Anoppi omii lapseni
Mentiin ihan minne vaan kaappaa anoppi lapsen. Varsinkin vauva-aikaan oli todella paha. Lapsi täyttää pian kaksi. Yksivuotissynttäreillä lähdin veljeni vaimolle näyttämään pihan kukkaistutusta ja takaisin tulessa oli anoppi leikkaamassa lapsen kanssa kakusta ensimmäistä siivua ja tästä tilanteesta otettiin tietysti kuvia. Itse hämmennyin tilanteesta, etten mitään osannut sanoa. Jälkeen päin sanoin miehelle asiasta, niin sanoi, että tilanne tuli niin nopeasti, ettei vastaankaan osannut sanoa.
Aina, jos samassa kyläpaikassa/juhlissa ollaan tulee ottamaan lapsen kädet ojossa vastaan ja huudahtaa "minulleko". En siinä kaikkien toljottaessa kehtaa lasta olla antamattakaan tai sanoa "et v***u saa". Jos kutsutaan syömään ravintolaan on syöttötuoli aseteltu valmiiksi anopin ja apen väliin.
Vauva-aikaan heillä kyläillessä, vauvan ollessa unilla ja pienenkin inahduksen kuuluessa (vauva ei siis aina edes herännyt) nousi perse penkistä anopilla heti ja ryntäsi vauvan luokse. Tunsin itseni täysin jyrätyksi (asiaa ei auttanut se, että olin toipumassa synnytyksestä saamistani vaurioista ja esikoinen siis kyseessä).
Jatkuvasti anoppi kyselee milloin lapsi tulee taas kylään ja tulee toisinaan kysymättä lasta hakemaan heille. On ostanut turvaistuimen heidän autoonsa, vaikka asutaan muutaman talon päässä toisistamme (eli ihan liian lähekkäin).
Mikä tätä helvetin ämmää vaivaa?!?! Mielestäni en ylireakoi. Tässä ei edes ole vielä kaikkea...
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit onnellinen. Meidän lapsilla ei ole ketään tuollaista 😭
Täältä saat. Mihin voi lähettää?
Täältä saat toisenkin. Ei palautusoikeutta! Tuo energiasyöppö kyllä vie kaiken onnellisuuden parin kilometrin säteellä!
Mulla oli tollanen anoppi, kyllä ärsytti ja pelkäsin ihan että minut syrjäytetään.
Hirveää aikaa. Nyt on riidat riidelty ja lapsi on jo isompi. Edelleen hoitaa mielellään, koskaan ei ole kieltäytynyt. Ottaisi varmaan viikoksikin jos haluttaisiin lähteä vaikka matkalle. Suuri apu siis loppujen lopuksi, mutta tuoretta äitiä olisi voinut kyllä vähän enemmän kunnioittaa, silloin kun on niin herkkä.
Meillä oli ihan hirveää aikaa kun seurustelin mieheni kanssa, hän on vielä kaiken kukkuraksi ainoa lapsi ja anoppi erosi mieheni isästä kauan ennen mieheni syntymää, huijasi siis mieheni isän isäksi. Joten anoppi oli yksin 18vuotta mieheni kanssa, voitte vain arvata, kuinka kiinni hän oli tässä. Ja sitten tuli paha miniä ja vei hänet. Se oli kamalaa aikaa. Onneksi mies puolusti minua. Silti anoppi on aina ollut hyvin vaikea ihminen. Oltiin menossa kyllä todella pahaan suuntaan kun vauva syntyi, mutta "onneksi" anoppi teki todella typerän tempun (kehtasi suoraan lapselle haukkua minua ja isäänsä hulluiksi, koska teimme asian niinkuin parhaaksi näimme, emmekä niin kuin anoppi tahtoi) ja poikansa ärähti niin ettei ole ikinä vielä ärähtänytkään. Monet kerrat on laitettu välit jäihin puoleksi vuodeksi, välillä pidemmäksi, välillä lyhyemmäksi aikaa. Taas alkaa nyt tuntua siltä, että olisi tuon aika, kun välirikon jälkeen aina hetken on "nätisti".
Olisin kyllä onnellinen, jos mulla olis noin innokas anoppi lähellä. Juhlissa antaisin lapset vaikka koko ajaksi hänelle. Itse saiain nauttia, syödä , juoda ja seurustella kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä onnellinen, jos mulla olis noin innokas anoppi lähellä. Juhlissa antaisin lapset vaikka koko ajaksi hänelle. Itse saiain nauttia, syödä , juoda ja seurustella kaikessa rauhassa.
Täältä saat. Mihin voi toimittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä asumaan ottaisi, mutta tuollainen innokas hoitoapu kelpaisi kyllä. Olis ihanaa, kun joku oikein tahtoisi ja pyytäisi lapsia hoitoon. Nyt mietin aina että kehtaanko pyytää ja ketä pyydän esim. kampaajakäynnin ajaksi. Ja juoksen nopeasti takaisin, kun on aina sellainen olo ettei saa liian kauan viipyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä asumaan ottaisi, mutta tuollainen innokas hoitoapu kelpaisi kyllä. Olis ihanaa, kun joku oikein tahtoisi ja pyytäisi lapsia hoitoon. Nyt mietin aina että kehtaanko pyytää ja ketä pyydän esim. kampaajakäynnin ajaksi. Ja juoksen nopeasti takaisin, kun on aina sellainen olo ettei saa liian kauan viipyä.
Niin. Ihan mihin käyttöön vaan saat tämän. Tää voi siinä lastenvahtina ollessaan punnita lapsesi, penkoa kaappisi ja tutustua naapureihisi. Kertoa näillekin näkemyksiään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihan mihin käyttöön vaan saat tämän. Tää voi siinä lastenvahtina ollessaan punnita lapsesi, penkoa kaappisi ja tutustua naapureihisi. Kertoa näillekin näkemyksiään...
Siitä vain, kunhan saisin mennä vaikka koko päiväksi omiin menoihin ihan itsekseni. Kestäusin vähän töpönpääkin anoppia. Saa punnita, mitä se haittaa? Salaisuudet on lukkokaapeissa. Ja naapurit kyllä osais asettaa omaan arvoonsa höpinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain, kunhan saisin mennä vaikka koko päiväksi omiin menoihin ihan itsekseni. Kestäusin vähän töpönpääkin anoppia. Saa punnita, mitä se haittaa? Salaisuudet on lukkokaapeissa. Ja naapurit kyllä osais asettaa omaan arvoonsa höpinät.
Tämä soittaa myös lastensuojeluun 24/7 jos hänellä on "huoli". Ja niitä on, lähtien siitä, että lapselle ei tarjottu nakkisoppaa ja että lasta ei pantu siihen päiväkotiin, jonka kanssa hän oki asiasta sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se nyt on ihan eri asia antaa lapset hoivaan kuin se, että mummu mitään sanomatta vie lapset eikä kuuntele kieltoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä soittaa myös lastensuojeluun 24/7 jos hänellä on "huoli". Ja niitä on, lähtien siitä, että lapselle ei tarjottu nakkisoppaa ja että lasta ei pantu siihen päiväkotiin, jonka kanssa hän oki asiasta sopinut.
No just tätä anoppia en ottaisi, mutta muuten innokkaat normaalit kyllä kelpaisi.
Isovanhempi selvästi rakastaa lastasi ja haluaa viettää hänen kanssaan aikaa ja auttaa sinua.
Olisin ikionnellinen, jos anoppi olisi yhtä kiinnostunut minun lapsistani.
