Olen niiiin kyllästynyt näihin Tori ostoksia noutaviin.
Soitetaan ja halutaan ostaa ja sovitaan aika ja paikka. Sit ei saakeli ilmaannuta paikalle. Ei tekstaria, soittoa ei mitää ilmoitusta. Tehdään vaan oharit.
Tänään taas... menin työaikana sovittuun paikkaan sovittun aikaan. Laitoin vielä tuntomerkit etukäteen tekstarilla, 10min jälkeen soitin, varattu, soitin muutaman minuutin päästä uudestaan, varattu. Ei vastausta tekstariini, ei mitään.
Jumalauta että ketuttaa. Ostaja varsin hyvin tiesi että olen töissä enkä voi odottaa kauan.
Alan kohta pyytää makdun tilille etukäteen myös noutotilsnteessa.
Kommentit (129)
En vie tavaraa mihinkään vaan ostaja hakee sen kotoani jos hakee.
En edes vastaa kuin asiallisille kyselijöille. Yleensä yhden lauseen kysymykset ja heitot ovat vain trollien ja niihin en vastaa koskaan.
Nettimyynnissä pitää aina varautua yllätyksiin eikä uskoa mihinkään sinisilmäisesti.
Itse olen oikein tyytväinen tori. fi,hin. Olen sekä myynyt että ostanut ja suurimmaksi osaksi toiminut oikein hyvin.
Riippuu tosin tuotteesta. Jotkut tuotteet saa enemmän trolleja ja hepsankeikkoja peräänsä kuin toiset.
Minne ovat suomalaisten käytöstavat kadonneet? Kunnioitus toista ihmistä kohtaan?
Järkyttyneenä luen näitä juttuja. Suomalaisethan ovat olleet tunnettuja siitä, että meidän sanaan voi luottaa!!
Teet vain postin kautta kauppoja. Ensin raha tilille, sitten paketti postiin. Kaikkein selvintä.
Olen muutaman kerran myynyt torilla tavaraa ja kerran ostanut. Minusta se, että tingitään, kun nähdään tavara, on ihan ymmärrettävää. Tosin se, että ei ole koko summaa mukana, on jo epäilyttävää.
Noudoista olen sopinut siten, kerron, milloin olen kotona, ja voi tulla noutamaan. Joskus on vielä tämänkin jälkeen kysytty ehdotusta ajankohdasta, kertomatta ollenkaan, mikä hänelle sopii. Koska olen kotona, en sovi mitään minuuttiaikataulua, vaan jonkun puolen tunnin aikavälin. Kun menee paikkaan, jossa ei ole ikinä ennen käynyt, ei voi tietää minuutilleen, kuinka kauan matkaan menee aikaa. Meille on kyllä ilmoitettu, jos ei sovittuun aikahaarukkaan olla keretty.
Joskus olen jossain nettikirppariostossa sopinut noudon/viemisen johonkin kodin ulkopuolelle. Olen silloin varmistanut ennen kotoa lähtöäni, että onhan toinen osapuoli tulossa paikalle. Yleensä siinä on sitten viestitelty enemmänkin matkan aikana puolin ja toisin, mm. niitä tuntomerkkejä.
Olen huomannut, ettei yli viikon vanhoihin ilmoituksiin kannata tarttua, koska niiden laittaja on usein jo unohtanut koko ilmoituksen. Niitä ilmoituksiahan voi käydä nostelemassa etusivulle koska vain.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, ettei yli viikon vanhoihin ilmoituksiin kannata tarttua, koska niiden laittaja on usein jo unohtanut koko ilmoituksen. Niitä ilmoituksiahan voi käydä nostelemassa etusivulle koska vain.
Tuskin niitä "koska vain" nostellaan, koska nosto on maksullinen. Siihen se tavaran hinta äkkiä tärväytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette te erinomaiset tori.fi myyjät ryhtyisi myymään myös tätä paremmuuttanne ja korkeaa moraalianne siellä torissa? Nimittäin tarinoidenne perusteella olisi paljon potentiaalista asiakaskuntaa.
t: henkilö joka on aina käyttäytynyt asiallisesti näissä osto- ja myyntitilanteissa mutta joka tietää että elämäntilanteet vaihtelee ja ettei hajamielisyys tai unohtelu tee automaattisesti asiatonta ihmistä
Olet hajamielinen ja unohtelet jonkun toisen ajalla. Ei toimi.
Varailijoita en jaksa, enkä varaa enää mitään kenellekään. Juuri joku kyseli, varaanko hänelle erään huonekalun ensi viikon keskiviikoksi. Sanoin että ottaa sitten vaikka tiistaina uudestaan yhteyttä, jos myymäni tavara on vielä vapaa, mutta mitään en varaile.
Noudot ovat menneet hyvin yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Ostaja oli reilusti myöhässä ja käteistä oli "vahingossa" mukana hieman liian vähän. Yritti tietenkin tinkiä tuotteen hinnasta. En taipunut ja tämä ostajaehdokas lähti muka käymään pankkiautomaatilla - palaamatta koskaan takaisin. Sain onneksi sovittua uudet ja onnistuneet kaupat heti seuraavalle päivälle, eri ostajan kanssa.
Onneks ei tartte ostella eikä myydä netissä mitään. Heitän mielummin roskiin tai kierrätykseen.
Jepjep. Minäkin hajoilin ohareihin kunnes keksin niihin ratkaisun.
Myynti-ilmoituksessa näkyy aina postinumero. Ostaja saa tarkan osoitteeni vasta sitten, kun hän noutopäivänä lähettää minulle tekstiviestin, että "olen tulossa tänään hakemaan tuotteen x kello y". Viestin lähettäneistä kukaan ei ole tehnyt minulle ohareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis mielenkiintoista kuulla tällaisen varaajan/kyselijän näkökulma asiaan? Miksi skippaat normaalit käytäytymissäännöt? Miksi on niin hankalaa ilmoittaa, ettei haluakaan ostaa/ei pääse tulemaan jne.? Kun ei tarvitse edes kasvokkain kohdata eikä puhelimessa puhua, tekstiviesti tai sähköposti riittäisi? Miksi katoat kuin pieru saharaan sen jälkeen, kun itse olet tehnyt aloitteen ja kysynyt myytävästä asiasta tai pahimmillaan teet oharit ihmiselle, joka on vartavasten vaivautunut tuomaan tuotteen jonnekin sinua varten?
Juuri näin. Olis todella mielenkiintoista kuulla tällaisen tyypin kommentteja.
ApJuu ja mun mielestä voitaisiin perustaa jokin "rekisteri" tms. joihin näiden tyyppien numerot ja nimet voisi laittaa esille..joskohan käytös muuttuisi..? ;)
No, Huutonetissä on tuollainen "rekisteri" eli palautejärjestelmä. Siksi en itse Torin kautta (tai minkään Facebook-kirppisten kautta) halua mitään myydä enkä juuri ostaakaan. Kokemukset ovat todella huonoja. Reilusti yli puolessa tapauksista ostaja jättää tuotteen noutamatta, tinkaa sovitusta hinnasta tms. Huutiksessa olen myynyt vuosikausia ja huonoja kokemuksia siellä myymisestä minulla ei juurikaan ole.
Olet aika mones jo joka tulee selittämään, että huutiksessa on tuollainen järjestelmä.
Juu, kyllähän me se tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaja noutaa kirjoitti:
Laittakaa ilmoitukseen, että vain nouto.
Kansainvälistyneet suomalaiset ovat valitettavasti unohtaneet, että Suomessa on tapana pitää sanansa.
Niin ja ap:n asia on hänen ja ostajaehdokkaan välinen; kannattaisi käyttää energia hänen kanssa keskusteluun eikä toitottaa asiasta koko maailmalle. :D
Ei läheskään aina auta tuo nouto-pyyntökään.
Olen usein laittanut ilmoitukseen nouto, jos kyseessä on isompi tavara esim. huonekalu.
Mutta kuinka ollakaan, aletaan vinkumaan, että olisiko käyntiä Tampereella (100 km) ja voisitko tuoda tullessasi...tai jonkun muun tavaran kohdalla 'laitatko postiin", vaikka kyseessä selvästi vaikeasti pakattava/käsiteltävä tuote, esim. lasia.
Eli taitaa toriostajilla olla myös luetun ymmärtämisessä vikaa!
Onneksi kumminkin osa kaupoista menee niin kuin pitääkin.Emmä nyt sanois vinkumista, voihan sitä kysyä ja myyjä vastata, ettei nyt ole Lahteen asiaa. Ei sitä tartte minään loukkauksena ottaa.
Jollekin voi sopia nouto/vienti matkan varrelle tosi hyvin.
Jos siihen ilmoitukseen on laitettu "Vain nouto" niin se tarkoittaa silloin, että vain nouto käy. Ei siis mahdollisesti vienti Lahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta minua huvittaa kun näissä kirpputorihommissa puhutaan "tuotteista". Harva niitä käytettyjä tavaroita on kuitenkaan itse tuottanut.
Kyllä "tuote" on ihan uuden uusi, vasta tuotettu tavara, eikä mitkään käytetyt lenkkarit tai vanha t-paita.
Ööh,mitä helvettiä? Kuinka ulkona todellisuudesta elät, ja minkälainen lääkitys sinulla on? Tuotteita ne ovat vielä silloinkin, kun viides omistaja on ne kaatopaikalle kärrännyt. Tuote ei tarkoita pelkästään itse tuotettua kuten omalla kasvimaalla kasvatettuja porkkanoita tai omaan pönttöön itse väännettyä pökälettä. Käytetty telkkari, rikkinäinen dildo ja viimeviikkoinen sanomalehti ovat myös tuotteita ihan yhtä lailla.
Ei jumalauta mitä porukkaa tällä palstalla pyörii.
Vanha tavara on vanhaa tavaraa, eikä mitään "tuotteita". Tuotteeksi voi kutsua jotain itsensä tai jonkun muun äskettäin tuottamaa valmistetta tai palvelua, eikä mitään käytöstä poistettua kierrätystavaraa.
tuote
1. tuotannon tulos. luonnosta saatu tai varsinkin ihmistyöllä tuotettu hyödyke, valmiste. esim.Maatalouden, teollisuuden tuotteet. Keraamiset tuotteet. Kotimainen tuote. Luonnon-, luontaistuote.Vilja-, liha-, maitotuote. Nahka-, muovituote. Tehdas-, teollisuustuote. Vientituote. Väli-, lopputuote.Ylellisyys-, uutuus-, menekki-, halpatuote.
2. taiteellisen tai kirjallisen työn tulos, luomus, teos. esim. Kirjallinen tuote. Musiikkikustantamonuusimmat tuotteet. Länsimaisen kulttuurin tuote. Hengentuote. Painotuote.
3. fysikaalisen, kemiallisen tai fysiologisen toiminnan tuloksena syntynyt aine tms. esim. Palamis-,hajoamistuotteet. Rapautumisen tuotteena syntyneet maalajit.
4. yleensä jonkin toiminnan, kehityksen, määrätekijöiden tms. tulos, aikaansaannos, seuraus, tuotos.esim. Pitkäaikaisen kehittelyn tuote. Ihminen on ympäristönsä tuote. Pelkkää mielikuvituksentuotetta.
Kyllä ne käytetyt tavaratkin ovat ihmistyöllä tuotettu ja nekin talven yli säilytetyt potut, ei nekään uusia ole. :-) Aika naurettava käsitys, että tuote = uusi, käyttämätön.
Myy sinä vaan niitä käytettyjä tuotteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis mielenkiintoista kuulla tällaisen varaajan/kyselijän näkökulma asiaan? Miksi skippaat normaalit käytäytymissäännöt? Miksi on niin hankalaa ilmoittaa, ettei haluakaan ostaa/ei pääse tulemaan jne.? Kun ei tarvitse edes kasvokkain kohdata eikä puhelimessa puhua, tekstiviesti tai sähköposti riittäisi? Miksi katoat kuin pieru saharaan sen jälkeen, kun itse olet tehnyt aloitteen ja kysynyt myytävästä asiasta tai pahimmillaan teet oharit ihmiselle, joka on vartavasten vaivautunut tuomaan tuotteen jonnekin sinua varten?
ApJuu ja mun mielestä voitaisiin perustaa jokin "rekisteri" tms. joihin näiden tyyppien numerot ja nimet voisi laittaa esille..joskohan käytös muuttuisi..? ;)
No huutonetissähän on jo tällainen "rekisteri" eli huutajan palautteet puhuu puolestaan.
Siksi en koskaan myy torissa vaan huutonetissä. Tietää millaisen tyypin kanssa on tekemisissä ja se, että montaa kertaa ei huutaja voi perseillä, koska muuten tunnus suljetaan.
Perseilijät ovat siirtyneet toriin, koska ei palautejärjestelmää.
Palautesysteemi toimii hyvin myös ostajan kannalta.
Aina kun olen ostamassa, niin katson myös myyjän palautteet. Jos on kovin paljon negoja, niin jätän huutamatta, näitten kanssa on helposti hankaluuksia tiedossa. Tämäkin on tietysti tapauskohtaista, ja kannattaa myös katsoa myyjän vastaaminen
palautteisiin. Myös negapalautteen antajan omat palautteet on hyvä lukea. Tällä tavoin toimien useimmiten saa myyjästä kohtuullisen hyvän kokonaiskuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuto.net on siitä hyvä, että jos huutaja ei osta/nouda tuotetta niin sille voi laittaa negatiivisen palautteen.
Tori.fi on "helppo", ei mitään rekisteröitymisiä, huutoja, pisteitä yms. Senkun vaan ostat tavaraa. Sen vain sitten huomaa siinä, että ihmiset puhuu enemmän puuta heinää, nouto tai vienti ei suju ym. Helpommalla pääsee lopulta siis Huuto.net:ssä :P
Olen nähnyt senkin kun myyjä ei tullut sovittuun paikkaan
Mun kokemus ei koske toria vaan fb kirppistä - mitä tavallaan ihmettelen vielä enemmän kun ihmiset kuitenkin siellä pääsääntöisesti koko nimellä ja naamakuvalla.
Olin myymässä (hintapyyntö 10e) muuton vuoksi tosi kiireaikataululla melko kookasta senkkiä. Eräs nainen sen halusikin varata, pitkin hampain suostuin muutamaksi tunniksi sen hänelle varaamaan että sai "puhuttua miehensä kanssa". Noh, seuraavana yönä hän ilmoitti, että voivat ehkä ottaa mutta haku onnistuisi vasta kun olisi minun puolesta ollut jo liian myöhäistä. Ilmoitin, että senkki menee ensimmäiselle hakijalle.
Seuraavana päivänä poistin hintapyynnön kokonaan ja muutamia kyselyitä tulikin. Kuljetus vaan oli monelle ongelma kun olisi peräkärryn/pakun tarvinnut. Kun tämä aiempi nainen hoksasi että hinta oli nolla euroa, hän laittoi hiukan kiukkuisen viestin että "ai nytkö sitä ollaan jo ilmaiseksi antamassa". Hän sanoi yrittävänsä järjestää haun asap. Edelleen sanoin että senkki menee ensimmäiselle hakijalle. Soutamista ja huopaamista jatkui ihan hyvän aikaa vaikka siinä muuttotohinoissa ois totisesti ollut parempaakin tekemistä.
Onnekkaasti eräs kaverini ilmoitti olevansa kiinnostunut ja pääsi hakemaan seuraavana aamuna. Ilmoitin tämän myös em naiselle ja hiukan yllättäen hän sanoikin että olisi päässyt hakemaan senkin heti. Valitettavasti tässä vaiheessa oli maku niin mennyt koko ruljanssiin että ilmoitin vain, että en pysty ottamaan riskiä, että senkki jää mulle käsiin ja että se menee nyt tälle minun kaverilleni. Muutama katkera viesti tuli niinkin aiheesta kun että sorsin selkeästi perheellisiä joilla ei ole "mahdollisuutta hyppiä tuosta vaan toisten pillin mukaan" ja mitähän kaikkea, en onneksi muista enää. Noh, toivotin hyvää syksyä hänelle ja perheelleen. Ja ilolla luovutin senkin kaverilleni joka sen kävi hakemassa minuutilleen alunperin sovittuna aikana.
Mä luulin, että ihmiset liioittelevat kun joka paikasta saa lukea, että tehdään ohareita ja käyttäydytään kuin apinat myyntitilanteissa, mutta kun itse myin ensimmäistä kertaa (Facekirpulla tosin), ostaja varasi ja sovittiin sitten haku seuraavana päivänä klo 17 kun ostaja työmatkalla hakee.
17.15 laitoin viestin, että missä viipyy. Ostaja vastasi heti, että ei pääsekään tänään kun on kipeä, mutta kysyi koska voi hakea, eikä edes pahoitellut. Sanoin, että menee seuraavalle kun ei vaivautunut koko päivänä ilmoittamaan mitään.
Jonossa seuraavana oleva haki tuotteen sovitusti, mutta tämä oharien tekijä kehtasi vielä seuraavana päivänä kysyä, että onko tuote vapaa, että voisi hakea.
En mä enää ihmettele tätä apinameininkiä kun sen heti itse koin :D
Emmä nyt sanois vinkumista, voihan sitä kysyä ja myyjä vastata, ettei nyt ole Lahteen asiaa. Ei sitä tartte minään loukkauksena ottaa.
Jollekin voi sopia nouto/vienti matkan varrelle tosi hyvin.