Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi omii lapseni

kurkkua myöten täynnä anoppia
03.08.2016 |

Mentiin ihan minne vaan kaappaa anoppi lapsen. Varsinkin vauva-aikaan oli todella paha. Lapsi täyttää pian kaksi. Yksivuotissynttäreillä lähdin veljeni vaimolle näyttämään pihan kukkaistutusta ja takaisin tulessa oli anoppi leikkaamassa lapsen kanssa kakusta ensimmäistä siivua ja tästä tilanteesta otettiin tietysti kuvia. Itse hämmennyin tilanteesta, etten mitään osannut sanoa. Jälkeen päin sanoin miehelle asiasta, niin sanoi, että tilanne tuli niin nopeasti, ettei vastaankaan osannut sanoa.

Aina, jos samassa kyläpaikassa/juhlissa ollaan tulee ottamaan lapsen kädet ojossa vastaan ja huudahtaa "minulleko". En siinä kaikkien toljottaessa kehtaa lasta olla antamattakaan tai sanoa "et v***u saa". Jos kutsutaan syömään ravintolaan on syöttötuoli aseteltu valmiiksi anopin ja apen väliin.

Vauva-aikaan heillä kyläillessä, vauvan ollessa unilla ja pienenkin inahduksen kuuluessa (vauva ei siis aina edes herännyt) nousi perse penkistä anopilla heti ja ryntäsi vauvan luokse. Tunsin itseni täysin jyrätyksi (asiaa ei auttanut se, että olin toipumassa synnytyksestä saamistani vaurioista ja esikoinen siis kyseessä).

Jatkuvasti anoppi kyselee milloin lapsi tulee taas kylään ja tulee toisinaan kysymättä lasta hakemaan heille. On ostanut turvaistuimen heidän autoonsa, vaikka asutaan muutaman talon päässä toisistamme (eli ihan liian lähekkäin).

Mikä tätä helvetin ämmää vaivaa?!?! Mielestäni en ylireakoi. Tässä ei edes ole vielä kaikkea...

Kommentit (493)

Vierailija
281/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt vaan on pakko huomauttaa, ettei anopit ja mummot mitään yli-ihmisiä ole. Ei kukaan ole täydellinen. Tuli tuota yhden edellisen pitkää listaa lukiessa mieleen. Jos ette sitä vielä tiedä niin tulette sen kyllä viimeistään sitten huomaamaan kun olette itse siinä elämänvaiheessa.

Mä olisin ollut niin onnellinen jos olisi ollut se anoppi. Ei ollut kun oli jo kuollut. Minusta olisi ollut kiinnostavaa tavata mieheni äiti. 

Vierailija
282/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla niin, että anopin äiti on toiminut samoin silloin, kun anoppi on saanut lapsia? Opittu käytösmalli tai luulee, että kaikki toimivat niin.

Tai muuten vain on hullu ja ajattelematon...

Joopa joo, mummi on hullu, kun haluaa olla lapsenlapsen kanssa ja vielä hullumpi, kun ei halua. Voisiko arvon mammat vihdoin päättää, saako niistä lapsista tykätä vai ei??

Kysyy  yksi mummi, joka tykkää, mutta ei ole varma tykätäänkö siitä, että tykkää.

Lapsista saa tykätä. Tässä vinkkejä mummoille normaaliin isovanhemmuuteen:

-Tarjoa apua, mutta älä tyrkytä sitä

-Älä ruinaa lapsia/vauvoja hoitoon. Jos olet kerran tarjonnut, ja siitä kieltäydytään, niin voit sanoa vain että ehdotelkaa sitten kun teistä tuntuu sopivalta

-Älä nappaa vauvaa syliin heti ovelta, vaan kysy kohteliaasti saisinko minäkin pitää sylissä. Älä pidä itkevää vauvaa/lasta väkisin sylissä. Lapsellakin on oikeus omaan tilaan.

-Lapseen liittyvissä juhlissa olet vieras, et järjestäjä etkä erityisasemassa. Et leikkaa synttärikakkua, vaihda synttärisankarin vaatteita tai mitään muutakaan sellaista. Nauti omasta osuudestasi mummona, sinun ei täydy ottaa vastuuta mistään.

-Jos haluat lapsen hoitoon ja se sinulle luotetaan, niin noudata vanhempien kertomia hoitotapoja ja ruokavaliota

-Älä ota lasta hoitoon, jos sinusta tuntuu ettet jaksa. Sinä et ole lapsenlikka, vaan mummo joka voi luoda suhteen lapseen ilman että ottaa siitä kokonaisvaltaisen vastuun.

-Et ole myöskään lahja-automaatti. Älä osta ylimääräistä tavaraa muuten vain, mikäli sinulle sanotaan ettei mitään tarvita. Osta lapsen lahjat oman varallisuutesi rajoissa.

-Älä kyseenalaista vanhempien valitsemia vaatteita ja kasvatustapoja, ellei kyseessä ole selvästi kylmyydestä/kuumudesta vaarassa oleva lapsi tai kasvatustavat riko lakia.

-Nauti mummona olosta, älä äitinä olosta.

-Älä osta itsellesi vauvan pinnasänkyä, hoitopöytää, turvakaukaloa jne. Keskustele vanhempien kanssa mitä on ok ostaa mummolaan.

-Älä vie lasta yhtään minnekkään niin että vanhemmat eivät tiedä tästä.

Pitäisi olla ihan helppoa

Lisäisin tähän vielä muutaman ohjeen:

-vaikka lapsenlapsesi olisi miten ihana tahansa, älä ramppaa heillä joka päivä/monta kertaa päivässä kutsumatta vaan sovi vierailuistasi mielellään etukäteen

-jos sinulle on uskottu lapsenlapsen perheen avaimet, käytä niitä vain jos olet suorittamassa sovittua asiaa esim. kukkien kastelu tms., älä mene luvatta toisten kotiin varsinkaan, jos he ovat kotona

-jos sinulle huomautetaan jostakin, älä jatka sen asian tekemistä silti, aikuiset ihmiset tietävät kyllä mitä haluavat ja mitä eivät

Lisää:

- älä lavertele lasten ja perheen asioista naapureillesi, kylillä tai sukulaisille

- älä sovi lasten tai perheen edustajana kyläreissuja tai menoja tms.

- jos sinulle kerrotaan että lapsella on esim astma, älä ala diagnosoimaan omin päin tai intä vastaan

- älä pengo perheen posteja tai kaappeja

- älä sekaannu päivähoito- tai koulupäätöksiin, älä soittele päivähoitoon, kouluun tai neuvolaan

- puhu ylipäätään kunnioittavasti lapsen vanhemmille, älä kyykytä lapsen nähden

- älä hauku vanhempia selän takana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän luoda erillinen ohjeketju anopeille? Saisivat käydä sieltä "opiskelemassa" käytöstapoja, kun ne tuntuvat niin monilta olevan hukassa... Voisihan sen otsikoida isovanhemmille suunnatuksi, niin ei leimaantuisi pelkästään anopit. Varmaan olisi kyllä kohta vastaketju ohjeita miniöille mutta olisihan sekin ihan mielenkiintoista luettavaa!

Vierailija
284/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö lista miniöille

1) kunnioita anoppia

2) anoppi voi tietää jotkut asiat paremmin kuin sinä

3) älä pidä anoppia idioottina, sillä minäkin olen vain ihminen

4) älä soita vain silloin kuin haluat jotain.

5) älä esitä uhkavaatimuksia

6) Tai jos vaadit jotain, niin tee se itse äläkä laita poikaani juoksupojaksi

7) Ymmärrä, että anoppilassa on meidän säännöt. Ole valmis joustamaan

8) älä vertaa meitä omiin vanhempiisi. Olemme erilaisia

9) meillä on omakin elämä ja jos emme ehdi auttamaan kun tarvitset, niin älä suutu.

10) muista, että miehesi on meidän lapsi (&sukua).

11) meistä kukaan ei ole täydellinen ja me kaikki teemme virheitä.

Vierailija
285/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: Minun anoppini tosin luulee varmaan olevansa taivaan lahja meille ja sitä ikäluokkaa, että turha olisi haaveilla, että lukisi av:lta mitään.

Vierailija
286/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

9) meillä on omakin elämä ja jos emme ehdi auttamaan kun tarvitset, niin älä suutu.

Kunnioitus pitää ansaita

Anoppi saa tietää kotonaan ihan mitä vann, meillä määräämme me

Jos käyttäydyt tyhmästi, vaikutelman luot vain sinä

Ehkä sinua ei kukaan jaksa muuten kuin pakosta

Älä hölmöile ettei lasten lisöksi tarvitse kasvattaa sinuakin

Olen tekemisissä kanssasi vain poikasi tskia,hän hoitakoon sukulaisensa

Totta kai teillä on teidän säännöt, me päätämme sitten käymmekö

En vertaa rupusakkia omaan sukuuni

En kaipaa apiasi

Valitettavasti

Tee ne virheet omassa kodissasi

Vierailija
287/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

Kunnioitus pitää ansaita

En kaipaa apiasi

Valitettavasti

Eiköhän tuo kertonut kaiken sinusta miniänä. Tv. Anoppi

Vierailija
288/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

Kunnioitus pitää ansaita

En kaipaa apiasi

Valitettavasti

Eiköhän vastauksesi kertonut sinusta kaiken. Tv. Anoppi

Vierailija
289/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

Kunnioitus pitää ansaita

En kaipaa apiasi

Valitettavasti

Eiköhän tuo kertonut kaiken sinusta miniänä. Tv. Anoppi

Minun anoppini oli minua kohtaan hirveä. Hirveä. Hän ei edes kiistänyt sitä. Hänen mielestään hänellä oli siihen oikeus, koska hänelläkin oli ollut ikävä anoppi ja hänellä oli kuulemma oikeus kierrättää se. Ainoa hyvä teko oli että kuoli suht nuorena.

Vierailija
290/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

Rakkaalle anopilleni:

1. Kunnioitus ansaitaan. En voi kunniottaa ihmistä, joka ihan piruuttaan haluaa tehdä elämästäni helvetin.

2. Totta. Minä myös tiedän asioita, joita sinä et tiedä. Ymmärräthän että tämä toimii molempiin suuntiin. Tiedän esimerkiksi sen, että naapuriin on tulossa vauva. En vain viitsi sitä sinulle kertoa, koska olet paikkakunnan puskaradion päätoimittaja. Kunnioitan ihmisten yksityisyyttä.

3. Et ole idiootti. Sinulla on todennäköisesti narsistinen persoonallisuushäiriö.

4. Jos voin välttää, en soita sinulle laisinkaan. Lasten synttärikutsut jne pakolliset saa mieheni hoitaa.

5. Ei uhkavaatimuksilla ole sinuun mitään vaikutusta.

6. Et arvosta minua niin paljoa että kuuntelisit mitä asiaa minulla on, siksi poikasi saa hoitaa meidän ja sinun perheesi väliset asiat.

7. Lasteni turvallisuus ja hyvinvointi ovat tärkeämpiä kuin sinun sääntösi. Sitä paitsi karkkien ja muiden herkkujen tuputtaminen lapsilleni on haitaksi paljon enemmän lapsille kuin minulle.

8. Onneksi et ole äitini!

9. Kunpa sinulla olisi oma elämä, niin ei tarvitsisi sotkeutua niin kovasti minen perheeni elämään.

10. Tämä on fakta, jonka hyväksyn. Ihmettelen joka päivä miten tuollainen vastenmielinen ämmä on voinut synnyttää maailman ihanimman miehen.

11. Kerropas edes yksi virhe minkä olet tehnyt, sinä kun et myönnä sellaista koskaan tehneesi.

Vierailija
291/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

Rakkaalle anopilleni:

1. Kunnioitus ansaitaan. En voi kunniottaa ihmistä, joka ihan piruuttaan haluaa tehdä elämästäni helvetin.

2. Totta. Minä myös tiedän asioita, joita sinä et tiedä. Ymmärräthän että tämä toimii molempiin suuntiin. Tiedän esimerkiksi sen, että naapuriin on tulossa vauva. En vain viitsi sitä sinulle kertoa, koska olet paikkakunnan puskaradion päätoimittaja. Kunnioitan ihmisten yksityisyyttä.

3. Et ole idiootti. Sinulla on todennäköisesti narsistinen persoonallisuushäiriö.

4. Jos voin välttää, en soita sinulle laisinkaan. Lasten synttärikutsut jne pakolliset saa mieheni hoitaa.

5. Ei uhkavaatimuksilla ole sinuun mitään vaikutusta.

6. Et arvosta minua niin paljoa että kuuntelisit mitä asiaa minulla on, siksi poikasi saa hoitaa meidän ja sinun perheesi väliset asiat.

7. Lasteni turvallisuus ja hyvinvointi ovat tärkeämpiä kuin sinun sääntösi. Sitä paitsi karkkien ja muiden herkkujen tuputtaminen lapsilleni on haitaksi paljon enemmän lapsille kuin minulle.

8. Onneksi et ole äitini!

9. Kunpa sinulla olisi oma elämä, niin ei tarvitsisi sotkeutua niin kovasti minen perheeni elämään.

10. Tämä on fakta, jonka hyväksyn. Ihmettelen joka päivä miten tuollainen vastenmielinen ämmä on voinut synnyttää maailman ihanimman miehen.

11. Kerropas edes yksi virhe minkä olet tehnyt, sinä kun et myönnä sellaista koskaan tehneesi.

Juuri näin.

Vierailija
292/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä mene anopille perille yksinkertaisetkaan asiat näköjään. Eilen kysyi minulta halutaanko viinimarjoja ( joita meillä kasvaa siis myös omassa pihassa). Sanoin, että ei tarvita, kun niitä ei tule käytettyä mihinkään ja lapset voi ulkoillessaan käydä puskista syömässä. Oli myös menossa poimimaan vadelmia niin sanoin, että jos haluaa ja jaksaa meille poimia marjoja, niin mielellämme ottaisimme niitä vadelmia. No tänään anoppi oli sitten kiikuttanut meille kaksi puolen litran astiaa niitä viinimarjoja. Ymmärtämisvaikeuksia? Dementia? Vittuilua?

Tämä! Vähän väliä tulee mitä lie mehuja, hilloja ja pikkelsejä. Ei tule syötyä tuollaisia määriä, eikä mahdu _mihinkään_! Saattaa soittaa ja kysyä, että otatteko kurkkusäilykkeitä. Ei oteta kiitos, ei mahdu, eikä kukaan meillä syö niitä. Seuraavana päivänä se on oven takana kahden viiden litran kurkkupurkin kanssa. "Toin nämä nyt kuitenkin, kun ei mahdu kellariin enempää." No joo, ei mahdu meidän normaalikokoiseen jääkaappiinkaan... Se on niiin itsepäinen, että jos se joku päivä päättä tuoda meille kokonaisen sian olkkarin nurkkaan niin sehän tuo. 

Vierailija
293/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä mene anopille perille yksinkertaisetkaan asiat näköjään. Eilen kysyi minulta halutaanko viinimarjoja ( joita meillä kasvaa siis myös omassa pihassa). Sanoin, että ei tarvita, kun niitä ei tule käytettyä mihinkään ja lapset voi ulkoillessaan käydä puskista syömässä. Oli myös menossa poimimaan vadelmia niin sanoin, että jos haluaa ja jaksaa meille poimia marjoja, niin mielellämme ottaisimme niitä vadelmia. No tänään anoppi oli sitten kiikuttanut meille kaksi puolen litran astiaa niitä viinimarjoja. Ymmärtämisvaikeuksia? Dementia? Vittuilua?

Tämä! Vähän väliä tulee mitä lie mehuja, hilloja ja pikkelsejä. Ei tule syötyä tuollaisia määriä, eikä mahdu _mihinkään_! Saattaa soittaa ja kysyä, että otatteko kurkkusäilykkeitä. Ei oteta kiitos, ei mahdu, eikä kukaan meillä syö niitä. Seuraavana päivänä se on oven takana kahden viiden litran kurkkupurkin kanssa. "Toin nämä nyt kuitenkin, kun ei mahdu kellariin enempää." No joo, ei mahdu meidän normaalikokoiseen jääkaappiinkaan... Se on niiin itsepäinen, että jos se joku päivä päättä tuoda meille kokonaisen sian olkkarin nurkkaan niin sehän tuo. 

Me saamme neljäsataa vatruskaa, kuusi pullapitkoa, ämpärillisen hilloa... Anoppi ollut ravintola-alalla ja nuo määrät ei oikein ole hallussa.

Vierailija
294/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin saaneeni kivan anopin, ihmisen, joka tykkäisi meidän lapsista ja haluaisi viettää aikaa heidän kanssaan. Juu, toiveet ja todellisuus ei aina osu yksiin. Heti eka raskaudesta alkoi armoton nälviminen, asioihin puuttuminen, lapsen ja meidän vanhempien arvostelu, vertailu muihin lapsenlapsiin ym, ym. Anoppi on sanonut törkeitä asioita, pahoittanut tahallaan mieleni ja ei näe itsessään mitään vikaa. Ei välitä meidän lapsista vähääkään, ei ole pitänyt sylissä, ei halunnut tutustua lapsiin millään tavalla. Pilasi ristiäiset, puhuu meistä pahaa selän takana, vähättelee lapsia, meitä vanhempia... mitähän kaikkea onkaan näitten vuosien aikana tapahtunut. Lopputulos; en halua olla anopin kanssa missään tekemisissä, näkee lapsia muutaman kerran vuodessa miehen toimesta, ei ole mitään oikeaa välittämistä tai tunnesidettä hänen osaltaan lapsia kohtaan tai päinvastoin. Valitettavasti siinä anopissa voi oikeasti olla tunnetasolla vialla jotain eikä aina miniä ole se paha ihminen.

Vierailija
295/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaansa yrittänyt miniä kirjoitti:

Minä luulin saaneeni kivan anopin, ihmisen, joka tykkäisi meidän lapsista ja haluaisi viettää aikaa heidän kanssaan. Juu, toiveet ja todellisuus ei aina osu yksiin. Heti eka raskaudesta alkoi armoton nälviminen, asioihin puuttuminen, lapsen ja meidän vanhempien arvostelu, vertailu muihin lapsenlapsiin ym, ym. Anoppi on sanonut törkeitä asioita, pahoittanut tahallaan mieleni ja ei näe itsessään mitään vikaa. Ei välitä meidän lapsista vähääkään, ei ole pitänyt sylissä, ei halunnut tutustua lapsiin millään tavalla. Pilasi ristiäiset, puhuu meistä pahaa selän takana, vähättelee lapsia, meitä vanhempia... mitähän kaikkea onkaan näitten vuosien aikana tapahtunut. Lopputulos; en halua olla anopin kanssa missään tekemisissä, näkee lapsia muutaman kerran vuodessa miehen toimesta, ei ole mitään oikeaa välittämistä tai tunnesidettä hänen osaltaan lapsia kohtaan tai päinvastoin. Valitettavasti siinä anopissa voi oikeasti olla tunnetasolla vialla jotain eikä aina miniä ole se paha ihminen.

Tämä. Meillä anoppi ja appi haukkuu meille miehen siskoa, siskon miestä, lastensa kasvatusta jne. Ja sitten siskon perheelle meitä. Vihaan lasten vertailua!

Vierailija
296/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saamme neljäsataa vatruskaa, kuusi pullapitkoa, ämpärillisen hilloa... Anoppi ollut ravintola-alalla ja nuo määrät ei oikein ole hallussa.

Tietämätön Länsirannikolta kysyy mikä on vatruska...

Vierailija
297/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasteijan tapainen leivonnainen.

Tietämätön Länsirannikolta kysyy mikä on vatruska...

Vierailija
298/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kunnioita anoppia

Kunnioitus pitää ansaita

En kaipaa apiasi

Valitettavasti

En vertaa rupusakkia omaan sukuuni :DDDDDD Tää oli nappilaukaus tää listaus! :)

Vierailija
299/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kukaan ikinä hoitanut lapsia 2 ja 4 vuotiaita ja silti käyn kampaajalla ihan onnistuneesti. Ikinä en ottais tollasta anoppia itselleni.

Vierailija
300/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ylireagoit. Anoppi on vain onnellinen ja innoissaan lapsenlapsesta.