Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alle 30-vuotias eläkeläinen. Mt-syistä. Miten korjaan tilanteen?

Vierailija
23.07.2016 |

Varmaan tein jotain väärin. Olen tosi itsekäs tai jotain. Miten ihmeessä pääsen tästä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään.

Vierailija
2/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään.

Mutta kuulemma olen niin reipas ja älykäs. Kaikki olisi niin helppoa, jos vaan yrittäisin. Varmaan kaikki on joskus vähän maassa. Kuitenkaan kukaan ei ole kertonut mulle, miten harhat taltutetaan. Tuntuu olevan perustietoutta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkitakki päälle, suorat housut jalkaan  ja sossuun mars!

Vierailija
4/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa vaatteisiin. Mulla on kallis lääkitys ja vanha opintolaina painaa päälle. Ei ole enää varaa vessapaperiinkaan luultavasti tässä kuussa. En ota riskiä. Vessapaperi on ylellisyyttä joka tapauksessa. Sossu tuskin myöskään antaisi mitään kun saan jo eläkettä.

Ap

Vierailija
5/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tyytyväinen tilanteeseen. Kukaan ei yritä koko ajan pakottaa sua porvarin orjaksi suurpääomaan palvelukseen, kuten monia muita työttömiä yritetään pakottaa.

Vierailija
6/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläke on ihan hyvänkokoinen raha. Monet kylän puliukot ovat jatkuvasti kännissä sillä summalla. Mikäs siinä on elellessä. Terveisin työmarkkinatukilainen.

Vierailija
7/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menosi ovat lääkityksen vuoksi korkeat, sossu maksaa lääkkeet. Kysymykseesi minulla ei ole vastausta.

Vierailija
8/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla tyytyväinen tilanteeseen. Kukaan ei yritä koko ajan pakottaa sua porvarin orjaksi suurpääomaan palvelukseen, kuten monia muita työttömiä yritetään pakottaa.

Mua ei ole koskaan huolittu töihin, vaikka yritin. Samalla rahalla kuitenkin elän. Haluaisin auttaa ihmisiä, jos vain voisin, mutta kun en voi tehdä oikein mitään.

Hemmetti. Olen jo kahdesti yrittänyt itsemurhaa, jotta en enää kuluttaisi verorahoja, eikä tarvitsisi elää näin ylipäänsä. Mun työtön sisko sentään hymyilee joskus.

Ap

Vierailija
9/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se eläke on ihan hyvänkokoinen raha. Monet kylän puliukot ovat jatkuvasti kännissä sillä summalla. Mikäs siinä on elellessä. Terveisin työmarkkinatukilainen.

Niillä kylän puliukoillakin oli joskus varmaan töitä. Mua ei ikinä huolittu mihinkään. Mulla on varaa olla kännissä pari kertaa kuussa. Muuttaisin halvempaan paikkaan, muttei ole varaa takuuvuokriin tai muuttoon ylipäänsä.

Ap

Vierailija
10/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa vaatteisiin. Mulla on kallis lääkitys ja vanha opintolaina painaa päälle. Ei ole enää varaa vessapaperiinkaan luultavasti tässä kuussa. En ota riskiä. Vessapaperi on ylellisyyttä joka tapauksessa. Sossu tuskin myöskään antaisi mitään kun saan jo eläkettä.

Ap

Opintolainastahan pitäisi päästä eroon jos on pysyvästi työkyvytön, vai oletko sinä kuntoutustuella?

Vierailija
11/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menosi ovat lääkityksen vuoksi korkeat, sossu maksaa lääkkeet. Kysymykseesi minulla ei ole vastausta.

Ehkä voisin käydä kyselemässä, olenko oikeutettu johonkin. Koska mulla ei ole sitä 400 euroa kuussa, minkä elämiseen ilmeisesti sossun mukaan tarvitsisi. Mutta ajattelin, ettei opintolainaa ja lääkkeitä lasketa oikeiksi kuluiksi.

Hitto. Näytän joltain 16-vuotiaalta, eikä kukaan ota missään tosissaan. Mun ikäisillä on jo useita lapsia ja mä näytän lapselta aikuisen vaatteissa, eikä elämä mene minnekään.

Ap

Vierailija
12/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat rauhassa. Tilanne korjautuu itsestään 50-70 vuoden kuluessa.

Vierailija
13/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko tietoinen siitä asiasta opintolainan saa anteeksi ihan kokonaan korkoineen, jos ei ole viiteen vuoteen ollut työkykyinen tai työkyvyttömyys on pysyvä. Lisäksi lainan perintä olisi kohtuutonta huomioiden taloudellisen tilanteen.

Itse sain n. 17000 euroa korkoineen anteeksi ja luottotiedot eivät kadonneet mihinkään.

Vierailija
14/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opintolainastahan pitäisi päästä eroon jos on pysyvästi työkyvytön, vai oletko sinä kuntoutustuella?

Mä olen neljttä vuotta tuella, joka papereissa on jokin "eläke". Mä en edes tiedä. Kuntoutustuki se oli jonkin aikaa sitten, mutten tiedä, mikä se nyt on. Mä en kertakaikkiaan osaa hoitaa omia aioitani, enkä saa apua. Hiton turhauttavaa. Tapasin juuri jonkun sosiaalityöntekijän noin puolen vuoden vaatimisen jälkeen ja mulle jankutettiin, että mun pitäisi mennä korkeakouluun opiskelemaan. Mun aivoista on oikeasti enää rippeet jäljellä.

Mun tuista lohkeaa iso osa sen opintotuen takaisinmaksuun. Olisi hienoa päästä siitä.

Ap

15/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkäksi aikaa eläke on myönnetty? Sairaseläkehän ei ole lopullinen (vaikka sana eläke siltä kuulostaa). Voi hakea esim. kuntouttavaan ttötoimintaan jossain vaiheessa, mutta tietysti vaata kun vointi ok. Aloita käymällä sossussa, voi sieltä jotain saada ja jos on kurja rahatilanne kyllä siinä pienikin summa jotain jelppii.

Vierailija
16/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita joku kiva harrastus

Vierailija
17/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko tietoinen siitä asiasta opintolainan saa anteeksi ihan kokonaan korkoineen, jos ei ole viiteen vuoteen ollut työkykyinen tai työkyvyttömyys on pysyvä. Lisäksi lainan perintä olisi kohtuutonta huomioiden taloudellisen tilanteen.

Itse sain n. 17000 euroa korkoineen anteeksi ja luottotiedot eivät kadonneet mihinkään.

Mihin tuota asiaa pitäisi mennä ajamaan? Muistaakseni entien avopuolisoni sai jotain helpotusta ilmeisesti kelalta lainaansa, mutta mun pääni on oikeasti niin höttöä, etten osaa hoitaa omia tukiasioitani.

Luojan kiitos eläinlääkäri muuten huoli osamaksun. Kissani on kipeänä ja sen hyvinvointi on tärkeämpi asia kuin mikään.

Ap

Vierailija
18/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mihin tuota asiaa pitäisi mennä ajamaan? Muistaakseni entien avopuolisoni sai jotain helpotusta ilmeisesti kelalta lainaansa, mutta mun pääni on oikeasti niin höttöä, etten osaa hoitaa omia tukiasioitani.

Luojan kiitos eläinlääkäri muuten huoli osamaksun. Kissani on kipeänä ja sen hyvinvointi on tärkeämpi asia kuin mikään.

Ap

Jätät lainan lyhennykset maksamatta. Kuluu 3 kuukautta ja pankki irtisanoo lainan se siirtyy KELAn hoiviin ja sieltä sitten ollaan sinun yhteydessä siitä mitä tehdään. Sitten vaan lääkärin lausunto terveydentilasta, selvitys varallisuudesta ja elämäntilanteesta vapaamuotoisena KELAlle. Sitten odotellaan.

Vierailija
19/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pankin kanssa myös voi sopia pienemmistä kuukausieristä? Sossu laskee kelalle opintolainan maksun menoksi mutta ei pankille maksettavaa lyhennystä.

Vierailija
20/27 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pankin kanssa myös voi sopia pienemmistä kuukausieristä? Sossu laskee kelalle opintolainan maksun menoksi mutta ei pankille maksettavaa lyhennystä.

No opintolaina on valtion takaama laina. Siinä on tietty aika minkä takaus on voimassa. JA lainan pitää olla maksettuna sinä aikana... Joten lainan kuukausierien pienentäminen ei välttämättä onnistu.

Mutta miksi maksaa, jos on työkyvytön ja omaisuutta ei ole? Ihan virallista tietoa se on, että opintolainan saa anteeksi korkoineen jos elämässä ei mene hyvin.

Vai onko taustalla jokin suomalainen hampaat irvessä laina on maksettava mentaalitentti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme