Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärsin, mitä rasismi on, vasta kun jouduin itse sen kohteeksi

Vierailija
05.08.2016 |

En ole ikinä elämässäni kohdannut rasismia (koulussa ei kiusattu, minulla on valtaväestöön kuuluvia ystäviä ja sukulaisia, naapuruston kanssa on aina tultu toimeen, kadulla ei ole huudeltu), ennen kuin aloin aikoinaan lukea yhteisöäni koskevia kommentteja netin keskustelupalstoilta. Niiden mukaan meillä ei kertakaikkiaan ole samanlaista oikeutta elää tässä maassa kuin muilla, olemme aivan liian näkyviä ja metelöimme naapurustossa, viemme sosiaalituet ja lääkispaikat (!), tukimme tiet, omistamme aivan liikaa yrityksiä ja olemme pedofiilejä kaikki. Kaltaisiani yritetään näissä diskursseissa ikään kuin sulkea "me tavalliset, oikeat ihmiset" -ryhmän ulkopuolelle. Näiden typerien yleistysten vuoksi olen ymmärtänyt, että myöskään muut vähemmistöryhmiä koskevat mielikuvat, mitä somessa liikkuu, eivät välttämättä pidä paikkaansa, vaan ovat rasistisia ja kärjistyneitä. Kun ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että kellään tässä yhteiskunnassa elävalla ihmisellä ei ole vähemmän oikeutta kävellä kadulla ja hengittää yhteistä ilmaa kuin toisilla, vaikka sitä miten yrittäisi itselleen perustella. Jokaisessa yhteisössä elää typeriä ihmisiä, se on selvää. Heidän teoistaan ei tarvi kuitenkaan koko ryhmän vastata. Aina löytyy myös rasismin vähättelijöitä. Mutta yritä edes hetkeksi asettua vähemmistön asemaan, niin ymmärrät miltä se tuntuu.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus (vanhoillinen tai muu) ei ole etninen tausta vaan uskonnollinen.

Minä koin rasismia etnisyyttäni kohtaan asuessani ulkomailla. Paikalliset eivät halunneet puhua minulle koska vierasmaalaisena en ymmärtäisi heidän kieltään (englanti).

Vierailija
22/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta olette ainoa ryhmä, jota kohtaan tunnen kiusausta tehdä yleistyksiä, koska kumpaakin lastani ja useiden tuttujenkin lapsia juuri lestat ovat kiusanneet rankasti. Ei vain voi olla sattumaa.

Joo, ja minun ja tuttavani lapsia ovat kiusanneet muslimit, saankl tehdä heistäkin yleistyksiä??

t. En lesta, mutta alkoi suututtaa

No kyllä. Saahan Mc kerholaisista ja odinin sotilaistakin tehdä yleistyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinto heräsi: mihin ryhmään kuulut?

Mukava kun et noiden yleistysten perusteella arvannut, luulin että vastaus olisi ollut ilmeinen :) Kuulun etniseltä taustaltani vanhoillislestadiolaisiin. -ap

Ei se ole mikään etninen tausta. Kyseessä on uskonlahko ei  erillinen etnisyys.

Vierailija
24/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava kun et noiden yleistysten perusteella arvannut, luulin että vastaus olisi ollut ilmeinen :) Kuulun etniseltä taustaltani vanhoillislestadiolaisiin. -ap

Ei se ole mikään etninen tausta. Kyseessä on uskonlahko ei  erillinen etnisyys.

Kyllä tänä päivänä muslimien arvostelu tulkitaan heti rasismiksi ainakin tietyissä piireissä

Vierailija
25/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensuuri jyllää ettei puhuttaisi asioista oikeilla nimillä. Surullista.

Vierailija
26/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja minun ja tuttavani lapsia ovat kiusanneet muslimit, saankl tehdä heistäkin yleistyksiä??

t. En lesta, mutta alkoi suututtaa[/quote]

Jos vain muslimit ovat kiusanneet lastanne ja heitä ollut usea, niin varmaan saa. Erona lienee kuitenkin se, että alueellamme lestat ovat hyvässä asemassa, rikkaita yrittäjiä ja kunnallispoliitikkoja ja opet katsoo kiusaaista läpi sormien, antavat kiusaajille stipendejä jne. Lapset lesottavat rahoillaan jne, enpä usko että muminit ovat niin hyvässä asemassa.

Vierailija
27/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse odotat. Pääministeri on samaa lahkoa ja hän pyysi pakolaisia luokseen asumaan...siis ketkuja irakista ja muualta, joillakin taskut täynnä rahaa. Minkä takia luulet samalta suunnalta olevien (turkki, marokko, iran ja afghanistan),  jo suomessa asuvien olleen vastaan tätä operaatiota? He näkivät jo kaukaa mitä porukkaa on tulemassa. Te ummistitte silmänne näyltä. Nyt kansa maksaa itsensä kipeäksi näitten takia.

Ihmisiä pitää auttaa hädässä, mutta teidän aikeena oli ottaa heidät maahanmuuttajina vastaan. Pakolainen on turvapaikassa niin kauan kun sota jatkuu ja sodan loppuessa menee rakentaman omaa maataan länsimaiden avustuksella, mutta kun ei. Tarkoitus on ollut pysyvästi jättää nämä ihmiset tänne.

Vierailija
28/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko VL joku etnisyys 😂😂😂😂😂

Nykyään on, samaan tapaan kuin islam on rotu.

Vierailija
29/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa muita etnisiä ryhmiä kuin somaleita. Ja tämä sen takia että ikävän runsaan kokemukseni mukaan somalien lapsia ei kasvateta, saavat riekkua ja huutaa pihalla ja rappukäytävässä aamusta yömyöhään, kunhan vaan ovat poissa äitinsä jaloista. Jos menet sanomaan asiasta sinut leimataan automaattisesti rasistiksi ja perheen isä tai äiti ei tee elettäkään opettaakseen lapsille että kymmeneltä alkaa hiljaisuus ja rappukäytävässä KÄVELLÄÄN, ei juosta, pompita ja kiljuta.

Haju mikä leviää rappukäytävään heidän ruoastaan ja mausteistaan on etova ja ketuttaa että koko rappukäytävän asukkaat joutuvat sitä haistelemaan aina rappukäytävällä kulkiessaan tai oven avatessaan.

Somalit eivät mitä ilmeisemmin osaa pitää huolta hygieniastaan ja piut paut piittaavat vaikka olisi torakoita koko talo täynnä.

Juuri jouduin muuttamaan pois eräästä kerrostalosta jonne tuli tuholais-ongelmia näiden somalien mukana:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä