VUOKRALAISEN OIKEUKSISTA
Tuli nyt ongelmia vuokranantajan kanssa, sillä olisin muuttamassa 1.11 uuteen asuntoon ja ilmoitin hänelle asiasta jo nyt (irtisanomisaika 1kk). Hän vaatii, että asunto olisi tyhjä jo 31.10. Lain mukaan:
Luku 9
Muutto asuinhuoneistosta
68 §
Muuttopäivä vuokrasopimuksen päätyttyä
Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.
Vuokranantaja uhkailee maksamaan marraskuun vuokran, jos en ole poistunut 31.10 mennessä. Lain mukaan muuttopäivä olisi siis maanantaina 1.11. Olen asunut tässä jo yli vuoden, eikä sopimuksessa ollut 1v minimiaikaa.
En haluaisi olla hankala, mutta olen itse joustanut muuttaessani tänne, olen maksanut vuokrat ajallaan, enkä ole ollut mitenkään vaivaksi saati aiheuttanut häiriötä. Muuttoavun ja avaimet uuteen kotiin saan 1.11 aamulla.
Onko jollain enemmän kokemusta aiheesta ja neuvoja miten toimia?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttopäivä on 1.11. jolloin luovutat puolet asunnosta vuokranantajalle. Tämä on laki ja jos vuokrasopimuksessa muuta lukee ovat ne pätemättömiä. Takuuvuokra pitää maksaa sääntöjen mukaisesti sinulle.
Laista saa poiketa vuokralaisen eduksi. Voihan se olla vuokralaisenkin etu että saa luovuttaa asunnon aikaisemmin ja saa vaikka yhden päivän vuokran säästettyä. Eli muunkin muuttopäivän saa sopia, mutta vuokranantaja ei voi sitä määrätä.
Mitä helvettiä? :D Mitä sinä kuvittelet säästäväsi siinä, että muutat pakollista muuttopäivää aiemmin pois? :'D ihan tiedoksesi, että vuokraa ei makseta päiväkohtaisesti vaan kuukausikohtaisesti. Voit lähteä uuteen kotiin vaikka kuukauden toisella viikolla, mutta maksat silti asuntosi koko kuukauden vuokran jokaista senttiä myöten. Tsiisus olette tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itsellä on asunnon täytynyt olla tyhjä kuun viimeisenä päivä. Ainakin Hoas ja VVO vaativat, että kun ensimmäiseen päivään mennessä on avaimet palautettu. Käsittääkseni normaali toi enpide.
Joo kyllä Hekallakin on näin. Mä sain sovittua silloisen asukkaan kanssa keskenämme avainten vaihdot ja se sopi Hekalle, mutta ihan virallisesti se menee kyllä noin.
Et sitten voinut joustaa ja irtisanoa sopimusta 30.11 päättyväksi siten että se päättyy kuitenkin välittömästi kun uusi vuokralainen löytyy. Todennäköisesti uusi vuokralainen kuitenkin löytyy ennen marraskuuta.
Mulle tämä laki oli yllätys jonka opin kantapään kautta. Näin vuosien jälkeen jo naurattaa :-D
Olimme ( vauvaperhe) muuttamassa uuteen kotiimme 1.6. Kun tulimme aamupäivällä paikalle niin edellinen asukas vielä suunnittelipakkaus järjestystään. Ensin luulimme että olemme tulleet väärään taloon. Lopulta puolenpäivän aikaan neidin 'mummo ja pappa' tulivat pakkaamaan vauhdikkaammin. Papalla oli peräkärry.
Asunnosta ei todellakaan ollut puolet vapaana. Me saimme loppujen lopuksi viikon vuokranalennuksen asunnon siivottomuudesta ja muutto hankaluuksista. Meidän oli pakko palauttaa auto, joten jouduimme purkamaan kaikki kodin tavarat pihalle päiväksi. Onneksi oli hyvä sää suomalaiseksi kesäksi.
Ei vaan tullut etukäteen mieleenkään ettei joku muuta pois edellisen kuun loppuun mennessä, enkä ole omassa lähipiirissä kuullut vastaavaa sen jälkeenkään.
Sano sille vuokranantajalle, että laki menee aina vaatimusten edelle ja pyydä vaatimukset kirjallisena. Oletko maksanut takuuvuokran? Ota valokuvia asunnosta ennen kuin muutat pois.
Mekin olemme joskus aikoinaan kun vielä asuimme vuokralla, odottaneet ulkona muuttokuorman kanssa, että entinen saa lähdettyä pois. Illalla sitten veimme sen verran tavaraa, että pääsimme nukkumaan ja loput aamulla. Näin se vain menee, jossain sitä on oltava, jos se edellinekin asunto on oltava tyhjä. Tämän vuoksi se sääntö onkin, että puolet on oltava tyhjänä, jotta olisi enemmän joustoa.
Poika muuttaa pois ja saa asuntonsa tyhjäksi ennen kuun loppua. Vuokranantaja oli sanonut, että koska pojalla on sopimus joka päättyy 31.8, ei siihen uutta asukasta oteta ennen sitä. No siinä mielessä hyvä, että pääsemme muuttoavuksi ja voimme olla vanhan asunnon patjoilla yötä. Pojalla kun ei tähän muuttojen ruuhka-aikaan jouda kuin yksi kaveri, kun monella muullakin on oma muutto menossa.
On kyllä oman oikeusturvan kannalta parempi, että asunto on kokonaan tyhjä ja loppusiivous tehty, kaikki nurkat valokuvattu ja vuokranantaja kutsuttu paikalle tarkistamaan asunto ennen seuraavan vuokralaisen sisäänmuuttoa. Näin vuokranantaja ei voi laittaa mitään sinun piikkiisi, jos asunnosta löytyykin jotain vikaa.
1.12.? :D Ehkä ei kuitenkaan.