Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytän pääasiassa invavessoja, vaikka en ole invalidi

Jonon ohi
02.08.2016 |

Invavessa on kaikille tarkoitettu vessa, jossa on huomioitu invalidien tarpeet. Ne ovat yleensä vapaana, tilavampia ja siistimpiä, koska jostain syystä terveet ihmiset eivät niitä käytä.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 jatkaa: Työssäni olen saanut kokea, että lähes joka kerta, kun avustettavani on päästävä vessaan, on invavessa varattu ja sieltä tulee 99% kerroista aina joku terve nainen. Eli turha teidän on kuvitella olevanne jotenkin poikkeuksia ja ettei muka haittaisi, kun juuri te "vain tämän yhden kerran" menette invavessaan. Sitä tapahtuu ihan jatkuvasti.

Mitä ihmeen väliä sillä on, käyttääkö joku muu invavessaa? Niinhän kaikki muutkin joutuvat joskus jonottamaan vessaan. Toki invalidilla on "etuajo-oikeus" siihen wc:een, jos on paikalla.

Terve aikuinen ihminen pystyy yleensä pidättelemään jonkun aikaa, ja voi siksi hyvin jonottaakin. Se invalidi ei välttämättä pysty. Ajattelitko ollenkaan sitä?

No mitäs sitten teet, jos ivavessa on varattuna toisen invalidin toimesta? Onnistuuko pidätys tässä tapauksessa? Pitäisikö jokaiselle invalidille olla ikioma vessa?

Vierailija
42/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 jatkaa: Työssäni olen saanut kokea, että lähes joka kerta, kun avustettavani on päästävä vessaan, on invavessa varattu ja sieltä tulee 99% kerroista aina joku terve nainen. Eli turha teidän on kuvitella olevanne jotenkin poikkeuksia ja ettei muka haittaisi, kun juuri te "vain tämän yhden kerran" menette invavessaan. Sitä tapahtuu ihan jatkuvasti.

Invavessoja saa kaikki käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Invalidien (liikunrajoitteisten) lisäksi invavessaa on oikeutettu käyttämään myös muut erityistarpeiset. Esim. omalla lapsellani on suolistosairaus, jonka vuoksi pidätyskyky on hyvin rajallinen ja hän tarvitsee apua wc asioinnissa, joten tavalliseen vessakoppiin mennessä joudumme usein asioimaan ohi auki, jotta mahdun avustamaan. Näin ollen olisi hyvinkin tarpeellista, että invavessa jätettäisiin heille, jotka sitä oikeasti tarvitsee, vaikka se olisi usein tyhjillään, niin siihenkin on syynsä.

Pari kertaa olen seissyt vessan oven takana lapsen kanssa, jolla ripulit valuu puntista ja kun invavessasta tulee ulos terve henkilö, niin aika tiukasti olen kysynyt, että olisikohan hän voinut käyttää muutakin vessaa.

Mistä ihmeestä sinä tiedät, ettei tämä "terve henkilö" kärsi samasta vaivasta, kuin lapsesi? Tai jostain muusta vaivasta? Oletko OIKEASTI noin tyhmä, vai oliko viestisi provo? Vaaditko jokaiselta invavessan käyttäjältä lääkärintodistusta?

Vierailija
44/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pitää myös huomioida aivoinvalidit ja muut vähä-älyiset.

Vierailija
45/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sä tiedät, että kyseessä on terve? On myös "vammoja", jotka ei näy päälle päin. Luulisi sun alan ihmisenä tietävän. Esim. Suolistosairaat käyttävät invavessoja ja kyseinen sairaus ei todella näy päälle päin.

Mihin invavessaa tarvitsee kukaan muu kuin sellainen, joka tarvitsee tilaa isolle apuvälineelleen, koska ei mahdu sen kanssa normaaliin wc-koppiin?

5

Jospa siihen pissaamiseen?

Vierailija
46/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten, kun on tilanne, että invavessa on ainoa vessa? Muut eivät saa käydä vessassa ollenkaan? Tai joskus on tilanne, että miehille on oma vessa, mutta naisten vessa ja invavessa on merkitty samaan, tilanteessa, että on vain yksi koppi. Eikö pyörätuolissa istuva voi jonottaa siinä missä muutkin? Harvoinhan se pyörätuolissa istumisen syy pidätysvaikeuksista johtuu. Onhan se joustavampaa, että jos ketään ei ole menossa invavessaan, joku muu käy lirauttamassa pissansa siihen. Ei mulla tuohon mene kuin pari minuuttia.

Pysähdyn usein huoltiskalla, jossa on naisten vessan puolella kaksi koppia, joista toinen invakoppi. Jos en ole nähnyt ketään invalidia koko huoltsikalla, tuntuu hassulta jäädä jonottamaan sinne naisten vessaan ja käytän sitä invakoppia, jos tavallinen koppi on varattu.  Itse asiassa, en ole koskaan nähnyt koko huoltiskalla ketään invavessan käyttäjää, joten kertaakaan ei ole kukaan joutanut odottamaan. Ja jos invavessan tarvitsijakin joutuisikin odottamaan minuutin, mitä se haittaa sen enempää kuin muidenkaan jonottaminen? On sitä paitsi ihan terveen näköisiä ihmisiä, joilla voi olla Crohnin tauti. Näille se nopea vessaan pääseminen on tärkeämpää kuin pelkästään pyörätuolilaiselle. 

Mulle valitettiin kerran lukiossa, kun käytin invavessaa, jos muut vessat oli varattu. Koko koulussa ei ollut yhtä ainutta invalidia koko kolmeen vuoteen, kun olin siellä. Muut opet ei jaksaneet välittää, juurikin siitä syystä, mutta sen yhden open mielestä oli lähes rikollista terveen teinin käyttää invavessaa. Kaikki sitä käytti ja aina se oli yhtä kauhea teko.

Vierailija
47/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Invalidien (liikunrajoitteisten) lisäksi invavessaa on oikeutettu käyttämään myös muut erityistarpeiset. Esim. omalla lapsellani on suolistosairaus, jonka vuoksi pidätyskyky on hyvin rajallinen ja hän tarvitsee apua wc asioinnissa, joten tavalliseen vessakoppiin mennessä joudumme usein asioimaan ohi auki, jotta mahdun avustamaan. Näin ollen olisi hyvinkin tarpeellista, että invavessa jätettäisiin heille, jotka sitä oikeasti tarvitsee, vaikka se olisi usein tyhjillään, niin siihenkin on syynsä.

Pari kertaa olen seissyt vessan oven takana lapsen kanssa, jolla ripulit valuu puntista ja kun invavessasta tulee ulos terve henkilö, niin aika tiukasti olen kysynyt, että olisikohan hän voinut käyttää muutakin vessaa.

Jos teillä on tuo tilanne, VAIPPA on oikea ratkaisu. Mitäs, jos vessassa on vanhus apulaitteittensa kanssa, joka on erittäin hidas toimissaan? Koetko oikeudeksesi tiuskia tälle henkilölle vain sen takia, ettette varaudu lapsenne sairauteen tarvittavilla apuvälineillä?

Miklä oikeudella kyselet ihmisiltä, olisiko voinut käyttää toista vessaa? Omistatko invavessat?

Vierailija
48/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsellani olisi noin pahanlaatuinen tilanne, niin käytettäisiin julkisilla paikoilla vaippaa. 

Voihan vessa olla kiinni vaikka viemäriongelmien takia. Ikinä ei voi olla varma vessaan pääsystä samalla sekunnilla, kun on tarve. 

Jos ei ole kykyä siirtää hätäänsä normaali-ihmisen tavoin, pitää käyttää apuvälineitä eli tässä tapauksessa vaippaa 

Ja tosi törkeä huomautella ihmiselle invavessan käytöstä, jos ei yhtään tiedä hänen tilannettaan. 

Vaipasta ei ole paljoakaan apua, ulostetta tulee kerraallaan suuri määrä ja kyse on limaisesta ripulista, joten vaippa ei sitä sanottavammin pidä, vaan falskaa reiden viertä (kutakuinkin kaikki merkit testattu). Itse asiassa paras pito saadaan, kun jalkaan laitetaan tiukkapunttiset bokserit, silloin enin kiintoaines pysyy housuissa ja nesteet imeytyy pikkuhiljaa  ensin kalsareihin ja sitten housuihin, näin ei sotkeennut (yleensä) lattiat ja kengät, vaan ainoastaan vaatteet. Joten kaikkiin pidätysongelmiin ei ole vaipasta apua.

Ja avannetta ihmetteleville tiedoksi. Paksusuoliavanne toimii kerran/muutaman kerran päivässä. Toiminta aikaa ei voi valita (ruokavaliolla voi jonkin verran vaikuttaa), avannetta ei pysty pidättämään eli tavara tulee pussiin kun on tullakseen, tämän jälkeen pussi olisi syytä tyhjentää/vaihtaa aika pian). Kun taas ohutsuoliavanteesta ulostetta "tihkuu" koko ajan, jolloin avannepussi on tyhjennettävä muutaman tunnin välein. Avanteen paikka vatsalla riippuu siitä mihin kohtaan suolistossa avanne tehdään ja ihmisen ruumiinrakenteesta (ja vähän leikkaavan kirurgin käsialastakin). Avanteen paikasta riippuen pussin tyhjentäminen ja helpompaa tai vaikeampaa eli vaikka joku pystyisikin tyhjentämään pussinsa siististi pikkiriikkisessä vessakopissa ei se kaikilta avanteen käyttäjiltä onnistu. Avanne uloste on voimakkaamman hajuista, kuin normaaliuloste, joten hajuhaittojenkin vuoksi moni arkailee pussin tyhjennystä/vaihtoa yleisessä vessassa. (Avanteestakin on kokemusta lapsen vanhemman roolissa).  

Vierailija
49/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä sillä on, käyttääkö joku muu invavessaa? Niinhän kaikki muutkin joutuvat joskus jonottamaan vessaan. Toki invalidilla on "etuajo-oikeus" siihen wc:een, jos on paikalla.

Terve aikuinen ihminen pystyy yleensä pidättelemään jonkun aikaa, ja voi siksi hyvin jonottaakin. Se invalidi ei välttämättä pysty. Ajattelitko ollenkaan sitä?

Pidätysongelmat ovat toki ikäviä. Mutta jos sattuisi oleaan kaksi invalidia jonossa ja kuset tulee housuun vuoroa odotellessa, ketä silloin syyllistäisit?

Silloin verrataan invaliditeettiprosenttia ja korkeimman omaava saa mennä ensin. Palvelubussin kuski organisoi järjestyksen, jos kyseessä on esim invalidien kesäriehaan meno ja tarvetta ilmenee matkan varrella.

Vierailija
50/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti niitä voi käyttää muutkin, jos ei ole joku invalidi juuri sinne menossa.

Tämän on pakko olla provo. Ymmärrättekö että mm. suolistosairaat ihmiset käyttävät invavessaa. Invavessa on nimenomaan siksi useimmiten tyhjä, että se on varattu invalideja varten. Tietysti joskus voi sattua, että invavessassakin on juuri joku juuri silloin, kun esimerkiksi suolistosairaan on päästävä sinne. Se on huonoa tuuria, mutta niin voi käydä. Lähtökohtaisesti invavessoilla on kuitenkin niin paljon vähemmän käyttäjiä, että sitä tarvitsevat ihmiset pääsevät sinne helposti. Jossain paikoissa invavessa on yhdistetty lastenhoitohuoneeseen, mikä on väärin, sillä wc:n tulisi olla näille ihmisille joilla on erityistarpeita.

Jos te olette terveitä hyvinvoivia ihmisiä, miksette voi odottaa vuoroanne? Miten teiltä voi puuttua empatia- ja sympatiakykyä sen verran, ettette ymmärrä että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin te?  Ihanko oikeasti teidän mielestä on suolistosairaan oma moka, jos paskoo Rosson lattialle, kun ei päässyt nopeasti invavessaan sen ollessa varattu teinien meikkailusessiota varten?

Vierailija
51/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö miltä tuntuu aikuisena ihmisenä paskoa tavaratalon lattialle, kun ei päässytkään invavessaan, joka oli varattu ? Voitteko ollenkaan kuvitella miltä se tuntuu, täydessä Sokos-tavaratalossa? Pystyttekö ollenkaan samastumaan siihen? Vai minun mokako se vain oli, mitäs lähdin ulos kotoa? Kela on kuitenkin sitä mieltä että sinne kotiin ei voi jäädä eikä suolistosairauteni oikeuta minua eläkkeeseen (enkä sitä haluaisikaan). Vai ihan sille linjalle lähdetään kuin Pohjois-Koreassa, että vammaisia ei ole, pysykööt kotonaan piilossa? Hyi helvetti mitä porukkaa täällä

Vierailija
52/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin on etuajo-oikeus? Jos on yksi vessa, mihin on merkitty vaikka naisen ja invan merkki. Ei inva pääse jonon ohi. Yhtä hätä niillä kaikilla muillakin jonottavilla varmasti on, tuskin kukaan siinä huvikseen seisoskelee.

Kyllä yleisissä paikoissa pitää varautua jonottamaan vessaan. Eikä inva voi liikuntakyvyttömyydensä nojalla hoputtaa ketään. Mä olin joskus yhdessä tavaratalossa töissä, jossa mummot saatto istua puol tuntia paskalla ja sen haistoi! Meillä oli kauppakeskuksen isoimmat ja ilmaiset vessat, sen takia moni tuli sinne tarpeilleen kahvin jälkeen.

Vierailija
53/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin on etuajo-oikeus? Jos on yksi vessa, mihin on merkitty vaikka naisen ja invan merkki. Ei inva pääse jonon ohi. Yhtä hätä niillä kaikilla muillakin jonottavilla varmasti on, tuskin kukaan siinä huvikseen seisoskelee.

Kyllä yleisissä paikoissa pitää varautua jonottamaan vessaan. Eikä inva voi liikuntakyvyttömyydensä nojalla hoputtaa ketään. Mä olin joskus yhdessä tavaratalossa töissä, jossa mummot saatto istua puol tuntia paskalla ja sen haistoi! Meillä oli kauppakeskuksen isoimmat ja ilmaiset vessat, sen takia moni tuli sinne tarpeilleen kahvin jälkeen.

muutkin kuin invalidit käyttää invavessaa, esim todella monet pidätyssairauksista kärsivät, suolistosairaat yms.. ymmärtääkö?

Vierailija
54/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, että ulos tullut on terve? Hänellä voi myös olla esimerkiksi suolistosairaus, kuten lapsellasi. Mitä teet, jos olette vaikka autossa, kun lapsesi rupeaa ripuloimaan? Tai muualla kodin ulkopuolella, jossa ei ole vessaa lähistöllä? Vaippa saattaisi olla hyvä juttu, niin ei ripulit valu lahkeesta.

Vierailija
55/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muutkin kuin invalidit käyttää invavessaa, esim todella monet pidätyssairauksista kärsivät, suolistosairaat yms.. ymmärtääkö?

No niiden pidätyssairaiden täytyy myös huomioida, että kaupan ainut vessa saattaa olla varattuna silloinkin kun pahin hätä iskee! Ei voi aina luottaa sen varaan, että vessaan pääsee sillä sekunnilla.

Yleinen vessa=kaikilla samat oikeudet käyttää sitä (pois ehkä jotkut piikittävät narkkarit).

Mutta pointti oli siinä, että jos nyt jollekin iskee vaikka hirveä ripuli, niin se ripuloiva varmaan istuu siellä vessassa niin pitkään kun tarve on. Sitten menee muut hätäset etsimään vessan muualta.

Vierailija
56/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuossa esimerkissä ajattelin useampaa vessaa, josta inva on erikseen. Jos on yksi ainoa vessa, toki kaikki jonottavat kiltisti.

Vierailija
57/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö miltä tuntuu aikuisena ihmisenä paskoa tavaratalon lattialle, kun ei päässytkään invavessaan, joka oli varattu ? Voitteko ollenkaan kuvitella miltä se tuntuu, täydessä Sokos-tavaratalossa? Pystyttekö ollenkaan samastumaan siihen? Vai minun mokako se vain oli, mitäs lähdin ulos kotoa? Kela on kuitenkin sitä mieltä että sinne kotiin ei voi jäädä eikä suolistosairauteni oikeuta minua eläkkeeseen (enkä sitä haluaisikaan). Vai ihan sille linjalle lähdetään kuin Pohjois-Koreassa, että vammaisia ei ole, pysykööt kotonaan piilossa? Hyi helvetti mitä porukkaa täällä

Vaivasi on järjettömän invalidisoiva. Ikävää sinänsä! Et silti voi olettaa, että aina ja kaikkialla on wc vapaana juuri sinua varten, kun hätä sattuu yllättämään.

Vierailija
58/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit varmaan itsekin voinut käyttää jotain toista vessaa, turhaa siinä urputat. Sen suun voi katsos avata jo ennen kun ne paskat on housussa ja kysyä josko voisi mennä edeltä kun lapsella on hätä.

Vierailija
59/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sä tiedät, että kyseessä on terve? On myös "vammoja", jotka ei näy päälle päin. Luulisi sun alan ihmisenä tietävän. Esim. Suolistosairaat käyttävät invavessoja ja kyseinen sairaus ei todella näy päälle päin.

Mihin invavessaa tarvitsee kukaan muu kuin sellainen, joka tarvitsee tilaa isolle apuvälineelleen, koska ei mahdu sen kanssa normaaliin wc-koppiin?

5

Huoh. Luitko edes ketjun alun?

Siis invavessassa voi WC-istuin olla hieman korkeampi kuin normaali WC:ssä, joten siitä on apua joillekin, joiden on vaikea nousta istumasta ylös. Lisäksi invavessassa on kädennojat, ja niistä on monille apua noustessa. Ne jotka tarvitsevat avutajaa eivät yleensä mahdu tavalliseen vessan. Toisilla voi olla vaikka kömpelyyttä tai pakkoliikkeitä, joten tilavampi invavessa on helpompi. Monilla kestää kauemmin käydä WC:ssä. Ja sitten on invavessoja, johon on yhdistetty vauvanhoitotilat. Tilaa on vanhemmalla, jolla on useakin lapsi mukana. Invavessoissa ei myöskään ole kynnystä, joka helpottaa liikkumista niilläkin jotka eivät ole pyörätuolissa mutta joilla on ongelmaa jalkojen kanssa.

Vierailija
60/81 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairaiden vessapassi tunnistetaan onneksi jo aika monessa paikassa, ja niissäkään, jossa ei ole tunnistettu, ei ole koskaan kieltäydytty päästämästä minua esim. henkilökunnan vessaan, jos muuta ei kertakaikkiaan ole tarjolla. Eivät ilmeisesti halua ottaa riskiä lattialle laskemisesta. Tosin siitä ei ole vaaraa, sillä itse olen noin akuutissa vaiheessa niin huonossa kunnossa, ettei kaupoille ole muutenkaan mitään asiaa pyörimään. Sillon olen sairaslomalla tai osastohoidossa.

Invavessoja käytän myös surutta, jos apuvälineitä käyttäviä ei ole juuri menossa sinne. Tosin hoidan niissä vain asiani, en korjaa meikkiä tai tupsuttele muuta...ja crohnikolta se em. hoitaminen käy livakasti. Olen myös valmis keskustelemaan vessajonottajien kanssa oikeudestani käyttää tarvittaessa invavessaa. Koskaan ei ole tarvinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi