nauttii opiskelusta. Alentakaa elintasoa ja opiskelkaa molemmat, pysyy homma balanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ei sulla ole mitään puolisoa.vaan petikaveri. Ei se ole vastuussa sun elättämisestä. Muuta vaan omille.
Olen tuolle joskus sanonutkin, että ihan kuin olisi kämppiksenä fuckbody. Tosin sillä erolla, että rakastan sitä ja samaa tuo sanoo minullekin päivittäin.
Ap