Pitäisikö 7-vuotias muka jättää säännöllisesti yksin 14-15 tunniksi?
Olen karenssilla. Kieltäydyin työpaikasta, jossa työpäivät on 12-tuntisia ja matkoihin menee päivästä riippuen n. 2-3 tuntia. Syynä kieltäytymiseen on 7-vuotias lapseni (täyttää joulukuussa 8), joka on arka ja pelokas. Lapselle ei järjestynyt ilmaista/halpaa hoitopaikkaa kesälomansa ajaksi, eikä rahani olisi riittänyt yksityisen hoitajan palkkaamiseen. Tukiverkkoa ei tällä seudulla ole. En vaan pystynyt jättämään lastani yksin niin pitkiksi päiviksi, mutta työkkäri ei hyväksynyt selitystä. Onko Suomessa todella niin todellisuudesta vieraantuneet päättäjät, että 7-vuotiaan odotetaan pärjäävään säännöllisesti noinkin pitkiä päiviä yksin? Ja kuitenkin jos lapselle sattuisi sinä aikana jotain, vastuu olisi tietysti huoltajan eli minun. Vai olenko vaan ylihuolehtiva vanhempi, kun mielestäni lapseni on aivan liian nuori tällaiseen?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että sua ärsyttää ja harmittaa, eikä sun ajatusmaailmaan mahdu että työkkärin mielestä noin pieni lapsi pitäisi jättää yksin.
Mutta mutta. Työn vastaanottamisesta on säädytty laki (eduskunta, ei työkkäri). Työkkärihän ei asialle mitään voi, kyseessä on tämä "inhimillinen muttei työttömyysturvalaissa määrätty syy". Mikäli tuommoiset selitykset menisi läpi, ei kenenkään pienen lapsen vanhemman tarvitsisi ottaa töitä vastaan.
Mihin unohdit inhimillisen vaihtoehdon? Siis sen, että kunnat (tai joku muu taho) pakotettaisiin oikeasti järjestämään lapsille niiden tarvitsema hoito. Silloin pienten lasten vanhemmat ei todellakaan voisi kieltäytyä töistä siihen TODELLISEEN ONGELMAAN vedoten, ettei lapsi pärjää pitkiä aikoja yksin.
Koulun alkuun asti on oikeus kunnalliseen päivähoitopaikkaan. Koulun jälkeen ip-kerho.
Toki tuo 14-15h on koko lapsen valveillaoloaika.
Vierailija kirjoitti:
Koulun alkuun asti on oikeus kunnalliseen päivähoitopaikkaan. Koulun jälkeen ip-kerho.
Toki tuo 14-15h on koko lapsen valveillaoloaika.
Tokalle menevällä ei ole oikeutta päivähoitoon ja ekalla menevälläkin vain 31.7. Asti. Ja kesäisin ei ole ip-kerhoja ja monissa kunnissa tokaluokkalaiset ei enää mahdu niihin.
Minäkään en olisi ottanut työtä vastaan. Itselläni vanhin lapsi oli todella arka 7-vuotiaana. Jos olisin jättänyt hänet yksin pitkäksi aikaa, jälkiä olis korjailtu sitten kalliissa terapiassa. Mutta itse olen siis päässyt helpolla, vakituinen kiva työpaikka lähellä kotia. En osaa ees kuvitella kuinka kauhistunut olisin vastaavassa tilanteessa. Monessa maassa Euroopassa noin pieni ei saa olla vielä ollenkaan yksin. Julmaa touhua vaatia äidiltä ja lapselta tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en olisi ottanut työtä vastaan. Itselläni vanhin lapsi oli todella arka 7-vuotiaana. Jos olisin jättänyt hänet yksin pitkäksi aikaa, jälkiä olis korjailtu sitten kalliissa terapiassa. Mutta itse olen siis päässyt helpolla, vakituinen kiva työpaikka lähellä kotia. En osaa ees kuvitella kuinka kauhistunut olisin vastaavassa tilanteessa. Monessa maassa Euroopassa noin pieni ei saa olla vielä ollenkaan yksin. Julmaa touhua vaatia äidiltä ja lapselta tuollaista.
Niin. Ja sitähän ei tietenkään voi tehdä kuin isättömiä lapsia, lapsilla ei ole kavereita joiden luona olla, eikä mitään maksullista tuevaverkkoa ole osattu hankkia. Tuo on ihan perusongelma kaikilla koululaisten vanhemmilla. Meillä on oltu päiväleireillä, lomat limitetty, kavereiden kanssa päivystetty ristiin ja käytetty palkallista apua. Näin on menty monta krsää jo.
Olet vastuuntuntoinen äiti. Mutta ikävä kyllä eliitti-poliitikot ja virkamiehet eivät halua ymmärtää tällaisia tilanteita. Lapsi on aivan liian pieni olemaan yksin noin pitkää aikaa. Esim. USA:ssa tällaisestä yksinjäämisestä vanhemmat saisivat jo syytteen. Meillä sen sijaan kyykytetään pienipalkkaisia työttömiä ja lasten äitejä. Teit oikein. Sanon tämän, vaikka itse olen ns. hyväosainen. Silti minusta tällaiseen valintaan ei kukaan noin pienen lapsen äiti tai isä saisi joutua. Tee valitus, jos mahdollista. Voimia sinulle ja mukavaa yhdessäoloa lapsesi kanssa.
Mistä sen tietää lasta saadessaan, millaiset tukiverkot on 7 vuoden kuluttua? Itselläni ainakin äiti kuoli lasten ollessa ihan pieniä, joten siinä meni yksi tukiverkko. Hyvä kaverini joskus auttoi, mutta kun hän aloitti vuorotyöt, eipä sitä oikein raskinut enää pyytää. Isäni masentui äitini kuolemasta niin paljon, että hänestä ei ollut apua. Veljeni lähti Saksaan opiskelemaan. Mulla oli vain selvittävä ilman. Mulla oli toki mies, mutta hän reissasi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä että voit nostaa työttömyyskorvausta. Et ollut jos kieltäydyit ottamasta työtä vastaan. Eikö teidän kunnassa ole ympäri vuorokauden toimivia päiväkoteja? Meillä niihin pääsee vuorotyötä tekevien lapsia 10 ikävuoteen asti.
Mielenkiintoista. Ylläoleva lainaus on ihan oikein. Tällä hetkellä 18 ylänuolia. Sitten toinen kommentti kuuluu, että 'tuo olisi pitänyt sinun ennakoida jo ennen työkkäriin ilmoittautumista'. Tämä saanut saman verran alanuolia.
Kyseessä on sama asia. Lastenhoidon järjestäminen jos työtarjous tulee.
Koititko ap selvittää, olisitko saanut lapsellesi kunnallisen päivähoitopaikan töiden ajaksi? Myös koululaisilla on oikeus päivähoitoon silloin kun erityiset olosuhteet sitä vaatii. Jos siis et saanut kielteistä päätöstä päivähoidosta, työkkäri toimi täysin oikein, koska et edes yrittänyt saada asioita järjestymään. Ja jos sait kielteisen päätöksen, työkkäri toimi taaskin lain mukaan, koska lapsesi katsottiin pärjäävän yksin. (Se on tietysti eri asia, tehtiinkö lapsen hoidon tarpeen arvioinnissa virha. Mutta jos tehtiin, vika ei ole työkkärin.)
Tässä vielä päivähoitolain 2§: "Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset."
