Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö 7-vuotias muka jättää säännöllisesti yksin 14-15 tunniksi?

Vierailija
04.08.2016 |

Olen karenssilla. Kieltäydyin työpaikasta, jossa työpäivät on 12-tuntisia ja matkoihin menee päivästä riippuen n. 2-3 tuntia. Syynä kieltäytymiseen on 7-vuotias lapseni (täyttää joulukuussa 8), joka on arka ja pelokas. Lapselle ei järjestynyt ilmaista/halpaa hoitopaikkaa kesälomansa ajaksi, eikä rahani olisi riittänyt yksityisen hoitajan palkkaamiseen. Tukiverkkoa ei tällä seudulla ole. En vaan pystynyt jättämään lastani yksin niin pitkiksi päiviksi, mutta työkkäri ei hyväksynyt selitystä. Onko Suomessa todella niin todellisuudesta vieraantuneet päättäjät, että 7-vuotiaan odotetaan pärjäävään säännöllisesti noinkin pitkiä päiviä yksin? Ja kuitenkin jos lapselle sattuisi sinä aikana jotain, vastuu olisi tietysti huoltajan eli minun. Vai olenko vaan ylihuolehtiva vanhempi, kun mielestäni lapseni on aivan liian nuori tällaiseen?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

fgfn kirjoitti:

Miks rikkaiden pitä aukoa suuta joka ketjussa.LÄHETYSTÖN autolla joo.Kun on RAHAA niin asiat järjestyy aina.TURHA tulla tänne mahtailemaan,että järjestinpä hyvin asiat,jos on  miljoonat taskussa.Kyllä munkin lapsella olis ympärivuorokautinen hoitaja,jos mulla olis RAHAA.Todellisesta elämästä,kun te rikkaat ette mitään tiedä.

Ei se meidän lapsi sillä lähetystön autolla kulkenut. Olen jäänyt 14-vuotiaana orvoksi, joten turhaan vingutte nyt yhtään mitään kaunaisia kultalusikka-selityksiä omalle laiskuudellenne. Eikä se leiripaikka ollut sadan kilsan päässä vaan samassa kaupungissa...

Vierailija
122/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Mua tän tyyliset vastaukset loukkas, koska... - - -

Seli, seli, seli. Leirejä on pilvin pimein ja niille kyllä pääsee. Kaverien kanssa sinne mennään. Ja kun esimerkiksi viisi oerhettä palkkaa sen hoitajan yhdessä, kaikilla on hauskaa, eikä kustannus ole suuri. Ja kai tajuat, että viisi kahdeksanvuotiasta on samassa paikassa yhtä aikaa sen hoitajan kanssa. JÄRKI, haloo...

Mä en oikeestaan edes tiedä, miksi vastaan sulle, mutta vastaanpahan nyt kuitenkin... :D Ei leirejä ole pilvin pimein, ja jo edellisessä viestissäni nostin esiin sen valitettavan tosiseikan, ettei kaikilla lapsilla ole kavereita. Viisi toisiaan lähellä asuvaa lapsiperhettä - asutko sä Kiinassa? Aika iso homma lastenhoitajalla siis luvassa, varsinkin, kun aika monessa perheessä on lapsia useita. Aloittajahan voi asua missä tahansa, mutta jos hän asuu jossain isossa kaupungissa, jossa jollain konstilla onnistuisi löytämään vaikka kaksi lapsiperhettä, joille saataisiin palkattua joku elämänkoululainen pikkuserkku lapsenvahdiksi, joka tekisi vaikka 9 tuntisia työpäiviä, niin pitkään lapsi joutuisi edelleen olemaan yksin, ja edelleen jonkun aikuisen pitäisi kuljettaa lapset samaan paikkaan.

Leirejä on pilvin pimein. Meidänkin lapset on löytäneet leirejä ihan mökkikunnasta. Ja jos ei oke kavereita, ei niitä ainakaan kotona kököttämällä saa. Ja kuule jos käy samaa lähikoulua niin ne viisi asuu yleensä niin lähekkäin ettei kakkosia enää tarvitse kuljettaa. Ja ihan on runsaasti ammatti-ihmisiä työttömänä joten pätevän avun saa halvalla. Mutkumutku ja seliseli. Oma-aloitteisuutta, kiitos.

Mutkumutku ja seliseli vaan itsellesi. Jos et tosiaan tajua että äiti voi tehdä lapsensa kanssa muutakin kuin kököttää kahdestaan kotona, olet niin tyhmä että sulle on ihan turha yrittää puhua järkeä.

Toki, mutta se pitää tehdä omalla rahalla, ei työttömyyskorvauksella. Ja jos sitten vinkuu ettei ole lapsella kavereita ja lapsi on niin arka ettei uskalla liikkua normaalisti niin ehkä se äidin helmoissa pyöriminen ei ole ratkaisu niihinkään ongelmiin. Mutta pointtihan tässä on se että ap:n pitää saada ja kököttää. Viis verovaroista ja lapsen hyvinvoinnista.

Ja mikähän psykologi sinäkin olet, kun "tiedät" että kaikki arat lapset pitää lähettää väkisin leireille kauas äidin ulottumattomiin? Yhden ystäväni lapsi joutui kerran raa'an väkivaltarikoksen silminnäkijäksi ja pelkäsi sen jälkeen henkensä edestä jäädessään ilman tutun ja turvallisen aikuisen seuraa. Psykologien mukaan oli erittäin tärkeää, että siitä lähdettiin etenemään täysin lapsen ehdoilla pienin askelin kerrallaan. Ei puhettakaan siitä, että lapsi olisi lykätty viikoksi leirille tuntemattomien joukkoon, kun se rupesi itkemään hysteerisesti jäädessään edes hetkeksi ilman luotettavaa aikuista.

Osalle aroista lapsista "pakkorohkaiseminen" voi tehdä oikein hyvää, muttei todellakaan kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tTää ketju on täynnä luuseriuttaan puolustelevia idiootteja. Ilmeisesti vielä niitä idiootteja, jotka on katsoneet oikeaksi jatkaa omaa idioottiuttaan geeniensä kautta.

Voi h-tti. mitä varten ei munanjohtimia katkaista heti 13-vuotiailta, jos kerta pää on kuin pahvikotelo. Ja siemenjohtimia tietty myös.

Vierailija
124/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus karenssista?

Onko toi nykyään mahdollista? Mä oon saanu kaks kertaa karenssin ja todellakaan ei ole ollut valitusoikeutta.

Vierailija
125/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus karenssista?

Onko toi nykyään mahdollista? Mä oon saanu kaks kertaa karenssin ja todellakaan ei ole ollut valitusoikeutta.

Tottakai karenssista voi valittaa. Eri asia on, johtaako se mihinkään. Karenssi kun ei lätkähdä automaattisesti jonkin asian seurauksena, vaan asioita selvitetään ensin. Niinpä lopputulos voi hyvinkin olla virheellinen.

Vierailija
126/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit miettinyt siinä vaiheessa kun niitä lapsia teit! Köyhän ei kannata lisääntyä ja jättää lapsia yhteiskunnan elätettäväksi. Toivottavasti lapsesi ymmärtää minkälainen äiti hänellä on.

Vierailija
127/160 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä että voit nostaa työttömyyskorvausta. Et ollut jos kieltäydyit ottamasta työtä vastaan. Eikö teidän kunnassa ole ympäri vuorokauden toimivia päiväkoteja? Meillä niihin pääsee vuorotyötä tekevien lapsia 10 ikävuoteen asti.

Meidän kunnassa on teoriassa sama tilanne, mutta käytännössä "hankalien" töiden vastaanottaminen on useimmiten mahdotonta, koska vuoropäiväkoteihin on puolen vuoden jonot.

Ei voi olla, eikä kannata uskoa kaikkea mitä sanovat päiväkotijonoista. Kummasti kun uhkailee avilla niin paikka järjestyykin.

Vierailija
128/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo näistä vastauksista näkyy, että kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla kuin  av-mammavastaaja on tehnyt. Olosuhteethan ovat kaikilla samat tunnutaan ajattelevan.  Kommenttea lukiessani en yhtään enää ihmettele, että Suomessa tehdään lainsäädäntöä, joka näyttää olevan varsin kaukana tavallisesta arkielämästä. Mutta av-mammojen lainsäädäntö voisi olla vielä pahempaa.   

Ei vaan ap:n ja monen kirjoittajan kirjoituksista näkee, että yhteiskunnan pitää järjestää kaikki ja ilmaiseksi. Itse ei osata eikä viitsitä tehdä mitään.

Yhteiskunta vie arjesta monella sen 10 h päivästa la lisäksi lauantaitkin. Muuten ei vuokria maksella.

Vierailija
129/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen isäkin yhtä ahtaalla kun sinäkin eli isän luona lapsi jos ootte eronneet sen aikaa kun oot työssä. 

Vierailija
130/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annaliiisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tokalle menevistä on leireillä, sukulaisissa, kavereilla jne ainakin osan kesästä. Ja sen hoitajankin voi palkata useampi perhe yhdessä. Selityksesi on nyt tyyliä seli, seli, seli.

Mua tän tyyliset vastaukset loukkas, koska olin itsekin aloittajan lapsen ikäisenä pitkiä päiviä ilman aikuista ja tiedän, ettei se johtunut vanhempieni välinpitämättömyydestä. Meillä ei ollut Suomessa sukulaisia, joille mennä kesiksi. Voi kuulostaa epäuskottavalta, jos tulee itse tiiviistä ja suuresta suvusta, mutta näin meillä. Jos aloittajan lapsi kerran on arka, leirille meno voi olla pelottavampaa ja ikävämpää kuin yksinolo, eikä leirille pääsy ole mikään itsestäänselvyys. Eikä ne kestä kuin viikon. Mulla ei ollut minkäänlaista kaveria, jolle mennä, ja jos olisikin, ei kavereita ja heidän vanhempia voi loputtomiin vaivata. Mitä edes tarkoittaa, että hoitajan voi palkata useampi perhe yhdessä, miksi aloittajan pitäisi velvoittaa joku tuntematon perhe palkkaamaan lapselleen hoitajan? Vai tarkoitatko, että sama hoitaja kiertäisi eri lapsiperheissä? Minkä kivien ja kolojen alta aloittaja muita samassa tilanteessa olevia lapsiperheitä löytäisi, ja jos hoitaja jakaisikin aikansa useiden eri lasten kanssa, ja olisi aloittajan lapsen kanssa vaikka 4 tuntia (onko lapsenhoitaja edes niin pitkään?), lapsi joutuisi silti olemaan 11-12 tuntia yksin, mikä on noin nuorelle pitkä aika.

Ap voi kysyä lapsen koulukavereiden ja harrastuskavereiden kanssa kesäjärjestelyistä. Hoitajaa / kaveria voi etsiä vaikka kaupunginosan vanhempien FB-ryhmästä. Neuvolan ilmoitustaululle voi laittaa ilmoituksen. MLL:lta voi kysyä. Jos asuu Helsingissä, lapsi voi mennä päivisin leikkikenttien avoimeen toimintaan ja puistoruokailuun (näitä voi olla muuallakin). Lisäksi tosiaan erilaiset päiväleirit harrastusseuroissa ja seurakunnilla.

Vierailija
131/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko kaikille ratkaisujen tyrkyttäjille mieleen, että työt voi alkaa jopa samana päivänä kun niitä tarjotaan? Siinä ei paljon ehdi järjestellä lasten hoitokuvioita, jos tulee kutsu sairausloman sijaiseksi parin tunnin varojalla.

Jos ilmoittautuu työnhakijaksi, sitä varautuu juurikin tuohon. Itse ja ajoissa. Ja aran lapsen kanssa ei kyllä todellakaan ole ihanteellista muutenkaan kököttää koko kesää äidin kanssa kotona, vaan hänelle pitäisi niitä kavereita ja leirejä ja tekemistä järjestää ihan terveen kehityksen takia.

Ai, miten saat hoitopaikan ihan varalle? Koska ei tiedä voiko sen työpaikan saada kuukaudessa vai kahdessa vuodessa? Hoitokuvioita kun ei oikein voi järjestellä etukäteen. 

Kunnan tulee hoitopaikka järjestää tarvittaessa nopeastikin. Jos ei järjesty, niin silloin on korvausta ansionmenetyksestä mahdollista hakea.

Vierailija
132/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellinen kysymys on missä on lapsen isä?????? 

Vierailija
133/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää lasta saadessaan, millaiset tukiverkot on 7 vuoden kuluttua? Itselläni ainakin äiti kuoli lasten ollessa ihan pieniä, joten siinä meni yksi tukiverkko. Hyvä kaverini joskus auttoi, mutta kun hän aloitti vuorotyöt, eipä sitä oikein raskinut enää pyytää. Isäni masentui äitini kuolemasta niin paljon, että hänestä ei ollut apua. Veljeni lähti Saksaan opiskelemaan. Mulla oli vain selvittävä ilman. Mulla oli toki mies, mutta hän reissasi paljon. 

Ja kun äiti kuolee kun lapsi on pieni sitä tukiverkkoa ei vuosikausiin voi hommata? Just. Ja jos mies reissaa niin avun voi jo palkata niillä matkapäivärahoilla.

voisitko kertoa miten niitä tukiverkkoja hommataan. Kaveerataan sellaisten kanssa, joista mahdollisesti on hyötyä. Niinkö se tapahtuu. Minulla on kyllä muut syyt ystävien hankintaan kuin hyötynäkökulma. 

Lasten kaverien perheillä on juurikin ihan sama kesäongelma. Hoidetaan ja autetaan ristiin. Se on maailman ylsinkertaisin asia. Meillä on menty niin jo monta vuotta. Harrastuskuskaukset, yökyläilyt, kesät ja lomat.

Mulla ei ole nykyään ongelmaa ja ratkaisin asian rahalla jääden tappiolle. Mutta silti keksin syitä muille. Entä jos nyt vaan ei ole sellaista perhettä joka voisi ottaa hoitoon kesällä ja jolla itsellään ei ole tarvetta sitä hoitoapua edes saada? Naapurissa oli samanikäinen lapsi kuin omani, mutta eipä heillä tarvittu hoitajaa koko kesänä, koska isänsä oli opettaja. Toinen naapuri oli pph ja ei mulla ollut pokkaa sysätä vielä koululaista sinne haitoille ja lomansa hän oli ansainnut lomana.  Harrastuskuljetuksia ei tästä asuinalueelta juurikaan tarvita, koska urheilualueet ovat maks 2 km:n päässä ja musiikkiopisto tien toisella puolella. Sinne osaa mennä ekaluokkalainenkin yksin alikulun kautta. Kuvataideopistoon on kilometri, samon partioon sitä luokkaa ym. Oman lapseni harrastuksiin ei kuulunut kilpailuja tai esiintymisiä muilla paikkakunnilla. 

No ettekö se niissä harrastuksissa sitten tavanneet yhtään muita perheitä? Ettekö vaihtaneet yhteystietoja ja sopineet vierailuja? Kutsuneet synttäreille? Sitä kautta pääsee tutustumaan ja sopimaan asioista. Meillä lapsilla harrastuksena mm. urheilu ja musiikkiopisto, ja kyllä siellä ollaan tutustuttu muihin perheisiin ja tarvittaessa tarjottu ja myös annettu apua. Niin se toimii. 

Vierailija
134/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ilmoitustaululle? Eihän apn lapsi ole enää edes neuvolan asiakas?

Ja tosiaan, noita seurakunnankaan kesätapahtumia ei tosiaan ole kaikkialla. Asun itse kaupungissa jossa lapsille ja nuorille ei tosiaan ole kesäisin mitään ohjattua toimintaa. 

Vierailija
135/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko kaikille ratkaisujen tyrkyttäjille mieleen, että työt voi alkaa jopa samana päivänä kun niitä tarjotaan? Siinä ei paljon ehdi järjestellä lasten hoitokuvioita, jos tulee kutsu sairausloman sijaiseksi parin tunnin varojalla.

Jos ilmoittautuu työnhakijaksi, sitä varautuu juurikin tuohon. Itse ja ajoissa. Ja aran lapsen kanssa ei kyllä todellakaan ole ihanteellista muutenkaan kököttää koko kesää äidin kanssa kotona, vaan hänelle pitäisi niitä kavereita ja leirejä ja tekemistä järjestää ihan terveen kehityksen takia.

Ai, miten saat hoitopaikan ihan varalle? Koska ei tiedä voiko sen työpaikan saada kuukaudessa vai kahdessa vuodessa? Hoitokuvioita kun ei oikein voi järjestellä etukäteen. 

Jos äkillisesti työllistyy niin kunta järjestää hoitopaikan kahdessa viikossa. Siis viimeistään kahdessa viikossa. Mun sisko kun työllistyi niin hoitopaikka löytyi ensimmäisen puhelun aikana. Toisena päivänä käytiin jo tutustumassa ryhmäperhepäivähoitoon ja tehtiin kirjalliset hakemukset paikasta. Sisko aloitti työt ja lapsi hoidon seuraavana maanantaina. Joskus nämä asiat vaan lutviutuu paikalleen nopeastikin.

Tässä on kyse 8-vuotiaasta. Ei hänelle edes tarvitse järjestää päivähoitoa.

Vuorotyöntekijöiden lapsilla on mahdollisuus hoitoon kymmeneen ikävuoteen asti. Siis jos yh tai molemmat vanhemmat työskentelee epätyypilliseen aikaan.

Mutta ei kai tässä ollut kyse vuorotyöstä vaan pitkästä päivästä ja pitkistä matkoista. Ja toi 15 h vaatisi kyllä vuoropäiväkodin ilman muuta.

En tiedä miten tilanne on muualla, mutta täällä ainakin vuoropäiväkodit pursuaa ovista ja ikkunoista ja niihin on joku puolen vuoden jono. En tiedä ketää, joka olisi saanut kouluikäisen lapsen noihin hoitoon.

Kyllä itsekin todella miettisin tuollaisen työn vastaanottamista. Vaikka itse olisin saanut lapsen mummolaan (kaikilla ei ole isovanhempia, tai ovat työelämässä itsekin tai huonokuntoisia) näiksi viimeisiksi päiviksi ennen koulun alkua ja mummin meille ekoiksi koulupäiviksi.

Mutta olis tuo kamala tilanne, varsinkin jos on kyse ekalle luokalle menevästä. Tilanne on muutenkin jännä ja äiti olis kaiken valveillaoloajan pois. Tekisin kyllä tuosta jonkun valituksen, yrittäisin ainakin. Ymmärrän että työkkärin piti tuo päätös tehdä, ei heillä ole siinä päätäntävaltaa. Mutta valitus "korkeammalle taholle" voisi olosuhteiden selvityksen jälkeen kumota karenssin, kai?

Miksia p et hakenut paikkaa vaan kertakaikkisen huonolla hakemuksella?

Tuohon kaverivuorotteluun, kyllä, meilläkin sitä on tehty, mutta tässä oli kyse nyt 15 h "hoitopäivistä".

Jos vuorohoitopaikka on täynnä, kunta voi hommata hoitajan kotiin. Edelleenkin, jos hoidon tarve todetaan, kunnalla on se velvollisuus 2 viikossa järjestää. 15-tuntinen päivä katsotaan vuorotyöksi, koska ei ole pelkkää päivätyötä.

Vierailija
136/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää lasta saadessaan, millaiset tukiverkot on 7 vuoden kuluttua? Itselläni ainakin äiti kuoli lasten ollessa ihan pieniä, joten siinä meni yksi tukiverkko. Hyvä kaverini joskus auttoi, mutta kun hän aloitti vuorotyöt, eipä sitä oikein raskinut enää pyytää. Isäni masentui äitini kuolemasta niin paljon, että hänestä ei ollut apua. Veljeni lähti Saksaan opiskelemaan. Mulla oli vain selvittävä ilman. Mulla oli toki mies, mutta hän reissasi paljon. 

Ja kun äiti kuolee kun lapsi on pieni sitä tukiverkkoa ei vuosikausiin voi hommata? Just. Ja jos mies reissaa niin avun voi jo palkata niillä matkapäivärahoilla.

voisitko kertoa miten niitä tukiverkkoja hommataan. Kaveerataan sellaisten kanssa, joista mahdollisesti on hyötyä. Niinkö se tapahtuu. Minulla on kyllä muut syyt ystävien hankintaan kuin hyötynäkökulma. 

Lasten kaverien perheillä on juurikin ihan sama kesäongelma. Hoidetaan ja autetaan ristiin. Se on maailman ylsinkertaisin asia. Meillä on menty niin jo monta vuotta. Harrastuskuskaukset, yökyläilyt, kesät ja lomat.

Mulla ei ole nykyään ongelmaa ja ratkaisin asian rahalla jääden tappiolle. Mutta silti keksin syitä muille. Entä jos nyt vaan ei ole sellaista perhettä joka voisi ottaa hoitoon kesällä ja jolla itsellään ei ole tarvetta sitä hoitoapua edes saada? Naapurissa oli samanikäinen lapsi kuin omani, mutta eipä heillä tarvittu hoitajaa koko kesänä, koska isänsä oli opettaja. Toinen naapuri oli pph ja ei mulla ollut pokkaa sysätä vielä koululaista sinne haitoille ja lomansa hän oli ansainnut lomana.  Harrastuskuljetuksia ei tästä asuinalueelta juurikaan tarvita, koska urheilualueet ovat maks 2 km:n päässä ja musiikkiopisto tien toisella puolella. Sinne osaa mennä ekaluokkalainenkin yksin alikulun kautta. Kuvataideopistoon on kilometri, samon partioon sitä luokkaa ym. Oman lapseni harrastuksiin ei kuulunut kilpailuja tai esiintymisiä muilla paikkakunnilla. 

No ettekö se niissä harrastuksissa sitten tavanneet yhtään muita perheitä? Ettekö vaihtaneet yhteystietoja ja sopineet vierailuja? Kutsuneet synttäreille? Sitä kautta pääsee tutustumaan ja sopimaan asioista. Meillä lapsilla harrastuksena mm. urheilu ja musiikkiopisto, ja kyllä siellä ollaan tutustuttu muihin perheisiin ja tarvittaessa tarjottu ja myös annettu apua. Niin se toimii. 

Heh, asuisitpa hetken pienessä kaupungissa niin huomaisit oikein hyvin että noin se ei tosiaankaan mene. 

Pienessä kaupungissa kaikkialla on omat piirit eikä sinne "uudet" lastensa kanssa pääse kyllä mitenkään hyvin sisälle. 

Jos näen lapsen kaverin vanhempia vanhempain lloissa kerran lukuvuoteen ja sattumalta siellä täällä niin en myöskään siinä tilanteessa koe kovin luontevana lähteä kysymään hoitokuvioita. 

Vierailija
137/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Seli, seli, seli. Leirejä on pilvin pimein ja niille kyllä pääsee. Kaverien kanssa sinne mennään. Ja kun esimerkiksi viisi oerhettä palkkaa sen hoitajan yhdessä, kaikilla on hauskaa, eikä kustannus ole suuri. Ja kai tajuat, että viisi kahdeksanvuotiasta on samassa paikassa yhtä aikaa sen hoitajan kanssa. JÄRKI, haloo...

Mä en oikeestaan edes tiedä, miksi vastaan sulle, mutta vastaanpahan nyt kuitenkin... :D Ei leirejä ole pilvin pimein, ja jo edellisessä viestissäni nostin esiin sen valitettavan tosiseikan, ettei kaikilla lapsilla ole kavereita. Viisi toisiaan lähellä asuvaa lapsiperhettä - asutko sä Kiinassa? Aika iso homma lastenhoitajalla siis luvassa, varsinkin, kun aika monessa perheessä on lapsia useita. Aloittajahan voi asua missä tahansa, mutta jos hän asuu jossain isossa kaupungissa, jossa jollain konstilla onnistuisi löytämään vaikka kaksi lapsiperhettä, joille saataisiin palkattua joku elämänkoululainen pikkuserkku lapsenvahdiksi, joka tekisi vaikka 9 tuntisia työpäiviä, niin pitkään lapsi joutuisi edelleen olemaan yksin, ja edelleen jonkun aikuisen pitäisi kuljettaa lapset samaan paikkaan.

Leirejä on pilvin pimein. Meidänkin lapset on löytäneet leirejä ihan mökkikunnasta. Ja jos ei oke kavereita, ei niitä ainakaan kotona kököttämällä saa. Ja kuule jos käy samaa lähikoulua niin ne viisi asuu yleensä niin lähekkäin ettei kakkosia enää tarvitse kuljettaa. Ja ihan on runsaasti ammatti-ihmisiä työttömänä joten pätevän avun saa halvalla. Mutkumutku ja seliseli. Oma-aloitteisuutta, kiitos.

Miksi ketään pitäisi työlllistää nälkäpalkalla? Minä maksoin saman taksan kuin olisi MLL:n hoitaja maksanut j miehen kanssa vielä limitimme työaikoja niin että hoitoaika jäi usein kuuteen tai maks. seitsemään tuntiin. Silti oma nettopalkka ei riittänyt palkkaan sivukuluineen+vakuutuksiin. En minäkään ainakaan ruennut mitään ilmaisia orjia pitämään, vaikkka kuinka olisi ihmisiä työttömänä. Minulla oli tosin kesäajan tarve, joten palkkasin opiskelijan. Toisena kesänä tutun suosituksesta, sitten tämä valmistui ja sai muita töitä. Seuraavana kesänä meillä oli samalle paikkakunnalle muuttanut sukulaistyttö. 

Jos sen jakaa useamman perheen kesken, niin on jo edullinen.

Vierailija
138/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Joo, kyllä leirejä löytyy, ei siinä mitään ja osa on ihan edullisiakin (seurakunnan leirit ja 4H -leirit ja Luontoliiton leirit esim.), muistan itse sen tuskan kun niitä kesäleirejä pikkukoululaisille kytättiin ja ilmoittautua piti salamana jos mieli leiripaikan saada, noi halvat leirit meni ekoina, ihan tunneissa. ja ilmoittautuminen tapahtui Huhtikuussa. En usko että tässä kaupungissa noille leireille enää mahtuisi, jos niitä edes enää viikkoa ennen koulun alkua on. Oletan että ap:n työt olis alkamassa nyt ja tieto siitä on tullut esim. viikko sitten.

Tsekkasin ihan huvikseen mitä täällä on tällä viikolla ja ensi viikolla tarjolla. Olis ollut lasten seikkailuleiri, joka on kuitenkin peruttu - ehkä syynä hinta 280 €. Sitten olis ollut ollut Parkour leiri (johon ilmoittautuminen on tosin päättynyt 29.5. mut aina voi kysyä peruutuspaikkoja) hintaan 180 €. Tavalliselle kuolevaiselle leirit ei viikkotolkulla ole kauhean mahdollinen ratkaisu.

Isompi ongelma varmaan sen lapsen kulkeminen sinne leirille ja takaisin. Ja nyt jankkaaja alkaa jankkaamaan kavereista: Usko jo, että kaikilla lapsilla ei ole kavereita, sad but true. ja enemmistön leireilyt on muutenkin leireilty kesäkuussa ennen juhannusta.

Leirit on ihan hyvä juttu ja onneksi niitä on, mutta ei se niillekään osallistuminen nyt käy kuin tanssi. Muistan elävästi, kun oma 7-vuotiaamme oli menossa 4H-leirille ja ekalle päivälle sattui sekä itselleni että miehelle työreissu, mies lähti ulkomaille jo sunnuntaina ja minä toiseen kaupunkiin klo 6 aamulla. leiri alkoi klo 9 toisella puolella kaupunkia ja just sille leirille ei ollut tulossa ketään kaveria. Kyllä siinä harmaita hiuksia sai miettiessä että miten se lapsi sinne leirille menee ja tulee pois. En muista miten tää ratkaistiin, kai mä sain jonkun rukoiltua viemään ja ajoin tuhatta ja sataa asiakastapaamisesta pois että ehdin hakemaan. Kavereidenkin vanhemmat on yleensä töissä.

Tiedän ettei tää nyt jankkaajalle mitään merkitse, yritän vaan tuoda vähän näkökulmaa asiaan. Mikä on yhdelle mahdollista ei aina ole toiselle mahdollista. Mut joo, tekosyy.

Mun lapsi kävi kuusivuotiaana itsekseen taksilla koulun pääsykokeissa, koska isänsä oli työmatkalla ja minä influenssassa. Eli kyllä keinoja on.

Meidän mökkikunnassa on mm ilmaista jalkapalloa, yliåeisurheilua, liikunta päiviä urheiluopistolla, kuvista, keramiikkaa, tennistä, purjehdusta, sarjakuvaa, arkkitehtuuria. Jne. Taivas rajana. Yhdenkään viikkojinta ei ole ollut yli 80 euroa. Ja kun mainitsin päällekkäisyyksistä, osa siirsi tarjontaa koko heinäkuun.

Ja tämä täällä tuppukylässä. Asumme Helsingissä jossa on vielä enemmän.

Kas kun ei lapsesi asunut yksin.. Kuka oikeasti laittaa 6-vuotiaan matkustamaan yksin? !

Moni lapsi menee kouluun yksin, kyllä, 6-vuotiaana. Osa kulkee bussilla itsenäisesti jne. kouluun.

Leireistä: leirejä järjestetään myös elokuussa ja esim. ensi viikolla järjestettävään jalkapallokouluun pystyi vielä tällä viikolla ilmoittautumaan. Kyllä se on ihan omasta aktiivisuudesta kiinni, jos ei lasta leirille saa.

Vierailija
139/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annaliiisa kirjoitti:

Mutkumutku ja seliseli vaan itsellesi. Jos et tosiaan tajua että äiti voi tehdä lapsensa kanssa muutakin kuin kököttää kahdestaan kotona, olet niin tyhmä että sulle on ihan turha yrittää puhua järkeä.

Toki, mutta se pitää tehdä omalla rahalla, ei työttömyyskorvauksella. Ja jos sitten vinkuu ettei ole lapsella kavereita ja lapsi on niin arka ettei uskalla liikkua normaalisti niin ehkä se äidin helmoissa pyöriminen ei ole ratkaisu niihinkään ongelmiin. Mutta pointtihan tässä on se että ap:n pitää saada ja kököttää. Viis verovaroista ja lapsen hyvinvoinnista.

Ja mikähän psykologi sinäkin olet, kun "tiedät" että kaikki arat lapset pitää lähettää väkisin leireille kauas äidin ulottumattomiin? Yhden ystäväni lapsi joutui kerran raa'an väkivaltarikoksen silminnäkijäksi ja pelkäsi sen jälkeen henkensä edestä jäädessään ilman tutun ja turvallisen aikuisen seuraa. Psykologien mukaan oli erittäin tärkeää, että siitä lähdettiin etenemään täysin lapsen ehdoilla pienin askelin kerrallaan. Ei puhettakaan siitä, että lapsi olisi lykätty viikoksi leirille tuntemattomien joukkoon, kun se rupesi itkemään hysteerisesti jäädessään edes hetkeksi ilman luotettavaa aikuista.

Osalle aroista lapsista "pakkorohkaiseminen" voi tehdä oikein hyvää, muttei todellakaan kaikille.

Oliko ap:n lapsi joutunut näkemään raakoja väkivaltarikoksia? Ymmärrätkö eron ihan normaalisti aran ja traumatisoituneen lapsen välillä? Tottakai niissä tilanteissa toimitaan eri tavalla. Toisessa on mukana ihan psykologit, mutta arkojen lasten tapauksessa ei yleensä...

Vierailija
140/160 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan ilmoitustaululle? Eihän apn lapsi ole enää edes neuvolan asiakas?

Ja tosiaan, noita seurakunnankaan kesätapahtumia ei tosiaan ole kaikkialla. Asun itse kaupungissa jossa lapsille ja nuorille ei tosiaan ole kesäisin mitään ohjattua toimintaa. 

Työkkärin seinälle sitten? Neuvolan ilmoitustaulua käyvät lukemassa lastenhoitopalveluita tarjoavat ja sieltä voi hoitajan löytää, joten kannattaa hieman avartaa maailmaansa. Yrittää ja etsiä niitä vaihtoehtoja, eikä vaan sanoa, ettei ei, ei, ei, ei onnistu.

Mikä kaupunki kyseessä? En usko, ettei ole mitään toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme