MIKSI niin moni ei tiedä/halua tietää, että imettäessä SAA nauttia alkoholia IHAN normaalisti??
Tämä siis minua ärsyttää. Toki ihmisillä saa olla periaatteita, kuten että kun on kotona pieni vauva, en käytä alkoholia, mutta PERUSTELUT ei saisi olla vääriä. Siis ymmärrän hyvin, jos tuntee itsensä epävarmaksi tms jo parin alkoholiannoksen jälkeen, eikä siksi halua imettää, mutta tämä ikuinen taivastelu siitä, että se muka jotenkin lapseen vaikuttaisi rintamaidon kautta, jaksaa hämmästyttää. Yleensähän me suomalaiset olemme siitä tunnettuja, että toimimme FAKTOJEN emmekä uskomusten mukaan, ja silti tunnen itsekin jopa juuri synnyttäneitä äitejä, jotka ihmettelevät sitä, että käytän nyt imettäessäni alkoholia TASAN saman verran kuin normaaliolosuhteissa (siis en paljoa, mutta kohtuullisesti: esim pitkien illanistujaisten aikana klo 18 - 02 välisenä aikana saatan juoda 3-4 lasia viiniä ja kahvin kanssa pienen liköörin ja normaalisti miehen kanssa juon lasin, pari viiniä kerran viikossa). Tällaisia illanistujaisia on ollut pari kolme yhteensä nyt vauva-aikana. Vauvan hoitamiseen tämä ei todellakaan vaikuta yhtään, ja imetän normaalisti (täysimetyksellä mennään, vauva 5 kk). Esimerkki: oltiin kavereiden juhlissa, ja otin siellä kaksi lasia viiniä koko illan aikana. Ystäväni mies (heillä itsellään vuoden ikäinen lapsi, että pitäisi kyllä tuntea asia) heitti että " no nyt on sitten vauvallakin kivaa kun saa viiniä" . Siis TÄH?? Miksi ihmiset eivät usko edes painettua sanaa? Alkon ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä julkaisussakin todetaan, ettei niin paljon voi ihminen edes juoda (tyyliin 50 kossupulloa tarvittaisiin) että äidinmaitoon siirtyvällä alkoholilla olisi mitään merkitystä.
MISTÄ TÄMÄ TIETÄMÄTTÖMYYS JOHTUU??
Kyselee viinistään nauttiva erittäin vastuullinen äiti
Kommentit (70)
Eli aloitukseksi, olen lääkäri ja joskus aika hyvinkin kemiassa ja matematiikassa pärjänyt, nyt kyllä vähän imetys-dementia, toivottavasti en tehnyt laskelmissa virheita. Pieni epätarkkuus siitä, että lakelmissa otin 1ml=1g, joka eri aineilla vähän eri luku, mutta siitä ei tule oleellista eroa kuitenkin.
1) joku mainitsi että Jekovitin KOKONAISALKOHOLIPITOISUUS 81mg/ml (Pharmaca Fennica), ja kun 1ml = 1000mg =>
=>JEKOVITIN ALKOHOLIPITOISUUS 0.081% (kun ilmoitettaan samalla tyylillä kuin alkoholijuomilla)
2) kun äiti 1promillen humalassa (selvä humala, mutta mahdollinen, että joku imettää silloin), sitten hänen humala myös ei poistu ihan parissa tunnissa, eli laskettaan, että vauva kerkii juomaan 2dl maitoa humalan aikana. Alkoholipitoisuus maidossa sama kuin veressä, eli lapsi saa 0,2ml puhdasta alkoholia
=>0,2ml puhdasta alkoholia taas vastaa esim. 4ml 5% olutta. Kuka antaisi vauvalleen pienenkin kahvilusikkallisen olutta? Jokainen tavallaan, ehkä ei ole haittaa, itse en ottaisi riskia.
=>se 4ml olutta esim. 5kg painavan vauvan painoa kohteen olisi sama, kuin että antaisin 15kg painavalle 2v:lle jo isomman lusikkallisen olutta, tai vastaavasti 20kg painavalle 4v:lle kahvilusikkallisen 20% alkoholipitoisuuden likööria. Antaisitteko? Minä en.
Tai se on sama alkoholimäärä kuin puoli desia 5% olutta tai reilu kahvilusikkaallinen (6,5ml) 40% kirkasta sen vauvan 65kg painavalle äidille.
Lisäksi, mitä pienempi vauva, sen huonommin hänen elimistönsä käsittelee alkoholia, eli todellisuudessa se on vielä pahempi annos lapselle.
=>ja se sama teoreettinen 1pormillen humalassa syötyn 2dl maidon alkoholipitoisuus vastaa 2,5ml Jekovitia, eli 77,5 tippaa Jekovitia (Jekovit 1ml=31tippaa Pharmaca Fennican pohjalla), eli se on 15,5 päivän D-vit annos.
Lisän, että itse en juo, kun ihan pientä vauvaa täysimetän (olen kyllä esim.mieheni lasista maistanut tipan hyvää viinia), mutta kun vauva vähän isompi, yli 6kk ja syö kiinteitä, maidon osuus suht pienempi ruuassa ja painoa vauvalla enemmäm, sitten lasillinen viinia on täysin ok. Ja eihän siitä yhdestä viinilasillisesta saa niin isoa humala kuin 1promilli, eli kai sen määrän joskus voisi pienenkin vauvan kyseessä ollessa turvallisesti juoda, mutta se on minun valinta vaan.
Ja JoJo70:lle vielä. Alkoholi menee maitoon, kun sitä veressä enemmän kuin maidossa, eli jakautu kehon nesteissä tasapuolisesti. Kun se verestä sitten häviä, eli maidossa olisi enemmän kuin veressä, sitten se samalla periaatteella häipyy vereen takaisin, ja veri sen sitten maksan kautta pois toimittaa.
Turha romaani niille, jotka ovat päättäneet, että alkoholi+imetys=ok, mutta ehkä jollekin siitä hyötyä.
Toivottavasti ei ole pahoja virheitä, suomi ei ole äidinkieleni, anteeksi.
Laitan tekstini, joka juuri mein imetys+alkohol keskusteluun sivulle 5, myös erikseen tänne, koska harva viitsii lukea niin pitkää ketjua tarkkaan. Ja sekin on väärää legendaa, että Jekovitista alkohilia tulee vauvalle saman verran kuin äidin juodessa alkoholia.
* * * *
Eli aloitukseksi, olen lääkäri ja joskus aika hyvinkin kemiassa ja matematiikassa pärjänyt, nyt kyllä vähän imetys-dementia, toivottavasti en tehnyt laskelmissa virheita. Pieni epätarkkuus siitä, että lakelmissa otin 1ml=1g, joka eri aineilla vähän eri luku, mutta siitä ei tule oleellista eroa kuitenkin.
1) joku mainitsi että Jekovitin KOKONAISALKOHOLIPITOISUUS 81mg/ml (Pharmaca Fennica), ja kun 1ml = 1000mg =>
=>JEKOVITIN ALKOHOLIPITOISUUS 0.081% (kun ilmoitettaan samalla tyylillä kuin alkoholijuomilla)
2) kun äiti 1promillen humalassa (selvä humala, mutta mahdollinen, että joku imettää silloin), sitten hänen humala myös ei poistu ihan parissa tunnissa, eli laskettaan, että vauva kerkii juomaan 2dl maitoa humalan aikana. Alkoholipitoisuus maidossa sama kuin veressä, eli lapsi saa 0,2ml puhdasta alkoholia
=>0,2ml puhdasta alkoholia taas vastaa esim. 4ml 5% olutta. Kuka antaisi vauvalleen pienenkin kahvilusikkallisen olutta? Jokainen tavallaan, ehkä ei ole haittaa, itse en ottaisi riskia.
=>se 4ml olutta esim. 5kg painavan vauvan painoa kohteen olisi sama, kuin että antaisin 15kg painavalle 2v:lle jo isomman lusikkallisen olutta, tai vastaavasti 20kg painavalle 4v:lle kahvilusikkallisen 20% alkoholipitoisuuden likööria. Antaisitteko? Minä en.
Tai se on sama alkoholimäärä kuin puoli desia 5% olutta tai reilu kahvilusikkaallinen (6,5ml) 40% kirkasta sen vauvan 65kg painavalle äidille.
Lisäksi, mitä pienempi vauva, sen huonommin hänen elimistönsä käsittelee alkoholia, eli todellisuudessa se on vielä pahempi annos lapselle.
