Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordean asiakas, aiotko ladata tunnuslukusovelluksen älypuhelimeesi?

Vierailija
06.08.2016 |

Minä en koska en luota tietoturvaan vaan haluan sellaisen masiinan.

Kommentit (255)

Vierailija
141/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa, että Nordean mobiilisovellus vaatii saada oikeuden puhelimen kameraan?

Mikä tuo kotiin lähetettävä laite sitten viime kädessä on, mitä teknologiaa sisältää? Enpä kyllä tuollaiselta firmalta mitään laitteita kotiini haluaisi. Enkä ihmettelisi, jos niissä olisi sellaistakin teknologiaa, jota ei varsinaisesti tunnuslukuihin tarvita.

"Kätevä" on argumentti, jota en ehdotonta turvallisuutta edellyttävien asioiden yhteydessä soisi näkeväni. Mutta niinpä vain kaikkea maksamiseen ja tietoturvaan liittyvää teknologiaa Suomessa perustellaan, että on niin kätevää. Kenen kannalta viime kädessä?

Miksi pankeilla on niin vimmattu tarve saada tietää asiakkaidensa puhelinnumerot ja mitä laitteita he käyttävät? Miksi älylaitteet pitää saada liitettyä henkilötietoihin?

Omalta kohdaltani olen ratkaissut asian niin, että käytän vain yhteiskäytössä olevia laitteita. Minulla ei ole henkilökohtaisia älylaitteita, eikä niissä henkilökohtaisia liittymiä, vaan pre-paidit.

Mitä salattavaa sinulla on? Minkä tason rikollinen olet?

Vierailija
142/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitaan turhaa ja täysin ylimääräistä  teknologiaa aikaisemmin ihan yksinkertaiseen ja toimivaan asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa, että Nordean mobiilisovellus vaatii saada oikeuden puhelimen kameraan?

Minkä tason laumasielulammas itse olet?

Rikollista nykyään ajatella omilla aivoillaan ja pitää kiinni yksityisyytensä rippeistä.

Bää Bää Bää !!

Vierailija
144/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo kotiin lähetettävä laite sitten viime kädessä on, mitä teknologiaa sisältää? Enpä kyllä tuollaiselta firmalta mitään laitteita kotiini haluaisi. Enkä ihmettelisi, jos niissä olisi sellaistakin teknologiaa, jota ei varsinaisesti tunnuslukuihin tarvita.

"Kätevä" on argumentti, jota en ehdotonta turvallisuutta edellyttävien asioiden yhteydessä soisi näkeväni. Mutta niinpä vain kaikkea maksamiseen ja tietoturvaan liittyvää teknologiaa Suomessa perustellaan, että on niin kätevää. Kenen kannalta viime kädessä?

Miksi pankeilla on niin vimmattu tarve saada tietää asiakkaidensa puhelinnumerot ja mitä laitteita he käyttävät? Miksi älylaitteet pitää saada liitettyä henkilötietoihin?

Omalta kohdaltani olen ratkaissut asian niin, että käytän vain yhteiskäytössä olevia laitteita. Minulla ei ole henkilökohtaisia älylaitteita, eikä niissä henkilökohtaisia liittymiä, vaan pre-paidit.

Kaikilla on jotain salattavaa. Sinun esimerkiksi kannattaisi yrittää salata tyhmyytesi.

Vierailija
145/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo ladannut. Se ei edes toimi mun IP5s-puhelimessa nykyisin, ei ole toiminut nyt yli puoleen vuoteen. Olen kyllä niin tyytyväinen tähän vitun Nordeaan. Pitäisi laittaa vaihtoon. 

Mulla toimii moitteetta iPhonessa.

Toimi minullakin ennen. 

Vierailija
146/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohivirsukansalle pitäisi olla perinteinen pankki, jossa raha käydään tallentamassa ja nostamassa marmoritiskillä, otot ja panot kirjataan siistillä käsialalla pankkikirjaan.

Laskupino (kaikki laskut paperisina, kiitos) ojennetaan kauniisti hymyillen totiselle virkailijalle, joka iskee MAKSETTU -leiman jokaiseen laskuun, kunhan on saanut siirrettyä rahat tililtä toiselle.

Tuohivirsukansa maksaa ihan mielellään palvelumaksuina 200 euroa kuussa, eikä märise tunnusluvuista tai nostoautomaattien käyttökustannuksista, pankki- tai luottokorteista tuohivirsukansa ei näe edes unta.