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää lasta saadessaan, millaiset tukiverkot on 7 vuoden kuluttua? Itselläni ainakin äiti kuoli lasten ollessa ihan pieniä, joten siinä meni yksi tukiverkko. Hyvä kaverini joskus auttoi, mutta kun hän aloitti vuorotyöt, eipä sitä oikein raskinut enää pyytää. Isäni masentui äitini kuolemasta niin paljon, että hänestä ei ollut apua. Veljeni lähti Saksaan opiskelemaan. Mulla oli vain selvittävä ilman. Mulla oli toki mies, mutta hän reissasi paljon.
Ja kun äiti kuolee kun lapsi on pieni sitä tukiverkkoa ei vuosikausiin voi hommata? Just. Ja jos mies reissaa niin avun voi jo palkata niillä matkapäivärahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--lapsilla ei ole kavereita joiden luona olla,
Ihanko oikeasti pidät kestävänä ratkaisuna sitä, että jonkun kaverin vanhempi huolehtii lapsesta viikosta ja kuukaudesta toiseen? Satunnainen kaveriapu on täysin ok, mutta pakko myöntää etten itsekään hoitaisi alkuiltapäivästä myöhäisiltaan asti lapsen kavereita joka ainoa arkipäivä.
Lastensuojelusta ja/tai perhepalveluista voinee myös saada lausunnon lapsen/perheen tilanteesta, jos (toivottavasti!) aiot asiasta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti pidät kestävänä ratkaisuna sitä, että jonkun kaverin vanhempi huolehtii lapsesta viikosta ja kuukaudesta toiseen? Satunnainen kaveriapu on täysin ok, mutta pakko myöntää etten itsekään hoitaisi alkuiltapäivästä myöhäisiltaan asti lapsen kavereita joka ainoa arkipäivä.
Missä muka sanoin että joka ainoa arkipäivä??? Kyse oli pienen koululaisen kesähoidosta ja nimenomaan niin että kaverien perheet hoitaa lapsia ristiin. Lukutaito, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muka sanoin että joka ainoa arkipäivä??? Kyse oli pienen koululaisen kesähoidosta ja nimenomaan niin että kaverien perheet hoitaa lapsia ristiin. Lukutaito, kiitos.
No miten se AP niitä hoitaisi ristiin, jos on töissä 12 tuntia useampana päivänä viikossa?
Se on kolme päivää viikossa. Eiköhän lapsen isä tuosta ajasta selviä tuon ikäisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se AP niitä hoitaisi ristiin, jos on töissä 12 tuntia useampana päivänä viikossa?
No esim heti sen jälkeen kun on ollut puoli vuotta työpaikassa ja siirtyy kuuden tunnin työpäivään. Tai esim jo ekaa luokkaa ennen tai ekalla luokalla kun on ollut työttömänä.365
Siis miksi työpäivät ovat 12-tuntisia?
Vierailija kirjoitti:
Se on kolme päivää viikossa. Eiköhän lapsen isä tuosta ajasta selviä tuon ikäisen kanssa?
Ihanaa kun tiedät muiden asioista. Kaikilla lapsilla ei ole isää tai ainakaan sellaista, joka tahtoisi ja pystyisi hoitamaan lastaan. Omien lasteni kohdalla tilanne on juuri tällainen: Heidän isänsä sairastui skitsofreniaan, jota ei ole saatu kuriin millään lääkityksellä, joten valvomattomat tapaamiset ei tule kyseeseen. Nykyinen avomieheni on puolestaan yksinhuoltaja, koska lasten äiti on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun tiedät muiden asioista. Kaikilla lapsilla ei ole isää tai ainakaan sellaista, joka tahtoisi ja pystyisi hoitamaan lastaan. Omien lasteni kohdalla tilanne on juuri tällainen: Heidän isänsä sairastui skitsofreniaan, jota ei ole saatu kuriin millään lääkityksellä, joten valvomattomat tapaamiset ei tule kyseeseen. Nykyinen avomieheni on puolestaan yksinhuoltaja, koska lasten äiti on kuollut.
Ja se nykyinen mies ei voi hoitaa kolmena päivänä koska...?
Perheneuvola. Vanhemmuus hukassa.