18-vuotias lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan.
Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli tyttäreni on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18.
Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin tyttäreni tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.
Sinä päivänä kun teini täyttää 18, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18-vuotiaasta lapsestani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja. Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että tyttö on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä. 18-vuotias on vielä huoltajan tarpeessa ja asuu yleensä kotona. Älkää siis kasvattako lapsianne siihen uhoon, että uskovat voivansa 18-vuotiaina päättää itse asioistaan.
Miten teillä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tiedotteita huoltajille lukiossa muka tulee?
Vain vammaisella tai muuten häiriintyneellä 18 vuotiaalla on huoltaja.
Mä olen käynyt lukioni jo 90-luvulla, eikä silloin ollut mitään vanhempainiltoja tai tiedotteita vanhemmille. itse hoidettiin asiat, ei tosin ollut mitään Wilmaakaan. Kun täytti 18-vuotta, sai itse kuitata poissaoloilmoituksensa, sitä ennen tarvittiin huoltajan allekirjoitus.
Täysi-ikäisen ihmisen on vaan otettava itse vastuu elämästään ja tekemisistään. Sen ikäinen voi olla koko päiväisesti töissä - ei työpaikallakaan voida edellyttää alle 20-vuotiailta vanhempien lupia sairaspoissaoloille, jos ei sellaista edellytetä vanhemmiltakaan ihmisiltä. Täysi-ikäinen ihminen on itse vastuussa teoistaan ja niiden seurauksista. Alaikäisellä on aina joku huoltaja, mutta 18-vuotiaalla ei välttämättä edes ole ketään, jos vanhemmat ovat kuolleet.
Niin kauan, kun minä ja mieheni maksamme yli 18-vuotiaan opiskelu, niin Helmi-viestit kuuluvat meille. Kun maksaa itse opiskelunsa, niin saa itse hoitaa Helmen asiat.
Niin kauan kun lapsi asuu teidän nurkissanne, tehdään asiat niin kuin vanhemmat haluavat. Tyttö voi muuttaa pois omaan kotiin omalla rahallaan jos ruvetaan wilmaa kiinni pistämään. En katselisi hetkeäkään tuommoista niskurointia.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun lapsi asuu teidän nurkissanne, tehdään asiat niin kuin vanhemmat haluavat. Tyttö voi muuttaa pois omaan kotiin omalla rahallaan jos ruvetaan wilmaa kiinni pistämään. En katselisi hetkeäkään tuommoista niskurointia.
Niin. Turha leikkiä aikuista, jos asuu vanhempien huushollissa. Syö vanhempien kustannuksella. Äiti pesee vaatteet. Jne. Jne.
Näin se menee. 18v. on täysi-ikäinen ja päättää omista asioistaan, noista wilma yms. jutuista kannattaa keskustella etukäteen nuoren kanssa eikä olettaa. Omana aikana oli lukiokaveri, joka oli pakotettu lukioon, lopetti sinä päivänä, kun täytti 18.
Meiltä se käyttöoikeus lakkasi ihan automaatisesti siinä vaiheessa.
Täytettyäni 18 en antanut huoltajalle lupaa Wilma-tunnuksiin.
Poissaolot Wilmaan sai kuitata luvallisiksi täysi-ikäinen poikaystäväni, jonka kanssa asuttiin yhdessä. :D
koulu ei saa luovuttaa opiskelijoista muuta tietoa ulkopuolisille kuin luvattomien poissaolojen määrän.. esim. potentiaalinen työnantaja saattaa tarkastaa asian.
kannattaa muistuttaa tästä lapsellesi
ainoastaan lukioissa pätee käytäntö, että wilmatunnukset on edes mahdollista antaa huoltajan käyttöön 18-vuotta täyttämisen jälkeen.
Meillä oli lukiossa käytössä Wilma, eikä sinne ollut vanhemmilla mitään tunnuksia edes ykkösluokalla, vaan tunnukset oli pelkästään opiskelijoilla.
t. Yo. 2009
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tiedotteita huoltajille lukiossa muka tulee?
Vain vammaisella tai muuten häiriintyneellä 18 vuotiaalla on huoltaja.
Nimitetään holhoojaksi.
Meillä 70-luvun lopulla yläasteella luokanvalvojalle riitti, että oppilaat itse kuittasivat poissaolonsa.
Mä oon kirjoittanut 2009. Lukioajan Wilmassa näkyi kurssisuoritukset, mutta vanhemmille ei ollut tunnuksia lainkaan. Ei sinne kukaan varmaan poissaolojakaan laittanut. Omassa koulussani oli se käytäntö, että opettaja ilmoitti kurssin alussa monta tuntia "saa" olla poissa. Jotkut vaativat lupalapun opiskelijalta, jotkut eivät. Sitä lintsaamisen määrää! Kyllä lukion saa ja pitää olla opiskelijan kannalta itsenäisempi oppilaitos kuin yläkoulu.
Höpsis. Jos maksat lukiolaisesi koulun, asumisen, puhelimen, ruuat ja vaatteet sekä harrastukset, näet wilman. Tee tämä periaate nuorellesi selväksi äläkä nössöile. T. lukion ope.
Mun lukiolaisen(17 vuotta) wilmassa ei ole ollut kertaakaan sellaista tiedotetta, joka olisi ollut mulle huoltajana tosi tärkeä. Saan tiedot koulun nettisivuilta ja koulun vanhempainyhdistyksen Facebookista. Ja tietysti myös lapseltani...
Et sinä sitä sieltä Wimasta näe, missä hän yönsä viettää.