joku muu joka ei huoli elatusmaksua lapsesta ja miksi?
Ero edessä. Enkä ole kertaakaan miettinyt edes että mies maksaisi elatusta minulle. Oikeesti. Haluan että ollaan ystäviä kuten nytkin viimeiset vuodet ollut. Lapsi 12v. Syynä tähän on että hän antaa ostaa ja maksaa niin paljon hänelle, jalkapalloharrastus sinänsä maksaa satoja kk:ssa. Sen lisäksi tyttö tulee olemaan meidän luona ihan niin kun itse haluaa, ja yhtä paljon varmasti molempien luona.
Kommentit (31)
Jos oma poika jäisi etäisäksi, niin ehdottomasti kehottaisin tekemään lastenvalvojalla sopimuksen minimielareista. Tiesittekö, että näitä voi vaatia vuosia taaksepäin? Tiedän erään isän, joka joutui ulosottoon tällaisen suullisen sopimuksen takia. Ei voinut todistaa, että on exän tilille maksanut x summan rahaa, joten oikeuden päätöksellä perintään vuosien elatusmaksut. Oli siis joku riitatilanne tullut ja tälleen lasten äiti "kosti". Aina kannattaa kaikki olla virallisesti paperilla. Aina. Elatusmaksuihin voi kelalta hakea apua tai jopa maksuvapautusta, jos jää työttömäksi, aloittaa opuskelun tms. Ja laajoista tapaamisista saa luonapitovähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma poika jäisi etäisäksi, niin ehdottomasti kehottaisin tekemään lastenvalvojalla sopimuksen minimielareista. Tiesittekö, että näitä voi vaatia vuosia taaksepäin? Tiedän erään isän, joka joutui ulosottoon tällaisen suullisen sopimuksen takia. Ei voinut todistaa, että on exän tilille maksanut x summan rahaa, joten oikeuden päätöksellä perintään vuosien elatusmaksut. Oli siis joku riitatilanne tullut ja tälleen lasten äiti "kosti". Aina kannattaa kaikki olla virallisesti paperilla. Aina. Elatusmaksuihin voi kelalta hakea apua tai jopa maksuvapautusta, jos jää työttömäksi, aloittaa opuskelun tms. Ja laajoista tapaamisista saa luonapitovähennyksen.
Miten muka ei voinut todistaa tilisiirtoja? Pankista kyllä löytyy tiliotteet tarvittaessa jopa vuosikymmenten takaa.
Elatussopimus on lapsen oikeus ja turva. Kyllä se sopimus kanttaa tehdä ihan ihan virallisesti. Pystytte sen yhdessä laatimaan ihan sovussa ja ihan sellaisena kuin haluatte niin ei siitä mitään haittaa tai että se auttamatta johtaisi riitoihin. Elämässä ei kun sitä ennustettavuutta ole. Isä tai sinä voit sairastua, jäädä työttömäksi jne ja lapsi jäädä vailla laillista oikeuttaan riittävästä elatuksesta. Kuvioihin tulee uusia puolisoita ja mustasukkaisuutta jne ja koston välineenä voidaan käyttää lasta.
Ei mene niin, että toisen kuuluu maksaa. Vanhemmilla on oikeus sopia, mitä haluavat, myös lastenvalvojan luona voidaan tehdä ns. nollasopimus. Reilua varsinkin, jos lapsi tulee olemaan - kuten myös ap arveli - puoliksi molempien luona.
Tilanne on eri silloin, jos vanhemmat eivät pysty sopimaan keskenään tai maksukyvyttömyyteen vedoten haetaan elatustukea KELAsta.
Tuosta voi joku virallinen instanssi tehdä lastensuojeluilmoituksen( taloudellinen laiminlyönti). Esim. jos joutuu hakemaan toimeentulotukea, asumistukea yms. missä katsotaan lapsille tarkoitettu etuuden olevan talouden tuloja. Mutta eihän työttömyydet, sairaudet, kuolemat yms. teitä koske.
Lapsen elatuksestahan tässä on kyse.
Kyllä siinä piti nieleskellä ylpeyttä, kun elatuksen määrästä tapeltiin. Jos lasten isä olisi ollut valmis sitoutumaan lasten elatukseen, niin en olisi tarvinnut rahaa. Mutta koska olin liiton ajan hoitanut kaikki lapsiin liittyvät kulut, eksä oli sitä mieltä, ettei lapsi (esiteini) voi kuluttaa niin paljoa kuukaudessa.
Kumpikin ollaan ihan työssäkäyviä, itse vähän pienemmällä palkalla ja hyvin paljon vähemmällä omaisuudella varustettu. Ei meillä niin vaatteilla koreilla, mutta eksän hankinnat lapsille jäivät aika usein käyttämättä... Osti kerran suurena sankarina lapselle talvikengät. Paitsi että ne eivät kestäneet kylmää, ei märkä ja hajosivat liimauksista kahden viikon käytön jälkeen.
Valitettavasti minä tarvitsen sen elatusmaksun lasten kuluihin. Eksällä olisi varaa maksaa enemmänkin.
Että tämä kannanotto on vaan se kommentti että aloittajallakin lapsen elatus on järjestetty ja jaettu. Meillä se piti hoitaa virallista tietä. Ja olen vähän kateellinen, että aloittajan lapsen molemmat vanhemmat ovat sitoutuneita lapseen vaikka yhteinen liitto päättyykin.
Ero edessä eli ette ole päivääkään eläneet sitä eroarkea?
Ei ehkä tule koskemaan aloittajaa, mutta ainakin aiemmin oli niin, että jos joutui hakemaan toimeentulotukea, niin sossussa kyseltiin, mikä on lasten toisen vanhemman osuus lasten elatuksesta, ja silloin piti kyllä laittaa virallinen elatusapu vireille, joko sopimusteitse tai oikeuden kautta, jollei toinen vanhempi suostunut sopimaan.
Me menimme ihan yhdessä sinne lastenvalvojalle ja laadimme sopimuksen, jossa oli tarkat ehdot. Eikä se mitään riitaa silloin aiheuttanut. Alussa kaikki menikin ihan hyvin, kun lapset oli ns. vielä ohjailtavissa, mutta kun heille tuli se oma tahto niin he viettivät aikaa enemmän minun kanssani ja isä tästä katkeroituneena venkoili lähes joka asiassa. Itselleni on aina ollut tärkeää, että talousasioissa on selusta turvattu. Mistään kun ei koskaan tiedä.
Meillä menee niin ettei raha liiku kummaltakaan toiselle, sillä teinit viettävät suunilleen saman ajan molempien luona. Olemme tehneet allekirjoitetun sopimuksen, jossa sovimme, että lasten kulut maksetaan puoliksi. Eli molemmat ostamme vaatteita, maksamme partureita, annamme käyttörahaa jne.. mutta kumpikaan meistä ei saa toisen rahaa tilille.
Minun exä ei halunnut elareita syy oli että otin meidän velat ja että kuopus ei ollutkaan minun lapsi.
Eli mitään ei kuulu, eikä ole pakko, osituskin on vielä tekemättä reilun viidentoista vuoden jälkeen.