Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä juttu tapahtui! Olenko pelkkää ihmissaastaa?!

Vierailija
03.08.2016 |

Olen koko ikäni kärsinyt ylipainosta ja saanut myös kuulla sen niin koulutoverien kuin sukulaisten taholta. Koulussa olin aina se viimeinen, joka valittiin liikkatunnilla joukkueeseen, sukujuhlissa olin aina se, joka vyöryi ensimmäisenä tarjoilupöydän kimppuun ja jonka lautanen tyhjeni viimeisenä.

Puoli vuotta sitten sain tarpeekseni ja päätin laihtua. Puoli vuotta myöhemmin olen jo huomattavasti pienempi, harrastan säännöllisesti liikuntaa ja voin paremmin. Laihdutettavaa on kuitenkin vielä rutkasti ja itsetunto edelleenkin romuna.

No, kävin tänään tavanomaisella iltalenkilläni, kun vastaan tuli joukko teinipoikia. Minulle on kouluajoilta jäänyt traumoja isoista kaveriporukoista, joten aavistin jo valmiiksi pahaa. Kun lähestyin porukkaa, näin että yksi pojista (kantasuomalainen, tämä ei ole rotukysymys!!!) osoitti minua sormella ja sanoi kavereilleen jotain nauraen. Muut nauroivat myös. Kun sitten olin poikien kohdalla yksi heistä (tummaihoinen) huusi minulle "Juokse, juokse v**** läski!" Asiaa sekuntiakaan ajattelematta huusin itkua pidätellen takaisin: haista sinä n****** v****.

Minulla on ihan kamala olo. Kuinka saatoin huutaa lapselle jotain niin hirveää! Pahinta on se, että alennuin entisten kiusaajieni tasolle. Tuolla hetkellä minusta vaan tuntui että kuolen. Enkä ole rasisti, tuossakin porukassa oli kaikenvärisiä ihmisiä, mutta menin ja iskin vyön alle. Olenko pelkkä ihmishirviö?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, jos pitää vältellä ja puhua n-sanasta, taoi n******, niin miksi sitten ei käytetä termiä l-sana, l****. Ihan vitun typerää kikkailua.

Koska ainakin minä tässä yhteydessä mieluummin käyttäisin molempia sanoja niiden oikeassa muodossa, koska ei mun tarkoitukseni ole kumpaakaan käyttää loukatakseni ketään vaan havainnollistaakseni sitä, miksi niitä ei tulisi käyttää. N-sanan takia keskustelupalstoilla voi viesti joutua sensuroiduksi, oli käyttötarkoitus mikä tahansa. Läskitellä puolestaan saa niin paljon kuin huvittaa, eikä sitä pidetä pahana (vaikka kyllä se sitä on.)

-43

Vierailija
42/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, jos pitää vältellä ja puhua n-sanasta, taoi n******, niin miksi sitten ei käytetä termiä l-sana, l****. Ihan vitun typerää kikkailua.

Koska se N-sana on paljon pahempi kuin 'läski'. Sinä voit idioottina ja rasistina olla eri mieltä, mutta se ei muta faktoja. Ap on rasisti.

Se, että sun mielestä läskittely ei oo paha, ei tee sun mielipiteestäsi faktaa. Tarkistapa sanan "fakta" merkitys. Se, että ei hyväksy läskittelyä ei tarkoita sitä, että ihminen on rasisti. Tai idiootti. Ihmeellistä sulta pistää jotain syrjiviä käsitteitä pahemmuusjärjestykseen ja sitten mennä itse haukkumaan toisia päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon miettiny valmiiks, että jos mulle (oon kans läski) joku kettuilis lenkkipolulla, niin sanon että eikö se oo hyvä ku tällanen läski on lenkillä eikä grillillä :D (tuskin silti sanoisin nolo ku oon)

Vierailija
44/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta sen kakaran tuohtunut äiti tekee skandaalin käryisen juttuvinkin Iltalehteen, kuinka viatonta poikaa huudellaan kaduilla rasistisilla loukkauksilla! :D viis asian todellisesta laidasta.

Mietin oikeasti itse pahimman tunnekuohun vallassa itseni "ilmiantamista" johonkin. Tuli niin kamala olo ja sellainen, että pitäisi jotenkin päästä pyytämään anteeksi ja juttelemaan. En nyt kuitenkaan aio tehdä niin. Ehkä törmään vielä häneen ja saan tilaisuuden sitä kautta.

Ap

Oikeasti, herää nyt! Inhottaa tuollainen matelu. Et käyttäytynyt fiksuimmalla mahdollisella tavalla. Ota opiksesi. Älä tee sitä enää. Mutta älä nyt ala pyytelemään anteeksi. Pentu käyttäytyi itsekin ala-arvoisesti häiriköimällä ja kiusaamalla satunnaista ohikulkijaa.

Vierailija
45/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teit, kun puolustauduit. Se, mitä paskaa sille toiselle sanoo, lienee toissijaista. Se, joka aloittaa vittuilun toiselle voi ihan katsoa peiliin, jos sieltä tulee jotain loukkaavaa takaisin.

Ja tsemppiä painonhallintaan! :)

Koita myös tehdä jotain, jos itsetunto on alamaissa, oppia myös rakastamaan itseäsi, hyväksymään itsesi ja näkemään, että yrität ja ponnistelet. Ei se laihduttaminen sen takia tapahdu, että miellyttäisit muiden silmää, vaan pidät sillä itsestäsi huolta, pysyt terveempänä, jne. Ja tuo on jo minusta hyvä merkki, että puolustaudut, jos sinulle irvaillaan.

Voimia! <3

Ihmeen lapsellinen kommentti. 

1) miksi alentua samalle tasolle kuin toinen? Tuleeko moukkamaisesta käytöksestä hyvä olo, vai tulisiko parempi olo siitä, että asettuu toisen yläpuolelle moraalisesti ja sivistyksellisesti?

2) kyse oli lapsista. Ap on aikuinen. Aikuismainen vastaus olisi pysähtyä ja katsoa sitä huutelijaa silmiin vakavasti ja sanoa jotakin tyyliin: "opetetaanko sinulle kotona, että aikuisille vieraille ihmisille sopii huudella tuollaisia. Mietitkö yhtään, ennen kuin huusit?" Jos toinen rällättelee, eikä nolostu, pudistat päätä ja jatkat matkaa. Jotakin jää hyllä lapsen mielen siitä.

3) Lapsen tasolle vajoamisella antaa vallan lapselle. Hän huomaa, että aikuiset saa tolaltaan tuommoisille huuteluilla. Poika kokee voittaneensa.

Tämä on ihan samaa kuin miten uhmaikäisen uhmakohtaukseen pitää suhtautua.

Ei aleta kirkua ja purra lasta käteen, vetää itkupotkuraivareita, tukistella.

Vaan ollaan rauhallisia ja osoitetaan, että toisen käytös on väärin.

Peukku tälle, just näin!

Vierailija
46/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se N-sana on paljon pahempi kuin 'läski'. Sinä voit idioottina ja rasistina olla eri mieltä, mutta se ei muta faktoja. Ap on rasisti.

Se, että sun mielestä läskittely ei oo paha, ei tee sun mielipiteestäsi faktaa. Tarkistapa sanan "fakta" merkitys. Se, että ei hyväksy läskittelyä ei tarkoita sitä, että ihminen on rasisti. Tai idiootti. Ihmeellistä sulta pistää jotain syrjiviä käsitteitä pahemmuusjärjestykseen ja sitten mennä itse haukkumaan toisia päälle.

Sanoinko, että läskittely ei ole väärin? En. Tarkistapa itse N-sanan verinen historia ja sen huutelemisen kulttuurillinen tausta/merkitys ei-mustaihoisten suusta. Se ei ole millään mittapuulla samalla tasolla kuin läskiksi haukkuminen. Tietäisit sen, jollet olisi tietämätön, itsekeskeinen rasisti.

Vierailija
47/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle huudettiin kerran lenkillä (suuret rinnat kun omaan) että "sulla hölskyy isot..." tms. Olivat siis nuorisoryhmä lenkillä (jokin poikajoukkue, futista tms. joukkue).

Vastasin ikävisti huutamalla, että sulla taas ei hölsky housuissa, pieni on!? Meni hiljaiseksi.

Tuntui oma vastaus pahalta.

Vierailija
48/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä että huusit noin, mutta ihan ymmärrettävää. Olisin voinut itsekin sortua samaan. Poika huusi sinulle yhtä törkeästi ja oli samalla tavalla syrjivä vaikka sanalla "läski" on vähemmän tahriintunut maine kun n-sanalla. En tuntisi pahaa oloa tuosta, koska kuitenkin kadut asiaa ja ensi kerralla voi olla fiksumpi sitten ja viitata kädellä törpöille lapsille.

Vierailija
49/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle huudettiin kerran lenkillä (suuret rinnat kun omaan) että "sulla hölskyy isot..." tms. Olivat siis nuorisoryhmä lenkillä (jokin poikajoukkue, futista tms. joukkue).

