Juttuseuraa teistä, jotka haaveilette vauvasta?
En löytänyt äkkiseltään tämänkaltaista viestiketjua, joten ajattelin avata uuden :) Olisi ihanaa kuulla muiden raskaaksi haluavien ajatuksia ja fiiliksiä! Tuntuu, ettei ole ketään, jolle tästä asiasta jutella, ja kun minun päässä ei tunnu mitään muuta enää pyörivän kuin kaikki nämä vauvaan ja raskautumiseen liittyvät jutut.
Tässä minun tarinani:
Olen alle 30 -vuotias nainen ja sain yhtäkkiä, oikeastaan vähän vahingon kautta, aikamoisen vauvakuumeen. Olen aina ajatellut, että en ole valmis vielä äidiksi, koska haluan vielä matkustella ja kokea ja tehdä kaikenlaista. Nyt kesällä kuitenkin tapahtui miehen kanssa pikku vahinko juuri melkein oviksen aikoihin, ja aloin perehtyä mahdolliseen raskauteen lukemalla kaikenlaista aiheeseen liittyvää netistä ja katselemalla vauvadokumentteja yms. Vauva-ajatukset täyttivät pääni, ja mietin joka päivä, mitä masussani mahtoi juuri nyt tapahtua, vai tapahtuiko yhtään mitään. Lueskelin netistä, mitä juuri tällä viikolla pitäisi tapahtua... Ja kun sitten menkat lopulta alkoivatkin, tuli ihan kyyneleet kun pettymys oli niin suuri. Juttelimme asiasta pitkään mieheni kanssa ja totesimme, että nyt olisi oikeastaan aika täydellinen hetki meidän elämässä vauvan tulolle. Päätimme alkaa yrittää ihan tosissamme.
Nyt olemme yhden kerran yrittäneet vauvaa tämän vahinkokierron jälkeen. Olen ollut havaitsevinani vaikka minkälaisia raskausoireita, mutta liekö kuviteltuja...? Kuvotusta, pyörrytystä, kipeät nännit, alkoholi ei maistu, hajut voimistuneet, ruoka etoo, suolaisen himo, väsymys, päänsärky, alavatsan nippailu ja viiltely, voimattomuus liikkuessa (esim. kun piti juosta bussiin, melkein jalat lähti alta) ja vaikka mitä muuta. Tänään on vihdoin kp 28. Ihmeellistä vatsan viiltelyä vasemmalta puolelta on ollut nyt jo melkein viikon ajan, mutta eilen alkoivat "menkkakipujen" tyyppiset polttelut ja orastava migreenikin (minulle tulee aina menkkojen aikana migreeni). Tuli lisäksi muutama tippa rusehtavaa vuotoa :( Olen lukenut, että monella on alkuraskaudessa menkkakipujen tyyppistä polttoa, ja vuotojakin esiintyy yllättävän suurella osalla naisista. Silti pelottaa käydä vessassa, jos ne menkat sieltä alkaa. En uskalla toivoa, että olisi onnistanut, kun menkkaoireet on niin tyypilliset. Tänä aamuna ei ollut mitään oireita, mutta migreeni alkoi taas orastaa päivän mittaan ja nyt illalla taas pyyhkäistessä ilmestyi pari tippaa rusehtavaa vuotoa paperiin :( Huonolta taitaa näyttää. Raskaustestiä en ole vielä tehnyt, kun olen kylässä enkä ole päässyt kauppaan ostamaan kenenkään huomaamatta. Joutuu vaan odottelemaan, kunnes pääsee kotiin (vaikka luultavasti tilanne selviää jo ennen sitä).
Olen pähkäillyt nyt monta viikkoa, onko minulla jonkunlaista hormonihäiriötä, kun menkat on muuttunu niin kummallisiksi, ennen olivat säännölliset n. 28-29pv ja alkoivat yleensä aina illalla pienillä poltoilla ja pikkuvuotamisella, ja sitten seuraavana aamuna hanat aukes kunnolla. Nyt kumminkin tänä vuonna on ollut kierron pituus kaikkea mahdollista 26-31 pv väliltä hyvin vaihtelevasti ja ihmeellistä tiputtelua on ollut monta päivää ennenkuin menkat kunnolla alkavat. Viittaa ilmeisesti keltarauhasen riittämättömään toimintaan? Ajattelin, että varaan lääkärin nyt tämän kierron jälkeen, jos ne menkat sieltä tulee. Jos saisin sitten hormonihoidon kierron tasoittamiseksi ja raskauden yrittämisen tueksi.
Tässä siis pääpiirteittäin tämän hetken ajatuksia, olisi tosiaan ihanaa, jos saisi täältä juttuseuraa :)
Kommentit (530)
Miniminä21: itseasiassa varmaan eniten painostettiin sillon kun olin jotain vähän päälle parikymppinen 😄 Oltiin sillon oltu kuitenkin yhessä jo se 3-4 vuotta, nyt onneksi on jo meidän molempien sisaruksilla lapsia, niin ei ihan niin paljoo perhe enää painosta. Silti kuitenkin halutaan mieluummin yllättää kaikki sitten sillä raskausuutisella. Jos nyt niin pitkälle koskaan päästään
Tervetuloa kaikki uudet, itsellä nyt viikon verran jäänyt tämä seuraamatta kokonaan. Rankka viikko takana kun ensin epäiltiin kohdunulkoista raskautta ja ambulanssilla sairaalaan. Onneksi se ei sitä kuiten ollut vaan vatsassa ja suolistossa tulehdus. Meillä myös lapsettomuustutkimukset jatkuivat ja uusia kokeita aletaan jälleen ottamaan. Joitakin jo otettu ja ainakaan vielä ei ole syytä löytynyt siihen miksi vauvaa vain kuulu. Kohdun limakalvo oli mulla hiukka liian ohut mutta ei hälyttävä ilmeisesti kuitenkaan.. hetkittäinen epätoivo meinaa iskeä joka tapauksessa..
Te voitte niin varmasti samaistua, tämä kamala odotus on raastavaa! Ovulaatio tikkuun tikutettu täys vahva punainen viiva. Yhdynnät alotettu kunnolla viime viikonloppuna kp 5
Ja koko tämä viikko onkin tiistaista eteenpäin myös mennyt yrittäessä. Kp 13 tänään!
Kuun loppuun pitäisi nyt sit vain odotella...
Odottavan aika on pitkä. Siitä olen onnellinen, että mitään stressiä asian suhteen ei ole! (Ainakaan vielä, eka yritys kierto vasta 😁)Malttamattomuutta ja jännitystä, mutta ei stressiä! Mies on onneksi samalla kannalla. Meillä on aina ollut usein seksiä ehkäisynkäytön aikanakin, vähintään 4 kertaa viikossa. Eli määrä ei yrityksen takia muutu hirmuisesti ja tämä ei tuo makkarin puolellakaan stressiä. Tässä kierrossa nyt vain testailemme varmuudeksi ajoitusta kuntoon ja tämä on ehkä se syy, miksi en stressaa. Ovulaatiotestit näyttävät oikean ajan kohdan ja tiedän ainakin ovuloivani! <3
Minttura: VOi eii! Apua, kamala juttu! Tsemppiä sulle ittes paranteluun <3
Me käytiin miehen kanssa tänään Mehiläisessä juttelemassa gynen kanssa tästä lapsiasiasta. Oli tosi hyvä käynti ja saatiin tietoa ja tsemppiä etenemiseen. Eli siis lääkäri sanoi, että kaksi keskenmenoa peräkkäin on vaan huonoa tuuria, ei sen kummempaa. Se ei vielä siis ole mikään kuolemantuomio, vaan että vielä voi se onnikin potkaista. Kolmannenkin keskenmenon jälkeen vaan pitää tsempata itseään, koska tutkimukset eivät ole hyödyllisiä ja sanoi niitä hiukan rahanhukaksikin. Kuitenkin tilastoja vääristää se, että moni jotka vauvaa yrittävät ja saavat useita keskenmenoja, lopettavat yrityksen. Tämä sitten näkyy tilastoissa siten, että useita keskenmenoja kokeneet parit eivät koskaan saa lasta. Keskenmenon jälkeen suositteli pitämään yhdet menkat välissä ja sen jälkeen saa yrittää, ellei ole tullut jotain komplikaatioita. Seksinharrastuskerroilla ei ole väliä (kun aloin tästäkin stressaamaan! Että jos joka päivä petipuuhailu olisikin huono juttu, heikentäisi sperman laatua tms...) ja saunoa ja uida saa sekä juoda teetä.
Eli tästä nyt vaan alkaa ihan vimmattu yrittäminen, vauvakuume on ihan superkova! :')
Pieninyuu: Ihanaa, että ootte saanu mehiläisestä tietoa ja tsemppausta! Uskon kanssa, että joissain tapauksissa keskenmenot ovat tuurista kiinni. Joku saa monta peräkkäin ja onnistuu. Joku taas onnistuu saamaan monta lasta ilman keskenmenoja. Voin vaan kuvitella kuitenkin, kuinka hirveältä keskenmenot tuntuvat. Tiedän monta tuttua, jotka ovat saaneet 1-2 keskenmenoa ja sen jälkeen onnistuneet ja siitä eteenpäin eivät ole enään ikinä saaneet keskenmenoja.
Onhan sinulla kaikki "rahintolisät" käytössä foolihappo sekä Femibion 1 ? :)
miniminä21: Joo foolihappo joo, femibionia söin vaan raskausaikana. Aika kallista oli ni aattelin jättää ne vaan raskausaikaan, mut jos ei foolihappo riitä ni pitää sit miettii et ottasko jo yritysaikana käyttöön :3
Pieninyuu: Hienoo, että sattu kerrankin teidän kohalle hyvä lääkäri, joka osas kertoa asiat maalaisjärjen kanssa 🙂 Nyt vaan hurjasti tsemppiä sinne yrittämiseen. Mie oon aina ollu noiden keskenmenojen kaa sitä mieltä, että ne on vaan huonoa tuuria, vaikka ei se tieto millään lailla lohduttanut kun omalle kohdalle sattui. Kuitenkin oon sitä mieltä, että naisen kroppa on tarkotettu lapsen kantamiseen ja luontoäiti on hoitanut lapsen turvaksi aika nerokkaan systeemin kaikkinaan, joten ei kaikki voi mennä pieleen saunomisesta tai teen juonnista 🙊 Tiedän myös yhden pariskunnan jotka yrittivät lasta 7 vuotta ja nyt lopulta odottavat keinohedelmöityksellä aikansa saaneita kaksosia. Eivät saaneet koko 7 vuoden aiakan yhtään keskenmenoa ja sitten tiedän myös yhden pariskunnan jotka myös useamman vuoden yrittivät ja keskenmenoja saivat muistaakseen 5 tai 6 ennen kun viimein raskaus onnistui. Kun ruoesivat toista yrittämään, niin tärppäsi tosi nopeasti ja raskaus kesti hienosti loppuun saakka. Eli mie oon sitä mieltä, että kaikki on aika lailla mahdollista ja mikään ei oo niin varmaa kun epävarma
Moikka kaikille! Mä en olekkaan oikein kerinnyt seurailla, saatika sitten kirjoittaa tähän ketjuun.
Nyt kuitenkin on sellainen tilanne, missä tarvitsisin teidän apuja ja mielipiteitä.
Kirjoittelin sillon aikaisemmin, että oon mielessäni varmaan keksinyt raskausoireita ja odottelin, että alkaisko menkat ajallaan.
No nyt sitten menkat ovat 7 päivää myöhässä. Rinnat tuntuvat vähän aroilta ja muutenkin on kummallinen olo. Ollut jonkin aikaa jo alilämpöä (35,4-36,0), mitä kovasti kummastelen. Myöskin ollut ajoittain närästystä ja etovaa oloa ja lähes päivittäin jomottaa takaraivoa.
Kuitenkin oon tehnyt malttamattomana ( :D ) 3 testiä, jotka näyttivät kaikki puhdasta negaa.
Mietin siis, että kuvittelenko oikeesti vaan nuo raskausoireet ja jännitän tätä asiaa niin paljon, että menkat tulevat myöhässä vai onko mahista, että oliskin uus elämänalku tuloillaan :0!
Ekan testin tein ensimmäisenä päivänä kun menkkojen olis pitänyt alkaa. Toisen testin tein kolmantena päivänä (pregcheck testiliuska) ja kolmannen testin tein viidentenä päivänä. (Apteekin oma raskaustesti.)
Auttakaa jännittävää naikkosta hädässä! :'D
monday: no siis, kaikkihan on aina mahdollista :D Ite oon oppinu tässä kyllä sen, että tää vauvan yrittäminen on aika henkimaailman touhua. Miusta se testi kertoo enemmän kun pelkät oireet, koska raskauteen liitettävät oireethan voi olla oireita melkein mistä tahansa muustakin. Tietenkin ei ole pois suljettu vaihtoehto, että olisit raskaana, koska aina ne testitkään eivät sitä syystä tai toisesta bongaa. Onko siulla ollut kuinka säännöllinen kierto aikaisemmin? Jos on ollut säännöllinen, niin mie varmaan soittasin jonnekin neuvolaan ja kysysin neuvoo, mutta jos kierto on ollut tosi epäsäännöllinen, niin odottelin vielä varmaan jokusen päivän ja testaisin vielä.
Oon Scarletin kaa samaa mieltä, et raskausoireet voi kertoo ihan monesta muustakin. Ja oireitahan ei pitäs tulla jos testi negaa, koska ne oireetkin liittyy raskaushormoniin. Itelläkin ollut etova olo ja menkat myöhässä, silti testi negas ja sieltä ne menkatkin alkoi. Raskausoireet luultavasti liittyi vaan herkkään mahaan, sillä maidoton ruokavalio poisti nuo "raskausoireet" :'D
Scarlet: Jep, oot oikeessa. Tuuria kai tää koko raskautuminen on :'D Ja samaa se lääkärikin sanoi, että kautta maailman sivun on ihmiset terveitä jälkeläisiä saanut vaikka onkin ollut kuinka epähygienistä ja vaaroista tietämätöntä elämää. Et tää on vaa paskaa mäihää, mut ei se tosiaan lohduta silloin kun on tilanne päällä :(
Pieninyuu: Yliopistonapteekin chatissä kyselin, että mitä kannattais ottaa yritysaikana käyttöön. Suositteli foolihappoa sekä femibion 1. Sanoi vielä, että edistää raskaaksi tulemista + tietty kaikki muut hyödyt. Itse olen nyt kolmisen viikkoa päivittäin näitä käyttänyt.
Monday: Kovasti kun toivoo, mielikin tekee helposti tepposia / oireita. Toisaalta, viikon myöhässä olevat menkat tietty viittaisi raskauteen. Kääntöpuolihan tässäkin asiassa on, kun stressikin saattaa viivästyttää niiden alkua. Eilen katselin, että rfsu:n raskaustesti violetti pakkaus ja taisi olla puikkomallinen testi, on tosi herkkä. Näyttäisi mahdollisen raskauden jopa 4 päivää ennen kuukautisia. Sulla tosin sen verran paljon myöhässä, että luulisi saavan plussan tolla aikaseksi, jos raskaana olisit. Ootko varma tämän kierron pituudesta? Onhan tietty mahdollisuus, että kierto ja ovulaatio heittäneet normaalista ja raskaus olisikin mahdollinen?
Itse varasin lääkäri ajan tämän kuukauden loppuun. Käyn juttelemassa vähän lääkärin kanssa raskaushaaveista, siitä että lopetin ehkäisyn. Aikaa varatessa, pyysin että lääkäri tekisi myös jonkinlaisen terveystarkastuksen. Oletteko te käyneet lääkärissä yrittämisen alkuaikoina? Osaatteko sanoa, kannattaisiko minun pyytää joitain verikokeita, ultrausta, tarkastusta löytyykö kystia, rokotetta?? Varsinaisella gynekologilla en ole ikinä käynyt, eikä tarvetta ole ollut tehdä tutkimuksia. Jonkinlaisen tarkastuksen koululääkäri teki ammattikoulu aikoina ollessani 16v ensimmäisiä pillereitä hakiessani, eli n. 4 vuotta sitten ja papa on otettu terveyskeskuksessa 2v sitten. Toukokuussa 2016, käydessäni nuorisoneuvolassa lääkäri oli sitä mieltä, että gynekologista tutkimusta ei tarvitse tehdä.
Mie varasin ajan neuvolaan terkalle sillon kun ryhdyttiin yrittämään, kun jostain luin, että olisi hyvä käydä tarkastuksessa. Noh tää terkka sitten oli kyllä sitä mieltä, että ei se mikään välttämättömyys ole. Otti sitten kuitenkin papa-kokeen kun edellisestä oli jo aikaa.
Mie en oo mitään tuollasia lisiä oikeestaan syönyt, mitä nyt tuollasta raskausajan vitamiinia jossa on se foolihappo myös samassa.
Mä kävin juttelemassa mut en tutkimuksis kun alettiin yrittämään. Auttaako toi foolihappo muka raskautumaan, vai onks se vaan luuloja? Mä oon ymmärtäny et se vaan ehkäisee kehityshäiriöiden riskiä? Mul käytös vaan foolihappo, ei femibionia koska se tosiaan on ihan superkallista! Käytin sitä vaan raskausaikana.
Anteeks, että oon näin hiton kyyninen, mutta mie en vaan oikein jaksa uskoa, että tuollasilla "poppaskonsteilla" on kovinkaan suurta merkitystä siinä tuleeko raskaaksi vai ei. Miulle ainakin sano lääkäri sillon kun tuo keskenmeno selvis, että kovin varmaa tutkimustietoa ei ole olemassa siihen, että joku asia edesauttais tai haittais raskaaksi tuloa. Foolihappoa suositellaan syötäväksi sen takia jo ennen raskaaksi tuloa, että ihmisen elimistössä ei ole sitä luonnostaan ja on hyvä vauvan terveyden kannlta, että foolihapon saanti on taattu jo heti hedelmöityksestä lähtien
Sama mulla, en usko et auttaa raskautumaan. Kuitenki iteki lääkäris asian tiimoilta useampaan otteeseen tullu käytyä, ja ovat vaan sanoneet et arpapeliä koko raskautuminen. Luulis et jos joku vitamiinilisä auttais raskautumaan niin olisivat kertoneet :) mulle sanottu vaan foolihapon ehkäisevän kehitysvammoja, ja kai nyt se on ihan hyvästä jos on muutenkin vitamiinit kohdillaan, vaikkei raskautumista nopeutakaan!
Vauveli: Ikävää, että ystäväsi ei hyväksynyt muuttoa ja parisuhdetta. Ystävyys jos tuommoisen takia menee rikki, ei välttämättä ole ollutkaan niin "aitoa" ainakaan hänen osaltaan.
Tuo toinen kaveri - ystävä joka ei halua itse lapsia, ei välttämättä asiaa negatiivisesti ajattelisi! Ainakin ainoa minun ystävistäni joka tietää on juuri samankaltainen! Ystäväni ei halua ikinä lapsia, ei naimisiin, hän asuu yksin kissansa kanssa ja bilettää joka viikonloppu. Ainakin hän otti asian hyvin ja tukien. Hänen sanojansa lainaten "Ei kaikille sovi kaikki. Itse en lapsia halua, vaikka muiden lapsista pidänkin. Eläimet ovat minulle vähän, kuin lapsia ja niitä olen aina halunnut. Sinulle taas lapset ovat kaikki kaikessa ja eläimet semmosia mitkä ovat ihan jees" Eli näinhän se on. Kunnioitan ystävääni, hän hoivaa eläimiä - omia lemmikkejänsä, ihan kuin olisivat olisivat lapsiansa. :)
Pieninyuu:
Pahoittelut keskenmenoista, toivottavasti teillä tärppäisi ja jatkuisi loppuun asti <3 ! Kiva on kyllä, että samanikäinen "yrittäjä" löytyy täältä myös. Tuntuu, että yleisesti lähipiiri / suku ajattelee, että niitä lapsia tehdään sitten kun ikää on vähintää 30 mittarissa ja nyt pitäis vain opiskella ja tehdä töitä. Olen toistaiseksi opiskelut opiskellut ja käyn töissä. Tämä riittää minulle ja mielestäni nyt on juuri oikea aika ! Siksipä tästä ei tiedäkkään kun ainoa hyvä ystävä. Toivotaan että tästä oviksesta tärppäisi! 😍
Scarlet: Huomaa iästä eron! Teitä ns. "Painostetaan" yrittämään lapsia (vai olisiko hienommin sanottu, että läheiset odottavat niitä vauva uutisia kuin kuuta nousevaa) kun taas näin 10vuotta sinua nuorempana, ihmiset vieroksuvat ajatusta ja ehkä olettavat että lapsia tekisin vasta 10 vuoden päästä.
Ymmärrän täysin, että ei hirveästi tee mieli huudella jos tärppäämisen jälkeen sattuukin jotain. Itse pelkään ihan hulluna, jos positiivisen testin teen ja meneekin kesken. Olen päättänytkin, että lähipiirille kerron vasta aikaisintaan viikoilla suunnilleen 16-20. Tietty ystävälleni kerron ja sitten myös tänne tulen kylllä teille kertomaan heti ! 😛