Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäkö viides lapsi vaiko ei? Pattitilanne...

Vierailija
26.07.2016 |

Meillä on tällä hetkellä neljä lasta, joukossa yhdet kaksoset, nuorin 5v eli elämä on jossain määrin helpompaa, joskin esikoisen teini-ikä vie kyllä välillä voimia.

Päätettiin aikoinaan, kun kuopukselle annettiin lupa tulla, että hän jää meidän viimeiseksi lapseksi. Sterilisaatiosta on ollut puhetta ja nyt kun oltiin vihdoin päästy yksimielisyyteen siitä kumpi siihen menee niin mies onkin alkanut puhua, että haluais vielä yhden lapsen ennen sterilisaatiota.

Mies on osallistunut hyvin jokaisen lapsen hoitamiseen ja kasvatukseen. Jäi kuopuksen kanssa kotiin tämän ollessa 4kk, koska minä olin jokin aika ennen raskautta aloittanut yritystoiminnan enkä voinut olla kotona kun ihan sen pakollisen.

Kaikki raskauteni ovat sujuneet hyvin, ei ole ollut juuri mitään ongelmia tai vaivoja. Vauva-ajat on myös olleet tavallaan helppoja, vauvat ei ole mitenkään älyttömästi valvottaneet. Kaksosten kanssa oli aavistuksen rankempaa, kun he eivät yrityksistä huolimatta menneet samaan rytmiin. Tietenkään tähänkään ei voi sataprosenttisesti luottaa, että tälläkin kertaa kaikki sujuisi hyvin. Ikäkin tuonee omat ongelmansa ja haasteensa jo ihan raskaaksi tulemiseenkin.

Mies siis tosiaan haluaisi vauvan, minä en välttämättä. Olen onnellinen näistä nykyisistä lapsista ja toisaalta ei vaan jaksais tavallaan alottaa alusta yöheräilyineen kaikkineen. Uskon, että mies olisi varmasti yhtä osallistuva isä niin kun on tähänkin saakka ollut. Taloudellisestikin meillä olisi varaa vielä yhteen lapseen.

Miten tällaisessa tilanteessa voi tehdä päätöksen tuleeko vielä yksi lapsi vai ei? Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä päätitte ja miksi?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä varaa kasvattaa ja kouluttaa noin monta lasta?

Vierailija
42/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ikäviä kommenteja "aikuisilta" ihmisiltä. Eiköhän jokainen tee lapsia ihan niin monta kuin haluaa ja jaksaa hoitaa. Kaikki ei siihen pysty :) sama kun joku tulisi sanomaan yhden tai kahden lapsen vanhemmille että ai onko teillä VAAN noin vähän lapsia. Musta sun ap pitäis miettiä ihan itse haluatko sinä todella lisää lapsia, ei täällä kukaan osaa vastata puolestasi. En ryhtyisi miehen toiveiden mukaan hankkimaan enempää. Onnea yritykseen jos päätätte vielä lisää tehdä, lapset on ihania!

Tiedän kyllä, ettei täällä kukaan voi tätä päätöstä tehdä minun tai mieheni puolesta enkä sitä edes oleta. Hain enemmänkin muiden ajatuksia, miksi tehdä tai ei tai jos on ollut vastaava tilanne, niin miten se on päätetty onko tehty vai ei. Vaikka eipä se päätös tehdä lapsi kyllä vielä takaa sitä lasta tällä iällä...

Minäkin pidän kyllä lapsista, mutta erityisesti se vauva- ja pikkulapsiaika on ollu mulle haastavaa, ei vaan jotenkin oo mun juttu. Vaikka meillä onkin ollu kohtuullisen helpot lapset tuona aikana.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että jollain on aikaa ja intoa noin monelle, itselle kolme lasta olisi ollut se suurperhe, kaksi sain. Molemmat terveitä ja nyt en enää 37-v. uskalla enää riskeerata kun näin paljon olen jo saanut ja tuntuu siltä että jos nyt raskautuisin olisin kuopuksen tullessa täysikään 56v., ihan eri asia kun nykyisen kuopukseni tullessa täysi-ikään olen 50v.

Vierailija
44/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ikäviä kommenteja "aikuisilta" ihmisiltä. Eiköhän jokainen tee lapsia ihan niin monta kuin haluaa ja jaksaa hoitaa. Kaikki ei siihen pysty :) sama kun joku tulisi sanomaan yhden tai kahden lapsen vanhemmille että ai onko teillä VAAN noin vähän lapsia. Musta sun ap pitäis miettiä ihan itse haluatko sinä todella lisää lapsia, ei täällä kukaan osaa vastata puolestasi. En ryhtyisi miehen toiveiden mukaan hankkimaan enempää. Onnea yritykseen jos päätätte vielä lisää tehdä, lapset on ihania!

Mitä väliä maapallosta ja jo elävistä eläimistä kunhan av-mamma pääsee pyöräyttelemään kiljuvia ja haisevia persehedelmiään!

Vierailija
45/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni muukin tekisi "vielä sen yhden" jos olisi noin ihana mies kun sulla.

Onnentyttö!

Vierailija
46/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös täällä ollut yksi mamma jonka MIES puhui seitsemänteen lapseen. Sitten kun oli se luku niin mies häipyi ja otti uuden naisen. Eli en tekisi. Minä olen kahden yh kun mies häippäsi. Onneksi en suostunut kolmanteen muksuun kun kahdellekin raskasta leikkiä isää ja äitiä. Ja tosiaan meillä ei ollut mitään suurempia ongelmia avioliitossa mutta mies vaan ihastui toiseen.

Vierailija
47/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteistasi syntyy vaikutelma, että olisit valmis viidenteen lapseen. Mikäs siinä, omahan on päätöksesi. Itse en vain pysty ymmärtämään, miksi joku haluaa noin monta lasta. Täytyy olla tosi hyvät tulot tai iso omaisuus, jotta pystyy noin monelle lapselle maksamaan vaatteet, ruoat ja harrastukset. Ja matkustaminen vasta sikakalliiksi tuleekin. Omaa aikaa ei varmasti ole ikinä.

Vierailija
48/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös täällä ollut yksi mamma jonka MIES puhui seitsemänteen lapseen. Sitten kun oli se luku niin mies häipyi ja otti uuden naisen. Eli en tekisi. Minä olen kahden yh kun mies häippäsi. Onneksi en suostunut kolmanteen muksuun kun kahdellekin raskasta leikkiä isää ja äitiä. Ja tosiaan meillä ei ollut mitään suurempia ongelmia avioliitossa mutta mies vaan ihastui toiseen.

Niin ja kun muutama tekee näin niin kaikki ovat samanlaisia, just joo. Eihän elämästä koskaan tiedä, voi joutua vaikka leskeksi, tulevaa kun ei voi ennustaa. Aloittaja tuntuu kyllä miettineen asiaa moneltakin kantilta ja jos olisin aloittaja niin saattaisin suostua viidenteen lapseen, mutta vain, jos itse myös haluaisin ainakin jossain määrin lasta, pelkästään miehen mieliksi en suostuis.

Oma mieheni ehdotti kuudetta lasta nyt reilu 13v sitten. Ensin en lämmennyt, mutta lopulta se tuntui hyvältä ajatukselta. Kuopuksemme on nyt 10v, että ei ne kaikki miehet lähde saatuaan vaimonsa suostumaan lapseen.

Vierailija
49/81 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän sama tilanne, että mietittiin tehdäänkö neljäs lapsi. Minä halusin neljä, miehelle olisi riittänyt kolme. Tehtiin sitten kompromissi, ja nyt meillä on neljä lasta.

Millasesta kompromissista tässä oli kyse?:D

Sinä päätit

No ööö siis tuohan on vanha vitsi :D Samaa sarjaa kuin "vaimo halusi koiranpennun ja minä en, tehtiin kompromissi ja nyt meillä on koiranpentu".

Vierailija
50/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä varaa kasvattaa ja kouluttaa noin monta lasta?

On kyllä. Toteamukseni aloituksessa, että myös taloudellisesti olis varaa sisälsi senkin, että on mietitty monelta kantilta onko varaa viidenteen.

ap

Vierailija
51/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni muukin tekisi "vielä sen yhden" jos olisi noin ihana mies kun sulla.

Onnentyttö!

Tiedän tämän, että mieheni on oikeasti hyvä mies kuin myös isä.

ap

Vierailija
52/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se ero tai vaikka toisen sairastuminen on mahdollinen, en sitä kiellä. Ero voi aivan yhtä hyvin tulla, vaikkei tehtäis sitä viidettäkään. Asiamme ovat kuitenkin kaikin puolin hyvin, joten aika vaikea uskoa eron tapahtuvan ainakaan lähitulevaisuudessa.

ap

Vierailija
53/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteistasi syntyy vaikutelma, että olisit valmis viidenteen lapseen. Mikäs siinä, omahan on päätöksesi. Itse en vain pysty ymmärtämään, miksi joku haluaa noin monta lasta. Täytyy olla tosi hyvät tulot tai iso omaisuus, jotta pystyy noin monelle lapselle maksamaan vaatteet, ruoat ja harrastukset. Ja matkustaminen vasta sikakalliiksi tuleekin. Omaa aikaa ei varmasti ole ikinä.

Niin kun jo aiemmin kirjoitin, en ole ihan ehdoton ei vidennelle. Mutta edellä mainituista syistä en silti välttämättä haluais enää alottaa samaa rumbaa alusta.

Omaa aikaa on kyllä, varsinkin nyt, kun lapset alkaa olla isompia. Meillä lapset ei oo hirveen pienillä ikäeroilla, paitsi kaksosilla ikäeroa viitisen minuuttia. 

ap

Vierailija
54/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos tulee viides ja kuudes kerralla?

Muinoin kun olin synnärillä siellä oli äiti jolla oli 2 lasta ja olivat halunneet kolmannen - no saivat todella kolme uutta vauvaa. Huhhuh!

Vierailija
55/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko, miten paljon luonnonvaroja neljäkin suomalaista ihmistä elämänsä aikana kuluttaa?

Väestönkasvun on syytäkin kääntyä laskuun, jos meinaamme pitää tän planeetan elinkelpoisina.

Itsekästä lisääntyä kuin puput.

Vierailija
56/81 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ap. enää tuossa iässä luottaa lähipiirin apuun. Lähipiiri on ilm. 70:ttä käyvät vanhemmat?

Vierailija
57/81 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi ap. enää tuossa iässä luottaa lähipiirin apuun. Lähipiiri on ilm. 70:ttä käyvät vanhemmat?

No kyllä mä vahvasti uskon, uskaltaisinpa ehkä jopa sanoa että tiedän, että voimme luottaa lähipiirin apuun. Ainakin tähän mennessä tarvittaessa apua on aina saanut ja sit taas vastavuoroisesti on autettu muita tarpeen vaatiessa. Ja kuten sanottu, vaikka kävisi niin, että eivät auttaisi niin avun palkkaaminenkin on mahdollista

Meidän lähipiiri ei koostu pelkistä isovanhemmista. Minun vanhemmat ovat haudassa, miehen vanhemmat ovat reilu kuuskymppisiä, ikäisekseen hyväkuntoisia. Tämän lisäksi lähipiiriimme kuuluu molempien sisarukset sekä hyvin laaja ystäväpiiri.

ap

Vierailija
58/81 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet täällä? Vastauksistasi huomaa, että olet itsekkin viidennen kannalla.

Vierailija
59/81 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin teidän geenit nyt niin hyviä on, että niillä kannattaa koko maa täyttää. Yleensä tiheään sikiävät ovat sitä alempaa kastia.

Vierailija
60/81 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa, että joillan on voimia ja rohkeutta. Itsellä mies ei osallistu mihinkään, en sitä tiennyt kun tämän yhden tein hänen kanssaan. Toisenkin haluaisin, mutta en näillä resursseilla ja uutta miestä en enää ikäni puolesta ehdi hankkia. Lapsi on tosi vilkas ja villi, en meinaa millään jaksaa hänen kanssaa ja kun on tuo murrosikäinen mies tuossa myös.

Mutta sinun tilanne eri, tee ihmeessä, tuskin sitä tulet katumaan! Hyvä vaan että lapsia tulee yhteiskuntaamme!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi