Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä juttu tapahtui! Olenko pelkkää ihmissaastaa?!

Vierailija
03.08.2016 |

Olen koko ikäni kärsinyt ylipainosta ja saanut myös kuulla sen niin koulutoverien kuin sukulaisten taholta. Koulussa olin aina se viimeinen, joka valittiin liikkatunnilla joukkueeseen, sukujuhlissa olin aina se, joka vyöryi ensimmäisenä tarjoilupöydän kimppuun ja jonka lautanen tyhjeni viimeisenä.

Puoli vuotta sitten sain tarpeekseni ja päätin laihtua. Puoli vuotta myöhemmin olen jo huomattavasti pienempi, harrastan säännöllisesti liikuntaa ja voin paremmin. Laihdutettavaa on kuitenkin vielä rutkasti ja itsetunto edelleenkin romuna.

No, kävin tänään tavanomaisella iltalenkilläni, kun vastaan tuli joukko teinipoikia. Minulle on kouluajoilta jäänyt traumoja isoista kaveriporukoista, joten aavistin jo valmiiksi pahaa. Kun lähestyin porukkaa, näin että yksi pojista (kantasuomalainen, tämä ei ole rotukysymys!!!) osoitti minua sormella ja sanoi kavereilleen jotain nauraen. Muut nauroivat myös. Kun sitten olin poikien kohdalla yksi heistä (tummaihoinen) huusi minulle "Juokse, juokse v**** läski!" Asiaa sekuntiakaan ajattelematta huusin itkua pidätellen takaisin: haista sinä n****** v****.

Minulla on ihan kamala olo. Kuinka saatoin huutaa lapselle jotain niin hirveää! Pahinta on se, että alennuin entisten kiusaajieni tasolle. Tuolla hetkellä minusta vaan tuntui että kuolen. Enkä ole rasisti, tuossakin porukassa oli kaikenvärisiä ihmisiä, mutta menin ja iskin vyön alle. Olenko pelkkä ihmishirviö?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teit, kun puolustauduit. Se, mitä paskaa sille toiselle sanoo, lienee toissijaista. Se, joka aloittaa vittuilun toiselle voi ihan katsoa peiliin, jos sieltä tulee jotain loukkaavaa takaisin.

Ja tsemppiä painonhallintaan! :)

Koita myös tehdä jotain, jos itsetunto on alamaissa, oppia myös rakastamaan itseäsi, hyväksymään itsesi ja näkemään, että yrität ja ponnistelet. Ei se laihduttaminen sen takia tapahdu, että miellyttäisit muiden silmää, vaan pidät sillä itsestäsi huolta, pysyt terveempänä, jne. Ja tuo on jo minusta hyvä merkki, että puolustaudut, jos sinulle irvaillaan.

Voimia! <3

Ihmeen lapsellinen kommentti. 

1) miksi alentua samalle tasolle kuin toinen? Tuleeko moukkamaisesta käytöksestä hyvä olo, vai tulisiko parempi olo siitä, että asettuu toisen yläpuolelle moraalisesti ja sivistyksellisesti?

2) kyse oli lapsista. Ap on aikuinen. Aikuismainen vastaus olisi pysähtyä ja katsoa sitä huutelijaa silmiin vakavasti ja sanoa jotakin tyyliin: "opetetaanko sinulle kotona, että aikuisille vieraille ihmisille sopii huudella tuollaisia. Mietitkö yhtään, ennen kuin huusit?" Jos toinen rällättelee, eikä nolostu, pudistat päätä ja jatkat matkaa. Jotakin jää hyllä lapsen mielen siitä.

3) Lapsen tasolle vajoamisella antaa vallan lapselle. Hän huomaa, että aikuiset saa tolaltaan tuommoisille huuteluilla. Poika kokee voittaneensa.

Tämä on ihan samaa kuin miten uhmaikäisen uhmakohtaukseen pitää suhtautua.

Ei aleta kirkua ja purra lasta käteen, vetää itkupotkuraivareita, tukistella.

Vaan ollaan rauhallisia ja osoitetaan, että toisen käytös on väärin.

Vierailija
22/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan sanottunu usko, että poika välitti kyseisestä huudahduksesta pätkän vertaa. Varmaan vaan naureskeli kavereiden kanssa miten "läski mummo" yritti loukata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit oikein. Olet liian kiltti.

Vierailija
24/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se tummahipiäinen poikakaan sinulle kauniisti sanonut, annoit vain samalla mitalla takaisin. Ja voi olla ensimmäinen kerta kun joku sanoi hänelle vastaan, ehkä hän vastedes miettii kahdesti ennen kuin aukoo päätään.

Meinaat, ettei "tummahipiäisille" kukaan pidä jöötä? Kyllä heille varmasti kuria pidetään, jopa enemmän kuin meillä suomalaisissa perheissä.

Joka tapauksessa aikuinen, joka huutaa tuollaisia lapsille on NOLO. Ymmärrän ap:n selkäydinreaktion kumpuavan lapsuudesta, mutta ei se silti vastaanhaistattelusta tee ok:ta asiaa.

Ohis, mutta opettajan toimiva äitini on monesti puhunut siitä, miten maahanmuuttataustaiset lapset kasvatetaan tosiaan monesti kovemmalla kurilla. Vanhempien kunnioitus on tärkeää; eräskin mamuoppilas oli aivan ihmeissään esimerkiksi siitä, miten kantasuomalaiset kaverit puhuvat äidilleen. 

Tuo on muuten aivan totta. Olen stadissa yläkoulun opettaja ollut vuositolkulla, ja esim. somalipojat, joita moni epäilee kauhean huonokäytöksisiksi ovat itse asiassa keskimäärin parempikäytöksisiä. Totta kai heilläkin on ongelmanuoria, mutta keskimäärin siis noin. Heitä opetetaan kovalla kurilla ja kunnioittamaan ennen kaikkea vanhempia ihmisiä, kuten tällaisia naisopettajiaKIN.

Vierailija
25/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teit, kun puolustauduit. Se, mitä paskaa sille toiselle sanoo, lienee toissijaista. Se, joka aloittaa vittuilun toiselle voi ihan katsoa peiliin, jos sieltä tulee jotain loukkaavaa takaisin.

Koita myös tehdä jotain, jos itsetunto on alamaissa, oppia myös rakastamaan itseäsi, hyväksymään itsesi ja näkemään, että yrität ja ponnistelet. Ei se laihduttaminen sen takia tapahdu, että miellyttäisit muiden silmää, vaan pidät sillä itsestäsi huolta, pysyt terveempänä, jne. Ja tuo on jo minusta hyvä merkki, että puolustaudut, jos sinulle irvaillaan.

Voimia! <3

Kyllä sillä on eroa, käyttääkö haukkumisessa rasismin tai muun syrjinnän keinoja (esim. seksuaaliseen suuntautumiseen kohdistuvia haukkuja), vai haukkuuko esim. tyhmäksi tai läskiksi. Haukkuminen on tietysti aina typerää, mutta kun haukkuu rasistisilla nimityksillä tulee aina vahvistaneeksi rasismia. Se osoittaa heti rasismin kohteelle valtasuhteet: minä olen valtaväestöä, sinä marginaalissa, epäkelpo ja yliajettavissa. N-sanaan liittyy niin valtava kulttuurinen painolasti, että se on hyvin voimakas sana edelleen, varsinkin nykyisessä asenneilmapiirissä. Ap voi sentään vaikuttaa lihavuuteensa, etniselle taustalle ei voi mitään. Tuokin poika on voinut syntyä Suomessa ja omaksua suomalaisen kulttuurin ja silti joutuu kokemaan rasismia jossain muodossa luultavasti koko elämänsä ajan.

Vierailija
26/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukesästä pukeuduin kivan viileään kesämekkoon kauppaan lähtiessäni. Mekko ei toki ollut se kaikista imartelevin, mutta mukavan tuntuinen päällä. Kaupassa sitten oli joukko ehkä noin ala-aste ikäisiä poikia, joista yksi alkoi hokea "läski, läski, läski...". En kiinnittänyt poikiin huomiota, joten lopuksi tuli huutamaan kovaan ääneen korvani juuressa "läski". Katsoin poikaa tyynesti silmiin ja totesin, että onneksi läski lähtee haluttaessa laihduttamalla, mutta tyhmä ihminen kärsii vaivastaan ikuisesti. En tiedä menikö sanoma perille, mutta hiljaiseksi ainakin veti. Jos ei vanhemmat opeta niin elämä ainakin.

Vierailija
27/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo oikein ollut, mutta harva on niin sanavalmis, että osaa oikealla hetkellä antaa takaisin reilulla tavalla.

Ihon värin takia haukkuminen on tuomittavaa, mutta niin on ylipainonkin vuoksi. Silti se mitä teit on kuitenkin parempi kuin ei mitään, sillä eo tuollaisia muu saa harkitsemaan kuin isku vyön alle.

Mua myös kerran haukkui vastaantuleva kalja kädessä kulkeva kundi kun olin lenkillä vatsamakkaran takia. Olen aina ollut aika hoikka eikä minulla ole ylipainoon liittyviä traumoja. Mitä nyt oli joku lomalla hankittu kilo fläsää. Tällä haukkujalla oli itselläänkin vatsaa, joten lähinnä hämmennyin.

Vierailija
28/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei viestini tule näkyviin?