Vaan ei, neuvoja kyllä satelee, mutta mitään muuta ei, apua missään muodossa, kiinnostusta lapsenlapsiinsa, mummiksi sanominenkin oli ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minun anoppini aikoinaan sanoi, että hän on päättänyt olla sekaantumatta lastensa elämään (tai lapsenlapsien)kun hänen elämäänsä aikoinaan sekaannuttiin liikaa, että hän ei ole samanlainen. No tämä kyllä ihan totta. Ei sekaannut mitenkään; ei soittele kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa tai silloinkin saattaa laittaa vain tekstiviestin. Ei muista lastenlasten synttäreitä, ei joulua..ei ole kiinnostunut niiden kuulumisista, ei ole ikinä tarjonnut lastenhoitoapua, ei olla kyllä ikinä pyydettykään. Että niinhän se on, ikinä ei ole mikään hyvä.
.
Sama täällä.
Siis käytökseltään, ei ikinä ole sanonut noin. Olisikin sanonut, niin ymmärtäisin edes vähän.
Toisille lapsenlapsille kyllä antaa aikaa. Välimme ovat näennäisesti ok, mutta mitä enemmän kuluu aikaa, sitä viileämmäksi ne muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempi selvästi rakastaa lastasi ja haluaa viettää hänen kanssaan aikaa ja auttaa sinua.
Olisin ikionnellinen, jos anoppi olisi yhtä kiinnostunut minun lapsistani.
Vaan ei, neuvoja kyllä satelee, mutta mitään muuta ei, apua missään muodossa, kiinnostusta lapsenlapsiinsa, mummiksi sanominenkin oli ongelma.
Mitä apua on siitä että vaihdetaan äidin ostama juhlamekko trikooretkuun ja syödään synttärikakku ilman äitiä? Ja avun kyllä yleensä tunnistaa avuksi eikä se tunnu henkiseltä väkivallalta...
Jos äiti pelkää, että anoppi syrjäyttää hänet lapsen elämässä, ei kysymys kyllä ole yhtään mistään muusta kuin äidin omasta todella huonosta itsetunnosta. Eikä lapsen tehtävä ole olla sen korjaaja ja paikkaaja.
Mun mielestä tämä koko ketju on ihan käsittämätöntä väninää. Anoppi RAKASTAA sitä lapsenlasta. Ja se on sille lapselle paljon parempi asia, kuin huonoitsetuntoinen nyrpeä äiti.
Jotenkin on tosi vaikea käsittää, miten te ette muka saa olla niiden lasten kanssa ihan tarpeeksi 24/7, että joku satunnainen tilanne anopin kanssa on sitten aivan ylitsepääsemätöntä? Vai onko kyse siitä, että kaikki ei tanssikaan teidän pillinne mukaan? Kun minäminäminä ja minun lapsi ja minä määrääääääääään....
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti pelkää, että anoppi syrjäyttää hänet lapsen elämässä, ei kysymys kyllä ole yhtään mistään muusta kuin äidin omasta todella huonosta itsetunnosta. Eikä lapsen tehtävä ole olla sen korjaaja ja paikkaaja.
Mun mielestä tämä koko ketju on ihan käsittämätöntä väninää. Anoppi RAKASTAA sitä lapsenlasta. Ja se on sille lapselle paljon parempi asia, kuin huonoitsetuntoinen nyrpeä äiti.
Jotenkin on tosi vaikea käsittää, miten te ette muka saa olla niiden lasten kanssa ihan tarpeeksi 24/7, että joku satunnainen tilanne anopin kanssa on sitten aivan ylitsepääsemätöntä? Vai onko kyse siitä, että kaikki ei tanssikaan teidän pillinne mukaan? Kun minäminäminä ja minun lapsi ja minä määrääääääääään....
Miten vaikea on tajuta pahantahtoisen vallanhimon ja rakastamisen ero? Anoppi joka valtaa lapsen yksivuotissynttärit ei kyllä rakasta ketään. Ja omista lapsistani näin miten paljon he kärsivät siitä että anoppi haukkuu heille vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirtelöä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitini omii lapsen ja käskyttää,minua terveysohjeilla ja ostaa lapselle haluamiaan vaatteita ja ruokia ja kantaa niitä meille. Olisi kiva ostaa lapselleen edes yksi vaate vuodessa. Mutta ei viitsi kun niitä kannetaan kirpparilta ja aleista valmiiksi 2 kokoa eteenpäin. Ja vahditaan että lapsi on saanut puoli litraa maitoa päivässä. Pitää kuulemma puolipakolla houkutella juomaan jos ei vapaaehtoisesti ota. Lapsi on visiittien jälkeen ahdistunut, miksiköhän. Lapsen äiti kuulemma ahdistaa lasta kun hän palaa kotiin, mummo ei ole tehnyt mitään.
Anoppi on sen sijaan tevejärkinen ja lämmin ihminen joka auttaa tarvittaessa.
Meillä myös lapset oireilee kaiken sen kyttäämisen takia. Mm pakkopunnituksia jne.
Pakkopunnituksia? Mitvit? Nyt teet tommosista lopun ennen kuin lapset saavat pysyviä traumoja!
No salaisia pakkopunnituksia. Esikoinen viimein itkien kertoi. Kun ei kuulemma ole tarpeeksi painava.
Lapsi-parka :'(
Ei kuulu mummuille tommonen sitten yhtään. Mä olisin kyllä tollaisesta tosi vihainen! Jos mummua huolettaa lapsen paino, siitä keskustellaan vanhempien kanssa, eikä ruveta "salaa" kyttäämään.
Niinpä. Lasta kielletty kertomasta minulle koska "äiti pitää sua nälässä".
Muhun jotenkin kolahti tämä. Tuo on kyllä todella kauheaa.
Kai tuolle salapunnitsijalle on sanottu, että loppuu puntaroinnit sekä äidin haukkuminen?On. Ja porttikielto on. Mutta vikahan on minussa koska olen aina ollut kuulemma "hankala".
Hyvä!
Selkeä ylireagointi muutenkin "hankalalta" äidiltä, hoikan lapsen parastahan hän vain aatteli....
Äidin haukkuminen selän takana, lapsen painostaminen ja pakkopunnitseminen eivät ome oikein. Lapsi kasvaa tasaisesti käyrällä -2, eikä neuvola ole koskaan ollut huolissaan. Nuo pakkopunnitukset käynnistyivät juuri neuvolassa käynnin jälkeen, joten me vanhemmat kyllä uskomme ennemmin sitä ammattitaitoista ja pätevää terkkaa kuin 110-kiloista monisairasta akkaa, jonka mielestä vauvalle olisi pitänyt juottaa sokerilientä ja ruokaa pitäisi tuputtaa aina kun lapsi avaa suunsa vaikka vain puhuakseen. Kirjaimellisesti siis työntää pullaa suuhun aivan joka käänteessä.
Meillä kanssa on syöttäjämummu. Samalla kahvituksella yritetään työntää lapsen naamaan keksiä, pullaa, kakkua. Kun lapsi on siinä napa pinkeänä herkuista, niin sitten aletaan kaivaa kaapista suklaata, jonka jälkeen jätskiä. Kun yrittää pistää stoppia, niin marttyyri astuu esiin, sekä syyllistäminen kun ilkeä äiti ei suo "mitään hyvää" lapsille.
Meillä kuopus ei huolinut tuttia, tämähän oli huono asia anopin mielestä. Bongasin anopin dippaamassa tuttia sokeriastiaan... kyllä sitten huolii kun on makea tutti! Meni tutti desinfioitavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirtelöä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitini omii lapsen ja käskyttää,minua terveysohjeilla ja ostaa lapselle haluamiaan vaatteita ja ruokia ja kantaa niitä meille. Olisi kiva ostaa lapselleen edes yksi vaate vuodessa. Mutta ei viitsi kun niitä kannetaan kirpparilta ja aleista valmiiksi 2 kokoa eteenpäin. Ja vahditaan että lapsi on saanut puoli litraa maitoa päivässä. Pitää kuulemma puolipakolla houkutella juomaan jos ei vapaaehtoisesti ota. Lapsi on visiittien jälkeen ahdistunut, miksiköhän. Lapsen äiti kuulemma ahdistaa lasta kun hän palaa kotiin, mummo ei ole tehnyt mitään.
