Anoppi omii lapseni
Mentiin ihan minne vaan kaappaa anoppi lapsen. Varsinkin vauva-aikaan oli todella paha. Lapsi täyttää pian kaksi. Yksivuotissynttäreillä lähdin veljeni vaimolle näyttämään pihan kukkaistutusta ja takaisin tulessa oli anoppi leikkaamassa lapsen kanssa kakusta ensimmäistä siivua ja tästä tilanteesta otettiin tietysti kuvia. Itse hämmennyin tilanteesta, etten mitään osannut sanoa. Jälkeen päin sanoin miehelle asiasta, niin sanoi, että tilanne tuli niin nopeasti, ettei vastaankaan osannut sanoa.
Aina, jos samassa kyläpaikassa/juhlissa ollaan tulee ottamaan lapsen kädet ojossa vastaan ja huudahtaa "minulleko". En siinä kaikkien toljottaessa kehtaa lasta olla antamattakaan tai sanoa "et v***u saa". Jos kutsutaan syömään ravintolaan on syöttötuoli aseteltu valmiiksi anopin ja apen väliin.
Vauva-aikaan heillä kyläillessä, vauvan ollessa unilla ja pienenkin inahduksen kuuluessa (vauva ei siis aina edes herännyt) nousi perse penkistä anopilla heti ja ryntäsi vauvan luokse. Tunsin itseni täysin jyrätyksi (asiaa ei auttanut se, että olin toipumassa synnytyksestä saamistani vaurioista ja esikoinen siis kyseessä).
Jatkuvasti anoppi kyselee milloin lapsi tulee taas kylään ja tulee toisinaan kysymättä lasta hakemaan heille. On ostanut turvaistuimen heidän autoonsa, vaikka asutaan muutaman talon päässä toisistamme (eli ihan liian lähekkäin).
Mikä tätä helvetin ämmää vaivaa?!?! Mielestäni en ylireakoi. Tässä ei edes ole vielä kaikkea...
Kommentit (493)
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/ohjeet-ja-tukimateriaa…
Alipaino on hälyttäävää
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä se haittaa jos anoppi "omii" lapsenlasta silloin kun hän on paikalla. Äitihän saa olla lapsensa kanssa 24/7. Anoppi vain silloin tällöin.
Eikö se nyt kuitenkin ole hyvä niin päin, että anoppia kiinnostaa lapsi kuin että ei olisi kiinnostunut? Sellaisia isovanhempiakin kun on.
Ai että on ok jos lapsen äiti sivuutetaan kirjaimellisesti pihalle lapsen ekoilla synttäreillä? Lapsi kaapataan autoon lupaa kysymättä? Lapsen toiset isovanhemmat ei saa tutustua lapseen lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95 % lapsista on 2- -2 käyrillä. Hyvin harvinaista olla siitä poikkeava https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/ohjeet-ja-tukimateriaa…
Aivan. -2 -käyrällä tasaisesti kasvava lapsi on juurikin täysin normaali.
Ei todellakaan ole. -2 on hälyttävää
Vierailija kirjoitti:
Alipaino on hälyttäävää
Voi hyvää päivää. Miljoonannen kerran. Jos se lapsi kasvaa tasaisesti käyrällä -2, hän ei ole alipainoinen! Herra isä mikä ääliö tää yksi on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä se haittaa jos anoppi "omii" lapsenlasta silloin kun hän on paikalla. Äitihän saa olla lapsensa kanssa 24/7. Anoppi vain silloin tällöin.
Eikö se nyt kuitenkin ole hyvä niin päin, että anoppia kiinnostaa lapsi kuin että ei olisi kiinnostunut? Sellaisia isovanhempiakin kun on.
Ai että on ok jos lapsen äiti sivuutetaan kirjaimellisesti pihalle lapsen ekoilla synttäreillä? Lapsi kaapataan autoon lupaa kysymättä? Lapsen toiset isovanhemmat ei saa tutustua lapseen lainkaan?
Kaapataan? Tässä anopilla oli turvaistuin. Mikä siinä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se että hän ei kysynyt lapsen huoltajilta lupaa!!! Jestas. Ei toisten lapsia saa luvatta viedä. Se on rikos, josta joutuu vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä käsittämätöntä liioittelua ja anoppien haukkumista. Selkeästi on laitettu anoppivihalasit päähän. Aloituksessa kaikki ihan normaalia syntymäpäivää lukuunottamatta. Vastaajat demonisoi anoppia. Liioitellaan, keksitään. Moni passaa 1v päivien mekosta, mummon ostama oli tietty trikooriepu ja onhan se nyt äidin Oikeus pukea lapsi 1 v päiville... Haloo, onko oikeasti elämää suurempi asia?
Toinen oli se punnitusmummo. Ei huolta äidillä, vaikka lapsi -2 käyrällä. Eli huolestuttavan laiha. Taisi mummon huoli olla aiheellista.Nyt kun kysyit, niin on se! Hyvä tietää, niin me tullaan sun juhliin ja puetaan sut toisiin vaatteisiin kesken bailujen koska onhan meidän maku parempi kuin omasi.
Sitä paitsi kannattaisi tutustua noihin neuvolan käyriin hieman paremmin ennen kuin soittaa palstalla tietäväisemmin suutaan.
Lapsi ei ole äiti, vai mitä? Minä puin lapselle mummon ostaman mekon. Ei se ole minulta pois.
Ja voitko valaista käteistä. Mitä tarkoittaa -2? Entäpä pituus-paino? -2?
Niin, _sinä_ puit. Ei niin, että kesken bileiden lapsella on eri vaatteet, kun joku haluaa tehdä tiettäväksi että olet niin epäkelpo äiti, ettet osaa pukea lastasi juhliin. On minunkin lapsilla ollut päällään juhlissa mummun ostamia vaatteita, tosin ihan itse ne kaapista valitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alipaino on hälyttäävää
Voi hyvää päivää. Miljoonannen kerran. Jos se lapsi kasvaa tasaisesti käyrällä -2, hän ei ole alipainoinen! Herra isä mikä ääliö tää yksi on!
Lapsen pituuskasvu on hälyttävää, kun vain 2% on yhtä pieniä. Sairaus? Psykososiaaluset syyt...
Mutta pituuden ja painon suhde -2. Eli vakava alipaino. Se on vielä oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alipaino on hälyttäävää
Lapsen pituuskasvu on hälyttävää, kun vain 2% on yhtä pieniä. Sairaus? Psykososiaaluset syyt...
Mutta pituuden ja painon suhde -2. Eli vakava alipaino. Se on vielä oma lukunsa.
Mitä ihmettä sinä selität?! Oletko jossain lääkkeissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä on ihan ok että pieni lapsi haetaan mitään sanomatta mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä vieraat olivat kiinnostuneempia lapsesta kuin minusta esikoisen ekoilla synttäreillä. Anopilla oli turvaistuin kuitenkin autossa. Ja toiset isovanhemmat voivat tulla ihan omalle vierailulle vaikka kuinka monta kertaa. Ap:n kertomat asiat eivät minusta ole aivan kamalia. Ei kuulosta sellaiselle anopille, jonka kanssa ei mitenkään voisi tulla toimeen. Mutta ap:kin voisi avata suunsa ja sanoa mistä kenkä puristaa eikä voivotella jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi itse liittyikin nyt keskusteluun!
No ajattele nyt vähän, että ei kyse ole todellakaan siitä, kuinka PALJON SAA OLLA LAPSEN KANSSA vaan siitä, että MINIÄSI ON SEN LAPSEN ÄITI.
Äitinä olemiseen ja sosiaaliseen äidin rooliin kuuluu paljon muutakin kuin vain OLLA lapsen kanssa. Äiti on se, jonka sylissä sukulaiset ihastelevat vauvaa, äiti on se, joka järjestää lapsensa 1-vuotissyntymäpäiväkakun leikkaamisen ...
Kiinnostus on aivan eri asia kun omiminen ja asioihin puuttuminen. Ei kiinnostus tarkoita sitä, että itsepäisesti tekee asioita pätkääkään äidistä piittaamatta.
Ja kyllä, täällä kirjoittaa nyt se ilkeä miniä. Minä päätän miten minun lasteni kanssa toimitaan, ja ihan sama, onko anoppi vai anopin tytär, joka esimerkiksi puhdisti lapseni korvia pumpulipuikolla. Kun niin ei tehdä niin sitten ei tehdä, kun niitä korvia on vaikea saada puhtaiksi edes lääkärissä ja apteekin aineilla.
Itsellä on ihana anoppi ja täytyy sanoa teille, jotka väitätte ett ap:n anopin käytös on normaalia, niin ei se kyllä ole. Pahin on minusta tuo, että omitaan lapsi vaikka kauempana asuvat ja harvemmin lasta näkevät ovat tulleet katsomaan lasta. Mutta on minusta ap:ssäkin vikaa. Jos lähipiirissä on tuollainen "minä minä" -ihminen, joka ei ota toisia tai yleisiä käytöstapoja huomioon, täytyy tällaiselle henkilölle laittaa rajat. Jos henkilö vaihtaa lapsen juhlamekon kysymättä kesken juhlien toiseksi, sanotaan suureen äänen, "hienoa, sehän oli sopivan kokoinen, nyt voidaan vaihtaa juhlavaateet takaisin" ja otetaan lapsi ja vaihdetaan juhlamekko takaisin. Jos henkilö pitää lasta vain sylissä, vaikka harvinaisemmat vieraat odottavat vuoroaan, mennään ja otetaan lapsi pois sylistä ja annetaan se vieraiden syliin. Voi mennä lähelle seisomaan ja sanoa "annapas Maikki Mirja nyt vuorostaan vanhemmilleni, he ovat tulleet kaukaa ja haluavat tutustua lapsenlapseensa". Mitä anoppi voi tuossa tilanteessa sanoa tai tehdä toisten tuijottaessa tekemättä itsestään sekopäistä toisten silmissä? Ja itse asiassa, ihmettelen miten ap, tunnettuaan anopin tavat, antoi anopin puuttua hänen omien vanhempiensa vierailuun? Miksi ihmeessä se vierailu täytyi anopilla järjestää? Tarkoitukseni ei haukkua ap:tä, hän on varmasti nuori ja luonteeltaan kiltti ja hiljainen, ja siksi helposti röyhkeän anoppinsa jyrättävissä. Mutta hänelle on nyt sattunut hankala ihminen anopiksi, eikä siinä auta muu kuin sisuuntua ja ottaa tilanne itse haltuun. Kukaan muu ei sitä tee hänen puolestaan. En tarkoita mitään kiukuttelua anopille, vaan että aukaisee suunsa kun tilanne vaatii ja pitää oman päänsä. Kohteliaasti, ystävällisesti mutta jämäkästi. Antaa vastalauseiden mennä toisesta korvasta ulos. Vaikka oma anoppini on ihana ihminen, minulla on kokemusta lähipiirissä vastaavasta päällepäsmäristä. Tilanne vain pahenee, mikäli ap ei laita niitä rajoja. Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä vieraat olivat kiinnostuneempia lapsesta kuin minusta esikoisen ekoilla synttäreillä. Anopilla oli turvaistuin kuitenkin autossa. Ja toiset isovanhemmat voivat tulla ihan omalle vierailulle vaikka kuinka monta kertaa. Ap:n kertomat asiat eivät minusta ole aivan kamalia. Ei kuulosta sellaiselle anopille, jonka kanssa ei mitenkään voisi tulla toimeen. Mutta ap:kin voisi avata suunsa ja sanoa mistä kenkä puristaa eikä voivotella jälkeenpäin.
Tulipa tässä mieleen sekin päivä, kun mulla oli kauhea hätä siitä, missä minun lapseni on. Mummo oli lähtenyt tapansa mukaan kylään ja ottanut lapseni mukaansa, enkä minä tiennyt siitä mitään. Oli todella kamalaa, vieläkin tuntuu ahdistavalta ajatuskin. Asuttiin samassa talossa, joten mummo ja lapsi olivat paljon yhdessä muutenkin. Mutta kun on lapsi kadonnut, oli siinä soittamista kun elettiin lankapuhelimen aikaan enkä enää muista, monesko puhelu se oli jolla heidän kyläpaikkansa selvisi.
Ei tässä ole kai siitä kyse, että äiti olisi halunnut olla jotenkin vieraitten huomioin kohteena lapsensa ja/tai anoppinsa sijasta vaan siitä, että äiti halusi toimia OMAN lapsensa synttäreilla omien odotusten ja suunnitelmien mukaan.
Oli miten oli, tilanne ei korjaannu valittamalla täällä vaan sanomalla ihan suoraan anopille, että sinusta tuollainen tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se että hän ei kysynyt lapsen huoltajilta lupaa!!! Jestas. Ei toisten lapsia saa luvatta viedä. Se on rikos, josta joutuu vankilaan.
Missä kerrotaan että lapsi on viety ilman lupaa?
Aloituksessa kerrotaan että anoppi on ostanut turvaistuimen
kurkkua myöten täynnä anoppia kirjoitti:
Mentiin ihan minne vaan kaappaa anoppi lapsen. Varsinkin vauva-aikaan oli todella paha. Lapsi täyttää pian kaksi. Yksivuotissynttäreillä lähdin veljeni vaimolle näyttämään pihan kukkaistutusta ja takaisin tulessa oli anoppi leikkaamassa lapsen kanssa kakusta ensimmäistä siivua ja tästä tilanteesta otettiin tietysti kuvia. Itse hämmennyin tilanteesta, etten mitään osannut sanoa. Jälkeen päin sanoin miehelle asiasta, niin sanoi, että tilanne tuli niin nopeasti, ettei vastaankaan osannut sanoa.
Aina, jos samassa kyläpaikassa/juhlissa ollaan tulee ottamaan lapsen kädet ojossa vastaan ja huudahtaa "minulleko". En siinä kaikkien toljottaessa kehtaa lasta olla antamattakaan tai sanoa "et v***u saa". Jos kutsutaan syömään ravintolaan on syöttötuoli aseteltu valmiiksi anopin ja apen väliin.
Vauva-aikaan heillä kyläillessä, vauvan ollessa unilla ja pienenkin inahduksen kuuluessa (vauva ei siis aina edes herännyt) nousi perse penkistä anopilla heti ja ryntäsi vauvan luokse. Tunsin itseni täysin jyrätyksi (asiaa ei auttanut se, että olin toipumassa synnytyksestä saamistani vaurioista ja esikoinen siis kyseessä).
Jatkuvasti anoppi kyselee milloin lapsi tulee taas kylään ja tulee toisinaan kysymättä lasta hakemaan heille. On ostanut turvaistuimen heidän autoonsa, vaikka asutaan muutaman talon päässä toisistamme (eli ihan liian lähekkäin).
Mikä tätä helvetin ämmää vaivaa?!?! Mielestäni en ylireakoi. Tässä ei edes ole vielä kaikkea...
Kaappaus eli mummo ottaa lapsen syliin.
On ostanut turvaistuimen ja kyselee koska lapsi tulisi kylään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä on ihan ok että pieni lapsi haetaan mitään sanomatta mukaan?
Haetaan mihin?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän harva kertoo vetäneensä anopille raivarit ja vaikka huutaneensa päin naamaa, sanoneensa suoraan tyyliin "lopeta se vollotus, ketään ei kiinnosta". Miksi olette niin kilttejä hullulle ämmälle?
Minä en ole koskaan vetänyt raivareita kenellekään eikä tapanani ole huutaa kenellekään päin naamaa. Minulla oli muut keinot.
Nostin kirjaimellisesti ulos hänet meidän vaatekaapilta, en sentään ihan seinälle. Sen verran mulla on voimaa ja varsinkin pahaa sisua, että pärjään raivoamatta ja huutamatta.
Esimerkiksi anopin kauhisteluun " en ole koskaan kuullut kenenkään lapsen huutavan tuolla tavalla oman äitinsä hoidossa". En suinkaan muistuttanut siitä, että pari tuntia aikaisemmin hänen oman tyttärensä lapsi oli huutanut yhtä hurjasti. Ystävällisesti vaan ilmoitin, että laitapa nyt tarkkaan mieleesi, että nyt kuulet eikä enää koskaan tarvitse kenellekään sanoa samalla tavalla. Eikä muuten sanonut, ei ainakaan minun kuullen eikä varsinkaan minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi itse liittyikin nyt keskusteluun!
No ajattele nyt vähän, että ei kyse ole todellakaan siitä, kuinka PALJON SAA OLLA LAPSEN KANSSA vaan siitä, että MINIÄSI ON SEN LAPSEN ÄITI.
Äitinä olemiseen ja sosiaaliseen äidin rooliin kuuluu paljon muutakin kuin vain OLLA lapsen kanssa. Äiti on se, jonka sylissä sukulaiset ihastelevat vauvaa, äiti on se, joka järjestää lapsensa 1-vuotissyntymäpäiväkakun leikkaamisen ...
Kiinnostus on aivan eri asia kun omiminen ja asioihin puuttuminen. Ei kiinnostus tarkoita sitä, että itsepäisesti tekee asioita pätkääkään äidistä piittaamatta.
Ja kyllä, täällä kirjoittaa nyt se ilkeä miniä. Minä päätän miten minun lasteni kanssa toimitaan, ja ihan sama, onko anoppi vai anopin tytär, joka esimerkiksi puhdisti lapseni korvia pumpulipuikolla. Kun niin ei tehdä niin sitten ei tehdä, kun niitä korvia on vaikea saada puhtaiksi edes lääkärissä ja apteekin aineilla.
Relaa. En mä ole vielä anoppi. Onneksi! Huh teitä! Minusta ap:n kertomus ei ole ollut kovin paha eikä hälyttävä. Kertomuksen anoppi vaikuttaa sellaiselle, että sen kanssa voi tulla toimeen kun itsekin osaa avata suunsa ja sanoa miten homma hoidetaan. Ainakin minä tulisin toimeen.
Eikö lasta saa ihastella isän sylissä ollenkaan? Miksi nostat äitiä koko ajan esille kun lapsihan tässä se kiinnostavin henkilö on. Ja anopin perspektiivista luultavasti lapsen isä myös.