Tehdäkö viides lapsi vaiko ei? Pattitilanne...
Meillä on tällä hetkellä neljä lasta, joukossa yhdet kaksoset, nuorin 5v eli elämä on jossain määrin helpompaa, joskin esikoisen teini-ikä vie kyllä välillä voimia.
Päätettiin aikoinaan, kun kuopukselle annettiin lupa tulla, että hän jää meidän viimeiseksi lapseksi. Sterilisaatiosta on ollut puhetta ja nyt kun oltiin vihdoin päästy yksimielisyyteen siitä kumpi siihen menee niin mies onkin alkanut puhua, että haluais vielä yhden lapsen ennen sterilisaatiota.
Mies on osallistunut hyvin jokaisen lapsen hoitamiseen ja kasvatukseen. Jäi kuopuksen kanssa kotiin tämän ollessa 4kk, koska minä olin jokin aika ennen raskautta aloittanut yritystoiminnan enkä voinut olla kotona kun ihan sen pakollisen.
Kaikki raskauteni ovat sujuneet hyvin, ei ole ollut juuri mitään ongelmia tai vaivoja. Vauva-ajat on myös olleet tavallaan helppoja, vauvat ei ole mitenkään älyttömästi valvottaneet. Kaksosten kanssa oli aavistuksen rankempaa, kun he eivät yrityksistä huolimatta menneet samaan rytmiin. Tietenkään tähänkään ei voi sataprosenttisesti luottaa, että tälläkin kertaa kaikki sujuisi hyvin. Ikäkin tuonee omat ongelmansa ja haasteensa jo ihan raskaaksi tulemiseenkin.
Mies siis tosiaan haluaisi vauvan, minä en välttämättä. Olen onnellinen näistä nykyisistä lapsista ja toisaalta ei vaan jaksais tavallaan alottaa alusta yöheräilyineen kaikkineen. Uskon, että mies olisi varmasti yhtä osallistuva isä niin kun on tähänkin saakka ollut. Taloudellisestikin meillä olisi varaa vielä yhteen lapseen.
Miten tällaisessa tilanteessa voi tehdä päätöksen tuleeko vielä yksi lapsi vai ei? Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä päätitte ja miksi?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita pitää tehdä noin kauheasti?
No siksi koska ne on niin ihania. Miksi pitäisi tehdä vähemmän? En minä ainakaan lapsia tee niin että laskisin jotain oikeaa määrää.
Koska maailmassa on liikaa ihmisiä eivätkä luonnonvarat riitä kuin osalle. Oisko se hyvä syy jättää vähemmälle?
No onneksi sinä ja muut fiksut halukkaat voitte jättää lapset tekemättä. Minä saan rauhassa lisääntyä kuten haluan ja tasapaino säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa kumpi menee steriin? Ettei vain olisi kyse miehen pelosta sitä operaatiota kohtaan?
Minä oon menossa sterilisaatioon, niin ei ole kyse tuosta.
ap
Tyypillinen av-mamma. Sikiää sikiämistään, muutaman vuoden päästä ukko kyllästyy ja lähtee jonkun hoikan ja kauniin velan mukaan. Taas on yksi suurperhe sossun elättinä.
Ei luoja miten itsekkäitä ihmisiä - VIISI lasta?! Ajattele jos kaikki hankkis. Vitsi mitä ylikansoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Tehän sikiätte kuin kanit.
Eiköhän ne kanit sikiä aika paljon useammin kun alkuperäinen
Tulemaan vaan, onhan teillä teini, jonka voi velvoittaa hoitamaan sisaruksiaan ja luopumaan omasta elämästään perheen hyväksi, kuten todennäköisesti tulisi käymään.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen av-mamma. Sikiää sikiämistään, muutaman vuoden päästä ukko kyllästyy ja lähtee jonkun hoikan ja kauniin velan mukaan. Taas on yksi suurperhe sossun elättinä.
No ihan on kuule yhdessä päätetty jokaisesta raskaudesta, että vauva on ollut tervetullut. Ja mikäli osasit lukea niin nyt se en ole minä, joka haluaa lapsen vaan MIES.
Jos nyt joskus sattuisi niin käymään, että eroamme, niin ei kyllä siinäkään tapauksessa tarvitse sossun elätiksi ruveta. Ihan omat tulot riittää sillonkin.
Mun mitat on 175cm ja 62kg, ei siis ole ylimääräisiä kiloja.
ap
Hallitus ja asiantuntijat ovat sitä mieltä, että suomalaiset tekevät liian vähän lapsia. Hyvä jos joku yrittää korjata tilastoa. Minun hermoni ovat jo riekaleina kahden lapsen jälkeen, mutta jos sinulla on voimavaroja, talous kunnossa ym. ja oikeasti haluat lisää lapsia, niin mikä estää.
Vierailija kirjoitti:
Tulemaan vaan, onhan teillä teini, jonka voi velvoittaa hoitamaan sisaruksiaan ja luopumaan omasta elämästään perheen hyväksi, kuten todennäköisesti tulisi käymään.
Jos päädytään siihen, että yksi vielä yksi lapsi on tervetullut ja tulisin vielä raskaaksikin ja kaikki sujuis hyvin niin ei teini todellakaan tule hoitamaan vauvaa ellei niin itse halua. Mikäli emme itse jaksa eikä lähipiiri pysty auttamaan tarpeeksi niin meillä on kyllä varaa tarvittaessa palkata apua.
ap
Meillä oli vähän sama tilanne, että mietittiin tehdäänkö neljäs lapsi. Minä halusin neljä, miehelle olisi riittänyt kolme. Tehtiin sitten kompromissi, ja nyt meillä on neljä lasta.
Minä omaa lapsilukuamme miettiessä pohdin vahvasti sitä, kuinka epävarmaa raskaudessa ja elämässä yleensäkin on se, että saa terveen lapsen ja kaikki menee hyvin. Että jaksatteko 4 nykyisen lisäksi hoitaa viidennen, joka ei olisikaan terve.
Entäpä mitä mieltä ne 4 aikaisempaa ovat viidennestä lapsesta? Mitä viides lapsi ja vauva merkitsisivät heidän elämälleen, kotioloille, matkustelumahdollisuuksiin, harrastus- ja opiskelumahdollisuuksiin ym.
Lisälapsienkin hankkiminen voi alla ahneutta omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä omaa lapsilukuamme miettiessä pohdin vahvasti sitä, kuinka epävarmaa raskaudessa ja elämässä yleensäkin on se, että saa terveen lapsen ja kaikki menee hyvin. Että jaksatteko 4 nykyisen lisäksi hoitaa viidennen, joka ei olisikaan terve.
Entäpä mitä mieltä ne 4 aikaisempaa ovat viidennestä lapsesta? Mitä viides lapsi ja vauva merkitsisivät heidän elämälleen, kotioloille, matkustelumahdollisuuksiin, harrastus- ja opiskelumahdollisuuksiin ym.
Lisälapsienkin hankkiminen voi alla ahneutta omalla tavallaan.
Tätäkin on tullut mietittyä, lähipiirissä on muutamalla vammainen lapsi. Uskon, että jaksettais, vaikka se raskaampaa oliskin ja rahaakin saattais mennä enemmän, riippuen millaisesta vammasta kyse. Niin kun jo aiemminkin kirjoitin niin tarvittaessa meillä on myös mahdollista palkata apua, jos ei syystä tai toisesta jaksa eikä lähipiiri pysty auttamaan.
Se mitä lasten kanssa on keskusteltu niin he ovat suhtautuneet myönteisesti, mutta ainahan voi silti tulla mustasukkaisuutta ym. sisarusten kesken. Viides lapsi ei vaikuttaisi jo olemassa olevien lasten kotioloihin, matkusteluun tai harrastuksiin ym. Tämä on huomioitu siinä, kun on pohdittu miehen kanssa oisko taloudellisesti varaa viidenteen.
ap
No susta huomaa kyllä et sä haluut sen.Ei muuta kuin onnea yritykseen.Paljonko teillä ikää?
Mikäs siinä, tee itsellesi vaikka oma armeija.
Nyt on liian kuuma tehdä lasta, katsotaan sitten uudestaan kun helteet loppuvat. T: ap:n aviomies
Onpas ikäviä kommenteja "aikuisilta" ihmisiltä. Eiköhän jokainen tee lapsia ihan niin monta kuin haluaa ja jaksaa hoitaa. Kaikki ei siihen pysty :) sama kun joku tulisi sanomaan yhden tai kahden lapsen vanhemmille että ai onko teillä VAAN noin vähän lapsia. Musta sun ap pitäis miettiä ihan itse haluatko sinä todella lisää lapsia, ei täällä kukaan osaa vastata puolestasi. En ryhtyisi miehen toiveiden mukaan hankkimaan enempää. Onnea yritykseen jos päätätte vielä lisää tehdä, lapset on ihania!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vähän sama tilanne, että mietittiin tehdäänkö neljäs lapsi. Minä halusin neljä, miehelle olisi riittänyt kolme. Tehtiin sitten kompromissi, ja nyt meillä on neljä lasta.
Millasesta kompromissista tässä oli kyse?:D
Sinä päätit
Vierailija kirjoitti:
No susta huomaa kyllä et sä haluut sen.Ei muuta kuin onnea yritykseen.Paljonko teillä ikää?
Kuten sanottu, toisaalta vielä yks lapsi olis ok, mutta toisaalta ei. Mä oon melkeen 38v, mies 42v.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt on liian kuuma tehdä lasta, katsotaan sitten uudestaan kun helteet loppuvat. T: ap:n aviomies
Heh heh, et kyllä oo mun mies
ap
En tekisi.