Käytän pääasiassa invavessoja, vaikka en ole invalidi
Invavessa on kaikille tarkoitettu vessa, jossa on huomioitu invalidien tarpeet. Ne ovat yleensä vapaana, tilavampia ja siistimpiä, koska jostain syystä terveet ihmiset eivät niitä käytä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 jatkaa: Työssäni olen saanut kokea, että lähes joka kerta, kun avustettavani on päästävä vessaan, on invavessa varattu ja sieltä tulee 99% kerroista aina joku terve nainen. Eli turha teidän on kuvitella olevanne jotenkin poikkeuksia ja ettei muka haittaisi, kun juuri te "vain tämän yhden kerran" menette invavessaan. Sitä tapahtuu ihan jatkuvasti.
Mitä ihmeen väliä sillä on, käyttääkö joku muu invavessaa? Niinhän kaikki muutkin joutuvat joskus jonottamaan vessaan. Toki invalidilla on "etuajo-oikeus" siihen , jos on paikalla.
Terve aikuinen ihminen pystyy yleensä pidättelemään jonkun aikaa, ja voi siksi hyvin jonottaakin. Se invalidi ei välttämättä pysty. Ajattelitko ollenkaan sitä?
Ei terve aikuinen ihminen pysty pidättelemään yhtään jos on todella kova hätä. Invalidi pystyy pidättämään jos vehkeet toimii.
>terve aikuinen ihminen, jolla tulee väkisin ripuli housuun
>invalidi, joka on pyörätuolissa huonojen jalkojen takia, mutta pystyy loistavasti pidättelemään
Kummalle antaisit vuoron mennä ensin?
Vierailija kirjoitti:
Invaliditeetti voi olla muutakin kuin pyörätuoli eikä kaikki välttämättä näy päällepäin.
T: avanneleikattu
Täällä toinen avanteen omistaja, eikä taatusti näy päällepäin
Vierailija kirjoitti:
Invaliditeetti voi olla muutakin kuin pyörätuoli eikä kaikki välttämättä näy päällepäin.
Mutta oikeastaan muut kuin pyörätuolissa olevat eivät edes tarvitse erillistä "inva" vessaa vaan tilan puolesta mahtuvat tavalliseenkin. Toki vapaata invavessaa voi käyttää jos se sujuvoittaa jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 jatkaa: Työssäni olen saanut kokea, että lähes joka kerta, kun avustettavani on päästävä vessaan, on invavessa varattu ja sieltä tulee 99% kerroista aina joku terve nainen. Eli turha teidän on kuvitella olevanne jotenkin poikkeuksia ja ettei muka haittaisi, kun juuri te "vain tämän yhden kerran" menette invavessaan. Sitä tapahtuu ihan jatkuvasti.
Mitä ihmeen väliä sillä on, käyttääkö joku muu invavessaa? Niinhän kaikki muutkin joutuvat joskus jonottamaan vessaan. Toki invalidilla on "etuajo-oikeus" siihen wc:een, jos on paikalla.
Terve aikuinen ihminen pystyy yleensä pidättelemään jonkun aikaa, ja voi siksi hyvin jonottaakin. Se invalidi ei välttämättä pysty. Ajattelitko ollenkaan sitä?
Jos tosiaan ei pysty pidättelemään sen vertaa, että vessa on hetken varattu, niin vaipat sitten housuihin julkisella paikalla.
Olennaista invavessassa on korotus pöntölle ja tukitelineet. Iso tila liikuumiselle ja esteettömyys.
Pidätyskyvyttömät hoitakoot asiansa muulla tavoin.
Ilman muuta niitä saa ja pitääkin käyttää. Olen itsekin avustanut invelideja ja jos wc on varattu, niin odotellaan hetki. Inva-parkki on ihan eri asia. Jos inva-wc:itä käyttäisi vain invalidit, käyttöaste voisi jäädä tosi vähäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sä tiedät, että kyseessä on terve? On myös "vammoja", jotka ei näy päälle päin. Luulisi sun alan ihmisenä tietävän. Esim. Suolistosairaat käyttävät invavessoja ja kyseinen sairaus ei todella näy päälle päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avanteen käyttäjä tarvitsee invavessan?
Vammaisten hyysääminen menee jo yli monessa asiassa. Koskaan en ole nähnyt invalidia menevän/tulevan/jonottavan invavessasta/invavessaan.
Nyt tietysti tarkoitan invaliditeettia joka näkyy päällepäin ja sitähän varten ne on suunniteltu. Ei joku jatkuvasti ripuloiva tarvitse viittä neliömetriä suolensa tyhjentämiseen.
Invavessojen idea on esteettömyys. Eli niitä voivat käyttää kaikki, jotka kokevat jotain esteellisyyttä. Tärkeintä invavessoissa on juuri se, että sinne pääsee liikuipa rollaattorin tai pyörätuolin kanssa. Samoin monissa invavessoissa on myös tilat vauvan vaipanvaihtoon. Invavessoja käyttävät myös sellaiset, joilla on suolistovaivoja yms.
Nyt monissa julkisissa tiloissa kuten Sokoksen tavaratalossa Helsingissä on invavessan ovi lukossa ja jonkun pitää se avain hakea kassalta - mielestäni se on juuri sitä esteellisyyttä! Rakennetaan invavessa, mutta ei ajatella mitä esteettömyys tarkoittaa.
Mun mielestä (olen itse liikuntavammainen) niitä voi käyttää kaikki, mutta kannattaa huomioida se, ettei jää meikkailemaan jos oven takana on jonoa. Olisi kohteliasta huomioida jonottaessa sisään ne, joilla voi olla kiire päästä asialle. Voi ihan vaan sanoa, että "Mä voin odottaa jos sun pitää päästä heti".
Kun ihmisillä olisi enemmän joustavuutta ja toisten huomioonottamista, niin erilaiset palvelut olisivat kaikkien käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan ei ole invalidia ollut odottamassa, kun tulen invavessasta. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt invalidin tulevan em. vessasta. En väitä, etteivätkö he niitä käytä, mutta ei niissä kovin usein taida kukaan vammainen käydä. Yleensä ovat tyhjiä.
Enpä ole minäkään nähnyt montaa kertaa kauppakeskuksessa ainuttakaan pyörätuolilla liikkuvaa, saati että tällainen henkilö olisi tulossa invavessaan tai sieltä pois. Siksi käytän niitä surutta. En tosin jää sinne tuntikaupalla kuppaamaan, vaan hoidan asiani, pesen kädet ja poistun reippaasti. Koko toimitus kestää alle kaksi minuuttia. Ja missään ei ole kielletty käyttämästä invavessaa. Kunhan tavalliset vessakopit saadaan niin isoiksi, että sinne mahtuu rattaat, rollaattori tai iso ostoskassi niin alan käyttämään niitä. Joudun joskus käyttämään rollaa apuna liikkuessani, enkä halua jättää sitä varastettavaksi käydessäni vessassa. En ole liikuntavammainen, mutta välillä nivelkivut pakottavat käyttämään rollaa apuna.
Invalidien (liikunrajoitteisten) lisäksi invavessaa on oikeutettu käyttämään myös muut erityistarpeiset. Esim. omalla lapsellani on suolistosairaus, jonka vuoksi pidätyskyky on hyvin rajallinen ja hän tarvitsee apua wc asioinnissa, joten tavalliseen vessakoppiin mennessä joudumme usein asioimaan ohi auki, jotta mahdun avustamaan. Näin ollen olisi hyvinkin tarpeellista, että invavessa jätettäisiin heille, jotka sitä oikeasti tarvitsee, vaikka se olisi usein tyhjillään, niin siihenkin on syynsä.
Pari kertaa olen seissyt vessan oven takana lapsen kanssa, jolla ripulit valuu puntista ja kun invavessasta tulee ulos terve henkilö, niin aika tiukasti olen kysynyt, että olisikohan hän voinut käyttää muutakin vessaa.
Invalidiliiton puheenjohtaja on todennut, että invavessat sopivat kaikille. Olisi hassua ajaa esteettömyyttä ja estää invavessojen käyttö joiltakin ihmisryhmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sä tiedät, että kyseessä on terve? On myös "vammoja", jotka ei näy päälle päin. Luulisi sun alan ihmisenä tietävän. Esim. Suolistosairaat käyttävät invavessoja ja kyseinen sairaus ei todella näy päälle päin.
Mihin invavessaa tarvitsee kukaan muu kuin sellainen, joka tarvitsee tilaa isolle apuvälineelleen, koska ei mahdu sen kanssa normaaliin wc-koppiin?
5
Mites sitten, kun on tilanne, että invavessa on ainoa vessa? Muut eivät saa käydä vessassa ollenkaan? Tai joskus on tilanne, että miehille on oma vessa, mutta naisten vessa ja invavessa on merkitty samaan, tilanteessa, että on vain yksi koppi. Eikö pyörätuolissa istuva voi jonottaa siinä missä muutkin? Harvoinhan se pyörätuolissa istumisen syy pidätysvaikeuksista johtuu. Onhan se joustavampaa, että jos ketään ei ole menossa invavessaan, joku muu käy lirauttamassa pissansa siihen. Ei mulla tuohon mene kuin pari minuuttia.
Pysähdyn usein huoltiskalla, jossa on naisten vessan puolella kaksi koppia, joista toinen invakoppi. Jos en ole nähnyt ketään invalidia koko huoltsikalla, tuntuu hassulta jäädä jonottamaan sinne naisten vessaan ja käytän sitä invakoppia, jos tavallinen koppi on varattu. Itse asiassa, en ole koskaan nähnyt koko huoltiskalla ketään invavessan käyttäjää, joten kertaakaan ei ole kukaan joutanut odottamaan. Ja jos invavessan tarvitsijakin joutuisikin odottamaan minuutin, mitä se haittaa sen enempää kuin muidenkaan jonottaminen? On sitä paitsi ihan terveen näköisiä ihmisiä, joilla voi olla Crohnin tauti. Näille se nopea vessaan pääseminen on tärkeämpää kuin pelkästään pyörätuolilaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen seissyt vessan oven takana lapsen kanssa, jolla ripulit valuu puntista ja kun invavessasta tulee ulos terve henkilö, niin aika tiukasti olen kysynyt, että olisikohan hän voinut käyttää muutakin vessaa.
Ja mistähän päättelit sen terveydentilan? Syyt invavessan käyttöön eivät kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avanteen käyttäjä tarvitsee invavessan?
Niin, voisivatko nämä avannemeuhkaajat vastata.
Ystävälläni nimittäin on avanne ja ensinäkään sitä ei tarvitse tyhjentää kuin kerran päivässä. Ja jos nyt niin käy, että julkisessa vessassa se täytyy tehdä, niin hoituu aivan tavalliisessa vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Invalidien (liikunrajoitteisten) lisäksi invavessaa on oikeutettu käyttämään myös muut erityistarpeiset. Esim. omalla lapsellani on suolistosairaus, jonka vuoksi pidätyskyky on hyvin rajallinen ja hän tarvitsee apua wc asioinnissa, joten tavalliseen vessakoppiin mennessä joudumme usein asioimaan ohi auki, jotta mahdun avustamaan. Näin ollen olisi hyvinkin tarpeellista, että invavessa jätettäisiin heille, jotka sitä oikeasti tarvitsee, vaikka se olisi usein tyhjillään, niin siihenkin on syynsä.
Jos lapsellani olisi noin pahanlaatuinen tilanne, niin käytettäisiin julkisilla paikoilla vaippaa.
Voihan vessa olla kiinni vaikka viemäriongelmien takia. Ikinä ei voi olla varma vessaan pääsystä samalla sekunnilla, kun on tarve.
Jos ei ole kykyä siirtää hätäänsä normaali-ihmisen tavoin, pitää käyttää apuvälineitä eli tässä tapauksessa vaippaa
Ja tosi törkeä huomautella ihmiselle invavessan käytöstä, jos ei yhtään tiedä hänen tilannettaan.
Itse käytän invavessaa, jos sinne ei ole jonoa mutta tavalliseen vessaan on. Ulospäin näytän ihan terveeltä, mutta mulla on crohnin tauti joka saattaa välillä aiheuttaa niin kiireisen hädän (varsinkin kun on jatkuvasti vatsa ripulilla), ettei yksinkertaisesti voi jäädä jonottamaan... toistaiseksi en oo pahoja katseita saanut, kun oon tullut invavessasta ja joku toinen on ollut odottamassa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Hei idiootit: Vaikka joku invalidi ei olisi juuri sillä hetkellä menossa vessaansa, voi hän hyvin ilmestyä siihen oven taakse odottelemaan, kun te ääliömäisesti viivytte siellä korjailemassa meikkejänne"rauhassa". Samaan aikaan naisten vessassa olisi vapaata, mutta invalidi ei sinne pysty menemään, mutta te pystyisitte!
Terkuin, henkilökohtainen avustaja, jota kypsyttää moinen idioottimaisuus terveiltä ihmisiltä.
Voihan se invavessa olla varattuna toisen pyörätuolikäyttäjän toimesta. Joutuuhan sinun avustettavasi silloinkin jonottamaan.
Kertaakaan ei ole invalidia ollut odottamassa, kun tulen invavessasta. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt invalidin tulevan em. vessasta. En väitä, etteivätkö he niitä käytä, mutta ei niissä kovin usein taida kukaan vammainen käydä. Yleensä ovat tyhjiä.