Niukat menkat ja raskaustesti plussaa?
Menkat oli ensinnäkin pari viikkoa myöhässä ja oli niin niukat, että hyvä kun huomasi ja kestivätkin normaalin 6 päivän sijaan vain kaksi päivää! Loppuivat toissapäivänä ja eilen illalla särki rintoja niin päätin sitten vielä tehdä testin, johon tuli selkeä, mutta huomattavasti kontrolliviivaa haaleampi viiva. Toinen lapsi kyllä olisi haaveissa, mutta jotenkin usean keskenmenon taustalla tuntuu, ettei tästä voi seurata mitään hyvää!
Täältäkin löytyy varmaan monia, joilla menkat tulleet raskauden alussa, mutta mitenkäs tuo haalea viiva, onko sellaisen ja menkkojen yhdistelmällä kenelläkään raskaus sujunut normaalisti?
Kommentit (8)
Tod äk kyseessä eivät olleet ollenkaan ns menkat. Raskaudessa limakalvo herkistyy, ja on ihan normaalia että alkuvaiheessa tulee pientä vuotoa.
Onko sinulla raskauslireita? Jos on, kaikki on tod näk hyvin. Voisit käydä vielä uä-tutkimuksessa tarkistuttamassa tilanteen, viimeistään rv6+ alkaa hyvällä laitteella näkymään ainakin onko raskaus kohdunsisäinen ja yksi-vai kaksisikiöinen. Jos hedelmöittyminen on tapahtunut ajallaan, saattaa näkyä sykekin. Kun syke on nähty, todennäköisyys raskauden jatkumiselle on yli 90%.
Se, että sinulla on ollut keskenmeno, ei välttämättä ennusta vaikeuksia tähän raskauteen. Joka neljäs raskaus menee kesken alkuvaiheessa (tosin usein ennen kuin nainen edes tietää odottavansa). Tästä siis seuraa, että hyvin moni useamman lapsen äiti on myös keskenmenon kokenut. Tämä on surullista, mutta ihan luonnollista. Niistä vaan ei kauheasti kahvipöydissä puhuta.
Verikoe kertonee myös jotain osviittaa siitä ja kokeile tehdä viikot näyttävä testi (CB)? :)
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet menkat, oli kiinnittymisvuotoa
Tuskin oli kiinnitysvuotoa, se tulee kun hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy eikä siinä vaiheessa kun tesu jo näyttää plussaa.
Pieni vuoto alkuraskaudessa on kuitenkin ihan normaalia.
On joitain ihan lieviä raskausoireita, mutta todella vähäisiä kyllääkin. Ultraan meinasin mennä kyllä joskus rv 6 paikkeilla, näin olen tehnyt aiemmissakin raskauksissa. Aiemmissa raskauksissa on syke näkynyt viikolla 5+ mutta vain yksi raskaus on loppunut vauvan tuloon. Lisäksi tuo raskaus, mistä minulla lapsi on, oli hyvin selkeä plussa aikaisessa vaiheessa ja lisäksi oireitakin oli. Tiedän kyllä, että jokainen raskaus on erilainen ja että joka neljännellä naisella on harmitonta vuotoa alkuraskaudessa ja kaikki menee kuitenkin hyvin, jotenkin en vain pysty olemaan ajattelematta että verenvuodot eivät kuulu raskauteen.
CB:n testin ajattelin tehdä ja sen perusteella sitten varailla aikaa ultraan.
Kiitos vastauksista, eipä tässä surkutella ja panikoida auta vaan pitäisi vaan olla maltillinen ja katsoa miten sujuu, eipä se stressaaminen asiaa ainakaan edistä. :)
Minulla tuli menkat ihan ajallaan ja sen verran runsaina, että tampoonia yms. ihan normaalisti käytin. Ihmettelin kuitenkin kun kirkas punainen vuoto loppui tavallisen 6 päivän sijaan parissa päivässä, sen jälkeen vain tiputteli. Myöskään minulle tyypillistä toisen päivän järkkyä tulvavuotoa hyytymineen ei tullut, joten ihmettelin.
Meillä alkoi yritys tuosta kierrosta, joten tietysti menkat oli pettymys. Aiemmat lapset tulleet yli vuoden yrittämisen jälkeen, joten sikäli ei raskaus toki tullut mieleenkään. Olin jännityksissäni tehnyt testin juuri menkka-aamuna ennen vuodon alkua. Täysin kirkas puhdas liuska. Outo tuhruvuoto jatkui kaksi viikkoa, kunnes tein kaapissa lojuneen toisen testin, ihan vaan jossain vittuuntumisen ja turhautumisen puuskassa. Unohdin sen vessaan aamukiireessä, illalla kun katsoin oli siinä vähän järkytykseksikin kunnon viivat. Haaleampi selkeästi kuin kontorolliviiva, mutta selvät viivat silti.
Vuoto jatkui vielä toiset 2 viikkoa, viiva ei koskaan vahvistunut kontrolliviivan vahvuiseksi. Silti nyt raskaus jo yli puolenvälin :) Nyt on vuotokin loppunut. Alkuraskauden ultrassa selvisi, että alkion koko täsmäsi edellisiin menkkoihin ja tikutettuun ovulaatioon, eli ei ollut mitään kiinnittymisvuotoa nuo, vaan "valemenkat". Mitään hematoomaa, vuotavaa kohdunkaulaa yms. ei myöskään löytynyt. Mysteeriksi jäi.
Tsemppiä ja pitkiä hermoja :)! Kokemuksesta tiedän, että alkuraskauden vuotelu aiheuttaa aikamoisen stressin muutenkin vielä epävarmaan alkuraskauteen. Itselläni myös 2 keskenmenoa takana, joten aika stressaavaa aikaa tuo oli. Toivottavasti kaikki menee teillä hyvin!
Just noin oli mulla. Ja kaikki meni hyvin.
Kun esikoista yritettiin, minulla oli samanlaista ja sain haalean plussan. Järkeilin myös tuon todella omituisen vuodon kiinnittymisvuodoksi, mutta en iloinnut asiasta, koska olin juuri lopettanu pillerit ja tuo tapahtui ensimmäisessä kierrossa ja olin varma, ettei jää mukaan. Eikä jäänytkään, kärsin pari viikkoa taas omituisista vuodoista ja kovista viiltävistä kivuista. Näin jälkeenpäin mietin, ettei voinut olla kiinnittymisvuotoa, kun ei jäänyt mukaan, ehkä jotain alku keskenmenoa?
Kävin lääkärissäkin muttei sieltä mitään löytynyt, kukaan ei myöskään uskonut että olisin ollut raskaana. Ei ollut kuulemma niin nopeasti mahdollista. No, ovathan jotkut tuleet raskaaksi vaikka onkin ollut ehkäisy...
Kivut ja vuoto kuitenkin loppuivat itsellään, joten kohtuun ei varmaankaan jäänyt mitään materiaalia, onneksi. Toisessa kierrossa tärppäsi taas ja nyt se möngertää tuossa lattialla :) Ja silloin tuli todella selkeä plussa, tiesin silti jo ennen testiä, että nyt onnistui, kun rinnat tulivat todella aroiksi ja alkoi jatkuva pahoinvointi.
Eivät olleet menkat, oli kiinnittymisvuotoa