Olen niiiin kyllästynyt näihin Tori ostoksia noutaviin.
Soitetaan ja halutaan ostaa ja sovitaan aika ja paikka. Sit ei saakeli ilmaannuta paikalle. Ei tekstaria, soittoa ei mitää ilmoitusta. Tehdään vaan oharit.
Tänään taas... menin työaikana sovittuun paikkaan sovittun aikaan. Laitoin vielä tuntomerkit etukäteen tekstarilla, 10min jälkeen soitin, varattu, soitin muutaman minuutin päästä uudestaan, varattu. Ei vastausta tekstariini, ei mitään.
Jumalauta että ketuttaa. Ostaja varsin hyvin tiesi että olen töissä enkä voi odottaa kauan.
Alan kohta pyytää makdun tilille etukäteen myös noutotilsnteessa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Itse muutaman kerran potentiaalisena "hyvänä" ostajana (en siis todellakaan tekisi esim.mitään ohareita mistä täällä on puhuttu) tori.fi:tä käyttäessäni olen joka kerran törmännyt siihen että minulle ei myyjä vastaa mitään. Ja aivan normaalia, asiallista viestiä/tiedustelua olen laittanut ettei nyt pitäisi todellakaan siitä olla kiinni.
Esim.kerran näin ilmoituksen minua kiinnostavista kahvikupeista. Laitoin viestin jossa kerroin olevani halukas ostamaan kupit jos ne vielä ovat myynnissä/vapaana. En saanut mitään vastausta. Selvä...
Toisella kertaa olisin ostanut erään korun mutta en saanut siihenkään viestiin mitään vastausta. No ei sitten..
Ilmoitus oli vielä yli kaksi viikkoa torissa ennenkuin katosi.
Tulee mieleen että onko tuote jo mennyt eikä vain ole muistettu poistaa ilmoitusta. Vai odotetaanko jo ostajaa noutamaan tuotteen.
Niin tai näin, mielestäni olisi kuitenkin korrektia laittaa joku vastausviesti. Jos tuote on jo mennyt tai varattu toiselle, ei luulisi olevan suuri vaiva se ilmoittaa. En viitsi mitään torista enää katsoa kun kukaan ei vaivaudu viesteihini mitään vastaamaan. Mielestäni todella tökeröä ja jää kakan maku suuhun. Rehellisiä ja kivojakin ostajia olisi mutta sitten myyjien puolelta tyyli ja toiminta on tällaista :(
Asiallisiin viesteihin vastaan aina, mutta sitten kun kun tulee esim. 50 eurolla myymästäni tuotteesta viides tämäntapainen (hotmail-osoitteesta) viesti: "Moi tarjoan 20 euroa for laukku haen heti", niin en kyllä valitettavasti jaksa vastata ollenkaan.
Ärsyttää se, että ihmiset ei tajua että nouto on nouto kotoa. Sama huutiksessa sekä torilla.
1) Ei, en lähde viemään kolmen euron kirjaa rautatieasemalle enkä Itikseen, en lähde edes metroasemalle. Varmaan maksan parkkimaksut autosta ja käytä 1,5 tuntia siihen, että ajan ruuhkassa tuomaan kirjaa jonnekin Stokkan kellon alle. Ehkä jossain Tyrnävällä asuvat eivät tätä tajua.
2) Samaten postimaksujen ihmettely, Ensin huudetaan kirja, joka ei mahdu kuin pakettiin, postikulut ilmoitettu. Sitten ihmetellään, että tuleeko postikulut siihen päälle. Kyllä, vai aatteletko että lähetän ventovieraalle kirjan ja vielä maksan siitä ilosta.
3) Ensin huudetaan ostos, jonka arvo ehkä 5 e. Sitten kolmen päivän päästä aletaan kyselemään, että käykö että maksan kolmen viikon päästä kun tulee lapsilisät yms. Siis oikeasti, jos huudat, niin mieti etukäteen onko siihen varaa
4) Ensin huudetaan ja hävitään kuin pieru saharaan. Tai huudetaan, jonka jälkeen aletaan kyselemään kuntoa. ......
5) 10 puhelua tai sähköpostiviestiä parin euron ostoksesta. Kyllä, olen työssä eikä minulla ole aikaa lukea vieraiden ihmisten huutisviestejä kolmea kertaa päivässä saati vastailla niihin koko aikaa... Miksi pitää miljoona kertaa lähettää viestiä yksinkertaisista asioista, joihin löytyisi ohjeet kun lukisi vakioviestin. Esim. postikulut on vaikea ymmärtää...Jos tavara maksaa 4 euroa ja postikulut alla 3 e, niin lähes joka toinen kysyy että paljonko kulut yhteensä?????? Siis onko vaikea laskea 4+3 vaan sitäkin pitää kysyä kolmella eri viestillä.....
Mä sovin ostajan kanssa aina tarkan ajan milloin tulee, esim klo 19.30. Ei siis mitään "seiskan maissa" tai "19-19.30" tai "kuuden jälkeen". Pyydän myös ilmoittamaan ajoissa, jos aikatauluun tulee muutoksia. Kerron myös ostajalle, että jos ei saavu sovittuna ajankohtana, niin en ole sitten enää kotona, koska olen kiireinen.
Aina on ostajat saapuneet milloin on pitänytkin, maks 10 min myöhässä, mikä on vielä ok.
Samat litanniat ladon myös aina putkimiehille, sähkömiehille, kodinkonekorjaajille ym jampoille. Kyseinen eläinlaji on sellainen, ettei koskaan muuten tule silloin kun ilmoittavat. Mutta sehän onkin tiedetty kauan, ettei bluecollareilla ole tapoja. Valkokaulukset jos tekisivät samaa, asiakkuussuhde päättyisi samantien.
Kerran vanhempani tilasivat jääkaapin, jolle oli annettu saapumisaikahaarukka klo 14-17. Ei tullut kaappi, eikä edes soittoa saman päivän aikana. Sanoin mutsille, että nyt soitat sinne liikkeeseen ja ilmoitat, että turha odotusaikanne on korvattava. Saivat 100€ lahjakortin liikkeeseen :)
Tyhmä on se, joka antaa muiden itsensä yli talloa. Minulla ainakaan ei ole mitään tarvetta ootella tuntemattomia ihmisiä tuntitolkulla.
Eikö näistä ongelma"ostajista" pääosa olekin naisia?
Kaikessa yksityisen kanssa käytävässä kaupassa saa kyllä olla tarkkana. Itselläni on outoja kokemuksia lähinnä myyjistä, koska olen ostanut paljon enemmän kuin myynyt. Viimeisin tapaus myi lasten kenkiä, joiden pinta oli nupukkinahkaa. Halusin parempaa kuvaa ennen ostoa, koska ilmoituksen kuva oli vähän suttuinen. Kengät näyttivät kuluneilta paremmissa kuvissa, mutta myyjä sanoi sen johtuvan vain siitä, että ne on pesty useaan kertaan pyykkikoneessa. Kuulemma ihan hyvät kengät olivat. Kuka pesee nahkakenkiä pyykkikoneessa ja vielä unohtaa mainita siitä ilmoituksessa? Ei tullut kauppoja ja jos olisin sopinut kauppoja ja noutaessa perunutkin, olisin varmaan päätynyt tähän viestiketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljon päinvastaisia kokemuksia. Eli siis olisin kiinnostunut ostamaan tuotteen ja laittanut kyselyäkin, samalla sanonut että voisin hakea vaikka illalla heti pois (tai mahd. Pian) ja vastausta ei ikinä kuulu.
Katsothan sen vastauksen myös sieltä roskapostista? Itselläni on tavaroita myynnissä torissa ja lähes päivittäin tulee samoilta kyselyitä onko myynnissä? Jotkut myös kysyneet saanko hakea tänään 16-17 ja kun olen vastannu että sopii ja laittanut osoitteen ei tulla hakemaan mutta seuraavana päivä tulee uusi viesti milloin voisi noutaa. Kun taaa vastaan että odotin sinua jo eilen ei tule mitään vastausta vasn korjeintaan taas seuraavana päivänä uusi kysely. Nytki. Monta ihmistä kysynyt useita kertoja hiihtomonoista ja laskettelumonoista, mutta eivät kuitenkaan lue vastausta roskapostistaan.
En tiennytkään, että noin monella on kaupat menneet ihan päin peetä torissa. Minulla on aina kaupat onnistuneet ihan hyvin, outoja myyjiä tai ostajia on silti ollut tietysti muutamia. Ne ovat kyllä mielenkiintoisia myyjiä, jotka vastaavat vasta yli viikon päästä tai eivät lainkaan, yleensä odottelen pari päivää vastausta mutta katselen varalle vastaavaa tuotetta ja jos ei kuulu, niin oletan että on unohtanut poistaa ilmoituksen. Voisihan sitä silti ilmoittaa asiasta =D
Itse ostan aina välillä jyrsijöitä torin kautta, jolloin kyselen kyllä, että onko menoa meidän suunnalle, kun aika usein näillä on. Muuten en oikeastaan, kysyn vain onnistuuko postitus jos ilmoituksessa ei lue mitään asiasta.
Aina välillä selailen FB-kirppiksiä, koskaan en kuitenkaan mitään ole ostanut. Siellä aina välillä on näitä järjen jättiläisiä, jotka ovat kommentoimassa jonkun julkaisuun, jossa varoittaa huijarista. Siellä he huutelevat, että ei kannata maksaa ennen kuin saat tuotteen, jos tuotteen on ollut tarkoitus tulla postilla. Itse he kuulemma maksavat vasta kun saavat tuotteensa, mutta eivät suostu ymmärtämään, että siinä on myyjälle aika iso riski, että joutuu maksamaan itse kaikki postikulut ym, eikä kovin moni myyjä postiennakkoon suostu, minkä ymmärrän kyllä.
Myin itse joitakin kuukausia sitten erään auton osan torin kautta, ostaja halusi sen postiennakolla ja oltiin sen verran monta kertaa viestitelty ja tuntui rehdiltä kaverilta, joten suostuin sitten tähän. Lähetin tuotteen sovitusti ja paketti oli perillä aika nopeasti. Kuitenkin siellä päässä sattui kämmi ja ostaja haki paketin, mutta ei joutunut maksamaan mitään, joka tarkoitti sitä, että minulle ei tullut minulle kuuluvia rahoja. Ostaja kuitenkin laittoi sähköpostia illalla, että annanko tilinumeroni, niin hän maksaa sen. Ihmettelin asiaa ja ostaja selitti, ettei ollut joutunut maksamaan mitään, onneksi kävi selvittämässä asian ja sieltä sanottiin vain, että oho, niinpäs olisikin pitänyt maksaa. No maksa nyt sitten. Posti asialla taas =) Sain kuitenkin rahani, onneksi sattui kohdalle rehti kaveri =)
Mä olin kerran hankala ostaja. Mulla oli ostoilmoitus kissasta, ilmoitin siinä etsiväni lapsiperheeseen seurallista aikuista kissaa, joka on leikattu, madotettu ja rokotettu ja sisäsiisti.
No, joku mies laittoi viestiä että heillä on 1v kissa ylimääräisenä. Kysyin, miksi luopuvat, ja onko ym. asiat kunnossa. Vastasi vain että kissa ei tule toimeen muiden kissojen kanssa (jännä, että tästä tuli ongelma vasta kissan ollessa 1v?). Kysyin vielä, että niin, ovatko ne rokotukset ja muut kunnossa. Tähän mies, että "kerroin jo kaiken olennaisen". Selvä homma. Kysyin vielä, tuleeko kissan mukana jotain tarvikkeita ja voitaisiin sopia noudosta. Ukko suuttui tästä että "antaa olla, luulisi olevan varaa ostaa kissalle tarvittavat tarvikkeet, menee koko päivä vastaillessa kysymyksiin".
Mitäs ei vastannut heti ekaan viestiin, onko se kissa leikattu jne. En minä osta kissaa, josta en tiedä onko sitä hoidettu yhtään mitenkään. Ihan ihmeellistä touhua, kissa haluttiin selvästi vain dumpata johonkin.
Joskus kyselen torin kautta jostakin tavarasta, joka minua kiinnostaa, vaikka juuri silloin ei olisi varaa ostaa tuotetta. Sanon sen kuitenkin heti ensimmäisessä yhteyden otossa ja kerron, koska voisin maksaa. Sanon myös, että ei todellakaan tarvitse minua varten sitä säilytellä tai "varailla" vaan myy tietysti jos joku sen ostaisi ennen minua.
Yleensä myyjät vastaavatkin ja pyytävät olemaan yhteydessä kun maksu olisi ajankohtainen, jos tuote sitten on vielä myynnissä. Ja niin teenkin. Laitan viestiä tuotteesta vaikkei olisi silloin rahaa siihen siksi, että myyjä tietää edes jonkun olevan kiinnostunut, eikä poista ilmoitusta kun ei mene kaupaksi, enkä sitten enää löydä sitä, vaikka sitä ei olisi myyty.
En ainakaan itse näe tässä mitään pahaa, koska kerron heti että koska voisin maksaa, enkä selittele romaanin mittaisi syitä sille tälle ja tuolle.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että ihmiset ei tajua että nouto on nouto kotoa. Sama huutiksessa sekä torilla.
1) Ei, en lähde viemään kolmen euron kirjaa rautatieasemalle enkä Itikseen, en lähde edes metroasemalle. Varmaan maksan parkkimaksut autosta ja käytä 1,5 tuntia siihen, että ajan ruuhkassa tuomaan kirjaa jonnekin Stokkan kellon alle. Ehkä jossain Tyrnävällä asuvat eivät tätä tajua.
2) Samaten postimaksujen ihmettely, Ensin huudetaan kirja, joka ei mahdu kuin pakettiin, postikulut ilmoitettu. Sitten ihmetellään, että tuleeko postikulut siihen päälle. Kyllä, vai aatteletko että lähetän ventovieraalle kirjan ja vielä maksan siitä ilosta.
3) Ensin huudetaan ostos, jonka arvo ehkä 5 e. Sitten kolmen päivän päästä aletaan kyselemään, että käykö että maksan kolmen viikon päästä kun tulee lapsilisät yms. Siis oikeasti, jos huudat, niin mieti etukäteen onko siihen varaa
4) Ensin huudetaan ja hävitään kuin pieru saharaan. Tai huudetaan, jonka jälkeen aletaan kyselemään kuntoa. ......
5) 10 puhelua tai sähköpostiviestiä parin euron ostoksesta. Kyllä, olen työssä eikä minulla ole aikaa lukea vieraiden ihmisten huutisviestejä kolmea kertaa päivässä saati vastailla niihin koko aikaa... Miksi pitää miljoona kertaa lähettää viestiä yksinkertaisista asioista, joihin löytyisi ohjeet kun lukisi vakioviestin. Esim. postikulut on vaikea ymmärtää...Jos tavara maksaa 4 euroa ja postikulut alla 3 e, niin lähes joka toinen kysyy että paljonko kulut yhteensä?????? Siis onko vaikea laskea 4+3 vaan sitäkin pitää kysyä kolmella eri viestillä.....
Hei, laita tämä ritirimpsusi vakioviestiin :)
On kans useasti sattunu torin kautta mitä ihmeellisempiä ostajia. Siihen osaa jo varautua nykyään. Ykskin muutteli tavaran hakemisaikaa ja aina tuli jotain esteitä, myin tuotteen siinä vaiheessa toiselle kiinnostuneelle. Miten joku edes luulee että järjestän oman elämäni heidän menojen mukaan yhden tavaran noutamiseen. Ala montaa päivää veivaamaan ees taas et koska sopii. Ja sit tulee kans niitä yhden lauseen tai parin sanan viestejä et ollaan kiinnostuttu tai kysellään jotain. Ei edes nimeä perässä et keltä se viesti on tullu. Ja jos vastaat noille, niin mitään ei kuulu. Kunnon urpojunttiporukkaa. Sit nää noutajat on jänniä..jotkut on sen 2 sekuntia ovenraossa eikä ees tarkista tuotetta kun ostavat ja häipyvät. Kerran oli joku vanhempi mies, joka osti vaimolleen tavaran ja jäi jaarittelemaan ja kyselemään kaikenlaista mikä ei liittynyt tuotteeseen, ois tehny mieli potkia se jo menemään, vähän ahdistavaa jos tuntematon jää liian pitkäksi aikaa siihen ja jotenki vaan inhotti se. Tinkaajille en edes vastaa, etenkin jos sitä yritettän tyyliin puoleen hintaan ostaa. Kertoo jo, etteivät oo oikeesti kiinnostuneita ostamaan.
Miksi ostat roinaa jota täytyy sitten myyskennellä Torissa?
Itse en muuten osta mitään muuten kuin naamakaupoilla, että saan tarkistettua tuotteen kunnon, ja siis siinä vaiheessa vielä peruttua kaupat. Lähinnä, kun myydään eteenpäin esim. hometalon irtaimistoa. Ennen kaikkea haistelen tuotteen, ettei ole sädesienen tms. hajua. Ja ilmoitan myyjällekin, että ostan, jos saa tsekata tuotteen ennen ostopäätöstä. En ole kyllä kertaakaan sitten jättänyt ostamatta.
Noi roskalava/lahjoitetaan hommat on kyllä hämmästyttävimpiä. Sattuneita:
- Oli tarve ulkomaalille, meillä ylimääräistä, annoin speksit, piti olla ok. Sitten ei kuulu mitään. Jonkun ajan päästä uusi "halutaan" ilmoitus.
- Meillä ilmainen viinipullonavaaja. Ottaja sanoo, voitko tuoda "keskustaan", kun hänellä on meno salille. "Keskusta" sijaitsee alle kilometrin päässä meidän kotoa. Melko urheilullista. Päräytti sitten itse autolla hakemaan.
-Äitini lahjoitti nukkekodin, lupasi toimittaa. Osoitteessa sovittuna aikana ottajaa ei näy. Soittaa, ei vastaa puhelimeen. Lähtee toimittamasn seuraavalle ottajalle. Ensimmäinen ottaja soittaa 15min sovitun ajan jälkeen, että missä oot, käänny takaisin!
-Oltiin yritetty myydä muuton alta astianpesukonetta. Kun ei mennyt kaupaksi (joo oli vanha mutta toimiva), laitettiin, että noutoa vastaan ilmaiseksi, nouto viimeistään xx (=muuton ajankohta). Yksi kiinnostunut, mutta kehtasi kiukutella, että "ei oikein tältä etäisyydeltä onnistu noin nopee nouto, voitteko jättää esimerkiksi terassille/pihalle" (kaupunkialue). Juuei, otettiin ihan mukaan ja myytiin sit uudelta asunnolta pientä summaa vastaan.
Toisaalta kerran mies halusi toimittaa kotiin jollekin vanhukselle meidän kulahtaneita toimistotarvikkeita, mummo oli ihan liikuttunut tästä eleestä...
Nämä lähinnä fb:n roskalavaryhmästä, koska suosin naamakauppoja, Tori valtakunnallisena on vähän hankalampi, en oikeastaan käytä sitä. On muitakin käsittämättömiä fb-kipparisekoiluja, mutta tässä muutamat.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin mutsille, että nyt soitat sinne liikkeeseen ja ilmoitat, että turha odotusaikanne on korvattava. Saivat 100€ lahjakortin liikkeeseen :)
Ei tainnut olla Gigantti? Meille toimitettiin ostots 2 viikon jälkeen sovitusta ja pelkästään pahoittelut. Meni maku.
Mulle tuli tällä kertaa tavallista oudompi tori-ostaja: Ensin perinteisesti kyseli vaatetta ja monen päivän päästä oli tulossa hakemaan, no ei tullut ja parin päivän päästä uusi kysely kun oli ollut kiireitä. Olisko vielä yhdet noudot sovittu.
En ollut hyvää tuotetta vielä halvallakaan saanut myytyä, joten myötäilin vaikka ajattelin ettei kuitenkaan ota. Meilitkin tuli erinimisistä osoitteista.
Lopuksi pyysi tilinroa, kun ei ehtinyt hakea ja maksukin tuli, mutta jouduin puolitoista viikkoa odottamaan vastausta kahteen toimitusosoitekyselyyni. Mietin jo että miten toimin, kun on maksettu ja ostaja ei vastaa meileihin eikä edes nimestä ole varmuutta.
Ihan perussettiä myös fb-kirppiksellä. Nettikirppikset ja -huutokaupat pitäisi kieltää jatkuvassa hetken mielijohteen huumassa toimivilta ihmisiltä.
Olen tehnyt paljon kauppoja sekä ostajana että myyjänä . Kerran ei myyjä tullut paikalle eikä vastannut viesteihin.
Saatan myös kysyä, että onko käyntiä Tampereelle. Joskus on vastattu että ei, kerran yksi myyjä sanoi että voi laittaa isänsä mukana tulemaan ja niin sain ostettua takin jonka myyjän isä toimitti.
Hyvä kauppapaikka!
Käytettyä tavaraa ostaa 'pääasiassa' köyhät. Köyhät on köyhiä 'pääasiassa' siksi, että ne on tyhmiä. Tyhmät ihmiset 'pääsääntöisesti' eivät ymmärrä mitään käytöstavoista.
Tarvitseeko enää miettiä, että miksi on säätöä käytettyjen tavaroiden kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Käytettyä tavaraa ostaa 'pääasiassa' köyhät. Köyhät on köyhiä 'pääasiassa' siksi, että ne on tyhmiä. Tyhmät ihmiset 'pääsääntöisesti' eivät ymmärrä mitään käytöstavoista.
Tarvitseeko enää miettiä, että miksi on säätöä käytettyjen tavaroiden kaupassa?
Tämä on niin osuva kiteytys että lainaan sitä tässä sellaisenaan ja muuallakin. Jos tätä ei ymmärrä tai vieläpä yrittää kiistää paljastaa korttinsa ihan pyytämättäkin.
Miksihän tätä ongelmaa ei esiinny miespuolisten ostajien kanssa. Jotain nekin tolvanat tekevät sentään oikein!