Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön: miksi et hae lähihoitajaksi?

Vierailija
25.07.2016 |

Hoitoalalla on todella suuri pula (etenkin suomalaisista) työntekijöistä ja jokainen auttava käsi olisi tarpeen. Miksi ette hakeudu sinne? Koulutus kestää ylioppilaille vajaan 2 vuotta.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain 3 kertaa lähihoitajaksi en koskaan päässyt, testeihin kai kaatuu pääseminen, vaikka työkokemus on 2 päihdepaikkaa ja 3 vanhushoitolaa js 1 mielenterveyspaikka! Suomessa pääsee ne jotka näyttävät Paperilla parhaalta eivätkä ne jotka osaa tehdä oikeesti hommansa!

No enää ei ole testejä.

Vierailija
62/88 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu tämä yleinen luulo, että lähihoitajille olisi töitä niin paljon kuin vain jaksaa tehdä. Nollasopimuksia ja satunnaista keikkaa ehkä, mutta vaikea saada pidempiaikaisia sijaisuuksia, vakipaikasta puhumattakaan. Ei yksineläjä, jolla asuntovelkaa, näillä keikoilla elä. Itsekin keski-ikäisenä hölmönä opiskelin alalle te-toimiston suosituksella, eri alalta työttömäksi jouduttuani. Vaikea on yli 50-vuotiaan saada työpaikkaa,ilman muuta kokemusta, kuin muutama lyhyt pätkä. Kokemusta ei kerry, kun töitä ei löydy, ikäkin on este. Kadun koko opskelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi on helpompikin tie kaksi vuotta iltakoulussa peruskoulupohjalta. < kaveri valmistui juuri nyt kesäkuussa.

Ei vaan pystyisi tekemään sitä duunia, edes aivot narikassa. Mä en ole ihmisihminen, joten se olisi väärin jo asiakkaita kohtaan, jos mut sinne laitettais hommiin. Lisäksi vielä akkavaltainen ala. Jumalauta sitä kyräilyä ja juoruilun määrää.

Hatun nosto kaikille lähäreille, teette tärkeetä työtä.

Vierailija
64/88 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu tämä yleinen luulo, että lähihoitajille olisi töitä niin paljon kuin vain jaksaa tehdä. Nollasopimuksia ja satunnaista keikkaa ehkä, mutta vaikea saada pidempiaikaisia sijaisuuksia, vakipaikasta puhumattakaan. Ei yksineläjä, jolla asuntovelkaa, näillä keikoilla elä. Itsekin keski-ikäisenä hölmönä opiskelin alalle te-toimiston suosituksella, eri alalta työttömäksi jouduttuani. Vaikea on yli 50-vuotiaan saada työpaikkaa,ilman muuta kokemusta, kuin muutama lyhyt pätkä. Kokemusta ei kerry, kun töitä ei löydy, ikäkin on este. Kadun koko opskelua.

Kyllä alalle työntekijöitä tarvitaan ja työntekijöitä olis, mutta raha puuttuu. Ne, jotka ovat sopparin saaneet ajetaan loppuun.

Vierailija
65/88 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alalle työntekijöitä tarvitaan ja työntekijöitä olis, mutta raha puuttuu. Ne, jotka ovat sopparin saaneet ajetaan loppuun.

Totta. Vielä muutama vuosi sitten keikkailemalla vielä eli, mutta nyt keikat ovat vähentyneet dramaattisesti. Onko hoitajista tullut yhtäkkiä kaikille sairauksille immuuneja ettei sijaisia tarvita? Ei, vaan keikkalaisia ei oteta. Sama työmäärä jaetaan pienemmälle hoitajamäärälle.

Täällä puhutaan, että lähihoitajille on paljon päivätyötä tarjolla, mutta uskallan olla eri mieltä. Ainoastaan lastenhoitajilla ja hammashoitajilla työ on pääsääntöisesti päivätyötä. Hammashoitajien koulutus poikkeaa oleellisesti lähihoitajan koulutuksesta, joten siihen on huono verrata. Itse olen etsinyt pk-seudulta päivätyötä enemmän ja vähemmän aktiivisesti tuloksetta. Satunnaisesti joku terveysasema hakee tk-apulaista tai päivätoiminta ohjaajaa. Kyllä hoitajan työ on vuorotyötä. Sairaanhoitajilla on enemmän valinnanvaraa.

Vierailija
66/88 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia on melkeimpä liikaakin. Mieheni on 2 vuotta sitten valmistunut ja hakenut töitä koko sen ajan. Kahdesti on päässyt sijaiseksi vuosilomien aikaan, muuten ollut muissa töissä kuin lähihoitajana. Jatkuvasti valmistuu uusia lähäreitä kun se on oikeasti se helpoin ammatti päästä opiskelemaan ja monet käyttää sitä ponnahduslautana josta lähtee opiskelemaan muuta hoitoalan ammattia. Tutuistani valmistui tänä vuonna noin 10 lähihoitajaa, siinä onkin jo yhden kodinhoidon vakituiset työntekijät. Ja ensvuonna tulee ainakin toiset 10 jne.

Vierailija
67/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
68/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne kaikki nykyään pääse. Tiedän kyllä, että alalle menee ihan kelvottomia, mutta se on pääsykoeongelma, koska taatusti niitä hyviäkin työntekijöitä olisi hakijoissa. Eräs tuttu meni työkokeiluun alalle, sai erinomaiset arviot (soitettu työkokeilupaikkaan töihin valmistumisen jälkeen, mutta oli sopinut jo muualle) ja haki aikuiskoulutukseen. Ei päässyt. Hakijoita oli ollut yli 200, 20 valittiin. Sitten haki uudelleen ja pääsi. Ihan minimi tuntui tuollaiselle aikuiselle olevan se, että on käynyt sen työkkärin sote-kurssin, jossa tutustuttiin alaan 1-2kk ja ollut työkokeilussa.

Vierailija
69/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajia on melkeimpä liikaakin. Mieheni on 2 vuotta sitten valmistunut ja hakenut töitä koko sen ajan. Kahdesti on päässyt sijaiseksi vuosilomien aikaan, muuten ollut muissa töissä kuin lähihoitajana. Jatkuvasti valmistuu uusia lähäreitä kun se on oikeasti se helpoin ammatti päästä opiskelemaan ja monet käyttää sitä ponnahduslautana josta lähtee opiskelemaan muuta hoitoalan ammattia. Tutuistani valmistui tänä vuonna noin 10 lähihoitajaa, siinä onkin jo yhden kodinhoidon vakituiset työntekijät. Ja ensvuonna tulee ainakin toiset 10 jne.

Olen kanssa ymmärtänyt, ettei työpaikka ole mikään automaatti. Pikkusisko valmistui lähäriksi ja sai heti töitä. Hänelle itseasiassa tarjottiin useista paikoista ja sai valita. Jo ennen valmistumista soitettiin, että koskas nyt valmistutkaan ja otatko tänne heti yhteyttä, niin olisi töitä... Nyt vuoden pätkä on päättymässä ja kaupunki (!) olisi vakinaistamassa. Hänen kurssikavereistaan osalla on ollut vaikeampaa. Tässä näkyy se, että harjoittelut pitää tehdä hyvin. Sisko oli niissä loistanut ja saanut hirveästi kehuja. Hänellekin paikkoja tarjottiin juuri harjoittelupaikoista, kolmesta viimeisestä. Eihän koko koulutuksessa ollutkaan muistaakseni kuin viisi harjoittelua ja eka päiväkodissa, joka ei ole hänen erikoistumisalansa. Olen sitäkin miettinyt, että valitettavasti hoitoalalla myös persoona vaikuttaa työllistymiseen. Sisko on tosi kiva ja kiltti ihminen, reipas, muttei liian loistava ja reipas. Ei yhtään päällepäsmäri vaan just sellainen sopiva: tarpeeksi hyvä, muttei yritä asettua toisten yläpuolelle vaan on tarpeeksi nöyrä niille vanhoille kotkille. Mä en varmaan pärjäisikään, kun tuo besserwisseröinti puskee läpi liikaa.

Vierailija
70/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan suurinta osaa ihmisistä. En jaksaisi olla tuollaisessa työssä.

Vierailija
71/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä entinen kotiäiti joka oli 7 vuotta yhteen putkeen kotona lasten kanssa. Veikkaatte varmaan ettei töitä heti löytynyt (olen tradenomi). Työkkärissä oli puhetta että saattaisin saada työttömyystukea opiskeluun. Aloinkin miettiä lähihoitajaksi opiskelua työvoimakoulutuksena ja laitoin paperit vetämään ja sainkin kutsun soveltuvuuskokeisiin. Muutamaa päivää myöhemmin minut kutsuttiin hakematta työhaastatteluun kaupungille virkavapaan sijaiseksi. Olivat siis soittaneet työkkäriin että onko työttömiä toimistotyöntekijöitä joita voisi pyytää nopealla aikataululla töihin. Viisi haastateltiin ja kuin ihmeen kaupalla pääsin kolmeksi kuukaudeksi töihin. Parin ensimmäisen viikon aikana tuli tunne, että olen oikealla alalla, ja peruin lähihoitajakoulutuksen. Jatkoin vielä omasta pyynnöstäni kaupungilla työkokeilussa 5 kk ( joo just se parjattu 9e/päivä ) Muutama kuukausi sitten täältä tuli vakipaikka hakuun ja sain kuin sainkin sen! 

Oikeastaan halusin vaan sanoa. että harkitkaa tarkkaan alanvaihtoa! Työkokeilu on myös oikeasti hyvä keino saada jalkaa oven väliin ja todistaa olevansa hyvä tyyppi :)

Vierailija
72/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyksä AP tätä ihan tosissaan?

No, vastataan. En siedä eritteitä, en sairaita ihmisiä, inhoan lapsia ja vanhuksia en jaksa kuunnella. En juuri koe empatiaa, joten olisin yksinkertaisena maailman paskin hoitsu. En haluaisi kaltaistani ihmistä hoitamaan itseäni tai läheistäni. Riittääkö syyksi?

Vierailija
73/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin mutta te-keskus kielsi. Läpäisin soveltuvuustestin ja pääsin kouluun. Te-keskus kuitenkin eväsi opinnot sekä omaehtoisina että sivutoimisina. Kahdella aiemmalla tutkinnollani ei tällä alueella työllisty. Opintotukea ei ole jäljellä, lainalla ei voi opiskella kun on opintolainaa edellisistäkin jäljellä. Aikuisopintotukea ei saa kun ei ole työhistoriaa tarpeeksi. Muuttaa ei voi kun omakotitaloa ei saa myytyä. Pattitilanne.

Että ihan kaksi ammattia pitänyt opiskella joilla ei työllisty.. Oisko nyt ihan omaehtoisesti itsensä ajettu ojaan..

Vierailija
74/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vapautuu pian vakipaikka kotihoidosta. Alan mieluummin työttömäksi kuin olen siellä.

Vierailija
75/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo kaksi tutkintoa. En saa opintotukea enää kolmanteen tutkintoon. Lisäksi kokoni vuoksi en selviydy esimerkiksi nostelemisista tai muista fyysisesti raskaista töistä (painan 40 kiloa).

Vierailija
76/88 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen asiakaspalvelutyötä ja jo siinä tuntuu monesti, että en jaksaisi ihmisiä. Small talk ei jotenkin luonnistu ja tympeistä ihmisistä saattaa mennä koko päivä pilalle. En koe myöskään olevani tarpeeksi reipas alalle. Olen vähän liiankin empaattinen ja en kyllä kestäisi nähdä vanhuksia huonoissa oloissa tai olla mikään päivän ainut ihmiskontakti jne. Tippa tulee linssiin jo kun asiasta lukee tai kuulee kavereilta, jotka hoitsuja ovat. Lapsille en osaa puhua luontevasti :D tosi vähän kokemusta lapsista. Eritteet... ei pysty.

Vierailija
77/88 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono matikassa enkä pärjäisi lääkelaskuissa

Vierailija
78/88 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse seuloista läpi.

Terveystarkastukseen pomppaa muutenkin.

Vierailija
79/88 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tulis tosi hyvä hoitaja. Yökkisin joka kerta, kun jonkun oksennus pitää siivota ja paskan selän (nikamista puuttuu paloja) vuoksi joutuisin aina pyytämään apua, kun joku mummeli pitää nostaa sängystä pyörätuoliin.

Vierailija
80/88 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska mun kunto ei riitä mihinkään raskaisiin fyysisiin töihin, olen 130kiloinen ja olen jo 10 vuotta kärsinyt pahasta uupumuksesta. Toiseksi, inhoan sairaaloita ja sairaita ihmisiä (siis sitä sairautta, en itse ihmistä koska pelkään että saan jonkun oksennustaudin joltain sairaalta ihmiseltä), en tykkää olla vammaisten tai vanhusten kanssa koska säälin heitä liikaa. Mulla on oksentamiskammo ja pyörryn tai oksennan jos näen verta, oksennusta, ulostetta tai muuta yököttävää.

Luojan kiitos mun lahjakkuus on muualla ja on olemassa ihmisiä jotka vapaaehtoisesti haluaa olla hoitajia ja lääkäreitä, palomiehiä ja poliiseja. Kiitos ja kumarrus.