Anoppi on sen sijaan tevejärkinen ja lämmin ihminen joka auttaa tarvittaessa.
Meillä myös lapset oireilee kaiken sen kyttäämisen takia. Mm pakkopunnituksia jne.
Pakkopunnituksia? Mitvit? Nyt teet tommosista lopun ennen kuin lapset saavat pysyviä traumoja!
No salaisia pakkopunnituksia. Esikoinen viimein itkien kertoi. Kun ei kuulemma ole tarpeeksi painava.
Lapsi-parka :'(
Ei kuulu mummuille tommonen sitten yhtään. Mä olisin kyllä tollaisesta tosi vihainen! Jos mummua huolettaa lapsen paino, siitä keskustellaan vanhempien kanssa, eikä ruveta "salaa" kyttäämään.
Niinpä. Lasta kielletty kertomasta minulle koska "äiti pitää sua nälässä".
Muhun jotenkin kolahti tämä. Tuo on kyllä todella kauheaa.
Kai tuolle salapunnitsijalle on sanottu, että loppuu puntaroinnit sekä äidin haukkuminen?On. Ja porttikielto on. Mutta vikahan on minussa koska olen aina ollut kuulemma "hankala".
Hyvä!
Selkeä ylireagointi muutenkin "hankalalta" äidiltä, hoikan lapsen parastahan hän vain aatteli....
Äidin haukkuminen selän takana, lapsen painostaminen ja pakkopunnitseminen eivät ome oikein. Lapsi kasvaa tasaisesti käyrällä -2, eikä neuvola ole koskaan ollut huolissaan. Nuo pakkopunnitukset käynnistyivät juuri neuvolassa käynnin jälkeen, joten me vanhemmat kyllä uskomme ennemmin sitä ammattitaitoista ja pätevää terkkaa kuin 110-kiloista monisairasta akkaa, jonka mielestä vauvalle olisi pitänyt juottaa sokerilientä ja ruokaa pitäisi tuputtaa aina kun lapsi avaa suunsa vaikka vain puhuakseen. Kirjaimellisesti siis työntää pullaa suuhun aivan joka käänteessä.
Meillä kanssa on syöttäjämummu. Samalla kahvituksella yritetään työntää lapsen naamaan keksiä, pullaa, kakkua. Kun lapsi on siinä napa pinkeänä herkuista, niin sitten aletaan kaivaa kaapista suklaata, jonka jälkeen jätskiä. Kun yrittää pistää stoppia, niin marttyyri astuu esiin, sekä syyllistäminen kun ilkeä äiti ei suo "mitään hyvää" lapsille.
Meillä kuopus ei huolinut tuttia, tämähän oli huono asia anopin mielestä. Bongasin anopin dippaamassa tuttia sokeriastiaan... kyllä sitten huolii kun on makea tutti! Meni tutti desinfioitavaksi...
Meillä tuupattiin sitä välipalaa vaikka väkisin. Sitten nostettiin myrsky kun lapsihan nääntyy kun ei syö ruokapöydäss mitään.
Mä en ymmärrä mitä kamalaa siinä on jos anoppi leikkaa 1 vuotiaan kanssa kakkua. Äitihän saa leikata kakkua kaikkina päivinä ja hoitaa lasta. Minusta ap yrittää tehdä ihan siedettävästä ja innostuneesta anopistaan väkisin pahan. Kyse on kuitenkin miehen äidistä, ei mistään uppo-oudosta muijasta.
Eikö se nyt kuitenkin oikeasti ole parempi, että isovanhemmat on kiinnostuneita ja innokkaita kuin, että eivät ole.
Miksi ette pyydä hoitoapua? Pyydättekö kylään, soitteletteko itse? Ehkä anoppi ihan oikeasti pelkää, että puuttuu liikaa, ja on ns. heittänyt pallon teille, kun on noin suoraan syynkin kertonut.