Vierailija
29/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Lohdullista kuulla tsemppaavia sanoja. Kuitenkin niillä kriittisillä on ollut ihan samoja ajatuksia joita minullakin on, ja joiden takia tunnen nyt niin syvää häpeää. Siinä tilanteessa halusin vaan paeta, vaikka tietenkin tiedän, että olisi pitänyt pysähtyä ja sanoa jotain fiksumpaa. Vielä pahempaa kuin se, että moni näkee minussa edelleen pelkän läskin on kuitenkin se, että minä näin siinä pojassa pelkän ihonvärin...

Ap

Vierailija
30/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se tummahipiäinen poikakaan sinulle kauniisti sanonut, annoit vain samalla mitalla takaisin. Ja voi olla ensimmäinen kerta kun joku sanoi hänelle vastaan, ehkä hän vastedes miettii kahdesti ennen kuin aukoo päätään.

Meinaat, ettei "tummahipiäisille" kukaan pidä jöötä? Kyllä heille varmasti kuria pidetään, jopa enemmän kuin meillä suomalaisissa perheissä.

Joka tapauksessa aikuinen, joka huutaa tuollaisia lapsille on NOLO. Ymmärrän ap:n selkäydinreaktion kumpuavan lapsuudesta, mutta ei se silti vastaanhaistattelusta tee ok:ta asiaa.

Ohis, mutta opettajan toimiva äitini on monesti puhunut siitä, miten maahanmuuttataustaiset lapset kasvatetaan tosiaan monesti kovemmalla kurilla. Vanhempien kunnioitus on tärkeää; eräskin mamuoppilas oli aivan ihmeissään esimerkiksi siitä, miten kantasuomalaiset kaverit puhuvat äidilleen. 

Tuo on muuten aivan totta. Olen stadissa yläkoulun opettaja ollut vuositolkulla, ja esim. somalipojat, joita moni epäilee kauhean huonokäytöksisiksi ovat itse asiassa keskimäärin parempikäytöksisiä. Totta kai heilläkin on ongelmanuoria, mutta keskimäärin siis noin. Heitä opetetaan kovalla kurilla ja kunnioittamaan ennen kaikkea vanhempia ihmisiä, kuten tällaisia naisopettajiaKIN.

Asun alueella, jossa on paljon mamuja (nykyään varmaan jo puolet). Oon huomannut sen, että tuo kova kuri johtaa lasten kaksinaamaisuuteen. Jos on riski, että vanhemmat näkevät lasten huonon käytöksen tai se kantautuu (esim. opettajan kautta) vanhempien tietoon, lapset ovat juuri noita kunnioittavia herranterttuja. Mutta jos vastaan tulee aikuinen, joka ei edes tunne lasten vanhempia, käytös on ihan toisenlaista: ei pelkoa ankarasta rangaistuksesta, ei väliä miten käyttäydytään. Täällä ainut uhkaus, jolla varsinkin pojat saadaan kuriin, kuuluu "Tunnen sun isäsi, tiedän missä se on töissä!"

Esimerkki: porukka maahanmuuttajanuoria törttöili autotiellä, jonka päässä oli bussipysäkki. Bussikuski joutui soittamaan torvea, että olisivat tajunneet väistää. Pennut väistivät, mutta ainut huoli, joka heillä oli, oli että oliko kuski suomalainen vai ei. Kun tulivat siihen tulokseen, että kuski oli suomalainen, hätää ei ollut kun ei sana vanhemmille kuitenkaan kiiri.

Ap:lle: et ole pelkkä ihmissaasta. Pelkästään ihminen. Pennut käyttäytyivät törkeästi. Ei takaisin huutaminen ollut ehkä hedelmällisintä käytöstä, mutta inhimillinen lipsahdus. Teet vaan itsellesi selväksi, miten menettelet jos ikinä tulee toista tuollaista tilannetta.

Vierailija
31/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyydia kirjoitti:

Kiva, että ihan erikseen piti korostaa ettei kyseessä ole "rotukysymys".

Sen takia ettei kukaan rupea leimaamaan, että semmosia "ne" juuri on. Kun siinä porukassa oli ihan vaaleitakin lapsia. :/

Ap

Vierailija
32/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Iskitte molemmat toistenne vyön alle, mielestäni on hyvä että kiusaajille sanotaan vastaan, ehkä jatkossa miettii kahdesti ja osaa samaistua, miltä tuntuu tuollainen.

Jos olisit pää painuksissa poistunut paikalta, olisi hän saanut juuri sen, mitä halusi. Ei tuo ole kenenkään tasolle vajoamista vaan itsensä puolustamista.

Vierailija
33/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia! <3

Kyllä sillä on eroa, käyttääkö haukkumisessa rasismin tai muun syrjinnän keinoja (esim. seksuaaliseen suuntautumiseen kohdistuvia haukkuja), vai haukkuuko esim. tyhmäksi tai läskiksi. Haukkuminen on tietysti aina typerää, mutta kun haukkuu rasistisilla nimityksillä tulee aina vahvistaneeksi rasismia. Se osoittaa heti rasismin kohteelle valtasuhteet: minä olen valtaväestöä, sinä marginaalissa, epäkelpo ja yliajettavissa. N-sanaan liittyy niin valtava kulttuurinen painolasti, että se on hyvin voimakas sana edelleen, varsinkin nykyisessä asenneilmapiirissä. Ap voi sentään vaikuttaa lihavuuteensa, etniselle taustalle ei voi mitään. Tuokin poika on voinut syntyä Suomessa ja omaksua suomalaisen kulttuurin ja silti joutuu kokemaan rasismia jossain muodossa luultavasti koko elämänsä ajan.

Läskiksi haukkuminen on ruumiin kokoon perustuvaa syrjintää. Ajatus siitä, että painoa voi hallita ja muuttaa ei oikeuta lihavien ihmisten syrjivää ja asiatonta kohtelua. Läski-sanan huutelu pistää lihavan ihmisen siihen marginalisoituun asemaan, antaa hänen ymmärtää olevan epäkelpo ja yliajettavissa. Ja etenkin nykyisessä ilmapiirissä pidetään lihavien syrjintää, nöyryyttämistä ja polkemista täysin oikeutettuna. Tajuatko, että on iso ero siinä puhuuko lihavasta lihavana vai läskinä? Ihan yhtä iso ero, kuin tummaihoisen ja n******n välillä. (Paitsi jos haluan saada tämän kommentin julkaistuksi, mun pitää sensuroida n-sana, muttei "läskiä" vaikka viestin ydin on se, että kumpikaan ei ole hyväksyttäviä sanoja toisia määriteltäessä.)

Vierailija
34/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista. Lohdullista kuulla tsemppaavia sanoja. Kuitenkin niillä kriittisillä on ollut ihan samoja ajatuksia joita minullakin on, ja joiden takia tunnen nyt niin syvää häpeää. Siinä tilanteessa halusin vaan paeta, vaikka tietenkin tiedän, että olisi pitänyt pysähtyä ja sanoa jotain fiksumpaa. Vielä pahempaa kuin se, että moni näkee minussa edelleen pelkän läskin on kuitenkin se, että minä näin siinä pojassa pelkän ihonvärin...

Ap

Nimenomaan et nähnyt pelkkää ihonväriä, siksihän sinulla on nyt huono omatunto. Sinä vain tartuit siihen oljenkorteen, mikä oli saatavilla. Tässä tapauksessa se nyt oli ihonväri. Ihan inhimillistä.

Jos hän katsoo asiakseen haukkua ihmisiä ulkonäön perusteella, niin sinähän teit vain hänelle juuri saman takaisin.

Vierailija
35/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä helvetissä olet rasisti, jos heti ensimmäisenä tuli mieleen haukkua rasistisella tavalla.

Vierailija
36/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niiden jokaisen pojan äitikin oli samanlainen läski. Että kehtaavatkin haukkua muita, varmaan haukkuvat omaa äitiäänkin päin naamaa.

Vierailija
37/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia! <3

No mitä muuta läskiksi haukkuminen sitten osoittaa, kuin "minä olen valtaväestöä, sinä marginaalissa, epäkelpo ja yliajettavissa".

Ihan yhtälailla halventavaa ja vahvistaa tietyn ihmisjoukon (ylipainoisten) syrjintää ja syrjimisen kulttuuria.

Vierailija
38/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, jos pitää vältellä ja puhua n-sanasta, taoi n******, niin miksi sitten ei käytetä termiä l-sana, l****. Ihan vitun typerää kikkailua.

Vierailija
39/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, jos pitää vältellä ja puhua n-sanasta, taoi n******, niin miksi sitten ei käytetä termiä l-sana, l****. Ihan vitun typerää kikkailua.

Koska se N-sana on paljon pahempi kuin 'läski'. Sinä voit idioottina ja rasistina olla eri mieltä, mutta se ei muta faktoja. Ap on rasisti.

Vierailija
40/83 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta sen kakaran tuohtunut äiti tekee skandaalin käryisen juttuvinkin Iltalehteen, kuinka viatonta poikaa huudellaan kaduilla rasistisilla loukkauksilla! :D viis asian todellisesta laidasta.

Mietin oikeasti itse pahimman tunnekuohun vallassa itseni "ilmiantamista" johonkin. Tuli niin kamala olo ja sellainen, että pitäisi jotenkin päästä pyytämään anteeksi ja juttelemaan. En nyt kuitenkaan aio tehdä niin. Ehkä törmään vielä häneen ja saan tilaisuuden sitä kautta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi