Juttuseuraa teistä, jotka haaveilette vauvasta?
En löytänyt äkkiseltään tämänkaltaista viestiketjua, joten ajattelin avata uuden :) Olisi ihanaa kuulla muiden raskaaksi haluavien ajatuksia ja fiiliksiä! Tuntuu, ettei ole ketään, jolle tästä asiasta jutella, ja kun minun päässä ei tunnu mitään muuta enää pyörivän kuin kaikki nämä vauvaan ja raskautumiseen liittyvät jutut.
Tässä minun tarinani:
Olen alle 30 -vuotias nainen ja sain yhtäkkiä, oikeastaan vähän vahingon kautta, aikamoisen vauvakuumeen. Olen aina ajatellut, että en ole valmis vielä äidiksi, koska haluan vielä matkustella ja kokea ja tehdä kaikenlaista. Nyt kesällä kuitenkin tapahtui miehen kanssa pikku vahinko juuri melkein oviksen aikoihin, ja aloin perehtyä mahdolliseen raskauteen lukemalla kaikenlaista aiheeseen liittyvää netistä ja katselemalla vauvadokumentteja yms. Vauva-ajatukset täyttivät pääni, ja mietin joka päivä, mitä masussani mahtoi juuri nyt tapahtua, vai tapahtuiko yhtään mitään. Lueskelin netistä, mitä juuri tällä viikolla pitäisi tapahtua... Ja kun sitten menkat lopulta alkoivatkin, tuli ihan kyyneleet kun pettymys oli niin suuri. Juttelimme asiasta pitkään mieheni kanssa ja totesimme, että nyt olisi oikeastaan aika täydellinen hetki meidän elämässä vauvan tulolle. Päätimme alkaa yrittää ihan tosissamme.
Nyt olemme yhden kerran yrittäneet vauvaa tämän vahinkokierron jälkeen. Olen ollut havaitsevinani vaikka minkälaisia raskausoireita, mutta liekö kuviteltuja...? Kuvotusta, pyörrytystä, kipeät nännit, alkoholi ei maistu, hajut voimistuneet, ruoka etoo, suolaisen himo, väsymys, päänsärky, alavatsan nippailu ja viiltely, voimattomuus liikkuessa (esim. kun piti juosta bussiin, melkein jalat lähti alta) ja vaikka mitä muuta. Tänään on vihdoin kp 28. Ihmeellistä vatsan viiltelyä vasemmalta puolelta on ollut nyt jo melkein viikon ajan, mutta eilen alkoivat "menkkakipujen" tyyppiset polttelut ja orastava migreenikin (minulle tulee aina menkkojen aikana migreeni). Tuli lisäksi muutama tippa rusehtavaa vuotoa :( Olen lukenut, että monella on alkuraskaudessa menkkakipujen tyyppistä polttoa, ja vuotojakin esiintyy yllättävän suurella osalla naisista. Silti pelottaa käydä vessassa, jos ne menkat sieltä alkaa. En uskalla toivoa, että olisi onnistanut, kun menkkaoireet on niin tyypilliset. Tänä aamuna ei ollut mitään oireita, mutta migreeni alkoi taas orastaa päivän mittaan ja nyt illalla taas pyyhkäistessä ilmestyi pari tippaa rusehtavaa vuotoa paperiin :( Huonolta taitaa näyttää. Raskaustestiä en ole vielä tehnyt, kun olen kylässä enkä ole päässyt kauppaan ostamaan kenenkään huomaamatta. Joutuu vaan odottelemaan, kunnes pääsee kotiin (vaikka luultavasti tilanne selviää jo ennen sitä).
Olen pähkäillyt nyt monta viikkoa, onko minulla jonkunlaista hormonihäiriötä, kun menkat on muuttunu niin kummallisiksi, ennen olivat säännölliset n. 28-29pv ja alkoivat yleensä aina illalla pienillä poltoilla ja pikkuvuotamisella, ja sitten seuraavana aamuna hanat aukes kunnolla. Nyt kumminkin tänä vuonna on ollut kierron pituus kaikkea mahdollista 26-31 pv väliltä hyvin vaihtelevasti ja ihmeellistä tiputtelua on ollut monta päivää ennenkuin menkat kunnolla alkavat. Viittaa ilmeisesti keltarauhasen riittämättömään toimintaan? Ajattelin, että varaan lääkärin nyt tämän kierron jälkeen, jos ne menkat sieltä tulee. Jos saisin sitten hormonihoidon kierron tasoittamiseksi ja raskauden yrittämisen tueksi.
Tässä siis pääpiirteittäin tämän hetken ajatuksia, olisi tosiaan ihanaa, jos saisi täältä juttuseuraa :)
Kommentit (530)
Pieninyuu mahtavaa että kunnon lääkäri osui kohdalle! Ei muuta ku peiton heilutusta ja plussatuulia! Foolihappoa meillekin suositeltiin jo tässä yritysvaiheessa kun riski sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriölle pienenee merkittävästi. Myös sinkkiä suosittelivat. Ja hyviä rasvoja.
Itellä toisinaan sata varmoja raskausoireita ja eihän ne sit mitään olleetkaan... mieli tekee tepposia ko kovasti toivoo..
"Pitkästä aikaa" puran minäkin mieltäni...
Ei uutta tämän taivaan alla. Menkat alkoi yhtä iloisesti, kun ennenkin. Tosin tällä kertaa taas vähän aiemmin, kun parilla aiemmalla kerralla. Mutta vähän "omituiset" ne on viime aikoina olleet, joten ei ole senkään puolesta kovin odottavainen mieli vauvahaaveiden osalta ollut.
Ensi viikolle tuli kuitenkin kutsu lääkäriin, joten saa nähdä olenko sen käynnin perusteella yhtään viisaampi. Nyt suoraan sanottuna v*****aa niin paljon kun tuntuu, ettei tämä ikinä onnistu, että tuntuu, ettei jaksa edes yrittää kun aina tulee pettymys. Piakkoin tulee vuosi tätä sarjaa täyteen.
Onneksi on täällä tämä keskustelu, tästä saa edes vähän valoa tunneliin, kiitos teille.
miniminä21: Joo mietinkin ite tota yliannostusta, mut ite meen varmaan vaan ton foolihapon voimalla täs. :) Ja noissa hommissahan on se et voi olla et apteekille on maksettu femibionin mainostuksesta, siksi sitä ylistetään. Koska onhan se kalliimpi kuin se multivita, vaik ihan samaa settiä molemmissa on.
Minttura: Kiitos plussatoivotuksista <3 Mä toivon että lykästäs mut voi olla et jää toiveeks... Ja toi mielen voima on uskomaton, just tosiaan alkaa kuvittelee kaikenlaista!
tttt: VOi että! :( Mut ei auta sit taas ku vaan toivoa et ens kerta oiskin parempi. Toi on niin tuskaa :( Mä kans mietin et mis vaiheessa oma pää leviää, kun alkaa stressata tätä mahdollista lapsettomuutta. Tää on niin väärin :( Toivottavasti ois hyvä lekurikäynti, pidän peukkuja. Tuu kertomaan miten meni <3
Meillä oli iso riita miehen kanssa eilen, ja tänään hän lähti sitten työmatkalle. Eli ei oo kyl plussatestiä tieossa tässä kuussa, kun kp 13 oli eilen ja tänään kp 14. Eli pitäs olla NE päivät. Muutenkin pelottaa tää mitä täs käy, kun kuitenkin on koulustressiä ja stressi ei ainakaan edesauta vauvansaantia. :( Kuitenkin toivo on ihan huipussaan kuun lopulla, ja sitten tulee se karvas pettymys. Haluisko joku kertoo miten saa otettua sellaisen lungin ja rennon asenteen?
Scarlet ja miniminä21:
Joo soitin neuvolaan ja sieltä ohjeistivat, että odottaisin vielä viikon ja tekisin testin. Jos negatiivinen niin terveysasemalle sitten yhteys.
Ja niinhän se on, helposti mieli tekee kepposet. :/
Kunhan nyt vaan sais jonkun tiedon. Plussa tai edes sitten ne menkat. 😅
Minttura: uu kuulostaa mukavalta, kerro sit ehdottomasti kokemuksia!
monday: Aika karua! Kauanko sul siis nyt on menkat jo myöhäs? Jännittävää, mä toivon sulle plussaa!
monday: on kyllä niin jännää! Toivottavasti nyt tulisi sulle se positiivinen testi :)
Mie liityn kanssa tähän pettyneiden kerhoon, kun menkat alkoivat sitten tänään :( Ihan tyhmää, että ollu vähän väliä vaikka mitä ihmeellisiä kipuja ja nyt sit kun 1,5 viikkoa ollut ilman merkkiäkään mistään kivuista, niin täysin varottamatta menkat sitten alkoivatkin.. Kai se pitäs nyt osata vaan positiivisen kautta ajatella, että ompahan nyt ne yhdet menkat keskenmenon jälkeen ollut, että voi ainakin rauhassa ruveta todenteolla yrittämään, mutta silti varovasti olin jo toivonut, että ne menkat ei alkaskaan. Hetken aikaa jo harkitsin, että kävisin ostamassa ovistestejä, että ruvetaan kunnolla tositoimiin, sen verran nimittäin nämä menkat nyt masentaa, mutta ehkä mie nyt yritän kuitenkin malttaa vielä mieleni.
Tännekin se rento & lunki asenne! :)
Pieninyuu: Jep, tulen kertomaan uutiset lääkäristä kunhan aika on.
Voi kun pian saataisiin tänne uusi plussaaja, jospa se toisi toivoa taas lisää!
Muuten, onko täällä muita vuorotyöläisiä? Nim.luin juuri jonkun artikkelin vuorotyön vaikutuksesta hedelmällisyyteen...
Apua, sorruin tällasiin! Hemmetin kalliita olivat, et kyl harmittaa jos ei enskään kuussa tärppää. Nyt on peli menetetty omalta osalta tässä kuussa, ne oletetusti parhaat päivät meni jo, ja sänkyyn päästään hyppäämään vasta huomenna. Eli ens kuuta varten tosiaan hankin noi, et jos sitten sais onnistumaan.
Pieninyuu: Maanantaina ois menkat niinku 2 viikkoa nyt sitten myöhässä..
Jotenki tullut vaan jo epätoivo, kun tänä aamuna tein taas malttamattomana testin ja näytti puhdasta negaa. Jotenkin vaan tää tämmönen 'ei normaali olo' kummastuttaa, tuntuu et joku ois nyt erilailla. Oon lueskellut paljon noita vanhoja ketjuja, missä ihmiset keskustelivat siitä myöhään plussaamisesta, et olisinkohan mä vain yks myöhään plussaavien joukossa. Oon nyt yrittänyt olla liikaa ajattelematta tätä asiaa.
No jos ei plussaa sitten maanantai aamuna näy, nii oon yhteydessä sinne terveysasemaan. Just niinku tossa aikasemmassa kommentissa mainitsin, että tulis nyt edes sitten menkat, niin tietäis missä mennään. :D
tttt: Ite oon kans vuorotyössä. Enimmäkseen aamua ja iltaa, mutta ajoittain myös yövuoroja.
Kaikille paljon plussatuulia täältäkin! <3
tttt: minä olen opiskelija ja teen osa-aikatyötä, joka on pelkkää yötyötä 😬 Kysyin tuon ekan raskauden aikaan neuvolan mielipidettä tähän miun työhön, niin sanottiin vaan, että omaa vointia täytyy kuunnella. Eivät nyt ainakaan mitään suoranaisia haittatekijöitä luetelleet
Viimeksi taisin hehkuttaa ovulaatiota liian ajoissa tai sitten nyt on päällä toinen ovulaatio. Reiluviiikko sitten ovistesteillä testattu + aivan selkeät oireet. Nyt ollut vain muutama "oire" testasin huvikseen ovistestillä, siis täysin tumma punainen viiva, vahvempi kuin kontrolli. En meinannut uskoa, joten toisella testillä kokeilin ja samaa näytti. Huh, eli yritystä vielä kovasti viikonlopun aikana. Onneks viikollakin olemme normaalisti touhunneet.
Miniminä21: Ohoh, aikamoista! Tsemppiä vaan (Y) Milloin kuuluis menkkojen alkaa, milloin saat tietää?
Me katteltiin miehen kanssa matkoja, mut oon tosi varuillani niiden kanssa.. Ei uskalla minnekään kauhean kauas lähteä, kun pelkään että jos onkin tärpännyt ja reissu menee pelätessä! Mies olisi halunnut Maleasiaan tai Thaikkuihin, mutta itse jänistin ja sanoin että entäs jos ihan johonkin lähelle vaan. Tosi tyhmää antaa elämän valua hukkaan vauvatoiveissa, kun kukaan ei tosiaan ole luvannut että tässä tärppäisi... Tosiaan tää ovis meni luultavasti ohi, joten menkat odotettavissa kuun alkuun. Jännää sikäli, että pääsen nyt testailemaan sitten mihin päivään tarkalleen ottaen se ovis sattuu. Mites teillä on jotka ootte testaillu, millon teillä on?
Selkee ovis on kyllä nyt, vaikka mitään oireita ei enään oo yhtään! 🤔 Menkkojen pitäis womanlog kalenterin mukaan alkaa 27.02! 28.2 on lääkäri aika vauvahaaveisiin liittyen. Jännää!
Mä oon lähdössä etelään kesällä! Yritän pitää niin, ettei vauva haaveet estä elämää / anna liiallisen pelon estää elämistä. Lähde ihmeessä! Ihana päästä ennen tulevaa babya matkalle miehen kanssa!
Mä alotin ovistestit muuten tässä kuussa heti menkkojen loputtua 06.02.17, halusin testailla koko kuukauden, että saan tietoon millon ovis on ekojen luomu menkkojen jälkeen. Osaa enskuussa sitten suunnilleen oikeisiin aikoihin testailla jos ei tärppääkkään heti!
Pieninyuu: voi siun kanssas stressailija! ❤️ Ymmärrän kyllä tuon, että minnekään kauhean kauas tulevaisuuteen ei uskalla suunnitella, mutta kyllähän sitä nyt voi matkan varata 🙂 Miun hyvä ystävä oli nyt joulun jälkeen miehensä kanssa thaimaassa ja hän oli sillon 14 viikolla raskaana. Kaikki meni hyvin ja lääkärikään ei millään lailla kieltänyt reissua tai varotellut yhtään mistään. Kyllä se kuitenkin olisi hyvä, että edes koittaisi elää mahdollisimman normaalia ja stressitöntä elämää. Stressi kuitenkin heikentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Ymmärrän, että helpommin se on sanottu kun tehty. Ite yritän ajatella asian niin, että stressaaminen ja jatkuva oireiden ja merkkien kyttääminen ei kuitenkaan pidemmän päälle johda yhtään sen varmemmin tuloksiin kun normaalin elämän eläminen.
Hitto! Mulla tuntu pe-la välisenä yönä kauhee viiltävä kipu alavatsassa ja aamulla kun heräsin niin eikös vaan kuukautiset ollut alkaneet. :( Ja vielä todella kummalliset, koska normaalisti en oireile ennen kuukautisia, enkä kuukautisten aikana ja nyt on ollut alavasta ja alaselkä niin kipeenä, ettei oikein tiedä mitenpäin olisi!
Tietty olo on aika helpottunut, ihan vaan siks koska tilanteeseen tuli selvennystä. Mut tottakai omalla tapaa harmittaa, kun ehti jo toivoa.. :'D Nyt sitte jostain syystä menkat oli 2 viikkoa myöhässä. Saapa nähdä sit et miten nää tästä päättää jatkaa. Hassua kun aina on ollut säännölliset. No mut tämmöseenkin on varmasti monta eri selitystä. Ei muutakun vaan yrittämään sit uusiks, kun saa vähän selkoa miten nää kierrot nyt sitten jatkuu :D
Täytyy tosiaan vaan yrittää ottaa rennosti ja ajatella, että tulee jos on tullakseen. :)
Pieninyuu: Älä ihmeessä stressaile sen matkan takia! Mä ainakin kannustan teitä matkustamaan sinne mihkä mieli tekee. Varmasti ei oo vaaraksi. Rennoin mielin vaan.<3
miniminä21: Voisko olla kuitenkin et oot raskaana jo? Mietin tos et voiks ovis tulla kahdesti, niin aattelin et joskushan ovistestit näyttää plussaa kun on jo raskaana? En mä tosin tiedä, se selviää parin vkon päästä! Pidän toki peukkuja :) <3
Scarlet: Joo, oon varmaan turhaa stressaamassa, tosiaan kun kukaan ei oo ees sanonu että se lapsi saatas... Mulla vaan painaa ehk se et se eka keskenmeno tuli lentokoneessa takas häämatkalta tullessa :(
monday: VOi ei! Nomutta, tilanne sentään selkis. : ( Harmi että tolla tavalla. Mutta ei auta kuin uuteen yritykseen vaan! VOisko olla et kemiallinen raskaus? Tosin sekin kai ois testissä näkynyt.. Aika erikoista kuitenkin, ja tosi raivostuttavaa kun toivoo pientä ja sit käy tommosta.
Mulla on tosi oudot fiilikset, siis rinnat ihan saakelin kipeät (nännit ihan kosketusarat) ja oon tosi itkuinen. Sori, nyt tulee vähän tarkkaa infoa, mutta joka kerta seksin jälkeen alan itkemään. Enkä ymmärrä mistä se johtuu! En ole surullinen tai ei seksi satu, mutta rupean vaan itkemään, tulee tosi itkuinen olo. Eikä tämmöstä ole ennen ollut. Ehkä se ovis onkin myöhässä mulla? Tosin nyt on jo kp 18 menossa. Kyllä tää ja kaikkien oireiden kyttääminen onkin niin rasittavaa!
Pieninyuu: kun nyt mennään näihin liian henkilökohtaisuuksiin, niin miulla on ollut aina tuota, että rupeen välillä seksin jälkeen itkemään. En tiedä syytä, en oo surullinen, eikä koske mihinkään, mutta purskahdan vaan itkuun. Mies on jo tottunut siihen tässä 11 vuoden aikana :D Joten en mie usko, että siussa mitään vikaa sen puoleen on, tai sit miussakin on ja pahasti kun tätä on ollut aina..
Miusta nuo tuollaset kipeytyneet rinnat ja muut omituiset oireet voi johtua ihan vaan jostain tietystä kuukautiskierron vaiheesta. Miulla ainakin tulee välillä tuollasia oireita kun kierto lähenee loppuaan, ei siis mitään selkeitä merkkejä, että kohta alkaa menkat, vaan just jotain tuollasia kipeitä rintoja tai itkuisuutta tai päänsärkyjä tms. Just joku reilu viikko ennen menkkojen alkua.
En siis olis huolissaan tuollasesta. Sie oot nyt varmaan vaan vähän herkillä ja stressaantunut ja jotenkin kiinnität kaikkeen tuollaseen tosi paljon huomiota.
Jep, vähän ristiriitaista että apteekin henkilökuntaan kuuluva ihminen tuollaista kirjoittaa. Ohjeisti myös käyttämään femibionia, foolihappoa ja monovitamiini lisää. Alkoi häiritsemään, joten menin eilen uudelleen chattiin keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Toisen vastaajan mielestä "yliannostusta" ei voi tulla, sekä että pelkkä femibion 1 riittäisi. Ei ottanut kantaa raskaaksi tulemisen kanssa, mutta kertoi vanhat tutut asiat kuinka on hyötyä raskautumisen ekoilla viikoilla. Nimenomaan sulkeutumishäiriöiden ehkäisyssä jne. :)