Juttuseuraa teistä, jotka haaveilette vauvasta?
En löytänyt äkkiseltään tämänkaltaista viestiketjua, joten ajattelin avata uuden :) Olisi ihanaa kuulla muiden raskaaksi haluavien ajatuksia ja fiiliksiä! Tuntuu, ettei ole ketään, jolle tästä asiasta jutella, ja kun minun päässä ei tunnu mitään muuta enää pyörivän kuin kaikki nämä vauvaan ja raskautumiseen liittyvät jutut.
Tässä minun tarinani:
Olen alle 30 -vuotias nainen ja sain yhtäkkiä, oikeastaan vähän vahingon kautta, aikamoisen vauvakuumeen. Olen aina ajatellut, että en ole valmis vielä äidiksi, koska haluan vielä matkustella ja kokea ja tehdä kaikenlaista. Nyt kesällä kuitenkin tapahtui miehen kanssa pikku vahinko juuri melkein oviksen aikoihin, ja aloin perehtyä mahdolliseen raskauteen lukemalla kaikenlaista aiheeseen liittyvää netistä ja katselemalla vauvadokumentteja yms. Vauva-ajatukset täyttivät pääni, ja mietin joka päivä, mitä masussani mahtoi juuri nyt tapahtua, vai tapahtuiko yhtään mitään. Lueskelin netistä, mitä juuri tällä viikolla pitäisi tapahtua... Ja kun sitten menkat lopulta alkoivatkin, tuli ihan kyyneleet kun pettymys oli niin suuri. Juttelimme asiasta pitkään mieheni kanssa ja totesimme, että nyt olisi oikeastaan aika täydellinen hetki meidän elämässä vauvan tulolle. Päätimme alkaa yrittää ihan tosissamme.
Nyt olemme yhden kerran yrittäneet vauvaa tämän vahinkokierron jälkeen. Olen ollut havaitsevinani vaikka minkälaisia raskausoireita, mutta liekö kuviteltuja...? Kuvotusta, pyörrytystä, kipeät nännit, alkoholi ei maistu, hajut voimistuneet, ruoka etoo, suolaisen himo, väsymys, päänsärky, alavatsan nippailu ja viiltely, voimattomuus liikkuessa (esim. kun piti juosta bussiin, melkein jalat lähti alta) ja vaikka mitä muuta. Tänään on vihdoin kp 28. Ihmeellistä vatsan viiltelyä vasemmalta puolelta on ollut nyt jo melkein viikon ajan, mutta eilen alkoivat "menkkakipujen" tyyppiset polttelut ja orastava migreenikin (minulle tulee aina menkkojen aikana migreeni). Tuli lisäksi muutama tippa rusehtavaa vuotoa :( Olen lukenut, että monella on alkuraskaudessa menkkakipujen tyyppistä polttoa, ja vuotojakin esiintyy yllättävän suurella osalla naisista. Silti pelottaa käydä vessassa, jos ne menkat sieltä alkaa. En uskalla toivoa, että olisi onnistanut, kun menkkaoireet on niin tyypilliset. Tänä aamuna ei ollut mitään oireita, mutta migreeni alkoi taas orastaa päivän mittaan ja nyt illalla taas pyyhkäistessä ilmestyi pari tippaa rusehtavaa vuotoa paperiin :( Huonolta taitaa näyttää. Raskaustestiä en ole vielä tehnyt, kun olen kylässä enkä ole päässyt kauppaan ostamaan kenenkään huomaamatta. Joutuu vaan odottelemaan, kunnes pääsee kotiin (vaikka luultavasti tilanne selviää jo ennen sitä).
Olen pähkäillyt nyt monta viikkoa, onko minulla jonkunlaista hormonihäiriötä, kun menkat on muuttunu niin kummallisiksi, ennen olivat säännölliset n. 28-29pv ja alkoivat yleensä aina illalla pienillä poltoilla ja pikkuvuotamisella, ja sitten seuraavana aamuna hanat aukes kunnolla. Nyt kumminkin tänä vuonna on ollut kierron pituus kaikkea mahdollista 26-31 pv väliltä hyvin vaihtelevasti ja ihmeellistä tiputtelua on ollut monta päivää ennenkuin menkat kunnolla alkavat. Viittaa ilmeisesti keltarauhasen riittämättömään toimintaan? Ajattelin, että varaan lääkärin nyt tämän kierron jälkeen, jos ne menkat sieltä tulee. Jos saisin sitten hormonihoidon kierron tasoittamiseksi ja raskauden yrittämisen tueksi.
Tässä siis pääpiirteittäin tämän hetken ajatuksia, olisi tosiaan ihanaa, jos saisi täältä juttuseuraa :)
Kommentit (530)
Miten se onkaan, että AINA kuulee näitä tarinoita, että ne ihmiset ketkä ei lapsia halua tulevat kutakuinkin yhdestä pususta vahingossa raskaaksi tai sitten juuri tuota, että ollaan tosi piittaamattomia lapsen hyvinvoinkista ja vedetään vaikka mitä aineita ja silti vaan raskaus jatkuu ja kestää.. Oon miettiny monesti, että miten se vaan voikin olla niin. Uskon jollain tasolla ns. Luonnon valintaan ja ihmettelen kyllä suuresti tuollaista "valintaa"
Miulla olis huomenna viimeinen antibiootti ja tuntemukset on fyysisti oikein hyvät, ei koske mihinkään ja ei ole mitään vuotoa, joten uskaltaisin ehkä sanoa, että kohtutulehduskin on selätetty. Nyt sitten herää se kysymys, että pitäisikö tässä sitten miettiä jotain ehkäisyä sinne asti kunnes ne ekat menkat alkaa? Mitä olette mieltä? Riskeeraanko turhaan jos nyt touhuillaan ilman ehkäisyä? Sain viimein jotain ohjeitakin kun soitin ja pyysin tähän epäonnistuneen lääkkeellisen tyhjennyksen ja kaavinnan jälkeiseen elämään. Ohjeissa on vaan, että yhdyntää tulisi välttää noin viikko, mutta mitään sen kummemmin ei missään mainita. Toki lukeehan noissa ohjeissa, että pitäisi ne yhdet menkat odottaa ennen uutta yritystä, mutta ei sillekään mitään muuta perustetta tunnu olevan kun se, että helpompi on laskea raskauden eteneminen, jos sattuu tärppäämään.
Mutta voisiko semioptimistisesti ajatella, että kun nyt ollaan varattu Tallinnan reissu parin viikon päähän ja miulla on tatuointi-aika kuukauden päästä, eli periaatteessa olisi ihan suotavaa, että helmikuu menisi vielä ilman plussaa, niin nyt ne mahikset on suuremmat? 🙈 Eikö se aina mee sillein, että kun jotain suunnittelee, niin toisin kaikki aina menee? 😃
Meillä ei tärpännyt nyt sitten tästä kierrosta. Huomenna pitäis menkkojen alkaa ja olin ihan saakelin malttamaton, ja tein testin tänään. Ihan selkeä pitkä miinus ilman mitään haamujakaan. Äh kun stressaa. Nyt sitten toivonkin menkkojen alkua, sillä viime keskenmenneessä raskaudessa sain päivää ennen menkkojen alkua haamun, menkkojen alkamispäivänä haamun ja viikolla 6 sain silloinkin vain haamuviivan. Eli en oikeastaan haluaisi nähdä yhtään haamua enää... Tavallaan tämä on hyvä, nyt on kahdet menkat välissä kun lähdetään yrittämään, mutta samalla olen surullinen. Ja siis, mitkä nämä oireet sitten ovat?? Heikotusta ollut jo muutaman päivän ajan, ja olin ihan varma että nyt on sitten käynyt hyvä tuuri ja onnistunut raskaus käynnisynyt mutta ei tietenkään. Alkaa turhauttamaan tämä. No menkkojen alkua odottaessa.
Scarlet: Meillä mentiin ihan vaan vanhanaikaisella keskeytetyllä ja varmojen päivien menetelmällä. Ollaan sillä linjalla et jos nyt sit tarttuu jotain matkaan niin sitten tarttuu, mutta ei kyl oo nyt kuten edellä mainitsinkin. En usko et haittaa jos ilman ehkäisyä menee, jos ohjeet ei kieltänyt ja olo on sen puoleen hyvä!
Menin tekeen testin nyt kp 25/28 kun nähnyt viikon outoja unia, en yleensä muista unia nyt muistan ne kaikki viikon ajalta, rinnat ei kipeät samoin kuin muissa kierroissa, lievää kuvotusta, oletin vatsataudin tulevan mutta syömällä meni ohi. Nippailuja vatsassa jne. Olin varma että nyt tärppäsi mutta negahan siellä. Toki tein testin aikaisin mutta olettas, että kun selkeitä oireita niin kaipa jo näyttäisi.. noh.. 8.2 lääkäri ja sitten taas toivo ylle seuraavalle kierrolle..
Minttura: Eli sama tilanne siel ku täällä. Mulla oli niin plussaolo, ja just tää kuvotustunne on ihan kysymysmerkkiä. Tänään pitäs menkkojen alkaa, ja mahaa juilii mut mitään ei oo (vielä) tapahtunut, katotaan miten menee. Sulla kans, toivoisin koko sydämestäni et teillä tärppäis jo <3
Juteltiin tuossa miehen kanssa, että alettais taas näiden menkkojen jälkeen yrittämään kunnolla (olettaen et menkat nyt sit alkaa...). Vähän ehkä ärsyttää toi sen suhtautuminen, se jotenkin vähättelee nyt näitä keskenmenoja, on sillä asenteella ettei ne nyt ollu mitään ja elämä jatkuu ja katsotaan joskus jos onnistuu. En minäkään haluaisi niin pakkomielteinen tämän asian kanssa olla mitä ehkä olen mutta... Kun sitä pikkuista niin toivoo ja kyllä ne keskenmenot jossain tuntuu, kun on jo heti plussasta lähtien asennoitunut siihen että se vauva on tulossa. Kattellaan mitä käy!
Pieninyuu vahvasti epäilen, että keskenmenon ja vauvanyritykseen liittyvät pettymykset näkyy vahvemmin nimenomaan naisilla.. harmi ja mielipaha varsinki keskenmenossa kun sitä ehti jo sisällään kantaa.. toivon myös teille todella paljon, että tärppäisi ja pieni pysyisi turvallisesti mukana loppuun asti :)
Alussa meillä molemmat asenteella tulee kun on tullakseen..vuoden jälkeen molempien asenne muuttui.. mulla se harmi ja kuten sielläkin lievästi pakkomielteistä hommaa kun turhauttaa niin paljon.
Mä en tajua miksi joku ylempi voima kiusaa... Menkat myöhässä nyt yhden päivän, mahaan koskee ja juimii ja oksettava olo. Mutta maanantaina kun testailin niin oli niin selkeä nega ettei siitä hyvällä tahdollakaan saanut plussaa. Ärsyttää ja kiukuttaa. Kunpa nyt nää menkat alkais mahd. pian!
Pieninyuu: toivon, että tuo siun epätietoisuus helpottais tavalla tai toisella. 😕
Ja Minttura, ilmottelehan jos teet testin uudestaan ja muutenkin, että mikä on tilanne 🙂
Miulla oli eilen tosi hyvä keskustelu erään hyvän ystävän kanssa tästä kaikesta ❤️ Hän tosiaan rauhoitti miun mieltä ja tajusin, että ollaan jo aika hyvässä pisteessä kun pystyn puhumaan keskenmenosta ilman, että itken ihan koko ajan. Nyt tuntuu, että haluan tosiaan taas yrittää ja päästä jatkamaan elämää. Suru on edelleen olemassa, mutta se ei enää ole lamauttavaa. Tuntuu vähän tyhmältä, mutta päätin eilen, että miun on pakko tehdä testi ennen kun ruvetaan taas yrittämään. Haluan varmistua siitä, että keskenmenon hoito on taatusti ohi, jotta voin siirtyä eteen päin. Perjantaina tulee kolme viikkoa täyteen lääkkeellisen tyhjennyksen aloittamisesta, joten ajattelin tehdä testin joko viikonloppuna tai ensi viikon alussa, jotta voisi sitten mahdollisesti löytää oikean tunnelman ja heilutella peittoa Tallinnan reissulla ensiviikon viikonloppuna 🙊
Rinnat oli välillä arkana nyt ei ollenkaan.. parin päivän sisällä menkat pitäs alkaa (toivottavasti ei ).. Pieninyuu toivottavasti selviäis pian mikä siellä kiusaa sinua.. Scarlet, ihana että alat toipua keskenmenosta ja uskallat haaveilla jälleen..toivotan kovasti onnea ja tsemppiä testiin ja reissuun :)
Menkat alkoi sitten kaksi päivää myöhässä, ja maha on ihan superkipeä! Oksettaa ja tuntuu kuin alamahassa viilleltäisiin puukolla :( Ei auta kuin yrittää kasata itsensä ja toivoa että särkylääke puree. No mutta, ainakin nyt on odoteltu 3kktta keskenmenon jälkeen, joten toivottavasti ensi kerraksi tärppäisi ja kaikki menisi hyvin.
Ja nyt on sitten sunnuntaiksi risteily varattu, pääsee vähän ottamaan irti arjesta ja ehkä muutaman lasillisenkin!
Moikka! Mie liityn kans tähän keskusteluun. Olen siis 25-vuotias nainen ja haaveillut omasta nyytistä jo vuosia. Nyt onkin sellainen mies jolla on samanlaiset tulevaisuuden haaveet kuin minulla. Reumaatikkona lääkkeet jäi pois heinäkuussa ja lokakuussa otettiin hormonikierukka pois ja alettiin yrittää. Nyt luulen saaneeni yhden keskenmenon joulukuussa, kun kuukautiset oli myöhässä ja tulivat sitten kirkkaana vuotona ja kovien kipujen kanssa. Jokaiset menkat tän viiden kuukauden aika on ollu iso pettymys. Aina kuvittelen että miulla on muka nipistellä ja nyt oli muka jo huonoa oloakin. Yritän olla elättämättä joka kuukausi turhaa toivoa kun se pettymys on aina niin pirullisen suuri :(
LadyInHopes: Tervetuloa mukaan <3 Toi toiveiden elättely on kyl sellasta et huh! Itekin tulee aina toivottua... Mut eiköhän se sieltä pian tule <3 Kiva kun saatiin sut mukaan juttelemaan :)
Tervetuloa mukaan LadyInHopes! Tää on tosiaan hiton turhauttavaa tää odottamisen odottaminen, mutta omaa turhautumista helpottaa kyllä, että saa tukea täältä ja pelastaa kyllä parisuhdettakin kun ei tarvii miehelle kiukutella turhautumista.
Miulla on ollu eilen ja tänään sellanen olo, että menkat olis alkamassa. En olis uskonut, että näin nopee tuon keskenmenon hoidon jälkeen.. saa nyt nähä alkaako menkat vai mitä hittoo tää on
Olin sit sekoillu laskuissa ja oletin et tänään kp 28 ja onkin 27. Kierto aina 28 tai 29. Terolutien pitäisi tehdä se, että ovat aina 28 pv kierrolla. No nyt ne sitten alkoivat.. eka kertaa aiemmin ku tavallisesti mutta kyllä nää ihan menkat on.. :( ei siis tärpännyt täälläkään :(
Nyt on ensimmäistä kertaa menkat jo viis päivää myöhässä. Yleensä säännölliset. Meinasin tehä aamulla elämäni ensimmäisen raskaustestin, mutta olo on jotenki semmonen että sieltä ne menkat tulee kuitenkin. Eilen ja tänään rinnat ollu kipeenä mutta mulla joskus kipeytyy rintaliiveistä, joten tiedä häntä. Ja viime viikolla oli kahtena päivänä ihan hirveen huono olo, mutta ajattelin että se oli joku lievempi vatsatauti. Jotenki tuntuu että vertaa nykyään kaikkea raskausoireisiin mutta oon koittanut nyt vähän toppuutella tuota itseni kyttäämistä ettei se pettymys olisi niin iso :(
Ääk, tein testin mutta miusta tuntuu että se kastu sen max rajan yli :o näytti kahta viivaa mutta vähän arveluttaa kun kastu liikaa. Yhdeksältä apteekkiin ja ostamaan uusi testi :p pitäkää peukkuja <3
LadyInHopes: Kyllä se positiivinen on :) Musta ei pilalle menny testi ei näytä positiivistakaan, vaan tyyliin vain toinen viiva ilmestyy tms. Onnea! <3
Minttura: Eikäää!! Siis tulipa paha mieli sun puolesta :( No, uusi kierto alkaa ja ei auta ku pitää peukkuja sulle et tärppäis seuraavasta. Ehkä sulla, mulla ja Scarletilla ois tää nyt alkanut kierto onnekas ja saataiskin vauvat kaikki! :)))
Pieninyuu: Tiedän tunteen... Tuntuu niin epäreilulta...