Mitä tehdä kun miehen mielestä kasvikset ei täytä?
Ollaan avoliitossa asuva pariskunta, n23 ja m29. Ollaan vuosi asutu yhdessä. Ongelmaksi on tullut ruokavaliomme josta joskus riitelemme. Nimittäin siis mies ei syö koskaan kasviksia aterialla(vain kyläpaikoissa syö) ja muutenkin syö tosi epäterveellisesti(käy monta kertaa viikossa hampurilaisella ulkona). Minä yritän syödä lautasmallin mukaisesti ja paljon aterialla kasviksia mutta miehen mielestä kasvikset eivät ole kunnon ravintoa eivätkä täytä, ne ovat pupun ruokaaa... Kun sanon ystävällisesti, että minut ne ainakin täyttää ja ne ovat todella terveellisiä ja tärkeitä niin mies ei ota kuuleviin korviinsa asiaa, naureskelee vain että kyllä ilmankin pärjää...
No, kun olen syönyt oman ateriani, minulla on kylläinen ja hyvä olo. Miehelläni ei ole kylläinen olo vaikka yrittää esittää että ruoka täytti. Monesti alkaa syömään lisää ruokaa jääkaapista salaa kun päivällinen ei täytä... Voiko asialle mitään jos mies ei todella halua syödä kasviksia vaan näkee sen turhana ns. kaninruokana? Minusta vaan on outoa kun aikuinen mies kiukuttelee tuosta asiasta taikka ei ymmärrä mikä kasvisten merkitys on ruokavaliossa... Ja että ne täyttävät kyllä. Ennen yhteenmuuttoamme hän söi kasviksia kyllä välillä... Nyt hän totoaa kuitenkin sellaiset itselleen turhaksi kun lihalla ja perunallakin vaan muka pärjää...
Kommentit (37)
Miksi et anna miehen syödä sitä, mikä saa miehen kylläiseksi?
Taas, miljoonannen kerran, palstamamma kuvittelee miehensä olevan leikkaa-liimaa-askartele-paperinukke,
josta saa duunattua sen hetkisen oikun mukaisesti söpön , ihqun ja mieleisensä kiiltokuvan, kunnes mieli taas muuttuu.
Jos se kasvis on pelkkää salaattia, niin sitten ehkä käsitän, että voi olla liian kevyttä, mutta jos tekee ihan kunnon kasvisruokaa, esim. intialaiseen tyyliin, niin ei todellakaan voi olla liian kevyttä. Toisin sanoen riippuu paljon siitä, millaista se teidän kasvisruoka on.
Oletko sä miehesi äiti vai avopuoliso? Ongelmaan on ratkaisu: annat ukon syödä mitä haluaa ja syöt itsekin mitä haluat.
Kuorruta kasvisruoat juustolla ja kumoa miehesi lautaselle salaatinlehden päälle purkillinen fetajuustokuutiota öljyineen.
Nyt annan neuvon, joka sopii uhmaikäisten äideille: piilota niitä kasviksia ruokiin. Tee ruokaisa salaatti ja tee sitä kulhollinen vain miestäsi varten. Oma suuriruokainen mieheni syö mielellään salaattia mutta tosiaan voi syödä koko perheelle tarkoitetun salaatin. Voit lisukkeeksi tarjota leipää tai rieskaa.
Anna miehen tottua erilaisiin kasvisruokiin pikkuhiljaa. Laita lihaa ja kasviksia sekaisin esim. täytetyt paprikat, tee perunapohjainen salaatti.
No ei ne kasvikset kyllä muakaan täytä, vaikka olen nainen. Mieluummin syön vaikka hiilareita (esim pastaa tai patonkia), ne ihan oikeasti täyttää eikä tarvitse jatkuvasti ravata ruuan jälkeen jääkaapilla.
En ole oikeastaan ikinä syönyt suuria määriä kasviksia, toki välillä, mutta en kauheasti. Silti olen vielä näin 35-vuotiaana ihan normaalipainoinen ja terve.
No faktahan on että ei ne pelkät kasvikset täytä kun kulutus on kova. Eli jos aterian jälkeen jää nälkä, se tarkoittaa että ateria on liian pieni, tai sitten suhdeluvut on väärin. Eli enemmän proteiinia ja hiilihydraattia mukaan siihen päivälliseen. Kasvikset on hyvä ja terveellinen lisä, mutta eivät korvaa edellämainittuja.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että se virallinen lautasmalli on mitoitettu joillekin kääpiöille (tai sitten naisille), ei sillä raavaan miehen nälkä lähde mihinkään. Meilläkin vaimo ihmettelee että miksi minä en liho vaikka syön niin paljon: vastaus on että syön sen verran mitä kulutankin, ei silloin liho. Patalaiska vaimo itse paisuu kuin pullataikina...
Miesten energiankulutus on vähän eri luokkaa kuin naisella. Jos sinä olet pienikokoinen istumatyötä tekevä Irmeli, ja miehesi 190cm/100kg raksaRane, niin ei tarvitse ihmetellä, jos miehellesi ei porkkanat riitä.
Millainen koulutus miehelläsi on? Ei kuulosta kamalan hyväosaiselta ihmiseltä lähtöjäänkään. Kyllähän kasviksia syödään lähinnä juuri muista syistä kuin energianlähteenä. Onko miehesi lihava? Nuorenahan voi vetää kaikkea moskaa, mutta keski-ikäisenä lihoo, jos ei ole opetettu syömään oikein.
Kasvikset ei ole täyttävää ruokaa. Miksi et usko miestä, kun sanoo olevansa nälkäinen? Anna syödä mitä haluaa, et sinä sen äiti ole.
Vierailija kirjoitti:
Nyt annan neuvon, joka sopii uhmaikäisten äideille: piilota niitä kasviksia ruokiin. Tee ruokaisa salaatti ja tee sitä kulhollinen vain miestäsi varten. Oma suuriruokainen mieheni syö mielellään salaattia mutta tosiaan voi syödä koko perheelle tarkoitetun salaatin. Voit lisukkeeksi tarjota leipää tai rieskaa.
Anna miehen tottua erilaisiin kasvisruokiin pikkuhiljaa. Laita lihaa ja kasviksia sekaisin esim. täytetyt paprikat, tee perunapohjainen salaatti.
Voi jumalauta, että mä näen punaista näistä tämän tyylisistä kirjoituksista.
Millainen imbesilli näitä kirjoittaa?
Siis kai siinä lautasella on myös hiilareita ja proteiinia kuten lihaa tai edes jotain kunnon kasvisproteiineja? Salaattiahan pitää syödä siihen päälle, koska se on tervellistä ja edistää suoliston hyvänlaatuisen bakteerikannan kehitystä sekä vaikuttaa edullisesti immuunipuolustukseen. Ei kai kukaan syö kasviksia siksi, että niistä saa edergiaa? Paitsi ehkä jotain avokadoa ja kookosta voi ehkä syödäkin, mutta oletan, että tässä puhutaan tuoreista kasviksista. Tuoreet kasviksethan kuuluvat aterialle, vaikka kyseessä olisi kasvisruoka. Tiedän joitain perheitä, joissa ei ole koskaan syöty kasviksia. Kyllä se aika huonoa ennustetta tarkoittaa. Ikävä kyllä kaikilla ihmisillä ei ole tarpeeksi tietoa. He luulevat, että kebab tai lihapotut riittävät, koska ne täyttävät.
Mä olen kaksi kertaa ikäisesi, perheellinen vegetaristinainen. Eläessäni en ole ollut vastuussa kumppanini ruokahuollosta, saati että maanittelisin häntä syömään kasviksia tai peräti kätkisin niitä ruokiin kuin jollekin viisivuotiaalle.
Ei kasviksia täyttävyyden takia syödäkään. Kyllä se energia saadaan hiilareista tai rasvasta.
Entä jos huiputtaisit miestä hieman? Tekisit vaikka jonkun lihamurekkeen, joka sisällöstä 90% täyttäisit kasviksilla! Hih, joutuisipa syömään kaninrehua ;)
Eniten mua monesti ihmetyttää, että millaisten miesten kanssa olette yhdessä, jos otatte vaikkapa jonkun miehen, joka kavahtaa salaattia tai kasvattaa kaljamahaa. Millaisissa piireissä liikutte? Itselle aivan vieras todellisuus. Etkö ennen yhteenmuuttoa huomannut, että miehessä on jotain kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos huiputtaisit miestä hieman? Tekisit vaikka jonkun lihamurekkeen, joka sisällöstä 90% täyttäisit kasviksilla! Hih, joutuisipa syömään kaninrehua ;)
Kasviksissa ei ole energiaa juuri lainkaan.Miten joku voi kuvitella että niistä täyttyy? Lisäkkeenä ovat eri juttu.
Niin, aloittaja ei siis kommentoi omaa ja miehen energiankulutusta , eikä kokoeroa ollenkaan?
Et sinä ole aikuisien syömisistä vastuussa.