MIKSI niin moni ei tiedä/halua tietää, että imettäessä SAA nauttia alkoholia IHAN normaalisti??
Tämä siis minua ärsyttää. Toki ihmisillä saa olla periaatteita, kuten että kun on kotona pieni vauva, en käytä alkoholia, mutta PERUSTELUT ei saisi olla vääriä. Siis ymmärrän hyvin, jos tuntee itsensä epävarmaksi tms jo parin alkoholiannoksen jälkeen, eikä siksi halua imettää, mutta tämä ikuinen taivastelu siitä, että se muka jotenkin lapseen vaikuttaisi rintamaidon kautta, jaksaa hämmästyttää. Yleensähän me suomalaiset olemme siitä tunnettuja, että toimimme FAKTOJEN emmekä uskomusten mukaan, ja silti tunnen itsekin jopa juuri synnyttäneitä äitejä, jotka ihmettelevät sitä, että käytän nyt imettäessäni alkoholia TASAN saman verran kuin normaaliolosuhteissa (siis en paljoa, mutta kohtuullisesti: esim pitkien illanistujaisten aikana klo 18 - 02 välisenä aikana saatan juoda 3-4 lasia viiniä ja kahvin kanssa pienen liköörin ja normaalisti miehen kanssa juon lasin, pari viiniä kerran viikossa). Tällaisia illanistujaisia on ollut pari kolme yhteensä nyt vauva-aikana. Vauvan hoitamiseen tämä ei todellakaan vaikuta yhtään, ja imetän normaalisti (täysimetyksellä mennään, vauva 5 kk). Esimerkki: oltiin kavereiden juhlissa, ja otin siellä kaksi lasia viiniä koko illan aikana. Ystäväni mies (heillä itsellään vuoden ikäinen lapsi, että pitäisi kyllä tuntea asia) heitti että " no nyt on sitten vauvallakin kivaa kun saa viiniä" . Siis TÄH?? Miksi ihmiset eivät usko edes painettua sanaa? Alkon ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä julkaisussakin todetaan, ettei niin paljon voi ihminen edes juoda (tyyliin 50 kossupulloa tarvittaisiin) että äidinmaitoon siirtyvällä alkoholilla olisi mitään merkitystä.
MISTÄ TÄMÄ TIETÄMÄTTÖMYYS JOHTUU??
Kyselee viinistään nauttiva erittäin vastuullinen äiti
Kommentit (70)
..ja kohtuukäyttö on TÄYSIN eri asia kuin jatkuva humalajuominen.
Itse käytän alkoholia normaalistikin todella harvoin, kerran pari vuodessa saatan juoda pari lasia viiniä ruoan kanssa tai siiderin saunan jälkeen. Raskausaikana pidin " totaalikieltäytymislinjan" , ja nyt imetysaikana olen kerran yhden siiderin juonut. Silloinkin tyttö oli jo lopettanut yösyömiset ja mieheni oli kotona mikäli tarvitsisi lasta yöllä hoitaa.
Mulla suurin syy tähän on se, että koska olen huonolla viinapäällä varustettu, niin jo kahdesta siideristä olen oikeasti juovuksissa. Enkä näinollen voisi kuvitellakaan nostelevani vauvaa, saati sitten imettäväni.
Tein sosiaalipuolelle valmistuessani päättötyöni FAS ja FAE -lapsista, ja sain siitä silloin taustatietoa ehkä hieman liiankin paljon, joten suhtaudun melkoisen kriittisesti yhdistelmään alkoholi ja raskaus/imetys.
Tietysti, mikäli ei imettävä äiti koe päihtyvänsä satunnaisesti nauttimastaan alkoholimäärästä, ja pystyy lapsensa hoitamaan, niin mikäpä siinä! Jatkuvan ryyppäämisen sensijaan tuomitsen, vaikuttaa varmasti lapsen kasvuympäristöönkin.
Arica ja Catina melkein 8kk
82mamma:
Viiden promillen humala, mitä olit laskenut, on jo hengenvaarallinen, eikä ole todellakaan sama asia kun kaupan " limusiiderien" 0,5 tilavuus-%.
Siis luulin esittäneeni tämän kyllä selkeästi. ÄITI siis olisi hengenvaarallisessa kännissä (luultavasti kuollut) tuosta viiden promillen humalasta, mutta VAUVA (joka siis rintamaitoa) saa limusiiderin vahvuista maitoa, mikäli ÄITI on tuollaisessa humalassa. Tämä siis siksi, että ÄIDIN veren alkoholipitoisuus on sama kuin ÄIDINMAIDON, jota vauva siis juo. Ymmärsitkö? En siis tarkoittanut, että juomalla kossua tulee limusiiderihumalaan...
Ja vielä lisäys: kukaan äiti ei varmaan kykene edes saamaan itseään tuollaiseen humalaan, ja vielä imettämään päälkle. Kyse oli täysin hypoteettisesta, tarkoituksella liioitellusta esimerkistä. Sanotaan nyt vaikka, että äiti juo neljä lasia viiniä. Alkon promillelaskurin mukaan jos 56 kg painoinen äiti juo tuon määrän alkoholia, on veren promillemäärä kolmen tunnin kuluttua 0,9 promillea. Eli siis vauva joisi maitoa, jossa alkoholipitoisuus on 0,09%. Vertailun vuoksi: ykkösoluessa on alkoholia 2,7%. Vauva joisi maitoa, jossa on 30 kertaa vähemmän alkoholia. Tällaista määrää ei pysty edes mittaamaan.
Tarkoitukseni ei tietenkään ole rohkaista ketään juomaan imettäessään, ellei halua. Koko ketjun pointti oli, että miksi asiasta on liikkeellä niin älyttömän paljon väärää tietoa, syyllistystä ja kummia uskomuksia. Kun tosiasia kuitenkin on se, että rauhassa voipi juoda. Tosiaan, kukin toimii kuten parhaaksi näkee, mutta päätöksen voi tehdä faktojen pohjalta tai sitten väärän tiedon ja luulon pohjalta. Mun mielestä faktoihin pohjaava päätös on kestävämpi, mutta that' s just me :-)
...itse en ole ajatellut ottaa asiasta sen kummemmin paineita. 2viikkoa vanha vauvamme oli ensimmäistä kertaa hoidossa (sekin on varmaan jonkun mielestä tuomittavaa?) pari tuntia kun käytiin miehen kanssa pizzalla. Join 2 tuoppia siideriä ja kotona imetin ihan normaalisti -ainoa että piti eka lypsää kerran kun vauva oli juuri syönyt ja meikäläisen rinnat meinas räjähtää.
Itselläni siis suurin huoli on, että kun lähden ekaa kertaa viihteelle (jossa siis juodaan kännit, ei pelkästään 2-3 siideriä... ellei se sitten saa meikäläistä jo känniin, heh heh) niin miten mahtaa rintojen käydä. Pakahtuuko ne maidosta? Pitäiskö ottaa rintapumppu käsilaukkuun, jotta pääsee välillä pumppaamaan... onko kokemusta?
Oma periaatteeni tällä hetkellä on se, että jos otan vähän eli pari-kolme siideriä saunan jälkeen tai viiniä ruuan kanssa niin imetän. Jos olen tosi kännissä ja tulen ravintolasta kotiin niin en imetä ennen kuin olen tolpillani. Ja peruste tähän ei ole maidon alkoholipitoisuus vaan se, etten hirmu kännissä haluaisi lasta käsitellä.
Mutta jokainenhan tekee tässä asiassa kuten haluaa. Ja korostan, etten nyt ole mikään jatkuva kännäilijä -edelliset kännit vedetty toukokuussa 2005 että johan tässä kohta olis varmaan sopiva aika ;-D
Tein ihan pikaisen ja epätäsmällisen laskutoimituksen verratakseni D-vitamiinitippoja ja äidin alkoholinnautiskelua.
D-vitamiinitipat ovat lähes puhdasta alkoholia (96%). Päiväannos on 5 tippaa eli viikossa 35, mikä on noin 1 millilitra. Eli viikossa lapsi saa noin millilitran puhdasta alkoholia mikä vastaa sitä, että lapsi söisi viikossa litran äidinmaitoa, jonka alkoholipitoisuus on yksi promille. Jos vauva syö kerralla desin, niin tämä tarkottaisi että äiti imettää kymmenen kertaa viikossa yhden promillen humalassa (reilusti törkeä rattijuoppous).
Eli jos lääkärit eivät pidä Jekovit-tippojen sisältämää etanolia riskinä, niin silloin on turha puhua äidin nauttimista muutamista viinilasillisista tai oluttuopeista.
PS. joku matemaatikko voisi vielä tarkistaa mun laskelmat, mun mielestä suurusluokan pitäisi olla kohdallaan ;)
Että oikeastaan kyse on vieläkin isommasta määrästä alkoholia, koska karkeasti 20 tippaa on yksi millilitra...Eli viikossa vauva saa tuota etanolia n.1,5ml :)))
Tämä siis vaan tämmöinen turha tarkennus....=))
Ja minustakin tämä on ihan hyvä aihe mietittäväksi, meillä kun täällä moralisoidaan usein ja aika paljonkin.
Ja turha tosiaan verrata imetyksen ja raskauden aikaisen alkoholin käytön vaikutuksia vauvaan. Minulla ainakin imetyksen myötä tuo tarkkuus alkoholin suhteen " löystyi" ...Eli juuri ne " saunakaljat ja ruokajuomat" tulivat takaisin kuvaan...
maaly
Mona-Lisa:
. Ottaisin tähän kyllä vielä mukaan juridisen puolen. Monet huostaanottotilanteet ovat syntyneet siitä, että äiti juo. Mikä on sopivan verran tai menee yli, siitä päättää varmasti jokainen äiti itse. Mielestäni siinä vaiheessa, kun omaa juomista pitää imetyksen aikana puolustaa, tulisi miettiä, mikä on oma henkilökohtainen suhde alkoholiin.
mutta ammattiminäni eli lastensuojelun sosiaalityöntekijä minussa heräsi ja pakotti kommentoimaan tuota Mona-Lisan kommenttia. Usein huostaanotoissa on osasyynä juuri vanhempien alkoholinkäyttö, mutta ihan toisessa mittakaavassa kuin kukaan tässä ketjussa puhuu. Eli se, että imetttä ja nauttii muutaman lasin viiniä, ei todellakaan ole syy ja peruste yhtään mihinkään. Tuollaisilla kommenteilla vaan lisätään " sossukammoa" ja muutenkin on ihan turha pelotella ketään huostaanotoilla, niillä on tarpeeksi paha kaiku jo muutenkin.
Itse käytän satunnaisesti alkoholia vaikka imetänkin. Esim. ruuan kanssa viiniä yhdessä vieraiden kanssa. Mies juo myös saunakaljaa ja kehtaan ostaa kaljaa tai käydä alkossa myös lapsen kanssa. Mielestäni on parempi, ettei alkoholista tule perheessä mikään salattu asia, esim. kaljat ostetaan ja juodaan salaa, lapsilta piilossa niin että lapsi oppii jo pienestä pitäen asiassa olevan jotain erikoista. On parempi, että lapsi saa kotoaan mallin siitä, että alkoholia voi käyttää hallitusti ja ilman remuamista turvallisesti kotona, hallitussa määrin.
Huolestuttavampaa on mielestäni se, että naiset ja miehetkin lähtevät kotoa juhlimaan, jotta voivat ottaa alkoholia. Eli suhde alkoholiin on silloin paljon ongelmallisempi, jos kotona sitä ei osata hallitusti ottaa. Tarvitseeko aina vetää kovat kännit?
Mä olen ymmärtänyt niin, että " ei ole voitu todistaa pienillä alkomäärillä äidinmaidossa olevan näkyvää riskiä lapsen kannalta" . Mä henk. koht. ajattelen niin, että riski on silti olemassa, vaikkakaan sitä ei ole voitu pienillä määrillä todistaa. Suurilla määrillähän se on todistettu selkeästi - haitat pahat, elinikäiset ja selkeät. Itse en hingu minkään viinaksien pariin, ennen kuin olen imettämiset imettäny. Pelaan vaan varman päälle.
Tutkimuksia muutenkin tulee aina uusia ja tulokset vaihtelee. Tästä syystä pelaan varman päälle, koska mistään erityisestä en jää paitsi ilman viinaksia. Muistateko sen Talidomidi-jutun? Odottaville äideille syötettiin " lääkettä" , joka todettiinkin myöhemmin pahaksi vamman aiheuttajaksi. Tietysti siitä on jo kauan ja eteenpäin on menty, mut itse silti uskon, ettei ihminen tiedä vielä kaikkea - vaikka yrittääkin (miksi allergiat, lasten käytöshäiriöt, mielenterv. ongelmat jne. lisääntyy, hedelmällisyys huononee, jne.?).
Luotetaan siis jokainen omiin äidinvaistoihimme. Itse pelaan varman päälle.
Tätä en kysy provosoidakseni, vaan kohdistaakseni keskustelun huomion takaisin ap:n kysymykseen. Eli miksi aiheesta on niin paljon väärää tietoa liikkeellä ja miksi sitä ei tarkenneta siten, ettei näistä viinilaseista ruoan kanssa tarvitsisi kantaa syyllisyyttä.
niin ei sillä väliä oo, mutta devitol ei tuoteselosteen mukaan ainakaan sisällä etanolia niin kuin jekovit. Itse annan vauvalle devitolia, koska itsemaistaneena ja sen jälkeen oksentaneena, voin sanoa että jekovit ainakin sellaisenaan maistuu niiiiin hirveelle.
Osaako joku kertoa, miten se alkoholi poistuu äidinmaidosta samaa tahtia kuin verestä? Siis maksa kai polttaa alkoholin verestä ja veri kiertää, mutta miten maito?? Ihan vaan utelias kun olen ja ihmisen biologia ei ole oikein hallussa =))
Kiitos hyvästä kannanotosta. Olisin itsekin opettajana ja oppilashuoltotyöryhmässä istuvana kommentoinut samaa asiaa (huostaanottoa jne), mutta ehdit ensin:). Hyvä, että tämä alkoholikissa on nostettu pöydälle, itselläni ei kääröä vielä ole (toivottavasti pian, rv39+1), mutta odotan jo suurella " mielenkiinnolla" ihmisten mahdollisia kommentteja imettävän äidin punaviinilasillisiin.
Syyskeiju muruseni, sulla on suosittuja keskustelun avauksia :).
Mangolia
niin miksiköhän Suomessa ei ole samalla tavalla kun esim täällä (ja muualla Keski-Euroopassa) eli d-vitamiini annetaan tabletteina. (Yhdistetty d-vitamiini-fluoritabletti) Siinä ei kyllä minun käsittääkseni ole sitten mitään alkoholia. Tabletti on sellainen pieni joka sulaa hetkessä eli siihen ei voi tukehtua tai mitään.
D-vitamiinitipoissa on 96-prosenttista etanolia, ei 96 % etanolia!
96-prosenttista alkoholia on Jekovitissa 81 mg/ml (vettä lisätty 1 ml:aan saakka). Yksi gramma (eli 1000 mg) 100 ml:ssa on 1-prosenttinen liuos. Jekovitin alkoholipitoisuus on siis n. 7,8%.
jakeku:
D-vitamiinitipat ovat lähes puhdasta alkoholia (96%). Päiväannos on 5 tippaa eli viikossa 35, mikä on noin 1 millilitra. Eli viikossa lapsi saa noin millilitran puhdasta alkoholia mikä vastaa sitä, että lapsi söisi viikossa litran äidinmaitoa, jonka alkoholipitoisuus on yksi promille. Jos vauva syö kerralla desin, niin tämä tarkottaisi että äiti imettää kymmenen kertaa viikossa yhden promillen humalassa (reilusti törkeä rattijuoppous).
vauvaan mahdollisesti äidin maidon kautta siirtyy on pieni, usein " mittaamattoman" pieni. Itse asiassa teoriassa pitoisuus maidossa on vieläkin pienempi kuin äidin veressä, johtuen maidon suuremmasta rasvapitoisuudesta ja tästä johtuen etanolin huonommasta liukenevuudesta.
Silti koska ei olla sata varmoja miten vauvan elimistö pystyy pieniä määriä etanolia käsittelemään, olen pitänyt ja pidän täst edeskin taukoa juomisen ja imetyksen välillä. Esim. jos juon pari tuoppia, odotan pari tuntia ennenkuin imetän..varmuuden vuoksi. Ihan siitä syystä että vauvan elimistö ei ole sama kuin omani ja asiasta ei mielestäni ole tarpeeksi hyvää dataa tarjolla. Koekaniineja on kai vaikea saada:)
hmm..pitäsiköhän siirtyä jekoviteista devitoliin....
Täytyy kyllä sanoa, että ihmeissäni luen tällaista ketjua. Täällä mainostetaan " faktoja" ja mitä ihmeellisimpiä laskelmia jostain veren- ja d-tippojen alkoholimääristä. Ja oikein ihmetellään, kun joku ei halua tällaisia ottaa kuuleviin korviin.
Minua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta mitkään epävarmat ja toisistaan poikkeavat laskelmat. Selväähän kuitenkin on, että turvallista rajaa ei tiedetä. Ja mielestäni tämän varjossa on myös selvää, että en juo tippaakaan. Minun ajatusmaailmassani alkoholi, raskaus ja imetys ei sovi yhteen muutenkaan.
Oli täällä sentään pari, jotka ovat kanssani samoilla linjoilla. Eli täysin tipatonta mennään jo pitkälti toista vuotta ja vielä saman verran on todennäköisesti edessä. Ei siinä ole minulle mitään vaikeaa. Kyseessä on kuitenkin lapsi, joka ei voi itse valita.
Ja vielä maininta noihin d-vitamiineihin. Meillä syödään Deetippoja, jotka ovat vesipohjaisia.
Ihmetellen,
Anselmi
pienikin alkoholi voi väsähdyttää äidin jos on juonut jopa useita lasillisia alkoholia. En ottaisi riskiä, että hoitaisin itse ainakaan silloin omaa lastani. Viime kesänä Usassa juopunut äiti sammui kesken imetyksen. Vastasyntynyt 3kk vauva tukehtui. Äidillä oli alkoholiongelmia kylläkin jo ennestään. Tämä voisi tapahtua ihan kenelle tahansa. Ihan varoituksena vain tätä ketjua lukeville, jotka luulevat että alkoholia voi juoda normaalisit imetyksen aikana. Vaikka imetys muuten olisi ok, ei humalaisen äidin koskaan pitäisi hoitaa vauvaa!
eilen join tosi pitkästä aikaa kaksi pientä olutta (kuopus on nyt kohta 11kk enkä enää imetä). Tulos: krapulainen olo heti kohta ja koko yö pilalla, en saanut nukuttua vaikka väsytti. Eli taas kerran sanon ei kiitos. Olen itse ollut raskaana tai imettänyt vuodesta 2002 eikä ole vaan ollut tarve juoda.
Minua ärsyttää kun monet, erityisesti anopppini on aina tyrkyttämässä viiniä tai jotain paukkua eikä voi kerrasta uskoa kun sanon etten halua. Hän jauhaa ja jauhaa että kyllähän mä nyt voin juoda ja sanon että tiedän että voin mutta kun en näe mitään järkeä juomiseen jos ainoa vaikutus on huono olo ja väsymys. Mutta ei mene jakeluun. Nukumme myös pääsäänötisesti perhepedissä enkä halua nukkua lasten vieressä jos olisisn juonut.
Mutta ap:n pointti kai oli että se äidinmaidon alkoholiprosentti on niin pieni että sen takia ei tarvitse esim juhlissa olla ottamatta viinilasia. Minulla onkin muut syyt miksi itse en halua juoda.
on vaan nyt sellanen periaate että en juo ja imetä vaikka siitä ei oliskaan mitään haittaa vauvalle. Jotenkin vaa ahdistaa jo se ajatus että jos se yksi kalja nousisi päähän niin ei sitä vauvaa ole kiva hoitaa edes PIENESSÄ humalatilassa. Itse kun en ole juonut pitkään aikaan niin ei tiedä millainen vaikutus sillä yhdellä kaljalla on. Kyllä ainakin minulla se tuntuu että on juonut yhden oluen päässä.
Ensikuukausina vauvan syntymän jälkeen en uskaltanut ottaa kuin ehkä lasillisen joskus (paitsi kerran kun olin ulkona ja vauva isänsä hoidossa pulloruokinnalla) kun olin saanut käsityksen että alkoholia imeytyy lapseen yhtä paljon raskausaikana. Saatuani faktaa asiasta olen esim. viikonloppuisin kotona uskaltanut ottaa pari lasillista viiniä ja imettää. Nyt asia ei imetyksen suhteen tosin enää ole meillä ajankohtainen kun poika on kohta 8 kk ja olen jo imettämisen lopettanut.