Miten lapsettomuus näkyy taloudellisessa tilanteessasi?
Onko sinulla varaa matustaa lomalla kauemmas tai tehdä vähemmän töitä, vai hakailetko lapsilisien perään?
Kommentit (52)
Kuka lapseton muka haikailee lapsilisien perään:D
Eiköhän se lapsi kuluttaisi enemmän kuin tienaisi :-D
Olen taloudellisesti oikein hyvässä tilanteessa kahden kesken puolisoni kanssa. Molemmat reilusti yli nelikymppisiä, hyvät urat, ei lainoja. Tehdään aika pitkälti mitä huvittaa.
Oon köyhä paska ja rahaa ei olo mihinkään. Jos ois lapsi, olis rahaa varmaan kyllä vielä vähemmän..
En tekisi lasta vaikka lapsilisät olisivat tonnin kuussa tai enemmänkin! Tätä vapautta ja rauhaa ei rahalla osteta 😃
On varaa enempään, tottakai. Isompipalkkaiset työkaverit valittaa rahapulaa, koska heillä menee tarhamaksuihin 500+ euroa kuussa, on ollut "pakko" hankkia iso farmariauto, vaimo on ollut vuosikausia kotona ja vasta palannut töihin, jne jne. Itsellä (tosiaan pienemmällä palkalla) ei todellakaan ole rahasta pulaa, myös asumisentasomme on ihan eri luokassa kuin noilla kollegoilla. Syksyllä jään vuorotteluvapaalle, ja olen laskenut, että sen talousvaikutus ei vielä edes vastaa yhden lapsen hankkimista ja kahden vuoden poissaoloa (äitiysloma+hoitovapaa tms) töistä. Tähänkään ei olisi varaa, jos niitä lapsia olisi tullut tehtyä.
Mulla on varaa pitää kahta hevosta :)
Olen ehkä maininnut tämän aikaisemmin, mutta minulla on tapana laittaa joka kuukausi syrjään sen verran rahaa kuin keskimääräisen lapsen elättämiseen kuluisi. Se on kuusisataa euroa. Sillä saa aika paljon kaikkea kivaa elämäänsä. En usko, että lapsesta saisi yhtä hyvää vastinetta rahoilleen.
Jää aivan poskettomasti rahaa säästöön, vaikka molemmilla ihan keskipalkkaiset duunit. Asuntolainaa saa lyhennettyä varsin kivasti, vaikka matkustellaan ulkomaille 2-3 kertaa vuodessa
Lapseni olen jo tehnyt ja kaikki jo aikuisia työssäkäyviä. Itse olen 40 vuotias ja asun kahdestaan mieheni kanssa. Ei velkoja. En haikaile lapsilisien perään ( onnettoman pieni summa). Matkustelemne ja sisustamme kotia ylijäämärahoilla. Osa tietty säästöön
Olemme vapaaehtoislapseton pariskunta ja meillä jää kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen noin 7 000 - 9 000 euroa itsemme hemmotteluun joten tottakai matkustelemme, sisustamme, herkuttelemme ja shoppailemme :)
Olen lapseton sinkku, ja minulla on varaa kaikkeen mitä haluan, mikä ei ole paljon. Matkat tai luksus ei ole koskaan minua kiinnostaneet. Asun kuitenkin tilavasti kaksikerroksisessa rivitaloasunnossa, koska olen koti- ja puutarhaihminen. Minulla on hieno sporttinen auto. Syön hyvin enkä ruoan ja juoman suhteen katsele hintoja. En kaipaisi yhtään enempää rahaa kuin mulla on.
Rahat melkein riittävät kaikkeen tarpeelliseen. Jos olisi lapsi(a), näin tuskin olisi. Olen siis opiskelija.
Kyllä sitä kaikkea haalimaansa materiaa ja ulkona syötyjä ruokia kelpaa sitten kiikkustuolissa muistella!
Minulla on kaksi lasta, tai eihän ne enää lapsia ole, melkein nelikymppiset.
Minulla on myös pieni palkka, vakituinen työ, omistusasunto 80 neliötä, asun yksin, asunto ollut velaton jo vuosikymmeniä. Kun lapset asuivat kotona, meillä oli kolmestaan 169 velatonta neliötä.
Kotini on kauniisti sisustettu, minulta tilataan sisustussuunnittelua, kun olen kuulema niin hyvä.
Matkustan pari kertaa vuodessa ulkomaille, tosin noi matkat alkaa jo maistua vähän puulta, kun on niin paljon nähnyt.
Kaikesta muusta voisin pakon edessä luopua, lapsistani en!
Elämäni olisi ollut täysin turhailman lapsiani, näin se vaan on.
Puhelin soi, poikani soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä maininnut tämän aikaisemmin, mutta minulla on tapana laittaa joka kuukausi syrjään sen verran rahaa kuin keskimääräisen lapsen elättämiseen kuluisi. Se on kuusisataa euroa. Sillä saa aika paljon kaikkea kivaa elämäänsä. En usko, että lapsesta saisi yhtä hyvää vastinetta rahoilleen.
En ole lapseton, mutta tuo särähti jotenkin korvaan.
Vastinetta rahalle? Sun onneksi omat vanhempasi eivät ajatelleet lasta sijoituksena.
Lapsista on tosi paljon kuluja ja joskus yllättäviäkin, mutta meillä on lapsista huolimatta nettovarallisuus kasvanut 20v. aikana useita satoja tuhansia. Suurin syy on asuntokaupat joita oli lasten kasvaessa pakko tehdä.
Ilman lapsia asuttaisiin varmaan vantaalaisessa kaksiossa ja tuhlattaisiin rahaa joutavuuksiin.
Ei maailma ole noin mustavalkoinen ja vaikka lasten kasvatus olisi vienyt kaikki rahat olen silti se onnellinen mies lasten kevätjuhlissa, konfirmaatiossa ja lakkiaisissa.
No, näkyyhän se tietysti. Yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 100 000 euroa, kahden lapsen 200 000 euroa. Mulla ne rahat jää muuhun käyttöön.
Lapsettomuus näkyy siten, että lähemmäs kymppitonni rahaa on mennyt lapsettomuusuushoitoihin. Moni olisi sen varmaan käyttänyt matkusteluun tms mutta haluttiin kääntää kaikki kivet mitä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä kaikkea haalimaansa materiaa ja ulkona syötyjä ruokia kelpaa sitten kiikkustuolissa muistella!
Jep. Minä ainakin tulen muistelemaan ilolla sitä, miten olen elänyt juuri sellaista elämää kuin olen halunnutkin ja jollaisesta nuorena osasin vain unelmoida. Ja miksi en muistelisi? Ei ole mitenkään itsestäänselvyys, että aikuisella on mahdollisuus elää itsensä näköistä arkea ja juhlaa. -9
Lapseen menevän rahan voi rauhassa käyttää itseensä. En haikaile lapsilisien enkä lasten perään. Elämä on hyvää just näin.