Hassuin uskomus, joka sinulla on ollut pienenä?
Mulla oli, että luulin kaikkien tyttöjen kantavan vauvaa masussa ja synnyttää sen automaattisesti sitten, kun on aikuinen. :D
Kommentit (2642)
Olen ollut skeptinen pienestä pitäen mutta vanhuksilla oli outoja sekä naurettavia uskomuksia !
Että vauvat kasvaa porkkanan siemenistä. Oli varmaan kerrottu että vauvat saa alkunsa pienen pienistä vauvansiemenistä jotka alkaa kasvaa äidin mahassa. Minun viisivuotiaan logiikalla päättelin että koska porkkanan siemenet on pieniä, äiti varmaan syö semmoisen ja siitä tulee vauva :D aika pian tämän jälkeen meille tuli aihetta melko yksityiskohtaisesti käsittelevä kirja...
Että nuori ihminen ei voi kuolla millään tavalla vain vanhuuteen kuolee.
Todellisuushan on että kuka tahansa meistä voi kuolla koska tahansa minkä ikäisenä tahansa ihan ilman varsinaista ulkoista syytä. Uskon että moni ei tajua tätä aikuisempanakaan.
Äiti pakotti minut ja siskoni pukeutumaan samanlaisiin vaatteisiin ja luulinkin pienenä, että laki määrää kaksoset pukeutumaan samanlaisiin vaatteisiin. Olinpa höpsö.
Jos suun ympärille jäi sokeria munkin syömisen jälkeen, piti kiireesti pyhhkäistä sokerit ja murut pois, sillä muussa tapauksessa varpuset tulisivat ja nokkisivat.
mark kirjoitti:
Että nuori ihminen ei voi kuolla millään tavalla vain vanhuuteen kuolee.
Todellisuushan on että kuka tahansa meistä voi kuolla koska tahansa minkä ikäisenä tahansa ihan ilman varsinaista ulkoista syytä. Uskon että moni ei tajua tätä aikuisempanakaan.
Nuorena luulee, että päiviä tulee aina vain jostain lisää, vanhana tietää, että ne vähenevät vähenemistään. Jos ihmiselle iässä missä tahansa, ja jos ymmärrystä on, hän kyllä tajuaa, että kuolla voi koska tahansa, mutta ei sitä mielellään ajattele, kun lähtee vaikkapa kauppareissulle.
Vierailija kirjoitti:
- Uskoin lapsena, että mökkilaiturin alla asuu vesihiisi, joka vie lapset. Vain jos aikuinen oli mukana lapsi sai mennä rauhassa laiturille. Vesihiisi nimittäin pelkää aikuisia.
Toki jatkoin perinnettä kertomalla saman omille pienille lapsille ja ei ne koskaan laiturille yksin menneetkään.
(Kysyin juuri ja eivät kuulemma saaneet traumoja, kuten en minäkään. Lapset nyt jo 17- ja 19-vuotiaita)
Minä uskoin Näkkiin. Uimaan mennessä piti sanoa: "Näkki maalle, minä veteen". Ja maalle tultua : "Minä maalle, Näkki veteen". Tämä 1950 -luvulla.
Mulle selvisi samoihin aikoihin terveyssiteiden olemassaolo ja se, että osa naisista ajelee pimppakarvojaan. Luulin fiksuna tyttönä että niitä ajetaan siksi, että se terveyssiteen liimapinta irtoaa tottakai paremmin ajellusta kuin karvaisesta ihosta, ja ihmettelin vielä, mikseivät kaikki naiset ajele alapäätään.
Ei ehkä hassuin, mutta luulin etä kaupan kassa saa pitää kaikki rahat päivän päätteeksi. Halusin kauppaan töihin kun luulin että ne saa tosi paljon rahaa. :D
Ajattelin aika pitkään, että pankin toiminta on hyvin yksinkertaista. Jokaiselle asiakkaalle on oma laatikko, johon talletettavat rahat laitetaan. Sitten kun haluaa nostaa rahaa, virkailija vaan käy hakemassa rahaa sieltä laatikosta.
Lienee selvää, että tällainen uskomus on peräisin 80-luvulta eli aikana, jolloin oikeasti käytiin pankin fyysisessä konttorissa - ja tietysti aina siinä samassa kotikylän pankkikonttorissa.
Mistä laatikosti ne lainattavat rahat sitten otetaan - no sitäpä en silloin tajunnut ajatella.
Mun yhden ystävän äiti ja isä oli sattumoisin syntyneet samana päivänä, joten tietty ystäväni ajatteli, että kaikkien muidenkin äidit ja isät on.
Mulle uskoteltiin, että jos syö kynsiä, niin kynnenpalat kerääntyvät kurkkuun köntiksi, joka sitten pitää leikata pois.
Ja toinen asia: hampaat halkeavat, jos ne pesee liian kylmällä vedellä.
Että tällaista lastenkasvatusta 70 ja 80 -lukujen taitteessa :/
Sängyn alla on joku outo tarkastaa ja että TV ohjelmissa oikeasti joku kuolee ja vasta isona tajusi ettei se kuollutkaan.
Jos syö viinirypäleen siemenet niin vatsassa alkaa kasvaa viinipuu ....
Että pankkiryöstäjät ryöstää sen virkailijan rahat siinä tiskillä eikä muuta mutta ne ryöstääkin asiakkaiden rahat ....kassasta.
Uskomus, että jumalia olisi olemassa.
Edesvastuutonta syöttää lapselle moista, omani eivät tuollaista tule koskaan kuulemaan.
Kuvittelin pikkulapsena, että kaikki patsaat ja muut ajattelevat myös minusta, että "onpas söpö. Olisipa tuo meidän lapsi"
Elin haavemaailmassa kunnon taivaanrannan maalarina ja muistan leikkineeni (mielessäni), että mm. Peikkometsän peikot (jossain Järvenpäässäkö se oli) ja Lahden Punavankipatsaan hahmot ovat vanhempiani ja ajettelevat minua siellä heidän vieressään mennessäni.
P.S. Minulla oli/on edelleen oikein ihanat omat vanhemmat
MInulle oli tärkeää, että lapsille oli kaikkea omaa.
Halusin ruokaan LASTENsuolaa, piti kävellä katua LASTEN reittiä, piti mennä nukkumaan LASTEN nukkumaanmenoaikaan.
Olin jopa tosi tomerana tuosta nukkumaanmenosta itse. Puoli yhdeksän uutiset alkoivat telkkarista ja minä pomppasin sohvalta / leikeistä ylös ja totesin pikkuveljelle, että nyt pitää mennä pisulle, pesulle ja nukkumaan. Koska LAPS. (ja nimenomaan 70-luvun lahtelaisittain laps, ei lapsi.)
Mahtoi iskä ja äiskä naureskella helppoja iltarutiineja.
t: entine laps
Luulin pienenä että "löllö" on kirosana
- Uskoin lapsena, että mökkilaiturin alla asuu vesihiisi, joka vie lapset. Vain jos aikuinen oli mukana lapsi sai mennä rauhassa laiturille. Vesihiisi nimittäin pelkää aikuisia.
Toki jatkoin perinnettä kertomalla saman omille pienille lapsille ja ei ne koskaan laiturille yksin menneetkään.
(Kysyin juuri ja eivät kuulemma saaneet traumoja, kuten en minäkään. Lapset nyt jo 17- ja 19-vuotiaita)