=>ja se sama teoreettinen 1pormillen humalassa syötyn 2dl maidon alkoholipitoisuus vastaa 2,5ml Jekovitia, eli 77,5 tippaa Jekovitia (Jekovit 1ml=31tippaa Pharmaca Fennican pohjalla), eli se on 15,5 päivän D-vit annos.
Lisän, että itse en juo, kun ihan pientä vauvaa täysimetän (olen kyllä esim.mieheni lasista maistanut tipan hyvää viinia), mutta kun vauva vähän isompi, yli 6kk ja syö kiinteitä, maidon osuus suht pienempi ruuassa ja painoa vauvalla enemmäm, sitten lasillinen viinia on täysin ok. Ja eihän siitä yhdestä viinilasillisesta saa niin isoa humala kuin 1promilli, eli kai sen määrän joskus voisi pienenkin vauvan kyseessä ollessa turvallisesti juoda, mutta se on minun valinta vaan.
Ja JoJo70:lle vielä. Alkoholi menee maitoon, kun sitä veressä enemmän kuin maidossa, eli jakautu kehon nesteissä tasapuolisesti. Kun se verestä sitten häviä, eli maidossa olisi enemmän kuin veressä, sitten se samalla periaatteella häipyy vereen takaisin, ja veri sen sitten maksan kautta pois toimittaa.
Turha romaani niille, jotka ovat päättäneet, että alkoholi+imetys=ok, mutta ehkä jollekin siitä hyötyä.
Toivottavasti ei ole pahoja virheitä, suomi ei ole äidinkieleni, anteeksi.
imetysdementia ilman alkoholiakin
Jatkan vielä ihan pikkuisen :-)
Joku täällä viittasi " toisistaan eriäviin ja epämääräisiin laskelmiin" . No, kyllä se on niin, että Suomen kaltaisessa sivistys- ja hyvinvointivaltiossa voi ainakin minusta luottaa virallisiin tietolähteisiin (tässä tapauksessa auktoriteetteja mm. Sosiaali- ja terveysministeriö sekä kansainvälisestikin tunnettu ja arvostettu Naistenklinikan ylilääkäri Erja Halmesvirta).
Mitä tulee tuohon sammumisriskiin, se ei mielestäni kuulu edes tähän. En tiedä sitten, kuulunko johonkin vähemmistöön, mutta itse en ole ainakaan eläissäni sammunut, enkä voi ymmärtää, että kukaan ei-alkoholisti sammuisikaan alkoholin vaikutuksesta. Saati, että tuossa tilassa yrittäisi imettää. Kuten moni totesikin, nyt puhutaan NORMAALISTA alkoholinkäytöstä, eikä mistään pienen vähemmistön riskikäyttäytymisestä. Luonnollisesti alkoholiongelmaisen äidin tulisi noudattaa tiukkaa nollalinjaa sekä raskauden, että imetyksen aikana (se kai on selviö).
Viekä yksi juttu, jota olen henk koht ihmetellyt. Moni näistä äideistä, jotka tuomitsevat alkoholin kohtuukäytön imetyksen aikana aloittavat kuitenkin vauvalleen kiinteiden ruokien antamisen huomattavasti ennen suositusikää, milloin mistäkin uskomussyystä (nukkuu sitten paremmin yöt, äidinmaito ei riitä...). Olen huomannut, että usein ihmiset, jotka toimivat uskomusten eivätkä tutkimustiedon pohjalta, toimivat niin kaikissa asioissa (eli antavat esim. kolmekuiselle kiinteitä, vaikka tutkimustieto selkeästi osittaa, että liian aikaisesta kiinteiden aloituksesta voi olla haittaa lapselle).
Tämä nyt oli tämmöinen huomio. Tuskin kukaan lastansa kovin pahasti onnistuu vahingoittamaan, vaikka ottaisi sen muutaman viinilasillisen tai sitten aloittaa ne kiinteät aikaisin, mutta kaipa tätäkin näkökohtaa voi miettiä ja asiasta keskustella... Että mikä tekee toisesta tuomittavampaa kuin toisesta??
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että alkoholin käyttöä ja kiinteiden aloittamista voi verrata keskenään? Jos olet, niin kertoo aika paljon sinun ajatusmaailmastasi.
Ja mitä näihin virallisiin tietolähteisiin tulee, niin itse ainakin pidän tietyissä asioissa - kuten tässä alkoholiasiassa - omaa tervettä järkeäni paljon suuremmassa painoarvossa.
Anselmi
Vähän alkuperäisen aiheen vierestä, mutta mun laskujen mukaan Jekovitissä olis kuitenkin 8.1 % alkoholia. Jos tuo 81 mg/ml pitää paikkansa. Aika hurjalta kuullosti tuo 96 %!!! Siinä palaisi jo paatuneemman juoponkin suu!
" 1) joku mainitsi että Jekovitin KOKONAISALKOHOLIPITOISUUS 81mg/ml (Pharmaca Fennica), ja kun 1ml = 1000mg =>
=>JEKOVITIN ALKOHOLIPITOISUUS 0.081% (kun ilmoitettaan samalla tyylillä kuin alkoholijuomilla) "
Tuntuu aika hurjalta tehdä laskelmia 1 promillen humalan mukaan, kun monilla taitaa olla kyse yhdestä-kahdesta saunakaljasta tai lasista viiniä. Eli uskaltaako juoda sen vai ei. Kännäily on sitten aivan eri asia, eikä silloin kyllä saisi vauvaa hoitaakaan.
Samaa kuitenkin ihmettelin, että täällä puhutaan sammumisista jms. Kun puhun omalla kohdallani alkoholin käytöstä ímetysaikana, tarkoitan siis esim yhtä saunasiideriä tai viikonloppuna illallisen yhteydessä juotua punaviinilasillista (jonka jälkeen odotan 2 tuntia ennen kuin imetän).
Ei suhtauduta tähän niin mustavalkoisesti (tämä on huomaútus myös itselleni). Sitten on syytä moralisoida, jos todella vedetään kännit ja imetellään ja hoidellaan lasta. Tällaisen ongelman omaavan on toki pidettävä nollalinja alkoholin suhteen lasten parissa.
Totta kai olet oikeassa, miten niin hurjan numeron kirjoitin, kun lasku-paperissani se 8,1 näkyy. Kävin kuitenkin nyt rauhallisemmin (lue: lapset päiväunilla) olosuhteissa laskuni läpi, ja muut olivat oikein.
Ja vielä: yksikään tutkimustulos ei ole lopullinen. Esim.siitä kiinteiten aloituksesta oli viime äskettäin jossain lääketieteen julkaisussa (en tarekmmin muista) että se 6kk raja isossa tutkimuksessa ei löytänyt mitään tukea, että ainakin allergioiden/atopian osalta ei ollut mitään hyötyä täysimetyksellä 6kk asti, mahdollisesti 4kk ikään asti pieni hyöty on. Itse yritän silti 6kk täysimettä, koska sekin on taas tutkimus muiden joukussa.
Ja niistä alkoholi tutkimuksista tulee myös vastakkaista tietoa, joten ei voi sanoa, että " meillä suomessa annettaan vaan oikeata tietoa" -kyse ei olekaan siitä.
Ja kuinka moni teistä lui sen alkon julkaisun? täällä on jo tulkintojen kysymys. Siellä on vaan sanottu, että vahvassa humalassa alkoholin määrä äidinmaidossa niin pieni, että ei aiheutta humalaa lapselle. Mutta aiheuttaako se toistuvalla käytöllä esim haittaa keskushermoston kehitykses joillekin systeemeille, entsyymeille jne- siitä ei puhutta siellä mitään. Ap puhuu alkon esitteen pohjalla 50 kossupullosta, mutta se on hänen tulkintansa asiasta,ei HUS:n ylilääkärin. Siellä Alkon esitteessä on hyvin niukka tieto, jossa on jätetty erittäin paljon äidin omaan maalaisjärjen päätettäväksi.
Ja kun ketjun otsikko on
MIKSI niin moni ei tiedä/halua tietää, että imettäessä SAA nauttia alkoholia IHAN normaalisti??
-se on taas tulkinnanvaraista, mitä on IHAN NORMAALIA!? Joillekin huomattavasti enemmän kuin muille. Jos nyt näyttäisi sille HUS:n ylilääkärille sitä ketjua, mielenkiintoista, mitä hän sanoisi?
Kiva, että on syntynyt keskustelua - se oli tarkoituskin! Tuosta kiinteiden aloitus -vertauksestani sen verran, että en siis todellakaan VÄITÄ että KAIKKI ne äidit, jotka vastustavat alkoholinkäyttöä imetysaikana (siis myös yhtä viinilasillista vastoin parempaa tietoa) antaisivat lapsilleen kiinteitä 3 kk:n iässä. JOTKUT näin kuitenkin tekevät, ja se minua ihmetyttää. Tämän vertauksen pointti oli se, että miksi joissakin asioissa kuunnellaan suosituksia ja joissakin ei? Just tuo kiinteiden aloitus on mielestäni sellainen jännä asia. Itse en uskaltaisi kuuna päivänä antaa kolmikuiselle minkään valtakunnan soseita, mutta kuitenkin huoleti olen nuo viinilasilliseni ottanut (tämä siksi, että tapanani on noudattaa aika orjallisesti uusimpia suosituksia - se on minun tapani). Tämä siis siksi, että varhaisesta kiinteiden aloituksesta on TODISTETTU olevan eräitä kohonneita riskejä vauvalle (diabetes, suolistovaivat), kun taas alkoholin KOHTUUkäytöstä ei ole todistettu olevan mitään haittaa.
Toistan uudellen, eli monistan :-) että henk koht en usko, että kummastakaan on suurta haittaa - kysymyshän onkin riskitekijöiden minimoinnista. Itsekin olen 70-luvun lapsena saanut tuoremehua ja hedelmäsoseita 1,5 kk:n (!!!) ikäisestä alkaen, ja hyvin olen pärjännyt. POINTTI oli tässä vaan se, että miksi ei kuunnella kaikissa asioissa virallisia suosituksia? Itse ainakin pelkäisin paljon enemmän vaurioittavani vauvan suolistoa niillä kiinteillä kuin sitä viinilasillista.
Toivon, ettei kukaan täällä tuomitsisi muita, vaan keskustelua voitaisiin käydä mukavassa hengessä. Niin tässä ketjussa pääosin on mielestäni tehtykin. Eli minä en todellakaan tuomitse ketään varhaisia kiinteiden aloittajia (kummastelen kyllä, mutten tuomitse) eikä minua se todellakaan häiritse, jos joku ei halua imetysaikana nauttia lainkaan alkomahoolia. MUTTA se minua häiritsee ja paljon, että joku ulkopuolinen tulee vastoin parempaa tietoa kuittailemaan minulle asiasta, josta ei tiedä hölkäsen pöläystä.
Juu, tämmöstä. Keskustelu jatkuu :-)
" " Tämän vertauksen pointti oli se, että miksi joissakin asioissa kuunnellaan suosituksia ja joissakin ei?" "
Eli siis jos uskon (ja tässä tapauksessa uskon) esim. nykysuositusta 6kk täysimetyksestä, niin sittenhän minun pitää uskoa myös kaikki muu mitä mistä tahansa sanotaan. Niinkö? Eli jos joku sanoo sinulle, että kaivoon kannattaa hypätä, niin sinäkö hyppäät? Näin niin kun vähän kärjistetysti ;)
Ja oikeasti hei: jos joku EI juo raskaus- eikä imetysaikana, niin se ei tarkoita sitä, että hänellä ei olisi parempaa tietoa asiasta, niin kuin kirjoitit. Jos tarkkoja ollaan, niin kenelläkään ei ole asiasta varmaa tietoa, joten juomatta oleminen on täysin perusteltua. Hauskaa oli myös, kun kirjoitit avauksessasi, että " vääristä syistä" . Minä en tiedä YHTÄKÄÄN väärää syytä olla juomatta.
Onneksi tässä ketjussa on tullut myös hienoja kommentteja ja ajatuksia.
Anselmi
Anselmi78:
" " Tämän vertauksen pointti oli se, että miksi joissakin asioissa kuunnellaan suosituksia ja joissakin ei?" "
Eli siis jos uskon (ja tässä tapauksessa uskon) esim. nykysuositusta 6kk täysimetyksestä, niin sittenhän minun pitää uskoa myös kaikki muu mitä mistä tahansa sanotaan. Niinkö? Eli jos joku sanoo sinulle, että kaivoon kannattaa hypätä, niin sinäkö hyppäät? Näin niin kun vähän kärjistetysti ;)
En hyppää - en ole mistään lukenut sellaista TUTKIMUSTIETOA että kandeis hypätä :-D
Ja oikeasti hei: jos joku EI juo raskaus- eikä imetysaikana, niin se ei tarkoita sitä, että hänellä ei olisi parempaa tietoa asiasta, niin kuin kirjoitit. Jos tarkkoja ollaan, niin kenelläkään ei ole asiasta varmaa tietoa, joten juomatta oleminen on täysin perusteltua. Hauskaa oli myös, kun kirjoitit avauksessasi, että " vääristä syistä" . Minä en tiedä YHTÄKÄÄN väärää syytä olla juomatta.
Olisit lukenut kunnolla aloituksen. Laitoin, että ymmärrän hyvin, jos jollain on periaatteita, mutta sitä en ymmärrä, että tehdään päätöksiä väärän tiedon pohjalta. Jos jollain on periaate, ettei juo, niin sitten on ja sillä hyvä.
Onneksi tässä ketjussa on tullut myös hienoja kommentteja ja ajatuksia.
joo...
Anselmi
Mutta jos 96-prosenttista alkoholia on 81 mg/ml (Jekovit-pullon kyljestä), eikös se tee alkoholipitoisuudeksi n. 7,8% (0,96 x 81 mg/ml)?
Perfektionisti mikä perfektionisti :)
Neilikka72:
Vähän alkuperäisen aiheen vierestä, mutta mun laskujen mukaan Jekovitissä olis kuitenkin 8.1 % alkoholia. Jos tuo 81 mg/ml pitää paikkansa. Aika hurjalta kuullosti tuo 96 %!!! Siinä palaisi jo paatuneemman juoponkin suu!
" " Olisit lukenut kunnolla aloituksen. Laitoin, että ymmärrän hyvin, jos jollain on periaatteita, mutta sitä en ymmärrä, että tehdään päätöksiä väärän tiedon pohjalta." "
Ööh, luin aloituksesi oikein kunnolla. Ihan ääneen miehelleni melkein kokonaan. Sinä taas puolestasi toistit vielä kertaalleen tuossa äskeisessä sen lauseen, jota juuri edellisessä viestissäni ihmettelin. Eli pienessä mielessäni hämmästelen, mitä mahtavatkaan olla nuo sinun mielestäsi väärän tiedon pohjalta tehdyt päätökset!?! (Älä herranjestas vastaa, kiitos, en välitä kuulla.)
Mutta jos edelleen pysyt kannassasi, niin et ole tainnut sisäistää yhtäkään kohtaa tämän ketjun järkevistä viesteistä.
Pikkuhiljaa rautalangasta vääntämiseen kyllästyen,
Anselmi
Nauratti kun hoksasin virheeni. Niin siinä käy kun kouluvuodet on jäänyt taakse ja koko ajatusmaailm pyörii vaan lapsissa. Ihan hävettää tyhmyyteni. Kai ne aivot tosiaan atrofoituvat raskauden ja imetyksen aikana. Jatkossa muutan siihen viestiketjuun, mitä hassua väsyneet äidit teevat.
Se ketju saa minussa muuten aikaan halun juoda lasillinen punaviinia... Viime kerrasta onkin jo n.10kk.
Tekisivat pieni viinipulloja, josta kumpikin saisi lasillisen. Onhan tyhmä aukaista iso pullo, juoda itse 1 lasi ja nähdä, kun mies juo kaiken muun. Pikemmin ollaan sitten molemmat täysin ilman. :-)
Ihan oikein laskettu Ninni!
Itsellä ei ole Jekovittia, joten olin tuon tiedon varassa, että etanolia on 81 mg/l. Eli jos 96 prossasta on 81 mg/l niin 7,8 p-% tulee...mitä se sitten taas on tilavuusprosentteina...6,7?? Mutta suuruusluokka siinä 7-8 % luokkaa :)
Minulle sanottiin synnärillä ennen kotiutumista että jos menet tyttöjen kanssa viihteelle niin lypsä alkoholia sisältävä maito pois. Koomista.. Eli taisi hoitsu selittää väärin, kyllä se maidostakin haihtuu pois. Eriasia on lypsää maitoa jos tulee tissit liian täyteen illanvietossa ja vauva on hoidossa. Mutta esim seuraavana aamunahan alkoholia ei (yleensä) ole enää veressä.
Ja olen imettänyt muutaman oluen jälkeen. Tiedä sitten mikä tutkimus pitää paikkaansa.
tottumustaan sen mukaiseksi. Tämä oli nyt sitten ihan yleisesti sanottu, eli tästä on turha loukkaantua. Korkeintaan on hyvä miettiä, jos tuntuu siltä, että viesti on kirjoitettu juuri minulle, että mistä se johtuu..
...Mystinen juttu että ALKON tekemän tutkimuksen mukaan saa juoda, monen muun mukaan ei??
Tämä on yksi niistä teemoista, joista kirjoittaminen on melkein sama kuin kerjäisi verta nenästä. Melkein olin jo liittymättä ketjuun, mutta jotenkin alkoi ärsyttämään niin paljon, että oli pakko kuitenkin kirjoittaa. Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla. Itse nautin viiniä myös raskausaikana, puoli lasillista silloin tällöin. Ja heti sairaalasta kotiuduttuani korkkasimme samppanjapullon.
En imettänyt kovin kauan, mutta viiniä join ihan normaalisti silloin kun mieli teki. Ja minunhan teki. Jos ei tee mieli, niin ei kukaan todellakaan oleta/ kehota/ vaadi juomaan, mutta jos tekee mieli, niin mitään järkisyitä normaalin alkoholin käytön välttämiseen ei ole. Täällä on viitattu kaikenlaisiin tutkimuksiin puolin ja toisin, mutta jos ette ole vielä huomanneet, niin kaikista asioista löytää ihan sellaisia tutkimustuloksia kuin haluaa. (Jos ei halua uskoa ilmastonmuutokseen, niin aina löytyy niitäkin tutkijoita, jotka kiistävät sen olevan tosiasia ja heillä on esittää vakuuttavaa faktaa väitteidensä tueksi, jos ei usko että kolesterolista on haittaa, niin juuri joku lääkäri onnistui tutkimuksellaan todistamaan, että koko kolesterolikohu on turha jne...). Ja vaikka jonkun ammatti on lääkäri, se ei vielä takaa muita suurempaa asiantuntemusta (varsinkin kun esiintyy tällä palstalla nimimerkin suojissa) ja lääkäreistä itselleni tulee aina mieleen, että Päivi Räsänenkin on lääkäri, enkä ole eläissäni kuullut ensimmäistäkään järkevää mielipidettä sen naisen suusta.
Ja mitä tulee siihen, että jo se puolen promillen humala aiheuttaa reaktiokyvyn laskun, siis se viittaus autoiluun, niin muistanette että väsyneenä autollaajo on kokonaan kielletty, koska siinä tilassa kaikki kyvyt ja aistit toimivat niin ja näin. Joten samaa logiikkaa käyttäen suurimmalta osalta äitejä pitäisi varmaan ottaa lapset pois, koska tuokaapa minulle pienen lapsen äiti, joka ei ole väsynyt.
Alkoholiongelmaisia taas on ihan turha vetää mukaan tähän keskusteluun. Luulen, että en ole kovin väärässä, jos oletan että suurin osa meistä täällä palstailevista alkoholia huoletta nauttivista äideistä on kuitenkin varsin kohtuullisia alkoholin käyttäjiä.
Minulle on aivan saman tekevää, että juoko joku imetysaikanaan vai ei, niin kauan kuin rivien välistä ei ole luettavissa, että koska en juo, kun imetän, olen PAREMPI äiti. Kysehän lienee kunkin henkilökohtaisesta arvomaailmasta. Eri asiat ovat meille merkittäviä. Itse imetin huoletta useammankin viinilasillisen jälkeen, ja olen antanut lapseni myös yöhoitoon tarvittaessa, mutta en puolestani voisi kuvitellakaan tarjoavani lapselleni purkkiruokaa, vaan teen kaiken itse, myös hedelmäsoseet, koska se on minulle tärkeää.
Ugh, olen puhunut.
Kyselit että miten alkoholi poistuu maidosta: Alkoholi on pieni molekyyli joka liikkuu melko vapaasti elimistössä kaikkiin ruumiin kudoksiin ja nesteisiin (eli näin myös maitoon). Veri kuljettaa sitä maksaan hajotettavaksi jolloin sen pitoisuus veressä pienenee. Silloin muissa ruumiin nesteissä ja kudoksissa oleva alkoholi siirtyy pikkuhiljaa diffuusion avulla ihan itsekseen sinne vereen päin (kohti pienempää alkoholipitoisuutta), ja tietääkseni myös maidosta takaisin verenkiertoon ja sitä kautta hajotettavaksi.