Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juttuseuraa teistä, jotka haaveilette vauvasta?

03.08.2016 |

En löytänyt äkkiseltään tämänkaltaista viestiketjua, joten ajattelin avata uuden :) Olisi ihanaa kuulla muiden raskaaksi haluavien ajatuksia ja fiiliksiä! Tuntuu, ettei ole ketään, jolle tästä asiasta jutella, ja kun minun päässä ei tunnu mitään muuta enää pyörivän kuin kaikki nämä vauvaan ja raskautumiseen liittyvät jutut.

Tässä minun tarinani:

Olen alle 30 -vuotias nainen ja sain yhtäkkiä, oikeastaan vähän vahingon kautta, aikamoisen vauvakuumeen. Olen aina ajatellut, että en ole valmis vielä äidiksi, koska haluan vielä matkustella ja kokea ja tehdä kaikenlaista. Nyt kesällä kuitenkin tapahtui miehen kanssa pikku vahinko juuri melkein oviksen aikoihin, ja aloin perehtyä mahdolliseen raskauteen lukemalla kaikenlaista aiheeseen liittyvää netistä ja katselemalla vauvadokumentteja yms. Vauva-ajatukset täyttivät pääni, ja mietin joka päivä, mitä masussani mahtoi juuri nyt tapahtua, vai tapahtuiko yhtään mitään. Lueskelin netistä, mitä juuri tällä viikolla pitäisi tapahtua... Ja kun sitten menkat lopulta alkoivatkin, tuli ihan kyyneleet kun pettymys oli niin suuri. Juttelimme asiasta pitkään mieheni kanssa ja totesimme, että nyt olisi oikeastaan aika täydellinen hetki meidän elämässä vauvan tulolle. Päätimme alkaa yrittää ihan tosissamme.

Nyt olemme yhden kerran yrittäneet vauvaa tämän vahinkokierron jälkeen. Olen ollut havaitsevinani vaikka minkälaisia raskausoireita, mutta liekö kuviteltuja...? Kuvotusta, pyörrytystä, kipeät nännit, alkoholi ei maistu, hajut voimistuneet, ruoka etoo, suolaisen himo, väsymys, päänsärky, alavatsan nippailu ja viiltely, voimattomuus liikkuessa (esim. kun piti juosta bussiin, melkein jalat lähti alta) ja vaikka mitä muuta. Tänään on vihdoin kp 28. Ihmeellistä vatsan viiltelyä vasemmalta puolelta on ollut nyt jo melkein viikon ajan, mutta eilen alkoivat "menkkakipujen" tyyppiset polttelut ja orastava migreenikin (minulle tulee aina menkkojen aikana migreeni). Tuli lisäksi muutama tippa rusehtavaa vuotoa :( Olen lukenut, että monella on alkuraskaudessa menkkakipujen tyyppistä polttoa, ja vuotojakin esiintyy yllättävän suurella osalla naisista. Silti pelottaa käydä vessassa, jos ne menkat sieltä alkaa. En uskalla toivoa, että olisi onnistanut, kun menkkaoireet on niin tyypilliset. Tänä aamuna ei ollut mitään oireita, mutta migreeni alkoi taas orastaa päivän mittaan ja nyt illalla taas pyyhkäistessä ilmestyi pari tippaa rusehtavaa vuotoa paperiin :( Huonolta taitaa näyttää. Raskaustestiä en ole vielä tehnyt, kun olen kylässä enkä ole päässyt kauppaan ostamaan kenenkään huomaamatta. Joutuu vaan odottelemaan, kunnes pääsee kotiin (vaikka luultavasti tilanne selviää jo ennen sitä).

Olen pähkäillyt nyt monta viikkoa, onko minulla jonkunlaista hormonihäiriötä, kun menkat on muuttunu niin kummallisiksi, ennen olivat säännölliset n. 28-29pv ja alkoivat yleensä aina illalla pienillä poltoilla ja pikkuvuotamisella, ja sitten seuraavana aamuna hanat aukes kunnolla. Nyt kumminkin tänä vuonna on ollut kierron pituus kaikkea mahdollista 26-31 pv väliltä hyvin vaihtelevasti ja ihmeellistä tiputtelua on ollut monta päivää ennenkuin menkat kunnolla alkavat. Viittaa ilmeisesti keltarauhasen riittämättömään toimintaan? Ajattelin, että varaan lääkärin nyt tämän kierron jälkeen, jos ne menkat sieltä tulee. Jos saisin sitten hormonihoidon kierron tasoittamiseksi ja raskauden yrittämisen tueksi.

