Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan.

Vierailija
22.07.2016 |

Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli tyttäreni on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18.
Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin tyttäreni tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.

Sinä päivänä kun teini täyttää 18, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18-vuotiaasta lapsestani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja. Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että tyttö on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä. 18-vuotias on vielä huoltajan tarpeessa ja asuu yleensä kotona. Älkää siis kasvattako lapsianne siihen uhoon, että uskovat voivansa 18-vuotiaina päättää itse asioistaan.

Miten teillä?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kiellä sä sitten jääkaapin käyttö lapseltasi.

Suomessa on laki, joka kieltää täysi-ikäisen tietojen luovuttamisen vanhemmille. Paitsi jos tämä itse antaa siihen luvan. Kuvailemasi toiminta olisi kiristystä ja väärin. 

No vitsihän toi oli, relaa vähän! Mutta toisaalta, ei kai vanhemmilla ole enää elatusvelvollisuutta, kun lapsi on 18v.

Elatusvelvollisuus on kyllä opiskelevan suhteen, mutta jos lopettaa 18 vuotiaan tukemisen, niin harvalla 18 vuotiaalla on rahkeita hakea oikeuden päätöstä.

Itse lähdin 18 vuotiaana kotoa, mutta en saanun penniäkään opintotukea, koska vanhempani olivat niin hyvätuloisia.

Sillä ei ollut merkitystä että vanhempani evät maksaneet pennin hyrrää. Opiskelun ohella tein kolmea työtä.

Isoveli sitte muutti samaan kaupunkiin töihin vanhemmat järkkäsivät pankkilainan ja asunnon hänelle, työnsä oli vielä erittäin hyvin palkattu, mutta monesti ennen palkkapäivää oli pa ja kävi minun luona syömässä tai annoin vähistäni vähän ruokarahaa.

Tästä äitini hermostui sitten totaalisesti, he olivat tukeneet veljeäni kuukausittain, kun rahat oli aina loppu, vaikka hän sai vähintään 1,5 kertaisesti sen mitä kymmenen vuotta töitä tehnyt tavallinen duunari.

Vanhemmat laittoivat sitten häneltäkin rahahanat kiinni, tai itsehän en koskaan saanut mitään edes opiskellessa ja veljeä tuettiin vaikka oli hyväpalkkaisessa työssä.

Äitini mielestä en olisi saanut antaa nälkäiselle veljelle ruokaa ja etenkään en rahaa.

Vierailija
22/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä jaksaa ihmetyttää, mitä ihmeen asioita 18 vuotiaan opintoihin tarvitsee hoitaa ohi nuoren? Vuoden sisään Terho-Mantelit valmistuu ammattiin tai lähteen jatko-opintoihin tai kuka ties välivuodeksi Balille surffaamaan. Olisiko kasvatuksessa syytä mahdollistaa itsenäistymistä ja vastuun kantoa jo vähän aiemmin kun lakkia päähän painettaessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun multa lähtee Wilman käyttöoikeus, niin teiniltä lähtee puhelin ja ulko-oven avain. Että vuoroin vieraissa.

Vierailija
24/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko jossain päin Suomea lukioissa vanhempainiltoja? Lukiosta valmistuin 7 vuotta sitten, onko ajat muuttuneet? Silloin ei wilmassa lukion alettuakaan ollut mitään käyttöoikeutta huoltajille eikä todellakaan mitään vanhempainiltoja. Lukiolaisen oletettiin olevan kykeneväinen suoriutumaan ihan itsekin opinnoistaan eikä lukiosta pidetty mitään yhteyttä huoltajiin.

Vierailija
25/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukion vanhempainillassa oli puhetta tosta. Rehtori sanoi, että usein oppilaat ovat asiasta innoissaan kunnes tajuavat, että väitettyihin sairauspoissaoloihin joutuu hankkimaan lääkärintodistuksen. Monilla on into laantunut ja vanhemmat saavat oikeutensa takaisin.

Ja sitäpaitsi lapsi ei kiellä vanhemmilta wilmaa, mutta hän voi sallia vanhemmille sen täytettyään 18.

Vierailija
26/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli tyttäreni on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18.

Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin tyttäreni tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.

Sinä päivänä kun teini täyttää 18, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?

Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18-vuotiaasta lapsestani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja. Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että tyttö on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...

Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä. 18-vuotias on vielä huoltajan tarpeessa ja asuu yleensä kotona. Älkää siis kasvattako lapsianne siihen uhoon, että uskovat voivansa 18-vuotiaina päättää itse asioistaan.

Miten teillä?

Sä voit siinä vaiheessa heittää lapsesi ulos kotoa.

Vierailija
27/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellaisia ilmoituksia lukiosta tulee joista vanhemman tulee olla tietoinen? Lukioasiat kun koskevat itse opiskelijaa eikä vanhempien kanssa sovita vanhempainvarteista tai joulujuhlista ja täysi-ikäinen osaa itsekkin poissaolonsa hoitaa.

Itse valmistuin juuri ammattikoulusta ja vaikka äidilläni oli tunnukset wilmaan, ei hän sinne kertaakaan edes kirjautunut. Ihan itse kykenin opettajalle ilmoittamaan poissaoloistani alusta saakka ja valmistuin tavoiteajassa ilman että äiti selitti wilmaan kuinka minulla nyt niin kovasti päätä särkee ja on paha olla.

Vierailija
28/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on laki, joka kieltää täysi-ikäisen tietojen luovuttamisen vanhemmille. Paitsi jos tämä itse antaa siihen luvan. Kuvailemasi toiminta olisi kiristystä ja väärin. 

No vitsihän toi oli, relaa vähän! Mutta toisaalta, ei kai vanhemmilla ole enää elatusvelvollisuutta, kun lapsi on 18v.

Elatusvelvollisuus on kyllä opiskelevan suhteen, mutta jos lopettaa 18 vuotiaan tukemisen, niin harvalla 18 vuotiaalla on rahkeita hakea oikeuden päätöstä.

Itse lähdin 18 vuotiaana kotoa, mutta en saanun penniäkään opintotukea, koska vanhempani olivat niin hyvätuloisia.

Sillä ei ollut merkitystä että vanhempani evät maksaneet pennin hyrrää. Opiskelun ohella tein kolmea työtä.

Isoveli sitte muutti samaan kaupunkiin töihin vanhemmat järkkäsivät pankkilainan ja asunnon hänelle, työnsä oli vielä erittäin hyvin palkattu, mutta monesti ennen palkkapäivää oli pa ja kävi minun luona syömässä tai annoin vähistäni vähän ruokarahaa.

Tästä äitini hermostui sitten totaalisesti, he olivat tukeneet veljeäni kuukausittain, kun rahat oli aina loppu, vaikka hän sai vähintään 1,5 kertaisesti sen mitä kymmenen vuotta töitä tehnyt tavallinen duunari.

Vanhemmat laittoivat sitten häneltäkin rahahanat kiinni, tai itsehän en koskaan saanut mitään edes opiskellessa ja veljeä tuettiin vaikka oli hyväpalkkaisessa työssä.

Äitini mielestä en olisi saanut antaa nälkäiselle veljelle ruokaa ja etenkään en rahaa.

Kuka OIKEASTI tietää, onko elatusvelvollisuutta? Voisiko joku tietävä vastata.

Vierailija
29/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko jossain päin Suomea lukioissa vanhempainiltoja? Lukiosta valmistuin 7 vuotta sitten, onko ajat muuttuneet? Silloin ei wilmassa lukion alettuakaan ollut mitään käyttöoikeutta huoltajille eikä todellakaan mitään vanhempainiltoja. Lukiolaisen oletettiin olevan kykeneväinen suoriutumaan ihan itsekin opinnoistaan eikä lukiosta pidetty mitään yhteyttä huoltajiin.

Olisko ollut vaan niin ettei vanhempasi ole olleet kiinnostuneita opiskelustasi tai ylipäätään asioistasi ja siksi luulet ettei vanhempainiltoja ole ollut. Tai yhteistyötä koulun ja kodin välillä.

Vierailija
30/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika aikoi tehdä saman kun täyttää 18v. Hänen lukiossaan oli sääntö että kun oppilas on sairauden vuoksi pois lukiosta niin selitykseksi pitää hakea terveydenhoitajan tai lääkärintodistus jos on jo täyttänyt 18v. No tämän pystyi kiertämään sillä että antaa vanhempien pitää Wilma-tunnukset nuorensa asioihin niin ei tarvi tuoda todistuksia vaan vanhemmat voi yhä selittää nuorensa poissaolot. Saimme siis pitää tunnukset lukion loppuun asti.

Tiedän perheen jossa valmistauduttiin vähitellen lapsen kevään lakkiaisiin joita sitten ei tullutkaan. Vanhemmilla ei ollut enää Wilma-tunnuksia niin eivät nähneet että on jäänyt pakollisia kurssejakin tekemättä.

Minkähän ihmeen vuoksi tuota viestiä alapeukutetaan?

Tiedän monia nuoria jotka lukion alusta lähtien ns hoitaa kaikki lukioasiansa itse niin että vanhemmat luottaa että kaikki hoituu niinkuin pitää ja vanhemmat ei ole missään yhteyksissä lukioon eikä yllättäen myöskään lukio kotiin päin. Sitten on oltu ihmeissään kun kakkosluokan keväällä ei voikaan vielä ilmottautua syksyn kirjoituksiin kun pakollisia kursseja ei ole mistään lähimainkaan niin paljon että olisi oikeus kirjoittaa.

Mutta sehän on ilmeisesti hyvä että on esim päivälukiossa 4 vuotta ja ei saa edes päätyötodistusta mukaansa.

Vierailija
31/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko ollut vaan niin ettei vanhempasi ole olleet kiinnostuneita opiskelustasi tai ylipäätään asioistasi ja siksi luulet ettei vanhempainiltoja ole ollut. Tai yhteistyötä koulun ja kodin välillä.

Ei ollut yhteistyötä. Sitä pidettiin siihen aikaan täysin normaalina. Jos opiskelijalla ilmeni ongelmia koulun suorituksen suhteen, niin tämä hoidettiin oppilaan itsensä kanssa. Ei soiteltu vanhemmille. Nykyään käytäntö ilmeisesti eri kun pitää holhota.

Vierailija
32/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika aikoi tehdä saman kun täyttää 18v. Hänen lukiossaan oli sääntö että kun oppilas on sairauden vuoksi pois lukiosta niin selitykseksi pitää hakea terveydenhoitajan tai lääkärintodistus jos on jo täyttänyt 18v. No tämän pystyi kiertämään sillä että antaa vanhempien pitää Wilma-tunnukset nuorensa asioihin niin ei tarvi tuoda todistuksia vaan vanhemmat voi yhä selittää nuorensa poissaolot. Saimme siis pitää tunnukset lukion loppuun asti.

Tiedän perheen jossa valmistauduttiin vähitellen lapsen kevään lakkiaisiin joita sitten ei tullutkaan. Vanhemmilla ei ollut enää Wilma-tunnuksia niin eivät nähneet että on jäänyt pakollisia kurssejakin tekemättä.

Minkähän ihmeen vuoksi tuota viestiä alapeukutetaan?

Tiedän monia nuoria jotka lukion alusta lähtien ns hoitaa kaikki lukioasiansa itse niin että vanhemmat luottaa että kaikki hoituu niinkuin pitää ja vanhemmat ei ole missään yhteyksissä lukioon eikä yllättäen myöskään lukio kotiin päin. Sitten on oltu ihmeissään kun kakkosluokan keväällä ei voikaan vielä ilmottautua syksyn kirjoituksiin kun pakollisia kursseja ei ole mistään lähimainkaan niin paljon että olisi oikeus kirjoittaa.

Mutta sehän on ilmeisesti hyvä että on esim päivälukiossa 4 vuotta ja ei saa edes päätyötodistusta mukaansa.

Siis päättötodistusta.

Vierailija
33/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, mistä olet siis tarkalleen ottaen loukkaantunut?

Vierailija
34/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin Helsingissä on. Meidän lapset Kuvataidelukiossa ja siellä on heti koulun alettua 1.vuoden opiskelijoiden vanhemmille infotilaisuus, marraskuussa on vanhempainilta. 2.vuoden opiskelijoiden vanhempainilta on huhtikuussa ja 3.vuoden marraskuussa. 

Vierailija
35/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, 18v on täysi-ikäinen, hän voi kuitata itse mm. poissaolonsa.

Meilläkin on 18v lukiolainen eikä hän ole kieltänyt meiltä Wilman käyttöä. Että olisit kasvattanut lapsesi paremmin. ;)

Vierailija
36/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka OIKEASTI tietää, onko elatusvelvollisuutta? Voisiko joku tietävä vastata.

Ei ole elatusvelvollisuutta. Täällä nyt sotketaan opintotuen saamiset ja elatusvelvollisuudet.

Vierailija
37/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensimmäinen kielsi Wilman käytön ja just kysyin toiselta, mitä hän teki kun just täytti 18v, jätti meille pääsyn. Itse saa kuitenkin vastata poissaoloistaan tästälähtien ja ei tullut edes mieleeni, etten elättäisi lukioaikaa, eihän ne saa edes opintotukea.

Vierailija
38/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, velvollisuutta ei ole. Eli jos mitään tunnesidettä lapseen ei ole niin pihalle vain.

Vierailija
39/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei opiskele, vanhemmilla ei ole elatusvelvollisuutta lapsen täytettyä 18.

Mutta jos lapsi on aloittanut opiskelun alaikäisenä, vanhemmilla on elatusvelvollisuus siihen saakka kun tämä koulu loppuu. Eli käytännössä lukion/amiksen loppuun saakka ON elatusvelvollisuus, vaikka lapsi täyttäisi sinä aikana 18.

Vierailija
40/78 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion eikä todellakaan mitään tiedotteita tullut vanhemmille. Jos jotain oli niin itse kerroin vanhemmilleni. Kokeisiin piti vanhempien nimi laittaa, jos asui täysi-ikäisenä vielä kotona. Tämä siis aikaa wnnen wilmaa.