Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, voisitko olla lievästi autistisen miehen kanssa?

Vierailija
01.08.2016 |

Ei kysytä nyt asperger- ja adhd-lasten vanhemmilta, sukulaisilta tai tuttavilta. Heidän kokemansa voivat subjektiivisia totuuksia, kuin omasta nuoruudestani.

Yritän löyttää tarjouksesta sukat. Koska sain zalandosta 10e etusetelin, tilattua eilen Gantin boksereita 3x3 laatikkoa (ainoat alus-housut tähän asti, jotka eivät kankaan tai saumojen vuoksi häiritse minua, vaan tunnen itseni mieheksi. Minulla on niitä tammikuulta 2015 tilattuna jo 2x3kpl:ta).

Olin ajatellut ostavani sukkapareja 30-60kpl:tta, koska en pidä vaatteiden pesemisestä. Voisin antaa itseni vaihtaa silloin jokapäivä puhtaat sukat, kun pesen suuren kasan kerralla.

Ongelma on siinä, että minä ihastuin tuotteesseen
https://m.zalando.fi/pier-one-3-pack-sukat-grey-blue-pi982fa02-c11.html…
Jota ei ollut enää saatavissa 45 kokoon. Yritin hakea uutta, mutta mikään ei kelvannut enää hinta-laadullaan. Tummat, vaaleat ja yksiväriset eivät enää kelpaa.

Samaa aikaa, kun katsoin myös muropaketin tinder-threadia, huomasin että meillä yhteiset ongelmat ja stressi. Heillä sen on puolison etsiminen, kun taas minulla kelpuuttamani sukat. Olen tavattoman ahdistunut ja pelkään jääväni ilman kyseisiä, silmään iskeneitä sukkia, kun taas toisilla se on ilman puolisoa (tai seksipartneria) jääminen. Kummallakin on laatukriteerinsä valinnan suhteen, heillä puolison, minulla sukkien.

Ymmärrän, miten vaikeaa ja ahdistavaa on elää yksinjäämisen pelossa, kun vertaan sitä omiin sukkien saamiseen. Elän välillä tosin itsekkin heidän peloissaan, mutta se on aina muiden tekemisten tai huolien tiellä väliaikaista. Kun taas muistelen varmaan parin vuoden päästäkin välillä, jos en saanut noita sukkia. Ehkä löydänkin odotuksellani jotain parempaa.

T:mies28v, epätoivoinen, tietämättään perus-ajatustavaltaan jopa filosofinen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko aloitusviestiä lukea, mutta en. Elämässäni on jo tarpeeksi, kaksi siskoa joista toinen asperger ja toinen adhd, kaverin adhd pikkuveli sekä työskennellyt erityislasten hoitajana. Rakkaita ovat kaikki nämä mutta parisuhteeseen en sellaisen kanssa enää halua.

Vierailija
2/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, jos mies ei olisi tylsämielinen ja jos meillä olisi riittävästi yhteisiä kiinnostuksen kohteita, riittävän laaja-alaisesti. Usein kai autismikirjon häiriöissä kiinnostukset voivat olla kapea-alaisia ja se olisi itselleni kyllä ongelma. Mutta tiedän poikkeuksia tästä säännöstä. Siinä tapauksessa ei häiritsisi. Itsekään en ole ihan se neurotyypillisin mahdollinen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muuten tuo sukkaideasi. Oletko siis nyt löytänyt itsellesi sopivia sukkia sopivaan hintaan? Jäi kiinnostamaan.

Vierailija
4/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Niin sanotussa normaalissakin(ei sellaisia edes ole) on tarpeeksi kestämistä.

Vierailija
5/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en. Niin sanotussa normaalissakin(ei sellaisia edes ole) on tarpeeksi kestämistä.

En, koska katsoin tänään. 

t:ap

Vierailija
6/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen naimisissa sellaisen kanssa. Alushousut hän ostaa USA:sta ja sukat tilaa kotiin, tietenkin vain yksi malli ja väri kelpaa. Itsekin ostin juuri 4 samanlaista t-paitaa, vaikka minulla on as-piirteitä häviävän vähän häneen verrattuna.

Vierailija
7/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, jos mies ei olisi tylsämielinen ja jos meillä olisi riittävästi yhteisiä kiinnostuksen kohteita, riittävän laaja-alaisesti. Usein kai autismikirjon häiriöissä kiinnostukset voivat olla kapea-alaisia ja se olisi itselleni kyllä ongelma. Mutta tiedän poikkeuksia tästä säännöstä. Siinä tapauksessa ei häiritsisi. Itsekään en ole ihan se neurotyypillisin mahdollinen..

No se rippuu varmaan siitä, onko vertaus asiassa johonkin esineelliseen harrastukseen. 

Sukka nyt oli, mutta sen herättämä tunnetila paitsi jäämiseen oli mielestäni vahvasti verrattavissa pariehdokkaatta jäämiseen. Olen joskus kokenut tämänkin, mutta se ei ollut läheskään niin vahva (koska henkilö oli lapsellisessa perheessä ja hänellä oli täten jo oma elämänsä, Tyydyin suosiolla, hyvinn mielin pohtimaan joskus harvoin häntä).

Ei lienee vahinko, tämä filosofinen metafora sukaksi pukemisessa partnerin kaipuusta. Harrastan mielessäni paljon syvällisiä pohdintoja mm. psykologisista funktioista, joissa kaikkeuden pyrkii selittämään.

Tuntuu, että laaja-alaisuuden ymmärtäminen olisi helpommin aukeava, kuin esim. oksennuspussien, aku ankkojen tai vaikkapa konsolien kerääminen (joka lienee vastaavan kerääjille samanlainen elämys). Toki minä itse vertaan myös elämänkokemaa SSD-asemaan, josta ei voi uudelleenkirjoittaa tai poista kokemaansa tietokantaa.

Ja sopivimman asunnon vuokraus taas olisi yhtä maailman kaikkeuden vaikeus, tai auton ylläpito ilman sisaren miestä. Liian paljon vaivaa. Myös verhot ja matot jäisivät todennäkösemmin ostamatta ja lohi jäisi kauppaan, lidlin salamipizzojen tieltä.

Sukka oli kumminkin vain pakkomielteen kaunis ja ihastus, jonka omistamisen jälkeen olisin ollut varmaan elinkaarensa ajan tyytyväinen.

T:ap

Vierailija
8/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n sukkaostokset liittyvät otsikon kysymykseen? 

Mitä otsikkoon tulee, autismin kirjo on laaja. Itse olen ollut aspergerien kanssa tekemisissä (en ole sukua) ja kokemusteni perusteella en voisi olla sellaisen kanssa parisuhteessa.

Ovat todella kapeakatkeisia eivätkä ymmärrä kovin hyvin erilaisuutta. Huumoria eivät välttämättä ymmärrä (aikuisetkaan aspergerit) ellei se ole jotain helppoa pissakakkatasoa.

Vaikeuksia tulkita muiden ihmisten ilmeitä/äänensävyjä/kommentteja, mikä olisi minulle parisuhteessa suuri ongelma, itse olen aika tunneherkkä ja minulla on hyvä tilannetaju, nykyisessä miehessäni arvostan että hän on samanlainen, tämä tekee arjesta sulavampaa ja näemme monet tilanteet samalla tavalla. Aspergerit ovat myös yleisesti sellaisia kyräileviä ja epäluuloisia, loukkaantuvat herkästi, varmaan johtuu tuosta että on vaikeuksia tulkita muita ihmisiä. En vaan jaksaisi koko ajan varoa ja perustella jotain hiton ilmeitä kumppanilleni.

Usein ovat myös vähän dramaattisia, esimerkiksi epämukavissa/konfliktitilanteissa tulee leffahenkistä, dramaattista repliikkiä. Tämä nyt on aika yhdentekevää, kunhan mainitsin. 

Omien kokemusteni perusteella siis en pystyisi parisuhteeseen. En tarkoita ketään tällä viestillä loukata, mutta näin on oma elämäni minulle osoittanut. 

Vierailija
9/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa...

En siis jaksanut lukea aloitusviestin sukkahintavertailua ajatuksella, anteeksi jos siitä selvisi jotain olennaista.

Vierailija
10/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä viimeisen kerran. Tuntemani aspergerit ovat siis itse kertoneet diagnoosistaan, eli minä en ole sitä päätellyt. Usein hakevat diagnoosin kertomisella sääliä ja ymmärrystä. 

Vierailija
11/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan aspergereilla tunteiden ymmärtäminen on heikkoa. 

Heidän ajatuksissaan on kuin pienillä lapsilla perustunteet; vihainen, surullinen, iloinen, mustasukkainen...

Näistä kaikista tunteista löytyy useita vivahteita, niihin on eri syitä, niihin halutaan eri ratkaisuja, ne näkyvät eri tavoin (joskus suru purkautuu vihana jne). 

Haluan kumppanin, joka ymmärtää tunteita.

Vierailija
12/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 jatkaa vielä viimeisen kerran. Tuntemani aspergerit ovat siis itse kertoneet diagnoosistaan, eli minä en ole sitä päätellyt. Usein hakevat diagnoosin kertomisella sääliä ja ymmärrystä. 

Oletko ihan varma säälin hakemisesta? Ymmärryksen tajuan ja sekin vaatii jo rohkeutta tai valintoja siitä, kumpi on ennakkoluuloa tai luuloa enemmin tuova. Ehkäpä sittenkin näin: "Olen as (jotta nyt voin joko hyväksynnällä tai hyväksymättäsi olla oma itseni) En ole palkattu näyttelijän rooliin."

Vierailija
13/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on stereotyyppisiä oletuksia. Näin aspergernaisena jolla aspergermies ja poikakin, en voinut kuin revetä totaalisesti. 😂😂😂

Vierailija
14/31 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, jos muuten synkkaisi hyvin. Olen itsekin sosiaalisesti hieman haastava (erityisherkkä).

Vierailija
15/31 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkia?

Vierailija
16/31 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fbjkk kirjoitti:

No jopas on stereotyyppisiä oletuksia. Näin aspergernaisena jolla aspergermies ja poikakin, en voinut kuin revetä totaalisesti. 😂😂😂

Sama reaktio 😂

T: toinen asperger-nainen, jolla autistinen mies ja 2 autisminkirjolla olevaa lasta.

Vierailija
17/31 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sukka-asia herätti kyllä sympatiani. Viime aikoina olen aika paljon joutunut näkemään vaivaa miehen sukkien takia. Hän ei ole autisti, mutta kun jalka on kokoa 47 aiheutuu asiasta haastetta. Hän haluaa käyttää työkengässä mustia urheilusukkia ja Finwearilla ennen niitä olikin. Ilmeisesti valmistus on lopetettu, kun niitä ei enää mistään saa. Kaikissa tarjolla olevissa muissa on jotain vikaa. Neulos on liian paksua ja joustamatonta, kärki tai kantapää ei istu jalkaan, varsi on liian tiukka tai löysä. Kaiken merkkisiä ollaan kokeiltu ja hyvää ei ole löytynyt. Onneksi eräästä nettikaupasta sain tilattua jämäerän hänen suosikkisukkiaan. Ongelma vaan on , että ne on vaaleanharmaita ja valkoisia. Mietinkin, että pitäisiköhän ne värjätä samantien mustiksi. Alushousujen hankita on kanssa hankalaa samankaltaisten ongelmien vuoksi.

Eli en ehkä jaksaisi olla lievästi autistin kanssa, sillä tämä suht tavallinenkin on vähän hankala ylläpidettävä, vaikka mukava mies onkin.

Vierailija
18/31 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi kyllä, voimakkaasti ei.

Oma mieheni on hieman Sheldon-tyyppinen (Rillit huurussa -ohjelmasta). Olen jo tottunut hänen omituisuuksiinsa. Esim. tietty istumapaikka, aina sama aamupala, aina samanlaiset sukat (2 vaihtoehtoa). Ei osaa lukea vihkeitä tai ilmeitä. Hänelle on sanottava suoraan, mikä toisaalta on aika helppoakin. Joskus nolottaa miehen puolesta kun on varsinainen totuuden torvi eikä osaa ottaa muita huomioon. Hyvä, tarkka, luotettava mies.

Vierailija
19/31 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa seurustelisin. En jaksanut lukea aloitusviestiäkään alkua pitemmälle ja jos toisen jutut olisi tuollaisia kamalia katkeamattomia höpinöitä, niin kiinnostus loppuisi kahden minuutin jälkeen. En usko, että saisin suhteestayhtäön mitään, sillä suhteen tulee olla mielestäni vastavuoroista ja mielenkiintoista. Ap tuntuu käyvän hitaalla ja itse en taas kuhnastelua jaksa kovin kauan katsoa.

Vierailija
20/31 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lievästi kyllä, voimakkaasti ei.

Oma mieheni on hieman Sheldon-tyyppinen (Rillit huurussa -ohjelmasta). Olen jo tottunut hänen omituisuuksiinsa. Esim. tietty istumapaikka, aina sama aamupala, aina samanlaiset sukat (2 vaihtoehtoa). Ei osaa lukea vihkeitä tai ilmeitä. Hänelle on sanottava suoraan, mikä toisaalta on aika helppoakin. Joskus nolottaa miehen puolesta kun on varsinainen totuuden torvi eikä osaa ottaa muita huomioon. Hyvä, tarkka, luotettava mies.

En jaksaisi tuollaista tyyppiä. Hänen "tarkkuus ja luotettavuus" alkaisivat ärsyttää nopeasti ja siitä ei olisi enää paluuta. Normaaleita fiksuja ja luotettavia miehiä on joka paikka pullollaan, en olisi kiinnostunut jostakin yksioikoisesta ja tunteettomasta tyypistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme