Vinkkejä ylipainoisen laihdutukseen
Nyt kaikki hyvät vinkit pinoon! Millaista liikuntaa ja syömistä? Oisko hyviä kotijumppa ohjeita? Ihan mitä vaan mieleen tulee laihdutuksesta ja elämäntapa rempasta. :)
Kommentit (42)
Ala seuraamaan mitä syöt ja koska ja kuimka paljon.
Seuraavassa kuussa syöt saman mutta vähennät 25 prossaa kaikista. syöt niin kuukauden ja toisen. Sitten teet tarvittavia korjauksia.
Tässäpä nämä yksnkertaiset säännöt. http://www.hs.fi/ruoka/a1455765080946?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#18
Kaikki lähtee oikeastaan oman pään sisällön muokkaamisesta. Miksi syöt likaa/miksi et ole aiemmin välittänyt pitää huolta itsestäsi? Kun löydät näihin vastauksen, niin lähdet muokkaamaan elämääsi niin, ettivät ne syyt enää saa sinua syömään liikaa/epäterveellisesti.
Liiikunnan merkitys painonpudotuksessa ei ola kamalan suuri, mutta oman hyvinvoinnin kannalta sitä kyllä kannattaa harrastaa ja toki se tukee painonpudotusta, mutta tärkeintä on laittaa ruokailu kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä nämä yksnkertaiset säännöt. http://www.hs.fi/ruoka/a1455765080946?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#18
Kaikki lähtee oikeastaan oman pään sisällön muokkaamisesta. Miksi syöt likaa/miksi et ole aiemmin välittänyt pitää huolta itsestäsi? Kun löydät näihin vastauksen, niin lähdet muokkaamaan elämääsi niin, ettivät ne syyt enää saa sinua syömään liikaa/epäterveellisesti.
Liiikunnan merkitys painonpudotuksessa ei ola kamalan suuri, mutta oman hyvinvoinnin kannalta sitä kyllä kannattaa harrastaa ja toki se tukee painonpudotusta, mutta tärkeintä on laittaa ruokailu kuntoon.
Kiitos linkistä, pitää perehtyä tuohon! Tykkään hyvästä ruoasta, pihveistä ja perunoista ja joskus niistä grillimakkaroista. Nyt yritän asennoitua siihen että ne poistuvat ruokavaliostani lukuunottamatta joitain satunnaisia kertoja.
Ap
Syö vähemmän (tasaisin väliajoin ja ravinteikasta) ja liiku (huomattavasti) enemmän.
Älä ala tuijottamaan kaloreita. Se purkin kyljessä oleva merkintä ei kerro mitään siitä, miten paljon siitä energiasta ihminen pystyy oikeasti hyödyntämään, koska ei meidän elimistömme sitä sataprosenttisesti kuitenkaan tee.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, rasvaa riittävästi (öljyjä, täysrasvaisia maitotuotteita, pähkinöitä yms.) ja höttöhiilarit vähemmälle.
Etsi liikuntamuoto, mistä oikeasti tykkäät. Itseäni ei saa kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille mitenkään, mutta kiipeillen ja liikun luonnossa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Älä ala tuijottamaan kaloreita. Se purkin kyljessä oleva merkintä ei kerro mitään siitä, miten paljon siitä energiasta ihminen pystyy oikeasti hyödyntämään, koska ei meidän elimistömme sitä sataprosenttisesti kuitenkaan tee.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, rasvaa riittävästi (öljyjä, täysrasvaisia maitotuotteita, pähkinöitä yms.) ja höttöhiilarit vähemmälle.
Etsi liikuntamuoto, mistä oikeasti tykkäät. Itseäni ei saa kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille mitenkään, mutta kiipeillen ja liikun luonnossa paljon.
Noista pähkinöistä vielä, millasia pähkinöitä pitäisi syödä? Kaloreita en meinannut tuijoittaa vaan syödä tavallista ruokaa ka paljon enemmän kasviksia.
Yksinkertaista syö vähemmän kuin kulutat.
Ei niistä pihveistä ja perunoista tarvitse luopua kun vähentää määrää. Pari perunaa tai pieni pihvi riittää. Kastikkeita myös vähemmän. Makkaraa sen sijaan harvemmin ja yksi riittää. Muuten tuossa on jo tullut hyviä vinkkejä eli annosten pienentämistä ja sen miettimistä milloin syö liikaa.
Hassua kysellä tällaista. Ihan kuin netti ja lehdet ja telkkari ei olisi päivittäin täynnä elämäntaparemonttiohjeita. Tuskin olet voinut välttyä kuulemasta tai näkemästä niitä.
Etsi netistä gofatgo-dieetin ohjeet. Siinä on hyvä runko josta lähteä säätämään.
Itse laihduin helmikuu-kesäkuu-välillä 10 kiloa ihan vain sillä, että pienensin annoskokoja ja lisäsin paljon kasviksia. Eli jätin kotona esim. pastat ja perunat pois ja korvasin vaikka wokkivihanneksilla tai salaatilla. Töissä söin kuitenkin normaalisti kaikkea, mutta pieniä annoksia, ja pidin nyrkkisääntönä, että salaattia on oltava lautasella ainakin yhtä paljon kuin vaikka sitä makaronilaatikkoa, ja jos jäi vielä nälkä, niin vain salaattia sai ottaa lisää. Makeita herkkuja en syönyt muutenkaan, mutta jätin myös burgerit heseen ja sipsit kauppaan, ja popsin dipattuja vihanneksia herkuttelunälkään. Ja limsat vaihdoin hiilihapotettuun veteen (kotona sodastream). Ja töissä kiikkui aina vesipullo mukana, mitä sitten täyttelin uudestaan pitkin päivää. Toki tällä menetelmällä muutos on hidasta, kun annoin silti itselleni luvan syödä käytännössä kaikkea ruokaa, enkä ollut millään tehokuurilla. Mutta halusinkin, että kyse on jostain, mitä voin pitää yllä pitkään, enkä vain nopeasti karistaa kaikkea ja odottaa, tuleeko kaikki takaisin kun ei enää jaksa "kuuria". Ja hyvin ovat kilot pysyneetkin poissa, vaikka nyt kesällä on siideriä ja roskaruokaa taas enemmän mennytkin. Toki käyn edelleen viikottain vaa'alla, ja teen korjausliikkeitä, jos näyttää, että kilot hiipii takaisin. Tsemppiä projektiisi! :)
Onko noi pastat ja perunat niin pahasta? Entä esim. ruisleipä? Tänään juuri ajattelin tehdä perunalaatikkoa uunissa, mutta pitäiskö sittenkin tehdä jotain muuta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko noi pastat ja perunat niin pahasta? Entä esim. ruisleipä? Tänään juuri ajattelin tehdä perunalaatikkoa uunissa, mutta pitäiskö sittenkin tehdä jotain muuta?
Ap
Sun kannattaa itse valita syömisesi sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Jos joku sulle sanoo, että pasta tai peruna on pahasta etkä ymmärrä miksi, niin ihan turha niitä sitten on vältellä.
Ruisleipäkin on ok, jos se on ruisleipää. Marketeista vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Onko noi pastat ja perunat niin pahasta? Entä esim. ruisleipä? Tänään juuri ajattelin tehdä perunalaatikkoa uunissa, mutta pitäiskö sittenkin tehdä jotain muuta?
Ap
No kuten edellisessä viestissä totesin, niin söin edelleen töissä normaalisti. Tähän sisältyi pastat, perunat, kermassa uivat lihat yms. Eli jos tekee perunalaatikkoa, niin siihen vaan se runsas salaatti kaveriksi, ja lautaselle mielummin yhtä paljon ellei enemmän sitä salaattia (ja kyllä, saa käyttää salaatinkastiketta, jos haluaa). Kunhan muistat sen annoskokojen pienentämisen ylipäänsä. Salaatilla tasapainottaminen ei pelasta, jos sitä perunaa on lautasella rekkamiehen annos. Itse myös opettelin paljon, miten tehdä uunivuokia yms. niin, että käyttää kerman sijaan tomaattikastikkeita. Ainakin yhtä hyviä, ja usein puolet kevyempiä. :)
Paitsi tietenkin jos haluat sellaisia "parhaat tulokset kahdessa viikossa!"-vinkkejä. Sitten jätät kaikki paitsi rehut suunnilleen pois.
T. viestin nro 13 kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Hassua kysellä tällaista. Ihan kuin netti ja lehdet ja telkkari ei olisi päivittäin täynnä elämäntaparemonttiohjeita. Tuskin olet voinut välttyä kuulemasta tai näkemästä niitä.
Ihan hyvä, mutta nämä ovat usein dieettejä, jotka eivät toimi pitkällä tähtäimellä. Ohjeita on niin paljon erilaisia, että on vaikea arvioida mihin uskoa, esim. ennen ohjeet kehottivat syömään ns. kevyt tuotteita, joissa onkin enemmän sokeria ja nykyään niitä harvoin suositellaan ja monella on vielä päällä karppausbuumin jälkeinen hiilaripelko. Kaikki tavat eivät toimi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kysellä tällaista. Ihan kuin netti ja lehdet ja telkkari ei olisi päivittäin täynnä elämäntaparemonttiohjeita. Tuskin olet voinut välttyä kuulemasta tai näkemästä niitä.
Ihan hyvä, mutta nämä ovat usein dieettejä, jotka eivät toimi pitkällä tähtäimellä. Ohjeita on niin paljon erilaisia, että on vaikea arvioida mihin uskoa, esim. ennen ohjeet kehottivat syömään ns. kevyt tuotteita, joissa onkin enemmän sokeria ja nykyään niitä harvoin suositellaan ja monella on vielä päällä karppausbuumin jälkeinen hiilaripelko. Kaikki tavat eivät toimi kaikille.
Ja täältäkö luulet että saa asiantuntevampia ohjeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kysellä tällaista. Ihan kuin netti ja lehdet ja telkkari ei olisi päivittäin täynnä elämäntaparemonttiohjeita. Tuskin olet voinut välttyä kuulemasta tai näkemästä niitä.
Ihan hyvä, mutta nämä ovat usein dieettejä, jotka eivät toimi pitkällä tähtäimellä. Ohjeita on niin paljon erilaisia, että on vaikea arvioida mihin uskoa, esim. ennen ohjeet kehottivat syömään ns. kevyt tuotteita, joissa onkin enemmän sokeria ja nykyään niitä harvoin suositellaan ja monella on vielä päällä karppausbuumin jälkeinen hiilaripelko. Kaikki tavat eivät toimi kaikille.
Ja täältäkö luulet että saa asiantuntevampia ohjeita?
No onhan täällä jo mainittu annoskokojen pienentäminen, rehujen lisääminen ja se ettei lemppariherkuista tarvitse täysin luopua. Pidemmälle noilla ohjeilla pötkii kuin jollain kitudieetillä, jota jaksaa ehkä viikon. Ja siitähän on ollut juttua, että näiden telkkarilaihduttajien paino onkin palannut ohjelman jälkeen takaisin entiseen, mm. koska tuki puuttuu ja ohjelmassa vedetty ruokavalio/liikunta eivät ole realistisia normaaliarjessa, johon kuuluu muuta kuin painon tarkkailu.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kysellä tällaista. Ihan kuin netti ja lehdet ja telkkari ei olisi päivittäin täynnä elämäntaparemonttiohjeita. Tuskin olet voinut välttyä kuulemasta tai näkemästä niitä.
Tynnyrissä kasvaneita riittää? Syntyyhän meillä esim. jatkuvasti "yllätysvauvoja", kun jo aikuisikäiset tiedä miten lapsia tehdään, hakkaava ja pettävä mies lopettaa, kunhan tarpeeksi rakastat, oma pill* on paljon tiukempi ja houkuttavampi kuin muiden naisten. YM.
Joten eihän se tietenkään ole mitenkään harvinaista, että on onnistunut välttämän koulun terveysopin, Jutan, nettikeskustelut palstoilla, tyystin tuntemattoman Raxun (ja satojen muiden laihduttajien opit) ja hänen vuosia jatkuneen remppansa jne. Myös kaikki ystävät ovat ilmeisesti viidakosta saapuneita.
Tämä taitaa olla huono läskiprovo :D
Syö ruoka normaalirasvaisena ja vältä kevyt-tuotteita. Vältä myös kaikkea keinotekoista ruokaa ja syö aitoa kamaa. Syö kun on nälkä ja vain sen verran, että nälkä lähtee.