Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan.

Vierailija
22.07.2016 |

Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli tyttäreni on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18.
Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin tyttäreni tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.

Sinä päivänä kun teini täyttää 18, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18-vuotiaasta lapsestani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja. Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että tyttö on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä. 18-vuotias on vielä huoltajan tarpeessa ja asuu yleensä kotona. Älkää siis kasvattako lapsianne siihen uhoon, että uskovat voivansa 18-vuotiaina päättää itse asioistaan.

Miten teillä?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teiniäsi.

Vierailija
2/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kiellä sä sitten jääkaapin käyttö lapseltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se rankkaa, varsinkin, kun poika oli tehnyt tämän saman kiellon kaksi vuotta sitten:

"Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli poikani on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18 v. " http://www.vauva.fi/keskustelu/4216810/ketju/18_v_lukiolainen_voi_kielt…

Pisteet siitä, että tarina on nyt pidempi ja kirjoitusvirheitä korjattu, mutta olisi varmaan kannattanut kirjoittaa koko juttu kokonaan uusiksi.

Vierailija
4/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on laki, joka kieltää täysi-ikäisen tietojen luovuttamisen vanhemmille. Paitsi jos tämä itse antaa siihen luvan. Kuvailemasi toiminta olisi kiristystä ja väärin. 

Vierailija
5/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuo kielto perustuu? Wilma on koulun ja kodin yhteydenpitoväline, ei siinä oppilaalta tarvitse lupia kysellä. Koulun tapahtumat eivät myöskään kuulu mitenkään salassapidon alle.

Vierailija
6/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on laki, joka kieltää täysi-ikäisen tietojen luovuttamisen vanhemmille. Paitsi jos tämä itse antaa siihen luvan. Kuvailemasi toiminta olisi kiristystä ja väärin. 

No vitsihän toi oli, relaa vähän! Mutta toisaalta, ei kai vanhemmilla ole enää elatusvelvollisuutta, kun lapsi on 18v.

Vierailija
7/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridisesti 18-vuotiaalla ei ole enää huoltajaa, ellei hänellä ole kehitysvammaa tai muuta syytä, miksi hänen pitäisi olla holhouksenalainen. Muistaakseni tuo Wilma toimii niin, että vanhempien käyttöoikeudet poistuvat automaattisesti sinä päivänä, kun opiskelija täyttää 18. 

Vierailija
8/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika aikoi tehdä saman kun täyttää 18v. Hänen lukiossaan oli sääntö että kun oppilas on sairauden vuoksi pois lukiosta niin selitykseksi pitää hakea terveydenhoitajan tai lääkärintodistus jos on jo täyttänyt 18v. No tämän pystyi kiertämään sillä että antaa vanhempien pitää Wilma-tunnukset nuorensa asioihin niin ei tarvi tuoda todistuksia vaan vanhemmat voi yhä selittää nuorensa poissaolot. Saimme siis pitää tunnukset lukion loppuun asti.

Tiedän perheen jossa valmistauduttiin vähitellen lapsen kevään lakkiaisiin joita sitten ei tullutkaan. Vanhemmilla ei ollut enää Wilma-tunnuksia niin eivät nähneet että on jäänyt pakollisia kurssejakin tekemättä.

Vierailija
9/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on että wilma napsahti kiinni kun tyttö täytti 18v. mutta pakko se on edes yrittää luottaa että homma hoituu ilman vanhemman kyttäämistä. Et tarvitse enää mitää tietoja koska lapsesi hoitaa itse omat asiansa tai ainakin pitäisi hoitaa. Kai olet kasvattanut hänet niin että osaa itse ilman mammaa?

Tuli siitä meidäkin tytöstä ylioppilas...

Vierailija
10/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että lapsen pitää se erikseen edes kieltää, eikös se lopu automaattisesti sinä päivänä, kun lapsi ei ole vajaavaltainen ja vanhemmat eivät ole huoltajia.

En jaksa uskoa, että oma lapsi kusetti tuossa kohtaa.

Muistan kun opetin toisen asteen koulussa ja oppilailla oli poissaolovihkot johon huoltajat täyttivät poissaolon syyn ja allekirjoittivat.

Pari täysi-ikäistä oppilasta oli sitten kirjoittaneet poissa olon syyksi, toinen humalassa Matikaisen kanssa ja toinen humalassa Matikaisen kanssa.

Silloin minulla ei edes ollut opettajan pätevyyttä, mutta nyt kun on en vieläkään tie mitä muuta olisin voinut tehdä kuin hyväksyä ne. Ainoastaan kokonaispoissaolojen määrää seurattiin ja sitä että huoltajan kuittaus löytyy.

Vierailija
11/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa se täysi-ikäisyyden raja nyt sattuu olemaan se 18, halusit tai et. 18-vuotias katsotaan kypsäksi päättämään omista asioistaan, huoltajilla ei siinä kohtaa ole enää sananvaltaa. Ei tuon ikäisen opinnoissa pitäisi enää sellaista tiedotettavaa olla, mikä huoltajia erityisesti koskisi?

Jos sinulla on avoin ja rehellinen suhde lapsesi kanssa ja hänet on hyvin kasvatettu, niin eiköhän korviisi kantaudu jatkossakin, jos on "jotakin möhlinyt"? Ja mitä sellaista hän koulussa möhlisi, että pitäisi ihan äidille ja isille tiedoksi antaa? Vetääkö huumeita välitunnilla vai mistä on kyse? Tosin siinäkään tapauksessa ei huoltajiin oltaisi yhteydessä ilman täysi-ikäisen lapsesi lupaa, koita se nyt ymmärtää tässä kohtaa elämääsi ja äitiyttäsi.

Vierailija
12/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen tiedotteita huoltajille lukiossa muka tulee?

Vierailija
13/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan pitää osata vanhempien päästää irti kun se oma vauveli täyttää 18v.

Ap:llä on ollut 18 vuotta aikaa kasvattaa lapsestaan vastuullinen ja omat asiansa hoitava nuori aikuinen.

Täällä (iso kaupunki, iso lukio) wilma sulkeutuu vanhemmilta automaattisesti kun nuori täyttää 18v. ja ei se ole huono juttu vaan sitähän se elämä on että nuoret oppivat itse hoitamaan asiansa ja vastuu myös siirtyy heille itselle. 

Vierailija
14/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi muutu aikuiseksi yhdessä yössä, siin ä ap on oikeassa. Se on kasvanut koko ajan pikkuhiljaa ja jos 16-17 -vuotiaana on hyvin lähellä aikuisuutta, ei siis ole enää lapsi. Sitten yhdessä yössä saa itselleen ne oikeudet, velvollisuudet ja vastuut, jotka aiemmin on virallisesti olleet huoltajilla. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi niin, että 18 vuotta täyttäessään hän on kykenevä nämä vastuut itse hoitamaan.

Jos ap oikeasti on noin holhoava ja tarkertuu lapseensa, niin sitä enemmän lapsi haluaa ottaa etäisyyttä ja tiputtaa äidin pois kaikesta.

Vierailija
15/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan on. 18v on suomen lakien mukaan täysikäinen ja saa itse päättää asioistaan. Tosin esim. opintotukea ei saa ennen kuin täyttää 20v jos vanhemmilla on hyvät tulot, eli vanhemmilla on elatusvelvollisuus vielä senkin jälkeen joka on todellakin nurinkurista. Sitä vaan toivoo, että on kasvattanut omat lapsensa niin, että 18v täytettyään he osaavat hoitaa omat asiansa. Meillä esikoisen (19v) kohdalla olemme siinä hyvin onnistuneet, muiden kohdalla asia vielä edessä.

Vierailija
16/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaalla ei ole huoltajia. Sinä voit olla 18-vuotiaan äiti, mutta huoltaja et enää ole.

Vierailija
17/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-v ei voi kieltää wilmaa huoltajiltaan, koska hänellä ei niitä enää (yleensä) ole

Vierailija
18/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mitenkään olla kiristystä, jos aikuista ihmistä kieltäytyy ruokkimasta..... Ja joo, myös tämä on vähän niinkuin vitsi, mutta vaan vähän.

Vierailija
19/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hoiti lukion mallikkaasti ja kävin vanhempainilloissa. Pääsin wilmaan ja ei ollut mitään asiaa opettajille ei opinto-ohjaajalle. Lukion aluksi snoin että ota pitkä matematiikka ja fykebi. Näin kävi ja pääsi sinne minne halusi.

Vierailija
20/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se vaan on. 18v on suomen lakien mukaan täysikäinen ja saa itse päättää asioistaan. Tosin esim. opintotukea ei saa ennen kuin täyttää 20v jos vanhemmilla on hyvät tulot, eli vanhemmilla on elatusvelvollisuus vielä senkin jälkeen joka on todellakin nurinkurista. Sitä vaan toivoo, että on kasvattanut omat lapsensa niin, että 18v täytettyään he osaavat hoitaa omat asiansa. Meillä esikoisen (19v) kohdalla olemme siinä hyvin onnistuneet, muiden kohdalla asia vielä edessä.

Ei ole elatusvelvollisuutta.