Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi omii lapseni

kurkkua myöten täynnä anoppia
03.08.2016 |

Mentiin ihan minne vaan kaappaa anoppi lapsen. Varsinkin vauva-aikaan oli todella paha. Lapsi täyttää pian kaksi. Yksivuotissynttäreillä lähdin veljeni vaimolle näyttämään pihan kukkaistutusta ja takaisin tulessa oli anoppi leikkaamassa lapsen kanssa kakusta ensimmäistä siivua ja tästä tilanteesta otettiin tietysti kuvia. Itse hämmennyin tilanteesta, etten mitään osannut sanoa. Jälkeen päin sanoin miehelle asiasta, niin sanoi, että tilanne tuli niin nopeasti, ettei vastaankaan osannut sanoa.

Aina, jos samassa kyläpaikassa/juhlissa ollaan tulee ottamaan lapsen kädet ojossa vastaan ja huudahtaa "minulleko". En siinä kaikkien toljottaessa kehtaa lasta olla antamattakaan tai sanoa "et v***u saa". Jos kutsutaan syömään ravintolaan on syöttötuoli aseteltu valmiiksi anopin ja apen väliin.

Vauva-aikaan heillä kyläillessä, vauvan ollessa unilla ja pienenkin inahduksen kuuluessa (vauva ei siis aina edes herännyt) nousi perse penkistä anopilla heti ja ryntäsi vauvan luokse. Tunsin itseni täysin jyrätyksi (asiaa ei auttanut se, että olin toipumassa synnytyksestä saamistani vaurioista ja esikoinen siis kyseessä).

Jatkuvasti anoppi kyselee milloin lapsi tulee taas kylään ja tulee toisinaan kysymättä lasta hakemaan heille. On ostanut turvaistuimen heidän autoonsa, vaikka asutaan muutaman talon päässä toisistamme (eli ihan liian lähekkäin).

Mikä tätä helvetin ämmää vaivaa?!?! Mielestäni en ylireakoi. Tässä ei edes ole vielä kaikkea...

Kommentit (493)

Vierailija
221/493 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran käynyt risteilyllä anopin kanssa. Puistatus.

Vierailija
222/493 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule! Ymmärrän sua paremmin kuin uskotkaan. Omani on nyt jo14-vuotias, mutta muistan hyvin sen ajan kun vauvasta asti oli anoppi sekaantumassa kaikkeen. Olin 19-vuotias kun sain esikoiseni. Anoppi oli aina omimassa. Taaperoiässä, jos lapsi vaikka loukkasi ja riensin lohduttamaan poikaani, tämä tuli ottamaan hänet sylistäni!! Ja aina puhui lapselle: Tule täne mummin syliin kun mummin sylissä on mukavaa ja pehmeää, äiti on niin laiha..aina oli neuvomassa ja tietämässä kaiken paremmin kuin minä. Haukkui lapselle minua. Ja kun puhuin näistä asioista miehelleni ja hän sanoi äidilleen, olin taas se kiukuttelija. Monet kerrat olen miettinyt vielä tänä päivänä, miksi en ollut silloin vahvempi. Tässä oli vain pari asiaa, luettelo anopin toilailuista esikoisen ollessa pieni, on pitkä. Jostain syystä kun sain tyttöni ja toisenkin tytön vielä , heidän aikanaan asia oli täysin erilainen. Ja tänä päivänäkin poika on selvästi hänen suosikkinsa. Tästä riittäisi keskustelua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/493 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse heitän kodistamme ulos kaikki ketkä eivät osaa käyttäytyä.

Omat vanhempani ja appivanhempani ovat kaikki upeita ihmisiä jotka ovat ja ovat aina olleet tervetulleita meille. Kaikessa vauvanhoitoon liittyvässä ovat ymmärtäneet oman paikkansa alusta asti.

Puolisoni veli taas on porttikiellossa meille käytöksessään ilmenevien puutteiden vuoksi.

Elämä on siis sellaista kun sen itselleen tekee. Itku, parku, selittely, hammastenkiristys jne eivät tehoa minuun -huvittavat korkeintaan.

Heitän ulos ei kuulosta kovin aikuismaiselta.

Aha.

Oliko vielä jotain tärkeää lisättävää tähän ketjuun?

Vierailija
224/493 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi avasi lapsen joululahjat, kun itse vielä siivosin jouluillallista pois....olisi ollut kiva tietää, kenen paketista mikäkin lahja tuli. Lokakuussa syntyneen pojan eka joulu....

Voi ei. Eikö kukaan sanonut mitään?

Mä olisin varmasti purskahtanut itkuun tuossa tilanteessa. Ja kun vähän olisin saanut itseäni koottua, olisin raahannut anopin niskavilloista pihalle.

Vierailija
225/493 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kerran käynyt risteilyllä anopin kanssa. Puistatus.

Koska seuraava risteily buukattuna?

Vierailija
226/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi avasi lapsen joululahjat, kun itse vielä siivosin jouluillallista pois....olisi ollut kiva tietää, kenen paketista mikäkin lahja tuli. Lokakuussa syntyneen pojan eka joulu....

Mä olisin varmasti purskahtanut itkuun tuossa tilanteessa. Ja kun vähän olisin saanut itseäni koottua, olisin raahannut anopin niskavilloista pihalle.

Tämä menee jo äidin turhamaisuuden piikkiin. Tästä ei kannata syyttää anoppia tai raahata anoppia niskavilloista, sillä pari vuotta eteenpäin muksut repii ne itse sellaisella vauhdilla, että et tiedä keneltä oli mikäkin paketti.

Vierailija
227/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuulkaas on niin, että suurimmalla osalla meistä on ihana auttava anoppi. Ongelma on, että tämän päivän ihmiset ovat invidulisteja ja siitä seurauksena erakoituneet suvusta ja kun tätä palstaa lukee, niin eivät haluakaan tutustua miehen sukuun. Tuo on ihan ok, kun ollaan opiskelijapariskunta. Mutta kun tulee lapsia, niin silloin suku tulee lähemmäksi. Suku on rikkaus ja rakkaus, eikä lähentyminen ole huono juttu. Lapsille suku on tärkeä ja tärkeys korostuu lapsen kasvaessa.

Välillä on hyvä sulkea silmät ja korvat ja olla näkemättä asiaa. Jos mummo omii lasta juhlissa, niin se ei tee sinusta yhtään huonompaa vaan voit silti olla rinta rottingilla ja nauttia elämässä. Ja lapsen sydämeen mahtuu monta rakastavaa ihmistä.

Vierailija
228/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuulkaas on niin, että suurimmalla osalla meistä on ihana auttava anoppi. Ongelma on, että tämän päivän ihmiset ovat invidulisteja ja siitä seurauksena erakoituneet suvusta ja kun tätä palstaa lukee, niin eivät haluakaan tutustua miehen sukuun. Tuo on ihan ok, kun ollaan opiskelijapariskunta. Mutta kun tulee lapsia, niin silloin suku tulee lähemmäksi. Suku on rikkaus ja rakkaus, eikä lähentyminen ole huono juttu. Lapsille suku on tärkeä ja tärkeys korostuu lapsen kasvaessa.

Välillä on hyvä sulkea silmät ja korvat ja olla näkemättä asiaa. Jos mummo omii lasta juhlissa, niin se ei tee sinusta yhtään huonompaa vaan voit silti olla rinta rottingilla ja nauttia elämässä. Ja lapsen sydämeen mahtuu monta rakastavaa ihmistä.

Aijaa? Saisiko linkin tutkimukseen?

Vierailija
229/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aloituksessa kaikki kuulostaa suht normaalilta, paitsi tuo syntymäpäiväepisodi, joka ei todellakaan ollut ok. Tietysti, jos miniä selvästi ilmaisee, että kokee käytöksen tunkeiluna, fiksu anoppi ymmärtäisi vähän perääntyä. 

Vauva-arki voi olla hyvinkin raskasta äidille. Ei ole kulunut montaa sukupolvea siitä, kun lasta hoidettiin paljon yhteisöllisemmin, kun taas nykyaikana vanhemmat ovat lapsen kanssa aika yksin. Samat asiat, jotka ap:sta tuntuvat lapsen omimiselta, merkitsevät monille muille välittämistä ja huolenpitoa. Minä olen kokenut vanhempieni ja appivanhempieni luona vierailemisen vauvan kanssa rentouttavana, samaten moni ystäväni. Se on aikamoista luksusta (etenkin itkuisen vauvan vanhemmalle tai vaikkapa synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kärsivälle), että saa rauhassa juoda kahvia keskeytyksittä, ottaa sohvalla nokoset tai käydä vaikka pikku kävelyllä mummojen, pappojen, tätien tai setien sillä välin sylitellessä vauvaa ja nauttiessa tämän seurasta. Samaten ap loukkaantui siitä, kun ravintolassa anoppi oli sijoittanut syöttötuolin automaattisesti anopin ja apen väliin. Minun sydäntäni taas moinen lämmittäisi, sillä tietäisin anopin ajattelevan, että "saa nuoripari kerrankin nauttia rauhassa hyvästä ateriasta". Useimmissa tapauksissa tuollainen on win-win-tilanne: vanhemmat ehtivät kyllä varmasti häärätä vauvan ympärillä väsymykseen asti, kun taas vauvan kanssa oleminen voi olla mummolle piristävää ja nautinnollista.  

Ap:n kannattaa ajatella asiaa tältä kantilta, ennen kuin nimittelee anoppia helvetin ämmäksi. Luultavasti anoppi ei tarkoita mitään pahaa. Hänellä voi olla mielessään vaikkapa ne hetket, kun itse sinnitteli hulluuden rajamailla tauotta huutavan vauvan kanssa ja olisi toivonut, että ovesta olisi tullut joku, joka olisi ottanut lapsen hetkeksi huomaansa. Meillä kaikilla on taipumusta peilata maailmaa omien kokemustemme kautta. Mitä ilmeisemmin ap ei koe tarvitsevansa anopin apua ainakaan siinä mittakaavassa, jossa tämä sitä tyrkyttää, enkä sano, että hänen olisi pakko antaa lasta anopille hoitoon silloin, kun ei itse halua. Mutta minusta ap:n ei kannata suhtautua avuntarjouksiin vihamielisesti, vaan olla kiitollinen siitä, sillä se on etuoikeus, jota kaikilla ei ole, ja joka olisi monelle hyvin tärkeä. Suosittelen avointa keskustelua ilman syyttelyä ja nimittelyä. 

Sä et tiedä mitään synnytyksenjälkeisestä masennuksesta, jos väität että se hoituu sillä että vauva istuu jonkun muun kuin äidin sylissä - ja varsinkin sellaisen, joka kävelee äidin yli. Se saattaa pahimmassa tapauksessa vielä laukaista lisää stressitekijöitä äidille. Sen lisäksi on todella typerää perustella mitään henkistä väkivaltaa sillä, että sillä ei tarkoiteta mitään pahaa.. 

Sitä paitsi sellaisia anoppeja ja appeja ei enää ole, jotka olisivat nähneet tuon yhteisöllisyydessä elämisen, joihin viittaat ekassa kappaleessa vaan he alkavat olemaan jo kahdeksan viiva yhdeksänkymppisiä, joille tuskin on enää noin "vireän hoitoavun antaminen" enää ajankohtaista. Nämä yli-innokkaat anopit ja papat ovat useimmiten 50- ja 60-luvun lapsia, joiden vanhemmat elivät tätä perheidyllin murroskautta.

Vierailija
230/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas parhaat vinkit miten sulkea silmät jatkuvalta henkiseltä väkivallalta! Niitä tarvittaisiin kovasti.

Minulla ei ole ihanaa anoppia. Miehen isää en ole koskaan tavannut. Miehen sisaruksista tykkään kovasti. Miehellä on pari serkkua, joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä. Mukavia ihmisiä hekin. Miehen sisaruksetkaan eivät hirveästi halua olla äitinsä kanssa tekemisissä,eikä mieskään. Eikö se jo kerri jotain?

Vierailija
231/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee jo äidin turhamaisuuden piikkiin. Tästä ei kannata syyttää anoppia tai raahata anoppia niskavilloista, sillä pari vuotta eteenpäin muksut repii ne itse sellaisella vauhdilla, että et tiedä keneltä oli mikäkin paketti.

Turhamaisuutta?

On ihan eri asia se, että lapset innoissaan avaavat omat pakettinsa kuin se, että anoppi on asialla kun äiti ei ole paikalla. Ylipäätään törkeätä ruveta hosumaan joululahjojen kanssa, kun yksi siivoaa päivällisen jämiä pois pöydästä. Oikeasti avulias ja ystävällinen ihminen olisi mennyt auttamaan pöydän siistimisessä ja tiskien kanssa.

Vierailija
232/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä käsittämätöntä liioittelua ja anoppien haukkumista. Selkeästi on laitettu anoppivihalasit päähän. Aloituksessa kaikki ihan normaalia syntymäpäivää lukuunottamatta. Vastaajat demonisoi anoppia. Liioitellaan, keksitään. Moni passaa 1v päivien mekosta, mummon ostama oli tietty trikooriepu ja onhan se nyt äidin Oikeus pukea lapsi 1 v päiville... Haloo, onko oikeasti elämää suurempi asia?

Toinen oli se punnitusmummo. Ei huolta äidillä, vaikka lapsi -2 käyrällä. Eli huolestuttavan laiha. Taisi mummon huoli olla aiheellista.

