Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsettomuus näkyy taloudellisessa tilanteessasi?

Vierailija
02.08.2016 |

Onko sinulla varaa matustaa lomalla kauemmas tai tehdä vähemmän töitä, vai hakailetko lapsilisien perään?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntymistä pinnallisempaa elämäntapavalintaa saa hakea. Siinä vain tehdään miniminä oman egon jatkeeksi ja epätoivoiseksi yritykseksi paeta kuolemaa. Olen todella surullinen sellaisten ihmisten puolesta, jotka eivät kykene kehttelemään elämäänsä mitään merkityksellistä sisältöä kuin lisääntymisen.

Oletko sanonut tämän vanhemmillesi?

Joka päivä, jonka elät, on muistutus heille virheestä, jonka tekivät ja sinäkin joudut kuolemaasi asti suremaan sitä kohtaloa.

Vierailija
42/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntymistä pinnallisempaa elämäntapavalintaa saa hakea. Siinä vain tehdään miniminä oman egon jatkeeksi ja epätoivoiseksi yritykseksi paeta kuolemaa. Olen todella surullinen sellaisten ihmisten puolesta, jotka eivät kykene kehttelemään elämäänsä mitään merkityksellistä sisältöä kuin lisääntymisen.

Oletko sanonut tämän vanhemmillesi?

Joka päivä, jonka elät, on muistutus heille virheestä, jonka tekivät ja sinäkin joudut kuolemaasi asti suremaan sitä kohtaloa.

Ei ihme, että palstamammat ovat peppukipeinä lapsettomien kirjoituksista, jos tulkitakykynsä on tätä tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kaikkea haalimaansa materiaa ja ulkona syötyjä ruokia kelpaa sitten kiikkustuolissa muistella!

Matkustelulla kerätty henkinen pääoma tuntuu arvokkaalta jo nyt :)

Vierailija
44/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuuden vaikutukset taloudelliseen tilanteeseemme?

Elämme taloudellisesti rikkaampaa elämää kuin ikäisemme, saman verran tienaavat perheelliset.

Mutta myös: me emme saa niin paljon taloudellista apua vanhemmiltamme ja sukulaisilta kuin lapsiperheelliset sisaruksemme, joille vanhemmat maksavat matkoja, huonekaluja, kodinkoneita jnejne.

Ainakin olemme taloudellisesti täysin itsenäisiä ja voimme käyttää omat rahamme tasan siihen, mihin kulloinkin haluamme. Eikä tarvitse hankkia kausivaatteita, koulureppuja, maksaa harrastuskuluja, isoja ruokakuluja jne.

Vierailija
45/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni olisi ollut täysin turhailman lapsiani, näin se vaan on.

Voinko lisätä tämän kommentin tuonn ärsyttävimmät sanonnat-ketjuun? :D

Ja aiheeseen, yksinkertaisesti sanottuna meillä kaikki raha joka ei mene lapseen, on itseemme käytettävissä. Emme tee numeroa lapsettomuudestamme, koska elämme rauhallista "perhe-elämää" ilman lapsia. Emme siis biletä, kulje ravintoloissa tai ostele kalliita autoja. Matkustelu on ainut isompi rahareikä, siihen säästämme joka kuukausi 500e yhteensä, jotta pääsemme talvella kerran vuodessa lämpimään. Säästämme matkan+matkabudjetin, jolloin lomallamme ei tarvitse menoja miettiä. Jos meillä olisi lapsi, tuo matkustelu loppuisi ja ne rahat menisi lapsen tuomiin kuluihin. Lapsen kanssa kun en haluaisi matkustaa ensimmäisinä vuosina. 

Nykyajan rahankulutus on joillain lapsiperheellisillä karannut ihan käsistä, tiedän monta tapausta jotka ovat rakentaneet ison talon, velkaa lyhennetään minimissään 1400e kuussa plus autolainat. Siihen päälle lasten hoitomaksut 300e/lapsi ja muut kulut. Saa siinä ihmetellä kun kahdella tavallista työtä tekevällä rahat loppuu. Sitten kadehditaan niitä, joilla on varaa tehdä asioita ja esim. matkustaa. 

Me on aikoinaan ostettu vanhempi ok-talo, jota lyhennetään 250e/pää/kk. Asun paljon mieluummin viihtyisässä vanhemmassa talossa kuin uudessa velkavankeudessa. Tää nyt meni vähän ohi aiheen, mutta nää on niitä valintoja. 

Valintojahan elämä on. Ihmetyttää vain miksi vain tällainen lapset vs. ei lapset nostetaan niin voimakkaasti taloudelliseksi valinnan aiheeksi. Paljon enemmän esimerkiksi minun taloudelliseen tilanteeseeni on vaikuttanut kouluttautuminen - ja sama näkyy täälläkin palstalaisten vastauksissa. On rutiköyhiä sossun rahoilla eläviä ja sitten hyvän ammatin hankkineita keskiluokkaisia. Esimerkiksi minun tapauksessa, jossa molemmat aikuiset hankkivat yli 6 t E kuussa ei kaksi lasta ole vaikuttanut talouteen juurikaan, paljon vähemmn olisi niihin omiin juttuihin varaa jos olisin kouluttautunut lähihoitajaksi ja maksaisin sinkkuna vuokrayksiötä pääkaupunkiseudulla. Kannattaisko tuostakin keskustella?

Vierailija
46/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Osaan lukea, mitä aloituksessa kysytään ja vastaan siihen.

- Saan käyttää rahat itseeni.

- Minulla on aikaa itselleni.

Vierailija
47/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla varaa matustaa lomalla kauemmas tai tehdä vähemmän töitä, vai hakailetko lapsilisien perään?

On varaa tehdä vähemmän töitä.Minulla on talo ja uudehko auto ilman velkaa.Säälin suurperheellisiä serkkujani.

Vierailija
48/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Osaan lukea, mitä aloituksessa kysytään ja vastaan siihen.

- Saan käyttää rahat itseeni.

- Minulla on aikaa itselleni.

Ethän osannut lukea, kysyttiin taloudellisesta tilanteesta.

Vierailija
49/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä maininnut tämän aikaisemmin, mutta minulla on tapana laittaa joka kuukausi syrjään sen verran rahaa kuin keskimääräisen lapsen elättämiseen kuluisi. Se on kuusisataa euroa. Sillä saa aika paljon kaikkea kivaa elämäänsä. En usko, että lapsesta saisi yhtä hyvää vastinetta rahoilleen.

On kyllä iso summa, eihän meillä oo varaa meidän kaksosiin kun minä saan nettona vähemmän käteen kuin 1200€. Eikä mieskään tienaa kuin muutaman satasen enemmän, autojakin pitää olla kaks, ja meillä on omakotitalo, tosin siihen asuntolainaan menee just se 600€.

Vierailija
50/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus näkyy taloudellisessa tilanteessani esim. siten, että olen pystynyt etenemään urallani nopeampaan tahtiin kuin lapsia tehneet kollegani, eli tienaan huomattavasti perheellisiä enemmän. Jos olisin välillä ollut vuosikausia poissa työelämästä en istuisi tällä tuolilla missä nyt istun. Meidän työpaikalla työnantaja onneksi arvostaa enemmän työhön sitoutuneita ja pitkää päivää tekeviä verrattuna heihin jotka ovat ensin kolme vuotta pois ja työhön palattuaan ovat vielä joka toinen viikko pois lasten sairauksien vuoksi.

Miehelläni on aikalailla sama tilanne, on edennyt työssään korkeammalle kuin lapsia tehneet, vaikka on heitä alemmin koulutettu.

Uskoisin, että meillä menee taloudellisesti paremmin näin lapsettomana kuin jos olisimme tehneet lapsia. Nyt on velaton ok-talo, autot ja moottoripyörät ostamme uusina ja käteisellä sijoitustuotoilla. Käydään kerran - pari vuodessa kaukomatkalla. Minäkin kääntyisin herkästi sijoitusajattelun puoleen, rahat jotka olisimme sijoittaneet lapseen / lapsiin olemme sijoittaneet osakkeisiin ja nyt ne poikii meille varallisuutta.

Vierailija
51/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on uudehko auto, moottoripyörä kesämökki, joista kaikkia ei varmasti olisi, mikäli talouteen kuuluisi lapsia? Voin myös lähteä reissuun silloin kun huvittaa, kun taas useampi jäsenisessä taloudessa näin ei välttämättä olisi?

Poltan tupakkaa, minulla on korkea kolesteroli ja verenpaine yhdistettynä aika reippaaseen alkoholinkäytöön, joten minun tuskin tarvitsee murehtia vanhuuspäivien tukiverkoista jne...

Vierailija
52/52 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin käyttää esimerkkinä itseäni ja yhtä työkavereistani.

Molemmat ollaan samaa ikäluokkaa, tehdään samaa työtä samalla palkalla. Molemmilla on mies ja omakotitalo, työkaverilla on lisäksi kolme lasta. Me käydään miehen kanssa pari kertaa vuodessa ulkomaanmatkoilla, työkaveri on säästänyt jo pari vuotta jotta he pääsisivät perheenä käymään Kanarialla tulevaisuudessa häämöttävänä tasavuosihääpäivänä. Minä kävin silmien laserleikkauksessa jotta pääsin eroon silmälaseistani, työkaveri odottaa lottovoittoa että itse pääsisi samaan operaatioon. Meillä on kaksi alle viisi vuotta vanhaa autoa, työkaverilla on kahdeksan vuotta vanha auto ja miehellään joku 90-luvulta peräisin oleva.

Meillä ei ole tosiaankaan muuta eroavaisuutta kuin tuo lapsien lukumäärä, työkaveri ei edes juo tai polta että rahat menisivät sellaiseen. Itse olen tästä päätellyt, että lapsien täytyy viedä oikeasti todella paljon rahaa. Puhutaan vähintäänkin satasista kuussa, monista tuhansista vuositasolla. Minulla ainakin menee taloudellisesti paremmin kuin lapsellisella työkaverillani.