Vastasin ikävisti huutamalla, että sulla taas ei hölsky housuissa, pieni on!? Meni hiljaiseksi.

Tuntui oma vastaus pahalta.

Olen itsekin sortunut käytökseen joka oikeasti jälkikäteen tuntui pahalta.

Olin siis nätisti käynyt huomauttamassa poikaporukalla että älkää räkikö lattialle (kauppakeskuksessa oltiin). Vastauksena oli naureskelua  ja vastaus "painu *ittuun". Totesin että olipa omaperäistä, ihan itsekö keksit. Röhänaurua (tosin vain porukan "pomolta") ja toteamus " haista *uora *ittu".  Siinä vaiheessa alkoi vähän jo keittää itsellänikin ja vastasin että jos käytös on tuota luokkaa vielä jatkossakin niin *uoran *ittu tulee olemaan sinullakin ainoa kontakti naissukupuoleen.

Hiljeni. Jälleen toistin pyyntöni että älkää räkikö ja jos olette fiksuja, haette vessasta paperia jolla pyyhkiä räkäklimpit (ne tosiaan olivat oikein räkäklimppejä, eivät vain sylkeä). Kaksi tyypeistä muuten lähti hakemaan paperia!

Nuo sällit olivat ehkä muutamaa vuotta omaani vanhempia (eli noin 12v.). Voi auta armias jos oma lapseni tekisi tai puhuisi noin....ei selviäisi millään kuukauden pelikiellolla.

Mutta itseäni hävetti jälkikäteen se, miten heille puhuin. Mutta toisaalta, ainakin sain heidät siivoaamaan jälkensä.

Vierailija
50/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni kärsinyt ylipainosta ja saanut myös kuulla sen niin koulutoverien kuin sukulaisten taholta. Koulussa olin aina se viimeinen, joka valittiin liikkatunnilla joukkueeseen, sukujuhlissa olin aina se, joka vyöryi ensimmäisenä tarjoilupöydän kimppuun ja jonka lautanen tyhjeni viimeisenä.

Puoli vuotta sitten sain tarpeekseni ja päätin laihtua. Puoli vuotta myöhemmin olen jo huomattavasti pienempi, harrastan säännöllisesti liikuntaa ja voin paremmin. Laihdutettavaa on kuitenkin vielä rutkasti ja itsetunto edelleenkin romuna.

No, kävin tänään tavanomaisella iltalenkilläni, kun vastaan tuli joukko teinipoikia. Minulle on kouluajoilta jäänyt traumoja isoista kaveriporukoista, joten aavistin jo valmiiksi pahaa. Kun lähestyin porukkaa, näin että yksi pojista (kantasuomalainen, tämä ei ole rotukysymys!!!) osoitti minua sormella ja sanoi kavereilleen jotain nauraen. Muut nauroivat myös. Kun sitten olin poikien kohdalla yksi heistä (tummaihoinen) huusi minulle "Juokse, juokse v**** läski!" Asiaa sekuntiakaan ajattelematta huusin itkua pidätellen takaisin: haista sinä n****** v****.

Minulla on ihan kamala olo. Kuinka saatoin huutaa lapselle jotain niin hirveää! Pahinta on se, että alennuin entisten kiusaajieni tasolle. Tuolla hetkellä minusta vaan tuntui että kuolen. Enkä ole rasisti, tuossakin porukassa oli kaikenvärisiä ihmisiä, mutta menin ja iskin vyön alle. Olenko pelkkä ihmishirviö?

Teit täysin oikein. Käytit hänestä vastaavaa sanaa, mitä hän käytti Sinusta. Arvelen, että se oli hänelle terveellisellä tavalla opettavainen kokemus. Tilanne olisi ollut aivan eri, jos olisit aloittanut sen mollaamisen, se ei olisi ollut missään määrin hyväksyttävää. Mutta nyt teit, kuten pitää. Hyvä!

Vierailija
51/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teit, kun puolustauduit. Se, mitä paskaa sille toiselle sanoo, lienee toissijaista. Se, joka aloittaa vittuilun toiselle voi ihan katsoa peiliin, jos sieltä tulee jotain loukkaavaa takaisin.

Koita myös tehdä jotain, jos itsetunto on alamaissa, oppia myös rakastamaan itseäsi, hyväksymään itsesi ja näkemään, että yrität ja ponnistelet. Ei se laihduttaminen sen takia tapahdu, että miellyttäisit muiden silmää, vaan pidät sillä itsestäsi huolta, pysyt terveempänä, jne. Ja tuo on jo minusta hyvä merkki, että puolustaudut, jos sinulle irvaillaan.

Voimia! <3

Ihmeen lapsellinen kommentti. 

1) miksi alentua samalle tasolle kuin toinen? Tuleeko moukkamaisesta käytöksestä hyvä olo, vai tulisiko parempi olo siitä, että asettuu toisen yläpuolelle moraalisesti ja sivistyksellisesti?

2) kyse oli lapsista. Ap on aikuinen. Aikuismainen vastaus olisi pysähtyä ja katsoa sitä huutelijaa silmiin vakavasti ja sanoa jotakin tyyliin: "opetetaanko sinulle kotona, että aikuisille vieraille ihmisille sopii huudella tuollaisia. Mietitkö yhtään, ennen kuin huusit?" Jos toinen rällättelee, eikä nolostu, pudistat päätä ja jatkat matkaa. Jotakin jää hyllä lapsen mielen siitä.

3) Lapsen tasolle vajoamisella antaa vallan lapselle. Hän huomaa, että aikuiset saa tolaltaan tuommoisille huuteluilla. Poika kokee voittaneensa.

Tämä on ihan samaa kuin miten uhmaikäisen uhmakohtaukseen pitää suhtautua.

Ei aleta kirkua ja purra lasta käteen, vetää itkupotkuraivareita, tukistella.

Vaan ollaan rauhallisia ja osoitetaan, että toisen käytös on väärin.

Kirjoitus on varmaankin trolli, täällä on ennenkin ollut näitä huutelutrolleja.

Mutta mihin kokemukseen perustuu tuo, että selittämällä aikuismaisesti ongelmat ratkeavat?

Jokainen joka on ollut lapsiryhmässä tietää, että ei todellakaan, vaan joillakin on addiktio siihen huomioon, jota saa juuri näillä selityksillä.

Vierailija
52/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nöyryys ja toisten kunnioitus lähtee ihan kotoa, sitä joko on tai ei. Ne on opittu alle 3v

Ainoa mitä voi tehdä, on välttää näitä, joillle ei opeteta oikeaa ja väärää. Mikä on mahdotonta, jos ei saa olla rauhassa, vaan nämä manipuloivat tai alkavat kiusaamisen.

Vierailija
53/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jäi kiinnostamaan että miten tuo poika reagoi tuohon, vai reagoiko mitenkään? Voihan olla ettei tuo n-sana kaikilla mene niin ihon alle, ei sillä ettäkö sen käyttö olisi hyväksyttävää varsinkaan kun kyseessä on lapsi. No, ehkäpä poika miettii vähän kauemmin ensi kerralla, kun tekee mieli huudella ohikulkijoille. Sinänsä ehkä myös ihan hyvä opetus ja ehkä nöyryytys kavereiden edessä, jos tarkoitus oli esittää kovista.

Vierailija
54/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia! <3

Kyllä sillä on eroa, käyttääkö haukkumisessa rasismin tai muun syrjinnän keinoja (esim. seksuaaliseen suuntautumiseen kohdistuvia haukkuja), vai haukkuuko esim. tyhmäksi tai läskiksi. Haukkuminen on tietysti aina typerää, mutta kun haukkuu rasistisilla nimityksillä tulee aina vahvistaneeksi rasismia. Se osoittaa heti rasismin kohteelle valtasuhteet: minä olen valtaväestöä, sinä marginaalissa, epäkelpo ja yliajettavissa. N-sanaan liittyy niin valtava kulttuurinen painolasti, että se on hyvin voimakas sana edelleen, varsinkin nykyisessä asenneilmapiirissä. Ap voi sentään vaikuttaa lihavuuteensa, etniselle taustalle ei voi mitään. Tuokin poika on voinut syntyä Suomessa ja omaksua suomalaisen kulttuurin ja silti joutuu kokemaan rasismia jossain muodossa luultavasti koko elämänsä ajan.

Läskiksi haukkuminen on ruumiin kokoon perustuvaa syrjintää. Ajatus siitä, että painoa voi hallita ja muuttaa ei oikeuta lihavien ihmisten syrjivää ja asiatonta kohtelua. Läski-sanan huutelu pistää lihavan ihmisen siihen marginalisoituun asemaan, antaa hänen ymmärtää olevan epäkelpo ja yliajettavissa. Ja etenkin nykyisessä ilmapiirissä pidetään lihavien syrjintää, nöyryyttämistä ja polkemista täysin oikeutettuna. Tajuatko, että on iso ero siinä puhuuko lihavasta lihavana vai läskinä? Ihan yhtä iso ero, kuin tummaihoisen ja n******n välillä. (Paitsi jos haluan saada tämän kommentin julkaistuksi, mun pitää sensuroida n-sana, muttei "läskiä" vaikka viestin ydin on se, että kumpikaan ei ole hyväksyttäviä sanoja toisia määriteltäessä.)

Ja minä voisin lisätä tähän vielä (en ole siis tuo kirjoittaja, joka asian hyvin esitti), että läskiksi haukkuminen on mielestäni usein myös seksististä. Koska yleensä nimenomaan naisia haukutaan läskeiksi. Miesten ylipaino tuntuu olevan ok.

Vierailija
55/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa.

Pätee myös iästä ja ihonväristä riippumatta.

Hanki sinäkin itsetunto ja paina syyllisyytesi ja huono omatuntosi nyt joksikin aikaan piironginlaatikon perälle odottamaan parempia aikoja.

Vierailija
56/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kommentoi ulkonäköäsi, saat kommentoida sen ulkonäköä. Ei kukaan nykyaikana enää jeesustele. Ihonväri on se helpoin piirre kommentoida, aivan kuten ylipainokin.

Voit varautua siihen, että mikäli et koskaan saa laihdutettua itseäsi pysyvästi erittäin alipainoiseksi, lihavaksi nimittelyä tulee aina olemaan. Normaalipaino ei enää riitä kaikille. Teinipennut eivät käsitä, mikä on terveellinen normaalipaino, vaan kuvittelevat mallien ym. luuperseiden olevan normaaleita aikuisia. Ja tällä hetkellä vielä näyttää siltä, että pitää olla fitnessharrastaja ja alhaisella rasvaprosentilla, ennen kuin osa porukasta on tyytyväinen ulkonäköösi. Myös kuivakat ja näivettyneet, pula-ajan ruokavaliolla kituuttavat eläkeläiset ovat pahoja suustaan. Voit tulla kuulemaan nimittelyä koska tahansa, missä tahansa, keneltä tahansa, ja vaikka olisit laihduttanut terveellisen normaalipainon tasolle. Se on itsestäsi kiinni, välitätkö sellaisesta. Nimittely on pelkkä surkea yritys käyttää valtaa sinuun ja pilata päiväsi.

Vierailija
57/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama sinänsä. Luultavasti miettivät ehkä joku päivä enemmän kannattaako huudella kun ihmiset solvaavat samalla mitalla takaisin. Tietenkin lapset ja teinit usein ovat arvostelukyvyttömiä, mutta ei toi ollut kyllä noilta alaikäisiltäkään mitään asiallista.

Vierailija
58/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkukesästä pukeuduin kivan viileään kesämekkoon kauppaan lähtiessäni. Mekko ei toki ollut se kaikista imartelevin, mutta mukavan tuntuinen päällä. Kaupassa sitten oli joukko ehkä noin ala-aste ikäisiä poikia, joista yksi alkoi hokea "läski, läski, läski...". En kiinnittänyt poikiin huomiota, joten lopuksi tuli huutamaan kovaan ääneen korvani juuressa "läski". Katsoin poikaa tyynesti silmiin ja totesin, että onneksi läski lähtee haluttaessa laihduttamalla, mutta tyhmä ihminen kärsii vaivastaan ikuisesti. En tiedä menikö sanoma perille, mutta hiljaiseksi ainakin veti. Jos ei vanhemmat opeta niin elämä ainakin.

Loistava tokaisu! Hyvä sinä!!!

Vierailija
59/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ei ole sattumaa, että juuri se tummahipiäinen poika huusi silvauksen ap:lle. Lapset ja nuoret nimittäin tekevät muille sitä, mitä heille on tehty. Hän on todennäköisesti kuullut ihonväristään usein ja halusi nyt siirtää huomion itsestään muualle ja näyttää olevansa kova jätkä.

Nuori, jolla on hyvä itsetunto, ei hae hyväksyntää muilta keinolla millä hyvänsä.

Varmasti ap:n huuto osui ja upposi. Vaikka ei poika sitä varmasti näyttänyt. Hyvä, että sak nenilleen, mutta ikävää, että sai kuulla aikuiselta rasistisen kommentin.

Ap, älä syyllistä itseäsi. Ota tämä opettavaisena kokemuksena. Opit itsestäsi uutta: oletkin aika sisukas tyyppi ja toisaalta löysit itsestäsi piilorasistin. Nyt, kun opit kanavoimaan sisusi paremmin, pärjäät elämässäsi loistavasti.

Vierailija
60/83 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis voinu hyökätä kimppuusi. Olitpa rohkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä