Juttuseuraa teistä, jotka haaveilette vauvasta?
En löytänyt äkkiseltään tämänkaltaista viestiketjua, joten ajattelin avata uuden :) Olisi ihanaa kuulla muiden raskaaksi haluavien ajatuksia ja fiiliksiä! Tuntuu, ettei ole ketään, jolle tästä asiasta jutella, ja kun minun päässä ei tunnu mitään muuta enää pyörivän kuin kaikki nämä vauvaan ja raskautumiseen liittyvät jutut.
Tässä minun tarinani:
Olen alle 30 -vuotias nainen ja sain yhtäkkiä, oikeastaan vähän vahingon kautta, aikamoisen vauvakuumeen. Olen aina ajatellut, että en ole valmis vielä äidiksi, koska haluan vielä matkustella ja kokea ja tehdä kaikenlaista. Nyt kesällä kuitenkin tapahtui miehen kanssa pikku vahinko juuri melkein oviksen aikoihin, ja aloin perehtyä mahdolliseen raskauteen lukemalla kaikenlaista aiheeseen liittyvää netistä ja katselemalla vauvadokumentteja yms. Vauva-ajatukset täyttivät pääni, ja mietin joka päivä, mitä masussani mahtoi juuri nyt tapahtua, vai tapahtuiko yhtään mitään. Lueskelin netistä, mitä juuri tällä viikolla pitäisi tapahtua... Ja kun sitten menkat lopulta alkoivatkin, tuli ihan kyyneleet kun pettymys oli niin suuri. Juttelimme asiasta pitkään mieheni kanssa ja totesimme, että nyt olisi oikeastaan aika täydellinen hetki meidän elämässä vauvan tulolle. Päätimme alkaa yrittää ihan tosissamme.
Nyt olemme yhden kerran yrittäneet vauvaa tämän vahinkokierron jälkeen. Olen ollut havaitsevinani vaikka minkälaisia raskausoireita, mutta liekö kuviteltuja...? Kuvotusta, pyörrytystä, kipeät nännit, alkoholi ei maistu, hajut voimistuneet, ruoka etoo, suolaisen himo, väsymys, päänsärky, alavatsan nippailu ja viiltely, voimattomuus liikkuessa (esim. kun piti juosta bussiin, melkein jalat lähti alta) ja vaikka mitä muuta. Tänään on vihdoin kp 28. Ihmeellistä vatsan viiltelyä vasemmalta puolelta on ollut nyt jo melkein viikon ajan, mutta eilen alkoivat "menkkakipujen" tyyppiset polttelut ja orastava migreenikin (minulle tulee aina menkkojen aikana migreeni). Tuli lisäksi muutama tippa rusehtavaa vuotoa :( Olen lukenut, että monella on alkuraskaudessa menkkakipujen tyyppistä polttoa, ja vuotojakin esiintyy yllättävän suurella osalla naisista. Silti pelottaa käydä vessassa, jos ne menkat sieltä alkaa. En uskalla toivoa, että olisi onnistanut, kun menkkaoireet on niin tyypilliset. Tänä aamuna ei ollut mitään oireita, mutta migreeni alkoi taas orastaa päivän mittaan ja nyt illalla taas pyyhkäistessä ilmestyi pari tippaa rusehtavaa vuotoa paperiin :( Huonolta taitaa näyttää. Raskaustestiä en ole vielä tehnyt, kun olen kylässä enkä ole päässyt kauppaan ostamaan kenenkään huomaamatta. Joutuu vaan odottelemaan, kunnes pääsee kotiin (vaikka luultavasti tilanne selviää jo ennen sitä).
Olen pähkäillyt nyt monta viikkoa, onko minulla jonkunlaista hormonihäiriötä, kun menkat on muuttunu niin kummallisiksi, ennen olivat säännölliset n. 28-29pv ja alkoivat yleensä aina illalla pienillä poltoilla ja pikkuvuotamisella, ja sitten seuraavana aamuna hanat aukes kunnolla. Nyt kumminkin tänä vuonna on ollut kierron pituus kaikkea mahdollista 26-31 pv väliltä hyvin vaihtelevasti ja ihmeellistä tiputtelua on ollut monta päivää ennenkuin menkat kunnolla alkavat. Viittaa ilmeisesti keltarauhasen riittämättömään toimintaan? Ajattelin, että varaan lääkärin nyt tämän kierron jälkeen, jos ne menkat sieltä tulee. Jos saisin sitten hormonihoidon kierron tasoittamiseksi ja raskauden yrittämisen tueksi.
Tässä siis pääpiirteittäin tämän hetken ajatuksia, olisi tosiaan ihanaa, jos saisi täältä juttuseuraa :)
Kommentit (530)
Täällähän on hiljaista.. Yhtä hiljasta kun meillä kotona. Vaikka kuinka halutaan vauva ja toivotaan raskautta, niin silti miun seksihalut on taas todella kadoksissa. Toki ei nyt ole mitkään tärppipäivätkään, että ehkä ne sieltä taas löytyy. Kun vaan selkeytys tuo kierto jotenkin. Nyt keskenmenon jälkeen tullut kahdet menkat joista ekat oli ihan normaalit ja kesti sen neljä päivää ja nyt sitten juuri pari päivää sitten päättyi toiset jotka alkoi aivan yllättäen ja kestivät 6 päivää ja kierto jäi siis ainoastaan 25 päivän mittaiseksi kun minulla tavallisesti on ollut sellasta 30-33 päivää.. Joten toiveet mistään oviksen arvioinnista on vähän hukassa
Minttura: Never say never :) Ei sitä tiedä, eiks siittiöt pysty kolmekin päivää elämään? Tosin nää nyt on aina näitä veikkauksia! Ja mm punkkua, hyvä et oot saanu ees pikkasen höllättyä <3 Lasillinen silloin tällöin ei varmasti laske mitään todennäköisyyksiä!
Scarlet: Ymmärrän tosi hyvin :( Eipä ekassa keskenmenossa paljoa huvittanu sekstailla itteäkään. Nyt tietty oli se pakkopullavaihe, mut jo on helpottanut sekin tän kuukauden aikana. Toivottavasti toi kierto tasaantuu, ei kiva jos menkat rupee olee ihan mitensattuu!
Täällä taas sitä samaa kuin viimeksi. Niin kauhee stressi ollut ettei oo kerenny vauvajuttuja miettimäänkään. Silloin tällöin pilkahtaa mieleen et esikoisenhan la ois ihan just kohta ollut ellei ois mennyt kesken... Mut ei vaan voi mitään, huhtikuuhan sieltä tulee väistämättäkin ja jotenkin se on selvittävä. Yksi tuttava ilmoitti taas olevansa raskaana. Muilla se sit lykästää.
Voin vaan kuvitella et on halut vähissä mekin miehen kanssa puhuttiin että kun tosissaan alettiin yrittämään vauvaa niin seksistä tulee melkoista pakkopullaa. Ite oon välillä ku Saharan autiomaa joten eihän siitä hommasta sillon tule mitään.
Meille lääkäri sanoki et siittiöt elävät keskimäärin noin 5 vuorokautta. Mutta enpä silti jaksa uskoa tärppiin tässä kierrossa ku ei tärppää niissäkään ku ajoitus on täys nappi.
Lasillinen punkkua sillo tällöin ( ite ehkä kerran kuussa ku kuitenki kummittelee et jos se alkoholi kuitenki vaikuttaa :D ) kyllä tosissaan rentouttaa :)
Täällä kans ihmiset ympärillä Tuntuu sikiävän kuin jänikset.. tuntuu niin hullun epäreilulta
Noo älä heitä toivoa Minttura! Vaikka mikäs minä olen tässä tosiaan neuvomaan kun oon heittämässä kirvestä kaivoon tyyliin joka kierrolla :'D Mut toi on totta, tuntuu et lähipiiristä kaikki lisääntyy ongelmitta. Itsellä kun on tuttavissa tämä joka narkkaa ja on paksuna, ja nyt viimeisimmässäkin ultrassa kaikki oli ok. Ei vaan tunnu reilulta :(
Olen nähnyt nyt unia siitä että minulla on sylissä pieni vauva. Tosi ahdistavaa, kun just on päässyt stressistä yli niin sitten öisin näkyy tuollaisia unia :( Onneksi kohta on reissua ja saa ajatukset muualle taas hetkeksi.
Näinpä.. joka kierto tuntuu et toivo hiipuu entistä enemmän..
Osan kohdalla osaan olla jopa onnellinen ku saavat lapsia eivätkä joudu käymään tätä pettymysten tulvaa läpi mutta sitten on nämä tapaukset jotka "ei halua koko äpärää mutta minkäs teet ku kävi vahinko kapakkaillan jälkeen" niin raivostuttavaa.
Ihana kun pääset reissuun pieninyuu.. saat muuta ajateltavaa :)
Moikka pitkästä aikaa :) täällä aika ristiriitaiset fiilikset. Viimeksi menkkojen alettua päätin et lopetan stressaamisen ja keskityn vaan normaaliin elämään. No, olin kuitenkin varannut ovisviikolle sen akupunktion eli tulipas sekin nyt koettua 😂 Samalle viikolle halusin sitten myös oikeeta hemmottelua niin kävin myös aromahieronnassa. Raportoin näiden "tuloksista" loppuviikosta kun menkkojen pitäis taas alkaa.. Tosin nyt en ole varma milloin ovis edes oli koska en ekaa kertaa puoleen vuoteen tikuttanu! Se vaati muuten luonteen lujuutta 😁 Vähän olen liian tarkasti taas kuvitellu kevyitä nippailuita mutta eiköhän ne ole taas mieleni tuotoksia.. Puuh. Nyt koitan jatkaa ajatuksella "tulee kun on tullakseen". Tsemppiä kaikille, ihanaa kun on valosaa ☀️
Minttura: Totta. Itte en haluais et tämmösiä suruja joutuis kukaan käymään läpi. Mut raivostuttaahan se kun näkee et porukka vaan sikiää ja vahingossapa vielä, ja saa ihan terveitä lapsia. Tietty lapsille parempi, julmaahan se on/olisi että lapsi kärsii vanhempien typeryydestä :(
Karo86: Oi kuulostaa ihanalta hemmottelulta :D Oliks akupunktio millanen kokemus? Ite oon sitä miettinyt lähinnä niskakipujen hoitoon? Siis sama täällä, et yritän höllää fiiliksiä. Oon ite löytänyt shoppailun ilon ja yritän nyt väkinäisesti ajatella et "Onneks ei oo lasta tässä kustannuseränä vaan voi ostella kaikkee kallista". Kyllä mä alitajuisesti tiedän että ennemmin sen vauvan ottaisin kuin kalliita tavaroita mutta jotain tässä keksittävä että järjissään pysyy!
Oon taas nähnyt plussaunia. Viime yönä näin unta että tein hailakan positiivisen testin ja pakahduin onnesta. Siis tää on tosi raivostuttavaa! Kun ajatukset saa kanavoitua pois ja muualle niin sitten unissa pyörii nää vauvahaaveet :(
Huh, näkyykö tää keskustelu muille, iteltä tää hävis kokonaan :o Pitää mennä linkin kautta jos meinaa tulla kirjoittelemaan!
Pieninyuu, eka kerta akupunktiohoitajalla on yleensä enemmänki jutustelua😁 Ainaki mulla oli tunnin aikavaraus josta neulat ehti olla ehkä vartin. Ei sattunu eikä oikeestaan edes tuntunu miltään, paitsi yks neula kämmenselässä tais mennä hermoon ja seuraavana päivänä siinä oli mustelma. Et enpä sit tiedä yhden kerran jälkeen, pitäis mennä uudestaan ja sarjahoitona jos tuloksia toivoo.. Hartiakipuun siitä vois varmaan ollaki apua :)
Toi shoppailu on just hyvä! ;) todellakin nyt vielä kannattaa panostaa itseensä, vielä kun ei ole lasta viemässä koko palkkaa 😁
Äää nyt on niin vahva tunne et menkat alkaa lähipäivinä :( tänään maha ollu tosi turvoksissa (piti avaa ihan housujen nappia töissä) ja näin on aina just ennen menkkoja.. Nyt tuntuu tosi pahalta, pahemmalta kun viime kuussa 😔
Karo sama homma, paitsi et menkat alkoi jo :( siis ihan bullshittiä että kun lakkaa stressaamasta niin tärppää! Nyt en tosiaankaan stressannut ja silti harrastettiin seksiä vähintään joka toinen päivä niin ei! Silti. Tuntuu vaan niin vialliselta, kun muut vaan päättää TEHDÄ lapsia ja itellä ei onnaa...
Ääääh! Arvatkaa onko taas sellanen olo, että menkat olis alkamassa ja kiertopäivä 20 tällä hetkellä 😳 Mitä hittoa tämä nyt on! En ala!
On tää tosiaan hanurista ☹️
Ootteko muuten syöny foolihappoa? Mä oon syyskuusta lähtien mut nyt en kyl enää jaksa nähdä vaivaa ku ei näytä tärppäävän. T.marttyyri 😂
Scarlet: eikää! Mut hei jos sun kierto on noin lyhyt ni sulla on tärppimahdollisuuksiakin enempi, jos jotain hyvää haluu löytää😂
Karo: en oo jaksanu enää ite käyttää. Viimekuussa viel vetelin mut nyt päätin etten jaksa kun ei kerta ota tärpätäkseen :( ja ei se näköjään tärpännytkään! Rahanhukalta vain tuntuu :(
En mie oo jeskenmenon jälkeen enää jaksanut popsia noita vitamiineja ja foolihappoa. Jos tuun uudelleen raskaaks, niin alotan taas sitten niiden syömisen. Ja menipä taas täysin ohi se mnekkojen alkamisfiilis.. Voikohan se olla ovulaatio noin myöhäsessä vaiheessa kiertoa? Viimeks miun kierto oli vaan 25 päivää.. Kyllä se nyt on oltava pidempi! Jos nyt oikeesti alkaa menkat, niin lähen kyllä lääkäriltä kysymään, että mitä hittoo tää on! 😬
Pakko taas kirjoitella kun tuntuu että pää hajoaa. Me siis päätettiin pitää tämä kk taukoa yrittämisessä paristakin syystä. Laskin nimittäin että JOS nyt nappaisi niin laskettu aika olisi about jouluaatto eli ei kovin kiva lasta ajatellen ja toiseksi ettei tarvitsisi yhtenä kuukautena vuodessa miettiä että mitä jos... No tämän siitä sitten saa! Mulla on aina ollut TODELLA kellontarkat kuukautiset 28 pv kierto +/- 1 päivä. Nyt menkat myöhässä 3 päivää (ei siis koskaan ennen!!), menkkamainen olo on kylläkin, naama kukkii pahasti ja olen ollut tosi kiukkuinen jo kohta viikon. Kaksi testiä olen tehnyt ja negaa näytti. Mitään ehkäisyä ei siis käytetty mutta pyrittiin jopa "välttämään" oikeita päiviä.. Eli se siitä huolettomuudesta :D Nyt lähinnä pelottaa ettei ole mitään kohdun ulkoista tai kemiallista raskautta tai lopullista pimahtamista omassa päässä tapahtunut... AAPUUVA!
Tuohon foolihappoasiaan niin minä olen jo reilun vuoden mutustellut ja viimeisen muutaman kuukauden syöttänyt miehellekin kun lääkäri sanoi että voi parantaa sperman laatua ja viime testauksen perusteella meillä on parantunut merkittävästi! Muita elämän muutoksia ei ole ollut kuin tuo foolihappo. Eli ei muuta kun miehet samalle pilleripurkille sanon minä ;) Ainakaan tuo Minisun MAMA ei ole kovin kallis ja purkki riittää pitkäksi aikaa.
Astriida: me ollaan käytetty kans "ehkäisynä" varmoja päiviä kun pidettiin taukoa ja yhtä tuskaahan se oli, kun kuitenkin elätteli toivoa että mitäs jos. Toi on tosi kurjaa et on myöhässä mut testit negaa :( mulle neuvottiin et jos viikon on myöhäs ni sit vaan tk:hon ja siel otetaan verikokeet. Toivottavasti menkat sieltä alkais tai plussa pamahtas ja kaikki ois hyvin :)
Ja tota foolihapooo oon miettiny et kans pyytäisin miestä syömään, joku toinenkin joskus sanoi et vaikuttaa miehilläkin positiivisesti. Ehkä pitää alottaa kuuri itekin uudelleen!
Tänä aamuna taas kaksi testiä tehty ja molemmissa haalee viiva... <3
Ilmestyi molempiin vasta just siinä 3 min kohdalla joka oli ohjeistettu "max" aika mutta selkeitä kumminkin vaikka vaaleita :D Varmaan täytyy vielä huomenna ja ylihuomenna tehdä testit, tuntuu jotenkin niin epätodelliselta ja kai sitä pitää neuvolaankin soittaa.... Jännä et vuoden yrityksen jälkeen ei voi uskoa et tää olis tässä ja et kaikki olis hyvin.. En kylläkään käsitä miten tässä näin kävi mut ilmeisesti sillai kun kaikille niille töhelöille jotka ei lasta edes haluaisi :P
Pelottaa, pitäkää peukkuja, teille kanssa kaikille hurjasti tsemppiä ja jaksamista!!
Moikka!
Tämä ketju vaikuttivarsin aktiiviselta ja ajattelinkin että jos liittyisin joukon jatkoksi.. Lueskelin vähän tuolta ekalta sivulta teidän juttuja...
Täällä olis reilun 4 vuoden yritys takana. Yksi tiedetty keskenmeno ja varmaan monia varhaisia keskenmenoja... Välillä on ollut koko vauva asia varsinaista helvettiä ja välillä sitä ei ole tullut mietittyä lainkaan..
Ensimmäinen raskaus tuli viime kesänä kun olimme jo luopuneet toivosta. Kerkesimme 2 viikko iloita asiasta kun keskenmeno tuli. Sen jälkeen meno useampi kuukausi "sumussa" mutta sitten se vauva toive alkoi taas nostaa päätään vaikkakin samalla pelko uudesta keskenmenosta oli/on suuri.
Viime kierrossa jo epäilin raskautuneeni kun rinnat turposivat aikamoisiksi ja olivat arat (tämä oli ekan raskaudenkin ensimmäinen oire), sain kuitenkin töissä aivan loppu kierrosta iskun vatsaan ja siitä 3-4pv niin alkoi menkat... nyt tässä kierrossa rinnat turposivat jo hyvin aikasin, jossain puolessavälissä kiertoa. Olevinaan olen huomannut muitakin oireita: arat rinnat, pahoinvointia, huimausta, avatsa nippailua.
Nyt mennään kp28 ja odottelen menkkojen alkavan viikonloppuna vaikka kierrot onkin aina olleet todella epäsäännölliset, kaikkea 20-40 välillä.
Alavatsaan jomottelee hyvin menkkamaisesti (tosin niin oli ekassa raskaudessakin ) ja "pelkään" koko ajan menkkojen alkavan. Samalla olen kauhuissani jos tämä tärppää niin ollaanko me valmiita vauvan tuloon elämä kun on mennyt eteen päin sitten tämän "projektin" aloittamisen...
Haaveilija
Ps. Onneksi olkoon sinulle joka olit jo plussaillut ja tsemppiä kovasti muille yrittämiseen ja plussa testin odottamiseen
Heipparallaa, pieninyuu ihana kuulla et stressi helpottunu. Samaa ei voi sanoa täällä 😂 tosin tää kk meni harakoille ku mies reissuhommissa ja peittoja heiluteltu kolme pv ennen ovista niin eipä toivoa tälle kk:lle kun ei just oikeanakaan ajankohtana ole tärpänny. Sen verran löysänny vannetta et oon sallinu itelleni sillo tällöin lasillisen punaviinia ja onhan se tehny hyvää! 😂 liikuntakärpänen puri uusiks niin josko sit stressiki vähenis samalla ku reenit alkaa taas kulkea :)