Nyt kun kysyit, niin on se! Hyvä tietää, niin me tullaan sun juhliin ja puetaan sut toisiin vaatteisiin kesken bailujen koska onhan meidän maku parempi kuin omasi. 

Sitä paitsi kannattaisi tutustua noihin neuvolan käyriin hieman paremmin ennen kuin soittaa palstalla tietäväisemmin suutaan. 

Vierailija
233/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä käsittämätöntä liioittelua ja anoppien haukkumista. Selkeästi on laitettu anoppivihalasit päähän. Aloituksessa kaikki ihan normaalia syntymäpäivää lukuunottamatta. Vastaajat demonisoi anoppia. Liioitellaan, keksitään. Moni passaa 1v päivien mekosta, mummon ostama oli tietty trikooriepu ja onhan se nyt äidin Oikeus pukea lapsi 1 v päiville... Haloo, onko oikeasti elämää suurempi asia?

Toinen oli se punnitusmummo. Ei huolta äidillä, vaikka lapsi -2 käyrällä. Eli huolestuttavan laiha. Taisi mummon huoli olla aiheellista.

Ensinnäkin se mummo oli minun äitini, ei anoppi. Ja kun lapsi kasvaa tasaisesti -2-käyrällä, kuten kirjoitin, myös se pituus on siellä -2-käyrällä. Ymmärrätkö? Kadvaa tasaisesti ja hyvin, edelleen siellä samalla -2-käyrällä, vaikka on jo 16.

Painokäyrä on pituuden ja painon suhde. Eli lapsi on huolestuttavan laiha. On erittäin harvinaista, että lapsi on noin pieni. Vain 2% ikäisistä on yhä pieniä ja silloin on jokin syy. Sairaus.

Tai sitten annetaan liian vähän ruokaa

:DDD

Siis oikeasti. Käy jossain neuvolan sivuilla tai googleta kasvukäyrät niin ehkä ymmärrät mistä siinä on kyse. Tai sitten et.

Vierailija
234/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tavallaan ymmärrän.. mutta sitten taas kun itse kuulun siihen toiseen ääripäähän, ettei 300km säteellä ole mitään turvaverkkoa, niin antaisin vaikka läden tai jalan, että olis se mummu tai joku muu, joka vaikka kerran kuussa leikittäisi lasta edes sen muutaman tunnin... =)

Mistähän vois vuokrata varamummun? ;) (vizi vizi)

Vierailija
235/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit onnellinen...

Sanoo hän, joka ei ole ollut vastaavassa tilanteessa. Hyvä huudella, kun ei ymmärrä mitään. Tuo ei muuten lopu vaan jatkuu edelleen, kun lapset ovat kouluikäisiä.

Vierailija
236/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kysyit, niin on se! Hyvä tietää, niin me tullaan sun juhliin ja puetaan sut toisiin vaatteisiin kesken bailujen koska onhan meidän maku parempi kuin omasi. 

Sitä paitsi kannattaisi tutustua noihin neuvolan käyriin hieman paremmin ennen kuin soittaa palstalla tietäväisemmin suutaan. 

Lapsi ei ole äiti, vai mitä? Minä puin lapselle mummon ostaman mekon. Ei se ole minulta pois.

Ja voitko valaista käteistä. Mitä tarkoittaa -2? Entäpä pituus-paino? -2?

Vierailija
237/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole äiti, vai mitä? Minä puin lapselle mummon ostaman mekon. Ei se ole minulta pois.

Ja voitko valaista käteistä. Mitä tarkoittaa -2? Entäpä pituus-paino? -2?

Mitä käteistä??? Ja ryntäär haukkumaan tuota yhtä kirjoittajaa, vaikket edes tiennyt mistä hän puhui?!

Vierailija
238/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti isovanhempia ylipäätänsä! Yksi juuri tyrväsi kahden lapsenlapsen uikkarit hajalle kun halusi auttaa ja pesi ne. Pesi 40asteessa huuhteluaineen kanssa! Tosi kalliiksi käyvät nämä ilmaiset lapsenvahdit. Ja tämä oli äitini eli vika ei aina ole anopissa!

Vierailija
239/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 % lapsista on 2- -2 käyrillä. Hyvin harvinaista olla siitä poikkeava https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/ohjeet-ja-tukimateriaa…

Vierailija
240/493 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

95 % lapsista on 2- -2 käyrillä. Hyvin harvinaista olla siitä poikkeava https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/ohjeet-ja-tukimateriaa…

Aivan. -2 -käyrällä tasaisesti kasvava lapsi on juurikin täysin normaali.