Yksi ärsyttävimistä asenteista on juuri tämä lainaamani. Että jos ei syystä tai toisesta halua käyttää kaikkia uusimpia keksintöjä, on sitten auttamattoman vanhanaikainen ja eikä ymmärrä mitään tuohivirsuja modernimpaa.

Vierailija
147/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikollista nykyään ajatella omilla aivoillaan ja pitää kiinni yksityisyytensä rippeistä.

Bää Bää Bää !!

Pankki tietää muutenkin sinusta ihan kaiken. Et ole muuten saanut edes pankkitiliä, ellet ole kertonut tietojasi. Ruotsalaiset tietävät kaikkien Soneran / Telian asiakkaiden tietoverkoissa ja puhelimessa menevät asiat, koska tietoliikenne menee sitä kautta ja avoimesti kertovat vakoilevansa liikennettä. Google tietää sinusta melkein kaiken, jos sinulla on Googlen puhelin tai Gmail. Facebook tietää sinusta todella paljon, jos olet sitä käyttänyt. Mitä sinulla on siis salattavaa, jos olet rehellinen ihminen?

Vierailija
148/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on ilmeisesti jokin pin-koodi joka täytyy muistaa. 

Minua hieman huolestuttaa ja sapettaa tämä nykyajan käyttäjätunnus/salasana -härdelli, joita tarvitaan nykyään joka ikiseen paikkaan. Ymmärrän sen, että jollain tapaa on tunnistauduttava, mutta minun aivokapasiteetti ei vain enää pysty muistamaan kaikkea! Jo pelkästään työpaikallani käytettäviä salasanoja on kolme kappaletta, jotka pitää vaihtaa 100 päivän välein! Ne ja nämä pankkiasioihin liittyvät salasanat ovat tietenkin myös niitä joita ei saa laittaa ylös mihinkään. 

Toisekseen, en halua sotkea älypuhelintani tällaisten asioiden hoitamiseen. Google tietää asioistamme jo niin paljon muutenkin, en halua sen tietävän pankkiasioitani.

Vierailija
149/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikohan loppujen lopuksi tulee Nordealle kalliimmaksi, paperisten tunnuslukulistojen teettäminen ja lähettäminen, vai ne uudet kotiin lähetettävät laitteet. Ja kun nytkin on peritty maksua verkkopankkitunnuksista, niin mahtaako se uusi laite todellakaan olla ilmainen?

Vierailija
150/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bää Bää Bää !!

Pankki tietää muutenkin sinusta ihan kaiken. Et ole muuten saanut edes pankkitiliä, ellet ole kertonut tietojasi. Ruotsalaiset tietävät kaikkien Soneran / Telian asiakkaiden tietoverkoissa ja puhelimessa menevät asiat, koska tietoliikenne menee sitä kautta ja avoimesti kertovat vakoilevansa liikennettä. Google tietää sinusta melkein kaiken, jos sinulla on Googlen puhelin tai Gmail. Facebook tietää sinusta todella paljon, jos olet sitä käyttänyt. Mitä sinulla on siis salattavaa, jos olet rehellinen ihminen?

Tähän voisi lisätä, että Applella on sormenjälkesi ja valokuvasi, jos käytät iPhonea. Microsoftille menee ääni- ja kirjoitusnäytteitä koko ajan, jos käytät Windowssia. Paikkatiedotkin menevät koko ajan muiden tietoon jne. Et voi tietää kuunteleeko älytelevisiosi paneskelemistasi salaa, tai kuvaako läppärisi kamera tälläkin hetkellä jne jne.

Vierailija
151/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan loppujen lopuksi tulee Nordealle kalliimmaksi, paperisten tunnuslukulistojen teettäminen ja lähettäminen, vai ne uudet kotiin lähetettävät laitteet. Ja kun nytkin on peritty maksua verkkopankkitunnuksista, niin mahtaako se uusi laite todellakaan olla ilmainen?

Laite maksanee pari euroa ja sitä ei tarvitse uudistaa muutamaa kertaa vuodessa. Suomessa postikulutkin on vuodessa enemmän kuin laitteen hinta. Lisäksi laitteita tarvitsee vain ne, jotka eivät halua tai pysty älypuhelinta käyttämään. Uskoisin, että 80/20 sääntö toimii tässäkin: 80% tulee käyttämään älypuhelinta, 20% laitetta.

