Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun miehen mielestä kasvikset ei täytä?

Vierailija
05.08.2016 |

Ollaan avoliitossa asuva pariskunta, n23 ja m29. Ollaan vuosi asutu yhdessä. Ongelmaksi on tullut ruokavaliomme josta joskus riitelemme. Nimittäin siis mies ei syö koskaan kasviksia aterialla(vain kyläpaikoissa syö) ja muutenkin syö tosi epäterveellisesti(käy monta kertaa viikossa hampurilaisella ulkona). Minä yritän syödä lautasmallin mukaisesti ja paljon aterialla kasviksia mutta miehen mielestä kasvikset eivät ole kunnon ravintoa eivätkä täytä, ne ovat pupun ruokaaa... Kun sanon ystävällisesti, että minut ne ainakin täyttää ja ne ovat todella terveellisiä ja tärkeitä niin mies ei ota kuuleviin korviinsa asiaa, naureskelee vain että kyllä ilmankin pärjää...

No, kun olen syönyt oman ateriani, minulla on kylläinen ja hyvä olo. Miehelläni ei ole kylläinen olo vaikka yrittää esittää että ruoka täytti. Monesti alkaa syömään lisää ruokaa jääkaapista salaa kun päivällinen ei täytä... Voiko asialle mitään jos mies ei todella halua syödä kasviksia vaan näkee sen turhana ns. kaninruokana? Minusta vaan on outoa kun aikuinen mies kiukuttelee tuosta asiasta taikka ei ymmärrä mikä kasvisten merkitys on ruokavaliossa... Ja että ne täyttävät kyllä. Ennen yhteenmuuttoamme hän söi kasviksia kyllä välillä... Nyt hän totoaa kuitenkin sellaiset itselleen turhaksi kun lihalla ja perunallakin vaan muka pärjää...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna toisen syödä mitä syö ja syö itse miten syöt. Sinä kuitenkin itse ymmärrät mikä on terveellistä joten pidä omasta ruokavaliostasi kiinni ja jos mies nälvii pupun ruoasta niin totea vaan että ennemmin pupu kuin rasvalla kuorrutetut sisäelimet, mahdollinen diabetes ja ylipaino.

Jos oikeasti haluat jotenkin vaikuttaa niin alkakaa harrastaa jotain liikuntaa vaikka aluksi lenkkeilyä yhdessä niin mies pian huomaa kuinka huono ruokavalio vaikuttaa jaksamiseen.

Älä kuitenkaan holhoa häntä syömään terveellisemmin vaan toteat vain että mielestäsi hänen ruokavalionsa on epäterveellinen ja lopetat keskustelun siihen.

Vierailija
22/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa ap minkälainen on esimerkiksi kasvisateria, joka ei miestäsi täytä. Ja kerro myös miehen pituus ja paino, mitä työtä tekee, mitä liikuntaa harrastaa päivittäin, sekä miten ja missä syö muualla kuin kotona päivän aikana.

Siitä saamme käsityksen tarvitsee mies enemmän energiaa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle kuuluu, mitä mies syö. Sehän siitä loppujen lopuksi kärsii aikanaan, et sinä.

N45

Vierailija
24/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta saa sen käsityksen, kuin raavaat ja atleettiset miehet nääntyisivät, kun naiset pakottavat heidät syömään lautasmallin mukaan ja "naisten annoksia".

Tosielämässä ylipaino on näillä "paljon kuluttavilla" miehillä yleisempää kuin vaimoillaan.

Vierailija
25/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta saa sen käsityksen, kuin raavaat ja atleettiset miehet nääntyisivät, kun naiset pakottavat heidät syömään lautasmallin mukaan ja "naisten annoksia".

Tosielämässä ylipaino on näillä "paljon kuluttavilla" miehillä yleisempää kuin vaimoillaan.

Aloittaja on kertonut miehestä niinkin oleellisen tiedon kuin iän.

Tällä perusteella mies on mielestäsi läski?

Vierailija
26/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä taas. Provo?

Kasvisruoka on hyvinkin täyttävää (paljon kuitua ja ravinteita), mutta sitä pitää syödä tarpeeksi paljon. Ei pelkällä kevyellä salaatilla pötki pitkälle, ellei ole täysin liikkumaton.

Toinen asia on se, että et voi pakottaa miestäsi syömään jotain, mistä itse pidät, mutta hän ei. Jos haluat lisätä kasvisten osuutta ruoasta, valmista sellaisia ruokia, jotka hänellekin maistuvat. Niistä voi tehdä hyvinkin ruokaisia, esim. härkäpapukeitto tai intialaistyylinen linssicurry riisillä. Syö jos syö, tai jos ei niin hakekoot ihan vapaasti burgeria.

Jos miehellä ei kuitenkaan ole mitään halua muuttaa ruokavaliotaan, niin asia täytyy vain hyväksyä (tai erota, jos niin paljon häiritsee).

Vierailija
27/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen koulutus miehelläsi on? Ei kuulosta kamalan hyväosaiselta ihmiseltä lähtöjäänkään. Kyllähän kasviksia syödään lähinnä juuri muista syistä kuin energianlähteenä. Onko miehesi lihava? Nuorenahan voi vetää kaikkea moskaa, mutta keski-ikäisenä lihoo, jos ei ole opetettu syömään oikein.

Samaa mietin. Mies kuulostaa niin perusjuntilta tyypiltä, että kiertäisin tuollaisen kaukaa. Tottakai itsekin hampparia ja lihaa syön, mutta että usein viikossa söisin jotakin hampurilaisia, niin sitä en ymmärrä. Taitaa olla mies myös lähinnä juuri äidin helmoista pois lentänyt poikanen, kun uhittelee nyt tuollaisella moskaruoalla.

Vierailija
28/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä jutussa ei ole olennaista se, ovatko kasvikset täyttäviä, vaan se, että ap on ottanut miehen ruokavalion omaksi huolekseen. Aikuinen ihminen päättää kuitenkin itse mitä syö. Miehelle voi toki kertoa, jos tämän elintavat herättävät huolta, mutta hän päättää lopulta itse elintavoistaan. Jos ne eivät kelpaa ap:lle, optiona on aina vaihtaa lautasmallia noudattavaan mieheen.

Vierailija
29/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni on kertonut, että miesten kulutus on suurempi kuin naisten. Se on totta, keskimäärin. Minä kerroin, että miehet ovat ylipainoisempia kuin naiset, eli syövät naisia useammin yli kulutuksensa. Sekin on totta, keskimäärin.

Vierailija
30/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni on kertonut, että miesten kulutus on suurempi kuin naisten. Se on totta, keskimäärin. Minä kerroin, että miehet ovat ylipainoisempia kuin naiset, eli syövät naisia useammin yli kulutuksensa. Sekin on totta, keskimäärin.

Jaa, miksiköhän sitten esimerkiksi aina Jumbossa käydessäni, näen pariskuntia, joissa nainen on sotanorsun kokoinen, ja mies normaali? Huomattavan ylipainoisia miehiä näen harvoin, tankin kokoisia naisia sitäkin useammin?

Vierailija
31/37 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge kesäkurpitsa hänen takamukseensa ja kysele eikö muka täytä.

Vierailija
32/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että kasvikset eivät täytä. Jos syön lounaaksi esim. vain salaattia, kasvistäytettyjä paprikoita, kasviswokkia jne. on heti 15-30 min päästä nälkä, vaikka söisin täytettyjä paprikoita kolme kappaletta, lautasellisen salaattia ja puoli kiloa wokkia. Eilen yritin oikeasti testiksi kasvispäivää. Sain syötyä jo pelkästään pelkkää kukkakaalta (niin helvetin pahaa kuin se olikin) 1,25 kiloa + muut kasvikset päälle. Koko päivän oli huutava nälkä, yöllä tuntui, etten selviä aamuun. Jos sen sijaan syön kananmunaa, pekoneita ja rasvaa, seuraavan kerran syön vasta 5 h kuluttua.

Olen kyllä itse usein noudattanut lautasmallia siten, että puolet ovat kasviksia. Se tarkoittaa myös sitä, että ruokaa pitää syödä kolme lautasellista. Jos jätän suosiolla kasvikset pois, otan pääruokaa vain yhden kunnon lautasellisen, maha on täynnä ja pitkään (jos on lihapitoista ruokaa).

Toisaalta koen kyllä esim. pizzan täyttävänä, vaikka päällä olisi vain vähän lihaa. Muutenhan se on lähes pelkkää kasvista: vehnää, rypsiöljyä, tomaattikastiketta jne. Luulen siinäkin sen juuston täyttävän. Ymmärrän kylllä AP:n miestä täysin. Itse syön kasviksia nyt jonkin verran, vaikkeivat ne mitään kovin hyviä yleensä olekaan.

33/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tässä kyse kasvisruuasta? Ei mun mielestä.

Lähinnä, että AP tykkää syödä lautasmallin mukaan ja mies ei sitä vähääkään. Tarina ei tosin kerro, minkä ikäisiä, kokoisia, harrasteista.. minkälaisia sapuskoja tai määriä.

Me syödään kotona pääosin kasvisruokaa (2 kertaa viikossa on kalaa), koska sitä lihaa saa muualta pitkin päivää (koulut ja leivänpäällysteet+ ulkona syömiset) ihan riittämiin. Eipä ole urheilevat teinipojatkaan parkuneet nälkäänsä.

Vierailija
34/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dale kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että kasvikset eivät täytä. Jos syön lounaaksi esim. vain salaattia, kasvistäytettyjä paprikoita, kasviswokkia jne. on heti 15-30 min päästä nälkä, vaikka söisin täytettyjä paprikoita kolme kappaletta, lautasellisen salaattia ja puoli kiloa wokkia. Eilen yritin oikeasti testiksi kasvispäivää. Sain syötyä jo pelkästään pelkkää kukkakaalta (niin helvetin pahaa kuin se olikin) 1,25 kiloa + muut kasvikset päälle. Koko päivän oli huutava nälkä, yöllä tuntui, etten selviä aamuun. Jos sen sijaan syön kananmunaa, pekoneita ja rasvaa, seuraavan kerran syön vasta 5 h kuluttua.

Olen kyllä itse usein noudattanut lautasmallia siten, että puolet ovat kasviksia. Se tarkoittaa myös sitä, että ruokaa pitää syödä kolme lautasellista. Jos jätän suosiolla kasvikset pois, otan pääruokaa vain yhden kunnon lautasellisen, maha on täynnä ja pitkään (jos on lihapitoista ruokaa).

Toisaalta koen kyllä esim. pizzan täyttävänä, vaikka päällä olisi vain vähän lihaa. Muutenhan se on lähes pelkkää kasvista: vehnää, rypsiöljyä, tomaattikastiketta jne. Luulen siinäkin sen juuston täyttävän. Ymmärrän kylllä AP:n miestä täysin. Itse syön kasviksia nyt jonkin verran, vaikkeivat ne mitään kovin hyviä yleensä olekaan.

No jos vaikka lisäisit kasvisruokiin rasvaa niin ihan varmasti ne täyttää.

Vierailija
35/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
36/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se pelkkä kasvis täytä, ainakin jos on kyse ruuan lisukkeena olevasta vihersalaatista.

Meillä menee salaattia suurinpiirtein se kulhollinen päivässä, kun molemmat mielellään sitä syövät, mutta en kyllä oleta mitenkään, että sillä pitäisi maha täyttää.

Ja jos se mies ei niistä kasviksista piittaa, niin ei sinun siitä pidä stressata.

Vierailija
37/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on tottunut lihansyöjä ja noin 80 tai yli kiloinen, niin eihän ne kasvikset mitään täytä, ruokaa pitäisi syödä helvetisti, kuin norsu, eikä minua ainakaan huvita syödä jatkuvasti.