Kun sisarukset ovat paketti
Poikani kaveripiirissä on poika, joka ei pääse mihinkään ilman pikkuveljeään. Se alkaa oikeasti rassata kavereidenkin hermoja. Pojat ovat 12-vuotiaita ja pikkuveli 8. Viimeisimpänä tähän törmättiin, kun poikaporukka olisi halunnut mennä katsomaan elokuvan, joka oli kielletty alle 12-vuotiailta. Ei onnistu. Pikkuveljelle tulee paha mieli, jos isoveli menee katsomaan jotakin, joka ei hänelle ole sallittu.
On näitä muitakin, mutta tämä on nyt päällimmäisenä. Pikkuveli on tullut myös yllätysbonarina isoveljen kaverin synttäreille yms. En tunne vanhempia niin hyvin, että voisin asiaan puuttua. Sääliksi käy sinänsä mukavaa poikaa, koska valitettavasti hänen sosiaaliset suhteensa kärsivät asiasta.
Tämä harmittaa minua siksikin, koska itse jouduin aina raahaamaan pikkusiskoa mukanani. Välissä oli toki syntynyt velikin, mutta eihän pojilta siihen aikaan tuollaista voinut odottaa. Pikkusiskon takia minäkin jäin pois joistakin sosiaalisista kuvioista, kuten uimahallireissuista yms.
Suhtautukaa lapsiinne yksilöinä, joilla on omat sosiaaliset verkostot. Muuten aiheutatte lapsillenne vain katkeruutta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Nämä tosi tiukasti yhtä pitävät perheet tukahduttavat lastensa kasvun.
Niin samaa mieltä. Olin ihan erilainen kuin sisarukseni ja elämä alkoi oikeastaan vasta aikuisena, kun vihdoin pääsin pois sisarusten pakkoseurasta.
Itse en päässyt baariin kun pikkuvelikään ei päässyt. Tuosta viimeisestä lauseesta sen verran että 21 vuotiaan maailma ei ole erilainen kuin 17-vuotiaan jos ei ole ollut mitään mahdollisuutta elää 21-vuotiaan elämää. Toiselle paikkakunnalle sai lähteä opiskelemaan, mutta pikkuveli tuli perässä samaan oppilaitokseen 300 km kotoa - juuri kun alkoi ihan hiukan päästä jyvälle mitä omanikäisten elämään noin yleisesti kuuluu.
Kiinnostaisi kuulla että miten näiden nuoremman sisarusten aina mukaanottamisen puolustelijoiden mielestä treffit / tapailu / seurustelu voisi mitenkään onnistua?