Käytän pääasiassa invavessoja, vaikka en ole invalidi
Invavessa on kaikille tarkoitettu vessa, jossa on huomioitu invalidien tarpeet. Ne ovat yleensä vapaana, tilavampia ja siistimpiä, koska jostain syystä terveet ihmiset eivät niitä käytä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miltä tuntuu aikuisena ihmisenä paskoa tavaratalon lattialle, kun ei päässytkään invavessaan, joka oli varattu ? Voitteko ollenkaan kuvitella miltä se tuntuu, täydessä Sokos-tavaratalossa? Pystyttekö ollenkaan samastumaan siihen? Vai minun mokako se vain oli, mitäs lähdin ulos kotoa? Kela on kuitenkin sitä mieltä että sinne kotiin ei voi jäädä eikä suolistosairauteni oikeuta minua eläkkeeseen (enkä sitä haluaisikaan). Vai ihan sille linjalle lähdetään kuin Pohjois-Koreassa, että vammaisia ei ole, pysykööt kotonaan piilossa? Hyi helvetti mitä porukkaa täällä
Edelleen kysytään, että mitäs sitten, jos siellä on toinen invalidi ja toinen suolistosairas jonossa? Ei ne voi aina olla vapaina sinua varten. Pystyn samaistumaan, koska pojalla on sama vaiva. Se on vain odotettava ja joskus käytettävä jopa naisten vessaa, vaikka onkin aikuinen jo. Kun se vessa voi olla varattu ihan asianmukaisesti sitä tarvitsevalle. Sitä paitsi, invalidi on toimissaan vielä hitaampi ja hänelläkin voi olla sellainen tarve, että menee helposti 10 minuuttia tai ylikin kaikkine toimineen. Pystytkö ottamaan tämän huomioon, että se voi olla varattu ihan suolistosairaan tai invalidin toimesta, eli et voi laskea sen varaan, että invavessa olisi aina vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei idiootit: Vaikka joku invalidi ei olisi juuri sillä hetkellä menossa vessaansa, voi hän hyvin ilmestyä siihen oven taakse odottelemaan, kun te ääliömäisesti viivytte siellä korjailemassa meikkejänne"rauhassa". Samaan aikaan naisten vessassa olisi vapaata, mutta invalidi ei sinne pysty menemään, mutta te pystyisitte!
Terkuin, henkilökohtainen avustaja, jota kypsyttää moinen idioottimaisuus terveiltä ihmisiltä.
Annatpa miellyttävän kuvan itsestäsi. Minä en kyllä korjaile meikkejäni missään vessassa eli mun takiani ei tarvitse odotella. Sinne invavessaan ei kuitenkaan kukaan koskaan jonota, niin eiköhän suurin osa sellaisista pyörätuolipotilaista, jotka ylipäätään vessassa käy, pysty sen aikaa odottamaan, mitä normaali vessareissu terveellä kestää. Jos ei pysty, hänellä on varmasti vaipat tms., jolloin kiirettä ei sitten ole senkään vertaa.
Minä kyllä siis käyn jatkossakin tavaratalojen invavessoissa, jos naisten vessassa on jonoa, eikä invavessaan ole kukaan menossa.
Huomasinpa muuten viime viikolla Tampereen Sokoksella käydessäni, että siellä on alakerrassa kaksi vessaa, toinen miehille ja toinen yhdistetty naisten- ja invavessa. Hui, mitäpä tällaiseen hirvittävyyteen sanoo kauniisti puhuva henkilökohtainen avustaja?
Ai että mua hävetti kun anoppi meni inva/lastenhoitohuoneeseen kuselle, poistullessaan ulkopuolella odotti joku äiti vauvansa kanssa vessaanpääsyä. Anopilla ei ole mitään tarvetta käyttää invavessaa
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua hävetti kun anoppi meni inva/lastenhoitohuoneeseen kuselle, poistullessaan ulkopuolella odotti joku äiti vauvansa kanssa vessaanpääsyä. Anopilla ei ole mitään tarvetta käyttää invavessaa
Olihan sillä tarve: kävi kusella.
Vierailija kirjoitti:
Invavessoihin saattaa joutua jonottamaan ihan niinkuin muihinkin vessoihin. Ei ne mitään "heti sisään"-vessoja ole.
Vierailija kirjoitti:
5 jatkaa: Työssäni olen saanut kokea, että lähes joka kerta, kun avustettavani on päästävä vessaan, on invavessa varattu ja sieltä tulee 99% kerroista aina joku terve nainen. Eli turha teidän on kuvitella olevanne jotenkin poikkeuksia ja ettei muka haittaisi, kun juuri te "vain tämän yhden kerran" menette invavessaan. Sitä tapahtuu ihan jatkuvasti.
Voihan siellä inva-vessassa olla invalidikin, ja sen takia pitää invalidin odottaa omaa vuoroa.
Kokemukseni mukaan invavessoihin ei ole mitään suurempaa tungosta. Ketään ei ole ollut odottamassa oven takana enkä itse ole joutunut jonottamaan sisään pääsyä.
Nykyään esim. Prismojen vessat on niin kapeita, että niihin pitää mennä peruuttamalla.
Lähimmässä kauppakeskuksessa on vain kaksi vessaa: toinen tavallinen ja toinen inva. Koska puolet asiakkaista eivät ole invalideja, on kohtuullista että invavessaa voi käyttää ihan normaalisti. Niin itse teen, toki katson ympärilleni onko joku muu juuri tulossa pyörätuolilla, kepeillä tms.
Vierailija kirjoitti:
5 jatkaa: Työssäni olen saanut kokea, että lähes joka kerta, kun avustettavani on päästävä vessaan, on invavessa varattu ja sieltä tulee 99% kerroista aina joku terve nainen. Eli turha teidän on kuvitella olevanne jotenkin poikkeuksia ja ettei muka haittaisi, kun juuri te "vain tämän yhden kerran" menette invavessaan. Sitä tapahtuu ihan jatkuvasti.
Tiedän tunteen vammaisen lapsena. Suututtaa. Toivon että nämä ihmiset vammautuu vanhempana jotta ymmärtävät mitä ovat oikein tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen vammaisen lapsena. Suututtaa. Toivon että nämä ihmiset vammautuu vanhempana jotta ymmärtävät mitä ovat oikein tehneet.
Miksi se suututtaa, että joutuu jonottamaan? Miksi vammaisen pitäisi päästä jonottamatta, jos vamma on sen laatuinen, että sillä ei ole merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Invalidien (liikunrajoitteisten) lisäksi invavessaa on oikeutettu käyttämään myös muut erityistarpeiset. Esim. omalla lapsellani on suolistosairaus, jonka vuoksi pidätyskyky on hyvin rajallinen ja hän tarvitsee apua wc asioinnissa, joten tavalliseen vessakoppiin mennessä joudumme usein asioimaan ohi auki, jotta mahdun avustamaan. Näin ollen olisi hyvinkin tarpeellista, että invavessa jätettäisiin heille, jotka sitä oikeasti tarvitsee, vaikka se olisi usein tyhjillään, niin siihenkin on syynsä.
Pari kertaa olen seissyt vessan oven takana lapsen kanssa, jolla ripulit valuu puntista ja kun invavessasta tulee ulos terve henkilö, niin aika tiukasti olen kysynyt, että olisikohan hän voinut käyttää muutakin vessaa.
Mistä sinä tiedät, että ulos tullut on terve? Hänellä voi myös olla esimerkiksi suolistosairaus, kuten lapsellasi. Mitä teet, jos olette vaikka autossa, kun lapsesi rupeaa ripuloimaan? Tai muualla kodin ulkopuolella, jossa ei ole vessaa lähistöllä? Vaippa saattaisi olla hyvä juttu, niin ei ripulit valu lahkeesta.
Kuten, jo aikaisemmin kommentoin, meillä vippa ei ole ratkaisu (ei pidä ripuleita sisällään hoikkakinttuisella laspella). Ja toki en ihan tyhmä ole, eli kun/jos invavessa on varattuna menemme naistenvessaan (jos kopit ovat normaalit/ahtaat), niin asioimme ovi auki (jotta pystyn avustamaan) ja selvästi näen, että muut vessan käyttäjät eivät tilannetta pidä kovin luontevana, vaan katse on vähän luokkaa "mihin katseensa nyt laittaisi" ja tosiaan hajukaan ei ole kovin miellyttävä. Jos naistenkin vessa varattuna kurkkaamme miesten vessaan ja menemme sinne (ei kovin kivaa miehille, mutta parempi näin kuin kakat housussa, ja onhan lapseni sentään poika). Ja jos silti joudumme jonottamaan, niin tosiaan avaan suuni ja pyydään, että pääsemme seuraavaksi vessaan, koska lapsi ei voi oikeasti odottaa.
Autossa ollessa auto tien laitaan ja "puskakakalle". Julkisilla paikoilla esim. puistossa käytän kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustoja eli lapsi tekee tarpeensa sen päälle (mahdollisimman syrjäisessä paikassa, pidätyskyky huomioiden) ja sitten kääräisen alustan nyytiksi ja pistän pussiin ja pusiin roskiin.
Onneksi lapsi kuntoutuu koko ajan eli kun vauva-aikaan kakkasi "koko ajan" (30 vaippaa päivässä, onneksi määrät oli silloin pienenpiä, joten kovin montaa vaatekertaa ei päivässä mennyt), Sitten 2 vuotiaana 10 kertaa päivässä, mutta tosiaan silloin vaippa ei oikein riittänyt. Nyt ikää 6v ja kakkakertoja suoliston "päivän kunnon mukaan" 5-10 ja pidätyskykyä minuutista 10 minuuttiin "päivän kunnon mukaan" eli vahinkoja sattuu nykyisin onneksi vähän ja useimmiten hän ehtii vessaan, ja vielä useammin ehtisimme jos kaikki olisivat huomaavaisia ja jättäisivät invavessan sitä oikeasti tarvitseville.
Et edelleen vastannut ENSIMMÄISEEN kysymykseen, että mistä tiedät, onko ulos tullut henkilö terve? Kuvitteletko oikeasti, että koko maailman tulee mukautua teidän vaivaanne? Kukaan muu ei saa käyttää inva wc, koska TE saatatte olla 100 km säteellä ryntäämässä paskomaan vessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti toivot, että terveet ihmiset vammautuvat, koska käyttävät (ihan luvallisesti) invavessoja? Ihan oikeasti oletko noin sairas mieleltäsi? Kannattaisi hakeutua hoitoon ÄKKIÄ, ei tuollaisia ole hyvä pitää vapaalla jalalla.
INVAVESSASSA KÄYVÄT YLEENSÄ TERVEET NAISET PASKALLA KUN AJATTELEVAT ETTEI PASKOMISEN ÄÄNI KUULU MUILLE. JOS ULOS VESSASTA TULEE TÄMMÖINEN TAPAUS, KYSYN KOVALLA ÄÄNELLÄ, OLIKO KIVA KÄYDÄ PASKALLA INVAVESSASSA 😆😆😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Invaliditeetti voi olla muutakin kuin pyörätuoli eikä kaikki välttämättä näy päällepäin.
T: avanneleikattu
Mutta oikeastaan muut kuin pyörätuolissa olevat eivät edes tarvitse erillistä "inva" vessaa vaan tilan puolesta mahtuvat tavalliseenkin. Toki vapaata invavessaa voi käyttää jos se sujuvoittaa jonoa.
Kyllä ne vessakopperot useissa paikoissa ovat niin pieniä, että polvet eivät oven sisälle meinaa mahtua. Talviaikaan varsinkin, kun paksu takki on päällä. Mieluusti menen invavessaan, eikä koskaan kukaan invalidi ole tähän mennessä ollut odottamassa ulkopuolella.
Mäkin käytän välillä. Erityisesti lasten kanssa.
Enkä koskaan näe invalidia missään vessan lähellä odottelemassa. Sama on nuo parkkipaikat. Niitä varataan ties kuinka monta siihen oven viereen ja ovat aina tyhjinä. Ihan ylimitoitettuja. Kerran olen nähnyt jonkun ajavan invapaikalle niin, että autosta tuli vammainen lapsi. Vanhemmat nosti lapsen pyörätuoliin. Eikä niiden maailma olisi siihen kaatunut, jos olisivat joutuneet kauempaa työntämään pyörätuolin kauppaan. Miten se eroaa siitä, että joku joutuu työntämään rattaissa lapset.
Vierailija kirjoitti:
INVAVESSASSA KÄYVÄT YLEENSÄ TERVEET NAISET PASKALLA KUN AJATTELEVAT ETTEI PASKOMISEN ÄÄNI KUULU MUILLE. JOS ULOS VESSASTA TULEE TÄMMÖINEN TAPAUS, KYSYN KOVALLA ÄÄNELLÄ, OLIKO KIVA KÄYDÄ PASKALLA INVAVESSASSA 😆😆😆
Miksi huudat?
Mä käyn invavessassa sen takia, että siellä on tilaa. Ikinä kukaan ei ole ollut oven takana huutelemassa oikeuksiaan.
Mistä te tiedätte, kuka sitä vessaa tarvitsee? Itse olen pidätyskyvytön ja aion jatkossakin vaihtaa vaippani vaihtaa invavessassa, vaikka kuka tulisi moralisoimaan ja kerran motkottavalle tädille sanoinkin, että ihan vaipan vaihdoin. Vammani ei mitenkään näy päällepäin.
Sama, mukavan tilavat ja yleensä siistimmät.
No varmaan monet käyttää siksi, että pitävät mahdottomana käyttää pahviseinä-ryhmäkoppivessoja. Etenkin Ruotsissa kun siellä ne ovat lähes kaikki unisexejä, eikä muunlaisia yksilö-wc:itä kuin invavessa ole esim jossain tavaratalossa, invavessa voi olla jollekulle ainoa vaihtoehto.
Olen lukenut, että Oodi on oikein erikseen ilmoittanut että ylempien kerrosten invavessoja voi käyttää kuka tahansa, jos kellarin unisex-ryhmäkoppivessaa ei halua käyttää.
Ollessamme sisarusteni kanssa kaikki alle kouluikäisiä, äiti vei meidät kaikki yhtäaikaa invavessaan, koska sillä tavalla pystyi vahtimaan kaikkia lapsia samanaikaan. Lisäksi jos lapsi tarvitsee vessassa apua, ryhmäkoppivessat voi olla tosi ahtaita.
Selvästi on nyt kaksi invavessan käyttöä haluavaa ryhmää, joiden tarpeet ovat osittain ristiriidassa keskenään, eli liikuntavammaiset ja suolistosairaat. Suolistosairas haluaisi että invavessa olisi hänelle vapaana justhetinyt ettei tule housuihin, mutta liikuntavammaisen vessareissu voi kestää huomattavasti kauemmin kuin keskivertohenkilön. Loogista olisikin ajatella, että invavessa olisi ensisijaisesti niille jotka tarvitsevat sen leveämmän oven ja isomman tilan, ja suolistosairaat voivat sitten vilautella vessapassia ja neuvotella pääsystä jonon kärkeen. Kannattaa muistaa myös se, että ihan tavallinen vatsatautipöpö voi aiheuttaa kotoaan omasta mielestään terveenä lähteneelle aikuiselle sen tilanteen, että vessaan täytyy päästä hyvin vauhdikkaasti. Silloin ei ole mitään vessapasseja käytettävissä, mutta on mahdollisuus keskustella asiasta ja normaalilla järjellä ja empatiakyvyllä varustettu ihminen kyllä ymmärtää tilanteen. Invavessaa ei siihen tarvita, eikä muutakaan erityisesti kiireisiin hätätapauksiin varattua vessaa.
Kuten, jo aikaisemmin kommentoin, meillä vippa ei ole ratkaisu (ei pidä ripuleita sisällään hoikkakinttuisella laspella). Ja toki en ihan tyhmä ole, eli kun/jos invavessa on varattuna menemme naistenvessaan (jos kopit ovat normaalit/ahtaat), niin asioimme ovi auki (jotta pystyn avustamaan) ja selvästi näen, että muut vessan käyttäjät eivät tilannetta pidä kovin luontevana, vaan katse on vähän luokkaa "mihin katseensa nyt laittaisi" ja tosiaan hajukaan ei ole kovin miellyttävä. Jos naistenkin vessa varattuna kurkkaamme miesten vessaan ja menemme sinne (ei kovin kivaa miehille, mutta parempi näin kuin kakat housussa, ja onhan lapseni sentään poika). Ja jos silti joudumme jonottamaan, niin tosiaan avaan suuni ja pyydään, että pääsemme seuraavaksi vessaan, koska lapsi ei voi oikeasti odottaa.
Autossa ollessa auto tien laitaan ja "puskakakalle". Julkisilla paikoilla esim. puistossa käytän kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustoja eli lapsi tekee tarpeensa sen päälle (mahdollisimman syrjäisessä paikassa, pidätyskyky huomioiden) ja sitten kääräisen alustan nyytiksi ja pistän pussiin ja pusiin roskiin.
Onneksi lapsi kuntoutuu koko ajan eli kun vauva-aikaan kakkasi "koko ajan" (30 vaippaa päivässä, onneksi määrät oli silloin pienenpiä, joten kovin montaa vaatekertaa ei päivässä mennyt), Sitten 2 vuotiaana 10 kertaa päivässä, mutta tosiaan silloin vaippa ei oikein riittänyt. Nyt ikää 6v ja kakkakertoja suoliston "päivän kunnon mukaan" 5-10 ja pidätyskykyä minuutista 10 minuuttiin "päivän kunnon mukaan" eli vahinkoja sattuu nykyisin onneksi vähän ja useimmiten hän ehtii vessaan, ja vielä useammin ehtisimme jos kaikki olisivat huomaavaisia ja jättäisivät invavessan sitä oikeasti tarvitseville.