Tässä siis pääpiirteittäin tämän hetken ajatuksia, olisi tosiaan ihanaa, jos saisi täältä juttuseuraa :)

Kommentit (530)

261/530 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Liitynpäs minäkin joukkoon :) Taustaa sen verran että mulla ikää 31v ja mies pari vuotta vanhempi. Pillerit lopetin jo reilu vuosi sitten mutta varsinainen yritys aloitettu viime syksynä. Pillereitä popsin varmaan lähemmäs 13-14 vuotta (apua ku näin ajattelee)! Eli nyt yritystä takana 5 pitkää kuukautta.

Joka kuukausi keksin raskausoireita ja mikä pettymys kun menkat aina alkaa. Pari kertaa on itkuakin väännetty, mikä mussa on vikana.. Viime viikolla gynekäynnillä sain hetkeksi mielenrauhan kun kaikki kuulemma näytti normaalilta ja näkyi johtofollikkeli 25mm :D Ovistikkuja oon käyttäny ahkerasti ja aina oon saanu vahvat kaksi viivaa.. Mutta siihen on sitten homma jäänytkin :( Tuntuu et mulla ois tosi paljon kerrottavaa ja höpinöitä koska oon hautonu näitä asioita mielessäni puoli vuotta ja mies pitää ihan sekopäänä :D Kiva jos joku ois vielä linjoilla. Palaillaan asiaan :)

262/530 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniyuu vyöhyketerapia oli kokemuksena kamala! Erillä terapeutilla varmasti nautinnollinen mutta tämän luota lähdin pois itkien ja hirveissä syyllisyyden tunnoissa. Ilmoitti että pitäisi käydä vähintään kerran viikossa. Sanoin ettei se kohdallani ole mahdollista ensinnäkään työn takia ja toiseksi käyn tuon lisäksi yksityisellä fysioterapeutilla, ja yksi kerta tuota vyöhyketerapiaa kustantaa sen 50 e. Joten ei kyllä näillä palkoilla ole 200 e laittaa kuukaudessa johonkin joka ei välttämättä edes auta. Tähän totesi todella tylyyn sävyyn, että turha on sitten tuloksia odotella. Antoi myös ymmärtää, että hoidot katkolle ja terapialla vauva maailmaan.. siihen päälle huuhaat siitä kuinka en tule raskaaksi kun on napakoru jne. Mieli oli todella matala pois lähtiessä ja toiste en mene :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
263/530 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehdottomasti reissuun vain. Tekee varmasti vain hyvää :)

264/530 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttura: Siis mitä! Kaiken kruunaa tää napakoru juttu, huh heijaa!!

265/530 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttura ihan uskomatonta kommenttia siltä. Oliks se joku vanha katkera akka? :D kun napakorua syyttelee..

Mä oon lukenu et akupunktiosta tai aromaterapiasta vois olla hyötyä. Missähän vaiheessa kiertoa sellaiseen kannattaisi mennä? Tosissani jopa tota akupunktiota mietin vaikka en neuloista nin tykkää.

Ootteko muuten mittaillu lämpöjä? Mä aloin oviksen jälkeen ja lämmöt ollu siellä 36.8-37 ja oon täpinöissäni jo miettiny et nytkö tärppäs. Ja sit äsken mittari näytti tasan 36 eli se siitä :( menkkoja viikon päästä odottelen siis..

Vierailija
266/530 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttura: APUA! Ihan kamalaa :( Paha mieli tuli sun puolesta. Laita palautetta menemään, ei tolleen VOI sanoa/tehdä... Ihan hirveää. Ymmärrän et tulee paha mieli, ite oisin vollottanu kanssa. Suututtamaan laittoi, vielä nää niin herkkiä asioita ettei näistä varsinkaan mitään veistelyä kaipaa :( 

Karo86: Hei tervetuloa porukkaan, kyl tääl juttelijoita löytyy vielä :) Ja siis mä kävin gynellä ennenku alettiin yrittämään, ja keskenmenojen jälkeen sitten tulikin toosaa leviteltyä ihan urakalla ja mitään ongelmaa/vikaa ei löytynyt, teknisesti kaiken pitäs siis olla kunnossa. Tota lämpötilojen mittailua en oo kokeillu, nyt oon ihan hirveessä kuumeflunssassa, etten usko et liittyy mitenkää raskautumiseen. Menkat pitäs alkaa ens ke, et sinne täs nyt "jännitetään", mut tiedän kyl ettei oo tärpänny kun ei oo mitään tuntemuksia ja ovispäivänä mies ei ollut kotosalla... 

267/530 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karo86 Haluisiks kertoo tarkemmin tosta lämpöjen mittailusta? 🤔 Vai pitäisköhän vaan laitttaa google laulamaan. 😅

Meillä (karo & pieninyuu) kaikillla pitäis menkkojen alkaa samoihin aikoihin! Aika jännä sattuma !👌🏼

Vierailija
268/530 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha joo, tässäpä onkin sit paljon jännitettävää samassa :D Peukkuja kaikille meille, toivottavasti teillä ei menkkoja alakaan. Mä tosiaan oon ihan varma et sieltä ne tulee, tosiaan useempaan otteeseen sanonukin että me missattiin nyt noi parhaat päivät :(

269/530 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miniminä, siis munkin tieto perustuu ihan googlailuun vaan 😂😳 oon lukenu et jos oviksen jälkeen lämmöt pysyy korkeammalla niin se vois olla merkki raskautumisesta. Ja sitten lämmöt laskee kun menkat alkaa ja pysyy ylhäällä jos raskautuminen on tapahtunu. Mut joo, tiedä sit tästä.. Mun aamulämmöt heti herättyä ollu 36 ja iltasin 37, se on musta aika iso ero kuitenkin 🤔

Me hommailtiin 3 kertaa ovisviikolla ja tikkujen ja gynen mukaan ovis ois ollu viime viikolla. Jotenkin vaan oon 100 varma ettei taaskaan tärpänny. Jotenkin vaan tiedän sen 😳 Samat nippailut ym tuntemukset ollu täs viimeset puol vuotta joten en yhtään uskalla haaveilla.. Eli ens viikon ke tai to alkaa menkat. Mulla on aina oviksesta 13-14 pv luteaalivaihe vaikka kierto muuten heitteleekin 25-31pv..

270/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttura: kysyitkö, että mitähän vit...? Ihme toimintaa.

Kävin sitten torstaina lääkärissä. Eihän siellä hullua hurskaammaksi tullut, sama kun ei olis käynytkään. No, määräsi se jotain perus kokeita mulle, miestä ei kutsuttu käynnille mitä puhelimessa ihmettelin ja nyt lääkäri ihmetteli, kun mies ei ollut käynnillä. Prkl...

Lääkärin mielipide oli, että yritystä ensin puolitoista vuotta, sitten vasta tutkitaan. Samalla luki netistä ja ihmetteli vuoden ohjeistusta...

Vierailija
271/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tttt: Puolitoistavuottakin on aika pitkä aika vaan oottaa jos toivoo pientä :( mut onneks saitte edes jonkun ajan, ite ei saatu mitään muutku et "sitten kun rupeaa 30 vuotta lähestymään", eli sellaiset yhdeksän vuotta.... Menitkö niihin kokeisiin? Itte sain kans lähetteen labroihin toisen km jälkeen, mut jötin menemättä kun lääkärikin sanoi sen semiturhaa olevan :/ siis olis vaan katottu jotkut kilpirauhasarvot, joiden tiedän olevan ok kun ne on ihan juuri otettu joku vuosi sitten.

272/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tttt, siis mistä toi puoltoista vuotta nyt on peräsin 😨 Mä oon käsittäny et julkinen puoli ottaa sisään vuoden yrityksen jälkeen. Yksityiselle menisin jo vaik heti jos olis paljon ylimäärästä rahaa mut ku ei ole. Oon lukenukin et yksityiset suosittelee selvittelyn aloitusta jos ei puoleen vuoteen oo tärpänny. Ja yhessä ovistestipaketin ohjeissa luki jopa et jos ei tällä menetelmällä ole onnistunut 3kk niin hakeudu lääkäriin!! 😤

Masennuin taas kun just mittasin lämmön. Nyt oli 36.3 eli ihan perus 😳 Ehkä mä lopetan tän mittailun ku ihan huuhaata taitaa olla 😁😂

273/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haaveillaanet mahassa on elämää.. mut hcg ja uä eivät näyttäneet lupaavalta

274/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uulalaa, digitaaliseen ovistestiin tuli vilkkuva hymynaama.. kroppa taitaa nyt sittenki toimia?

Terojen voimalla (ehkä) sai vuodon aikaan 15pv (kuurin viimisenä päivänä, tosin taisi olla kroppa muutenkin toimimassa kun taisin oviksen tikuttaa siitä n. 3vk ennen)..

Eikai ovis vois nyt sitten jättää tulemattakaan?? :O kamala pienen kaipuu..

275/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja teroluteja sain apteekista 30 kpl paketin (määrätty kuuri oli 10 kierro käynnistämiseksi).. kannatteekohan omatoimisesti aloittaa oviksen jälkeen uuden 10 pvn kuurin?

Terothan estää oviksen, mutta saattaa auttaa mahdollisessa kiinnittymisessä?

276/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan pikkusen turhautuneita, kun vaata ne yhdet menkat ollut keskenmenon jälkeen ja ei mitään tietoa kierron pituudesta, joten mahdoton arvioida millon se ovis voisi olla.. Oon miettinyt, että pitäskö niitä ovistikkuja sitten ostaa, vai mennä vaan rennolla otteella ja touhuilla kun siltä tuntuu ja jos menkat taas alkaa, niin sit ainakin tietäs sitä kierron pituutta.. Äääh! Ärsyttää!

Vierailija
277/530 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scarlet: ihan miten itestä tuntuu! Mä nyt vasta "sorruin" noihin kun km:n jälkeen menny kolme kuukautta eikä oo tärpänny (vaik ei kyl olla tosissaan yritettykään). Ni nyt on sit ihan jännä tietää, milloin se ovis oikein on. Suosittelen kyl näit kalliimpii digitestejä, on paljon selkeemmät kun et noist halpiksista arvailis! :'D

278/530 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieninyuu: ajattelin käydä oman mielenrauhan vuoksi kun ei muutenkaan ole vuosikausiin verikokeita otettu. Mutta eiköhän ne aika turhat ole.

Karo86: se puolitoista vuotta oli hänen oma mielipide, ihmetteli kun netissä (mistä koko ajan ohjeita luki) oli, että vuoden yrityksen jälkeen. Mutta hän tuli siihen tulokseen, että ei meitä vielä tutkimuksiin lapsettomuus puolelle oteta, vaikka kohta on 11 kuukautta yritystä täynnä. Sanoi, että usein sinne on turha mennä kun just kun saisi ajan selviääkin, että on raskaana. En tosin tajua mitä pahaa siinä nyt on, sitten aika perutaan.

Eli lääkärin mielipide on, että höyryän turhasta.

Vierailija
279/530 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tttt: äh mä niin pystyn samaistumaan. Jotenkin ärsyttävää kun lääkärit tavallaan vähättelevät. Meilläkin uhkaavasti rupeaa vuosi olemaan yritystä (ok meil on ne kahet keskenmenot takana, ja en nyt oo varma pitääkö se vuoden laskeminen aloittaa keskenmenosta vai siitä kun pillerit jätettiin pois) ja meille on kans sanottu et apua tähän hommaan ei sit muuten saada. Tuntuuhan se aika paskalta näin suoraan sanottuna, joutuu vaan itkään lapsettomuutta ja tietää ettei mitään oljenkorsia oo tarjollakaan :( ellei sit oo rahaa ja mene yksityiselle.

280/530 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä tuli puhalleltua itkun seassa ja palautekin taitaa olla turha kun kyseinen terapeutti työskentelee yksin. Nyt siitä onneks yli päässy ja päätin ettei koskaan enää :D ainakaan hänelle.

Me mentiin lääkäriin vuoden yrittämisen jälkeen ja nyt on tutkimukset ja hoidot aloitettu. Meille silloin sanottiin, että alle 25- vuotiailla 1,5 vuotta yritystä pitää olla, yli 25-vuotiailla vähintään vuosi ja yli olikhaan 32 vai 35 väh puoli vuotta.. mut aika turhauttavaa tämä oottelu on.

Meillä tässä kierrossa mies ollu reissutöissä ja kävi pari päivää kotona just oviksen aikaan. Itse asiassa peittoja heiluteltiin ovulaatiokipujen aikaan mutta vahvasti epäilen ettei keretty koska suositushan olis ennen ovista ko noilla siimahännillä kestää hetki ehtiä paikallekin.. no ens kierrossa taas uutta yritystä :)