Vierailija
152/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh... tuossahan se on ollut ladattuna ties kuinka kauan. Ap kuuli tänään asiasta ekaa kertaa?? XDD

Vierailija
153/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä kameralla voi kuvata paperilaskusta viivakoodin....jos ei jaksa näpytellä tilinumeroita ja viitteitä käsin.

Vierailija
154/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä tämä on. Eivät kaikki halua käyttää puhelinta pankkiasioimiseen. Nykyinen paperitunnuslukutaulukko on tarpeeksi turvallinen kun sitä käyttää oikein eli säilyttää kotona turvallisessa paikkaa jemmattuna johon muut eivät pääse. Puhelimeen voi kuka vaan murtautua ja puhelin voidaan varastaa ja ties mitä niin turvattomampi on tuo sovellus.

En ole ikinä tarvinnut käyttää paperista tunnuslukutaulukkoa missään muualla kuin kotona eli sitä ei tarvitse kantaa mukana. Puhelin on kuitenkin suht aina mukana jolloin tunnuksetkin ovat vaarassa.

Vierailija
155/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas panikoivat ja meuhkaavat ihmiset, jotka ei selvästikään tiedä mistään mitään, pelkäävät vain. 

Vierailija
156/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koska en luota tietoturvaan vaan haluan sellaisen masiinan.

Olet oikeassa. Se ei ole tietoturvallinen. Millään mittarilla. Älypuhelimet eivät ole luotettavia. Vähiten androidit.

Vierailija
157/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko tosiaan jatkossa tihrustamaan kaikki pankkiasiat kännykällä? Eikä koneella pysty asioimaan lainkaan? Käytän nykyisin laskujen maksuun ym. kotikonetta, kivempi isompi näyttöruutu.

Pystyy konella kun käyttää sellaista Nordealta saatavaa tunnusluku laitetta.

Vierailija
158/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä tämä on. Eivät kaikki halua käyttää puhelinta pankkiasioimiseen. Nykyinen paperitunnuslukutaulukko on tarpeeksi turvallinen kun sitä käyttää oikein eli säilyttää kotona turvallisessa paikkaa jemmattuna johon muut eivät pääse. Puhelimeen voi kuka vaan murtautua ja puhelin voidaan varastaa ja ties mitä niin turvattomampi on tuo sovellus.

En ole ikinä tarvinnut käyttää paperista tunnuslukutaulukkoa missään muualla kuin kotona eli sitä ei tarvitse kantaa mukana. Puhelin on kuitenkin suht aina mukana jolloin tunnuksetkin ovat vaarassa.

Jos saat jonkun tunnuslukutaulukon käsiisi, niin ei sillä vielä tiliä tyhjennetä, puuttuu käyttäjätunnus ja salasana.

Itse ainakin asioin pankissa sekä kotona että töissä ja hoidan välillä lapsen ja miehenkin pankkiasioita. Tunnusluvut olisi aina väärässä paikassa ellei ne olisi skannattuna sähköpostiin. Salasanat ja käyttäjätunnukset osaan ulkoa.

Vierailija
159/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti turvallisempi on esim. Danske Bankin sormenjälkitunnistuksella toimiva tunnuslukujärjestelmä. Kännykän tai tietokoneen sormenjälkitunnistin käy tunnusluvusta eikä tarvitse murehtia hukkaako tunnusluvut...

Se nyt on vihonviimeinen systeemi. Surkein kaikista.

Vierailija
160/255 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laite maksanee pari euroa ja sitä ei tarvitse uudistaa muutamaa kertaa vuodessa. Suomessa postikulutkin on vuodessa enemmän kuin laitteen hinta. Lisäksi laitteita tarvitsee vain ne, jotka eivät halua tai pysty älypuhelinta käyttämään. Uskoisin, että 80/20 sääntö toimii tässäkin: 80% tulee käyttämään älypuhelinta, 20% laitetta.

Veikkaisin silti, että halvemmaksi olisi tullut kehitellä nykyisten tunnuslukulistojen tilalle vaikka joku pankkikortin kokoinen kestolista, joka olisi toiminut samalla periaatteella kuin nykyinenkin. Tietoturvaongelmia siinä ei ole, mikäli muistaa säilyttää käyttäjätunnuksen eri paikassa kuin tunnuslukukortin.

No, ehkä Nordeassa ollaan minua fiksumpia, mutta hieman nyt tuntuu siltä että mennään ns. perse edellä puuhun, että uutta tekniikkaa kehitetään vain siksi että saadaan jotain uutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi