Väsynyt kissan omistaja
Nyt jatkunut kaksi viikkoa joka yö ja päivä älytön huutaminen ja mouruaminen. Samalla tavalla miten leikkaamaton kolli huutaa esimerkiksi keväällä tyttöjen perään. Joka aamuyö herättää klo 3-4, enkä sen jälkeen saa enää nukuttua.
Täytyy nyt sanoa lisätietoja eli meillä kissa sisäkissana, sillä tie on vieressä, mutta vapaa pääsy näin kesäisin ikkunasta suureen ulkohäkkiin, jossa virikkeitä. Kaverina koira, jonka kanssa leikkivät päivällä, mutta yöllä koirakin nukkuu. Kissa reilu yksi vuotias leikattu poika. Leikitän / ulkoilutan valjaissa joka ilta melkein tunnin jos vain aikaa on. Nukkuu kyllä päivisin paljonkin, mutta aina hereillä ollessa mouruaa.
Alan olla näin herkkäunisena todella väsynyt yöllä heräämiseen, sillä en saa enää nukuttua sen jälkeen. Mitä ihmettä tälle tilanteelle nyt voisi tehdä? Kissaa en ikinä pois antaisi. On kuitenkin maailman rakkain perheenjäsen. Onko muilla kissan omistajilla mitään vinkkejä mistä tämä voisi johtua?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästä vapaaksi. Kissan kuuluu liikkua vapaasti. Pitää myös tuholaisia loitolla.
etkö osaa lukea että asunnon vieressä on tie? kuuluuko kissan jäädä auton alle? onko se kissojen elämän tehtävä pitää tuholaisia loitolla ja jäädä auton alle?
On väärin pitää kissoja lukittuna sisällä. Ne pitävät vapaana liikkumisesta.
On väärin olla aikuinen ihminen, joka ei tunne maansa lakia.
Vierailija kirjoitti:
Mouruaako kissa selkeästi ulos? Eli miukuuko ovella? Vai meneekö ympäri kämppää ja mouruaa samalla? Jos mouruaa ovella, niin sinuna lopettaisin ainakin hetkeksi ulkoiluttamisen valjaissa ja opettaisin, että ainut tapa päästä ulos on ulkohäkki, johon kissa pääsee yölläkin.
Ei mourua ovella. Tekee niin että käy keittiössä mouramassa. Sitten menee ulos mouruamaan. Sitten tulee makuuhuoneeseen mouruamaan ja sama rumba jatkuu pitkään. Saattaa levätä hetken ja aloittaa alusta. Hieman pelottaa syksy ja talvi kun ei ikkunaa voi silloin jatkuvasti auki pitää.
Ap
Jotkut kissat esim. siamilaiset ovat kovia metelöimään ja mouruamaan ihan muuten vain.
Vierailija kirjoitti:
Kissallasi on siis saalistusvietti herännyt? Ehtikö kiima tulla ennen leikkausta eli ns. Murrosikä? Onko maatiainen? Osaisin ehkä auttaa jos noihin vastaisit
Varsinainen "asiantuntija"...
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kissat esim. siamilaiset ovat kovia metelöimään ja mouruamaan ihan muuten vain.
Tämä ihan normaali maatiainen, mutta on pienestä asti ollut hurjan puhelias poika. Olen antanut jutella minulle mutta turhasta mouruamisesta olen käskenyt että shh. Joskus uskoo ja joskus ei niinkuin kissat yleensäkin taitaa olla hieman mielialansa mukaan toimivia :)
Ap
Kissa on mielenvikainen. Ihan hullu. Tuollasia ne kissat yleensä on. Anna sille ruoan joukkoon jotain rauhottavia lääkkeitä murskattuna?
Mulla oli mun leikatun kollikissan kanssa samanlaista häiriökäyttäytymistä sillon kun se oli n. 1-vuotias. Tilannetta pahensi se, että asuin kämppiksen kanssa, jolla oli myös koira. Ensimmäisen vuoden kissa heräili yöllä parin tunnin välein, alkoi mouruamaan ja halusi leikkiä koiran kanssa. Tähän heräs sit kaikki. Onneks alakerrassa oli liiketiloja, muuten oltais varmaan saatu valituksia. Mikään ei auttanu! Illalla reilun tunnin lenkkeily ja ahkera leikitys ei väsyttäny kissaa niin että se olis nukkunu koko yötä. Yritin myös pitää kissaa päivällä hereillä ja leikittää. Opetin sille temppuja ja keksin sille puuhastelua. Lopulta taisin tottua siihen jatkuvaan heräilyyn, koska päivällä ei kuitenkaan väsyttäny. Kissa rauhottui sitten iän myötä. Taisi auttaa myös, että muutettiin yksiöön eli yöllä ei ollut enää leikkikaveria. Pari vuotiaana nukkui jo tosi hyvin yöllä. Nykyään nukkuu pidempään kuin minä.
Saattaa siis mennä iän myötä ohi. Nuorilla kissoilla on sitä energiaa niin paljon.
Nro 19 kyllä on. Valitettavasti se seksuaalivietti kissoillakin on jolloin sille tulee tarve siittää naaras. Tuon aikana ruikkii ja pissii merkatakseen joka paikat. Joten kyllä on :)
Kokeile antaa enemmän ja useammin märkäruokaa. Kysymyksessä on nuori kolli, joten ravintoa tarvitaan. Ja anna pehmeää ruokaa pitkin päivää, myös aamulla.
Onkohan tuolla kissalla yksinkertaisesti nälkä. Omilla kissoillani ei raksuilla nälkä lähde.
Itse annan märkäruokaa kahdelle kissalleni aamulla ja illalla, ja tarvittaessa myös päivällä. Raksuja ja vettä on jatkuvasti. Märkäruokaa käyvät noukkimassa pitkin päivää, annan lisää sitten, kun kupit tyhjät tai ruoka näyttää ällölle. Itseäni kissat eivät ole koskaan yöllä herättäneet, iltaleikkimouruamiset on illalla myöhään, mutta muuten eivät herätä.
Nuori kissa tarvitsee ravinoa, ehkä raksut ei riitä. Kissat syövät pikkuisia annoksia pitkin päivää, ei niitä tule ruokkia kuten koiraa.
Tai onko kissa stressaantunut, kun käy myös mökillä ja saa siellä olla vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mun leikatun kollikissan kanssa samanlaista häiriökäyttäytymistä sillon kun se oli n. 1-vuotias. Tilannetta pahensi se, että asuin kämppiksen kanssa, jolla oli myös koira. Ensimmäisen vuoden kissa heräili yöllä parin tunnin välein, alkoi mouruamaan ja halusi leikkiä koiran kanssa. Tähän heräs sit kaikki. Onneks alakerrassa oli liiketiloja, muuten oltais varmaan saatu valituksia. Mikään ei auttanu! Illalla reilun tunnin lenkkeily ja ahkera leikitys ei väsyttäny kissaa niin että se olis nukkunu koko yötä. Yritin myös pitää kissaa päivällä hereillä ja leikittää. Opetin sille temppuja ja keksin sille puuhastelua. Lopulta taisin tottua siihen jatkuvaan heräilyyn, koska päivällä ei kuitenkaan väsyttäny. Kissa rauhottui sitten iän myötä. Taisi auttaa myös, että muutettiin yksiöön eli yöllä ei ollut enää leikkikaveria. Pari vuotiaana nukkui jo tosi hyvin yöllä. Nykyään nukkuu pidempään kuin minä.
Saattaa siis mennä iän myötä ohi. Nuorilla kissoilla on sitä energiaa niin paljon.
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta, ettei tämä tapa ole tullut jäädäkseen.
Yöksi ulos olen joskus valoisimpina kesäiltoina jättänyt. Itseasiassa jäi vahingossa, kun nukahdin ennen miestä. Hyvin siellä pärjäsi kun oli ruokaa ja lämmin yö, mutta nyt ollaan pidetty ikkuna vain auki, sillä yleensä huutaa ja raapii ikkunaa kun haluaa sisälle.
Toista kissaa en voi ottaa, sillä mies on täysin sitä vastaan. Olen kyllä selittänyt, että voisi auttaa kissan tylsyyteen, mutta se on ehdoton ei. Mies ei ole yhtään kissaihmisiä, eikä oikein välitä tästä nykyisestäkään.
Ap
Minulla on 15-vuotias leikattu poikakissa. On mourunnut aina öisin ja mouruaa edelleen. Olen jo tottunut siihen. En edes yleensä herää mouruamiseen. Toki joskus kun kissa tulee sänkyyn ja huutaa korvanjuuressa, niin siihen herään. On muutenkin "puheliasta" sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile antaa enemmän ja useammin märkäruokaa. Kysymyksessä on nuori kolli, joten ravintoa tarvitaan. Ja anna pehmeää ruokaa pitkin päivää, myös aamulla.
Onkohan tuolla kissalla yksinkertaisesti nälkä. Omilla kissoillani ei raksuilla nälkä lähde.
Itse annan märkäruokaa kahdelle kissalleni aamulla ja illalla, ja tarvittaessa myös päivällä. Raksuja ja vettä on jatkuvasti. Märkäruokaa käyvät noukkimassa pitkin päivää, annan lisää sitten, kun kupit tyhjät tai ruoka näyttää ällölle. Itseäni kissat eivät ole koskaan yöllä herättäneet, iltaleikkimouruamiset on illalla myöhään, mutta muuten eivät herätä.
Nuori kissa tarvitsee ravinoa, ehkä raksut ei riitä. Kissat syövät pikkuisia annoksia pitkin päivää, ei niitä tule ruokkia kuten koiraa.
Tai onko kissa stressaantunut, kun käy myös mökillä ja saa siellä olla vapaana?
Täytyy kokeilla tuota märkäruoan lisäämistä. Olen ajatellut, että jos raksuja on koko ajan tarjolla niin syö niitä pitkin päivää pikkuannoksia ja illalla märkäruoka pussillinen riittää yleensä aamuun, mutta toki aamulla jäljellä on enää kuivia kökkäreitä.
Nyt ei olla pitkään aikaan reissattu, mutta on toki tuokin mahdollista. Yleensä on todella vieraskorea vieraissa paikoissa. Ei mourua. Nukkuu ja käy syömässä ja pyydystää kärpäsiä sen minkä kerkeää. Talvella ei sitten reissatakkaan ollenkaan, eikä nyt syksylläkään, kunhan lämpimät ilmat loppuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 15-vuotias leikattu poikakissa. On mourunnut aina öisin ja mouruaa edelleen. Olen jo tottunut siihen. En edes yleensä herää mouruamiseen. Toki joskus kun kissa tulee sänkyyn ja huutaa korvanjuuressa, niin siihen herään. On muutenkin "puheliasta" sorttia.
Toivottavasti itsekin totun jossain vaiheessa. Mies ei herää ollenkaan eikä häntä haittaa. Tuttua on tuo puheliaisuus meilläkin. Pienestä pitäen jutellut kaikille. Myös koiralle ja toisille kissoille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
hanki sille kissakaveri
Vastasinkin tähän jo aiemmin, eli mies on täysin ei ei toista kissaa kohtaan. Olen kyllä monesti ehdottanut, että olisi seuraa kissalle. Mies ei ole oikein kissaihmisiä, eikä oikein jaksa tämän meidän pienen tempauksia aina välillä. Ei kuitenkaan onneksi edes harkitse, että täytyisi antaa kissa pois tai edes kadu sen ottamista, joten kai hänkin on tähän kiintynyt.
Ap
Ainiin unohtui sanoa vielä, että asutaan vanhassa talossa, jossa sisälläkin on hiiriä joten kissan yöt ovat ennen menneet rapinaa ihmetellessä ja hiiriä pyydystäessä. On tosiaan saanut todella monet hiiret kiinni, mutta ei silti ole mourunnut. Onko mahdollista, että hiiret olisi jo hävinneet, että siksi on nyt tylsistynyt. Meillä on vintillä todella paljon hiiriä vielä jäljellä, mutta en ole kerennyt sitä siivoamaan. Pitäisiköhän kissa siivouksen jälkeen päästää sinne pyydystämään.
Kissa leikattiin 8kk ikäisenä, kun pissa alkoi haista niin, että koko talo haisi. Lisäksi se mouruaminen oli 10 kertaa hirveämpää kuin nyt. On maatiainen.
Ap