Mitä ajattelette KonMarista?
Haluaisin keskustella ilmiöstä ja sen herättämistä ajatuksista, mutta en uskalla sitä kyseisessä facebook-ryhmässä tehdä, etten saa lynkkausta.
Mielestäni aihe on mielenkiintoinen ja olen itsekin innostunut "marittamaan" kotiani, mutta samalla pohdin että missä määrin minun tulisi ottaa vastuu kaikesta siitä roinasta jota olen vuosien mittaan kerännyt. Moni marittaja viskoo kaiken kylmästi jätesäkkeihin "poissa silmistä, poissa mielestä", mutta mielestäni se on kestävän kehityksen vastaista. Hyvä olisi kyetä kierrättämään mahdollisimman paljon, antaa turhat astiat, lakanat ym. vaikka pakolaisille tms.
Toisekseen olen miettinyt missä kohtaa maritus uhkaa muuttua siivousortoreksiaksi tai jonkinlaiseksi pakkomielteeksi. On vähän ikävää jos esim. kajotaan puolison tai lasten tavaroihin ja suututaan jos eivät suostu luopumaan riittävän paljosta. Mietinkin, että missä määrin perheen konmaritus-touhu on yksinomaan yhden perheenjäsenen päsmäröimää ja kärsiikö muut siitä.
Joku totesi HS:n kolumnissa tai kommetissa, että "tavarasta on tullut uusi läski", mikä kuvaa ilmiötä loistavasti. Tavarapaljous on jotenkin hävettävää ja joidenkin mielestä se kertoo ihmisen huonosta itsekurista. En sano, etteikö ajatuksessa voisi olla jotain tervehdyttävääkin tämmöisille länsimaalaisille pösilöille, jotka ovat surutta ahnehtineet lisää ja lisää ja nyt vaikeroivat tavaravuoriensa alla.
Noniin. Eipä mulla muuta. Tämän olisin siis halunnut kirjoittaa face-ryhmään, mutta en viitsinyt, kun tunnelma siellä on mikä on.
Kommentit (139)
Jos haluatte tavarasta eroon ettekä jaksa/kehtaa myydä niin viekää kierrätyskeskukseen tai kutsukaa heidät ilmaiseksi hakemaan tavarat poista. Sieltä saa myös tarvittaessa peräkärryn lainaan. Sinne kelpaa kaikki pikkusäläkin vaikka askartelu tarvikkeiksi. Olen asunut pari vuotta pääkaupunkiseudulla enkä kestä katsoa miten talon roskikset on koko ajan täynnä ehjää ja käyttökelpoista tavaraa ja luen kauhulla keskusteluja missä ihmiset sanovat vieneensä uusia vaatteita hintalappuineen roskiin tyhjentäessään kaappeja tai heittäneet paidan pois josta irtosi nappi.
Itsekkin yritän tavaraa vähentää ja olen kiinnostunut konmarista, mutta mitään käyttökelpoista en roskiin heitö vaan vien kierrätyskeskukseen. Se on voittoa tavoittelematon yritys, paljon parempi kuin uffit ja muut ja sinne kelpaa käytännössä kaikki, myös rikkinäinen elektroniikka taisi kelvata.
Lueskelin eilen espanjalaisten mielipiteitä ko. Konmari-metodista. Siellä sitä markkinoidaan nimellä " La Magia del Orden" ( 'järjestyksen taika') Oikeastaan aika paljon enemmän niitä kriittisiäkin mielipiteitä näkyi siellä. Samoin ranskalaisillakin tuntui olevan kriittisiä mielipiteitä.
Saksalaiseen 'järjestyksen ja perusteellisuuden kansaan' japanittaren sanoma on saattanut upota hieman paremmin ,mene tiedä, mutta saksan kielen ymmärtämiseni on sen verran noita kahta ensinmainittua heikompaa etten niillä eväillä jaksa enkä viitsi ottaa selvää. Halusinhan vain vaihtoehtoista tietoa siitä miten ko.kirjanen on otettu vastaan muualla kuin meillä.
Vastaanotto on yhtäällä tietysti parempi kuin toisaalla ja olettaisin tämän johtuvan kansallisuuseroista.
Meitä on maailmassa tietysti moneksi ,mutta ainakin yleisesti ottaen espanjalaiset ja varsinkin latinalaiset ovat sen verran kaikkea barokkimaista runsautta sisustuksessaankin rakastavia ja suosivia ihmisiä,että harva heistä ottaa tuollaista konmari-filosofiaa
( kaikkine esineenpalvonta-animismeineen ) edes todesta.
Intiaan ja Afrikkaan opusta lienee (helposti ymmärrettävistä syistä)
Tekisi kuitenkin mieli esittää eräs hauska ja mielenkiintoinen kysymys kaikille konmarittajille ja muillekin Konmari-opusten fanittajille....
Oletetaan...siis 'visioidaan' ensinnäkin...että kotisi olisi täydellisessä Konmari järjestyksessä. Niin hienossa ,että saisit siitä kansainvälisen Konmari-liiton kunniakirjan ja erityismaininnan ja itsensä Mari Kondon kädestä tietenkin jossain luennolla luentosaliksi muutetussa katsomossa hänen matkojensa varrella...sitten matkustaisit tietenkin iloisella mielellä kotiin.
Olisit kokonaan unohtanut tarkastaa viime viikolla jättämäsi . lottokupongin arvontatuloksen. Yllätykseksesi tapaisit Oy Veikkaus&Lotto Ab:n edustajat kotiovellasi kukkapuskan kanssa. Saisit tietää voittaneesi,sanokaamme vaikkapa neljän ja puolen miljoonan pääpotin kierroksella.
Nyt seuraakin vasta se varsinainen kysymys: Jatkaisitko viitsisitkö ja haluaisitko rahojen tililläsi näkymisen jälkeen jatkaa yhä vain suuremmalla innolla vanhaan malliin tuttua 'siksakkia' kotonasi siististi viikattujen sukkapakkausten,ihanteellisen kompaktisti laskostettujen astiapyyhkeittesi ja kirjahyllysi kaunisselkäisten kirjojesi välillä,niitä katseellasi siellä hyväillen ja ihaillen ja niiden ilonsäteilyannoksista ohikulkiessasi mielenorgastisesti nauttien ?
Vai tekisikö mielesi jotain muuta ? (Esim.vaikka sitten viitata puhtaalla kintaalla koko näpertelylle...)
*(ps olen jo varautunut kivisateeseen täällä)
Ajattelen, että mitähän se ajattelee musta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo sana tarkoittaa? Kon ja Mari? Mistä se tulee? Voisiko joku kertoa? Olen toistuvasti kysynyt, mutta olen saanut vastaukseksi alapeukkuja.
Lyhenne nimestä Marie Kondo.
Aivan neutraalien ja asiallisten kysymysten alapeukuttaminen on aika tyypillistä täällä av:llä yleensäkin.
Huom.ei alapeukku ole mikään vastaus. Se tarkoittaa vain:'en pidä siitä että edes kysyt'.
Rikkaana olisi helppo marittaa. Laittaisi kaikki risat ja huonot tavarat pois ja ostaisin vain laadukkaita tuotteita tilalle. Köyhänä on pakko ajatella, että vaikka saisi uusia, ne eivät välttämättä kestä ja huonommillakin tavaroilla voi olla vielä käyttöä. Esimerkiksi ostin kahdeksan hienoa pyyhettä ja mieli teki jo nakata vanhat pyyhkeet pois. Parin kuukauden päästä huomasin, että uudet pyyhkeet olivat ihan rispaantuneita ja vanhat olivatkin parempia. Minulle ei sovi KonMari-systeemi, kun ei ole vara heittää mitään pois.
Jaa, jos saisin lottovoiton, voisin vaikka kouluttautua Konmarittajaksi ja ruveta neuvomaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo sana tarkoittaa? Kon ja Mari? Mistä se tulee? Voisiko joku kertoa? Olen toistuvasti kysynyt, mutta olen saanut vastaukseksi alapeukkuja.
Lyhenne nimestä Marie Kondo.
Aha. Ja nyt vielä pitäisi tietää, mikä merkitys tuolla on. Googlen hakutoksena on jotain siivousjuttuja.
Menetelmä, jossa koko kodin tavarat käydään kertaluontoisena projektina läpi niin, että jäljelle jätetään vain iloa tuottavat tavarat.
Kuten olen moneen tällaiseen ketjuun täällä jo vastannut, kyseessä on erilainen suhtautumistapa.
Jos valitset koko kokemuksen - otat vastaan myös sen viikkailun ja tavaroiden kiittelyn. Kyllä, tiskirätistäkin voi löytää iloa ja jos ei, niin hei - talouspaperi on keksitty. Siinä on toki shintolainen syy taustalla, mutta se ei ole miksi KonMari ottaa niin paljon tuulta alleen edelleen - syy on se, että se toimii. Se kouluttaa aivosi ajattelemaan uudella tavalla, arvostamaan elämääsi ihan uudella lailla.
Marie Kondo ei ole psykologi, mutta hänen kokemuksensa opettamat tavat (hän on ammattijärjestelijä) ovat toimivia ja se shintolainen mauste (vahingossa, tai, no jokainen saa ajatella uskonnoista mitä haluaa) aiheuttaa sen arvostuksen. Nämä yhdessä vähentävät ostelua. Kyllä, minäkin hävitin useita astiastoja ja ostin yhden uuden tilalle, eli kyllä sitä osteluakin tulee - mutta vähemmässä määrin, kuin ennen. En enää osta varastoon tai varmuudeksi, vaan pärjään oikein hyvin vähemmällä.
Sitten metodia voi hyödyntää inspiraationa ja poimia sieltä itseä kiinnostavat seikat. Silloin ei kuitenkaan voida puhua metodin käyttämisestä, koska metodin perusta on psykologiassa. Kaikki ne "harjoitukset" joita tekee konmarittaessaan kotinsa, muokkaavat aivoratoja ja tekevät muutoksista pysyvämpiä, kuin tämä "parempien ihmisten" heittelemä - "ettekö osaa heittää tavaraa ilman ohjeita/pitää kotia järjestyksessä ilman hömpötystä" -tyyli tekee.
Kyllä, minulla meni yli 30 vuotta ennen kuin ymmärsin, että miksi tyytyisin?
Miksi minun pitäisi ostaa yhtään tuotetta, joka ei ole täydellinen ja tee minua onnelliseksi? Jos ostan sakset, niin miksi ostaisin oranssit Fiskarssit, jotka eivät sovi keittiön värimaailmaan? Sen sijaan voin etsiä valkoiset Fiskarssit tms.
Miksi minun pitäisi pitää varalla kaapissa 30hlö kahviastiastoa? Jos pidän niin isot juhlat, voin vuokrata astiaston samalla catering-yrittäjältä tai vaikka lainata siskoiltani heidän arkiastiastonsa omani lisäksi.
Miksi säilyttäisin kaapissani sitä paitaa jota käytän todella harvoin, josta en oikein pidä, mutta joka sopii niiden yksien farkkujen kanssa? Tarvitsenko niitä yksiä farkkuja, joiden kanssa sopii vain yksi paita, josta en oikein pidä?
Lahjoitin kaikki koruni (en vihkisormustani) pois. Voin kertoa, että oli ihana tunne kuulla kuinka paljon niistä saatiin hyväntekeväisyyteen. Eettisyys ja ekologisuus ovat minulle tärkeitä arvoja. En heittänyt roskiin kuin roskat, kaikki minkä saatoin kierrättää, kierrätin. En osta mitään, mikä ei ole täydellistä. Kyllä, minulla on tällä hetkellä väliaikaiset jälkiruokakulhot, koska täydellisiä ei ole vielä tullut vastaan. Mutta ne väliaikaiset tuottavat iloa sitten pöydässä.
Se KonMarin "taika" on juuri sitä, että arvioi elämäänsä uudella tavalla. Suhtautuu elämäänsä arvostavammin. Minulle läheinen henkilö luopui koko omaisuudestaan - reppua ja muutamia vaatteita/hygieniatarvikkeita ja paria kirjaa lukuunottamatta. Tilillä on rahaa mukavasti ja hän on tällä hetkellä onnellinen asunnoton. Kiertää etsimässä uutta kotia. Uskoisin hänen olevan melkoinen poikkeus, mutta se oli hänelle ehdottoman oikea vaihtoehto.
Face-ryhmän tunnelma menee aina välillä pilalle, koska sinne on soluttautunut omahyväisiä toimittajia, jotka luulevat olevansa suuriakin journalisteja. He kirjoittavat mukahauskoja lukiotasoisia kynästelyjä lehtiin, tai törkeästi kopioivat suljetun ryhmän keskusteluja nimineen päivineen kaiken kansan taivasteltavaksi. Sitten kun käry käy, kyseinen henkilö tekeytyy itsekin konmarittajaksi, kysyy mukamas neuvoja ja ihastelee muiden ratkaisuja. Yksi tällainen teeskentelijä sai onneksi eilen lähtöpassit.
Tottakai jokainen älykäs ja järkevä ihminen käyttää aivojaan ja siivoaa ja järjestelee itselleen sopivalla tavalla. Se miksi konmarissa on muka niin tarkkaa tehdä juuri oikein johtuu kirjan kirjoittajan pakko-oireista ja siitä että hän saa enemmän rahaa, kun voi myydä kirjan lisäksi konmarisiivous-kursseja ja konmarisiivoojia ja muuta muka sen varjolla että kaikki täytyy tehdä tarkkaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokainen älykäs ja järkevä ihminen käyttää aivojaan ja siivoaa ja järjestelee itselleen sopivalla tavalla. Se miksi konmarissa on muka niin tarkkaa tehdä juuri oikein johtuu kirjan kirjoittajan pakko-oireista ja siitä että hän saa enemmän rahaa, kun voi myydä kirjan lisäksi konmarisiivous-kursseja ja konmarisiivoojia ja muuta muka sen varjolla että kaikki täytyy tehdä tarkkaan oikein.
Kyllä huomaa, ettet ole kirjaa edes lukenut tai sitten vika on luetun ymmärtämisessä.
Omalta kannaltani ajatellen KonMarissa on järkevintä tavaroiden läpikäyminen kategorioittain, sitä pystyy noudattamaan suuressa osassa kotia. Jotain sitten myös huone tai kaappi kerrallaan. Viikkausohjeet tai tavaroiden kiittely ei kiinnosta, ei myöskään Kondon ehdottama järjestys tavaroiden läpikäymiseen. Varsinainenongelma on kuitenkin se, ettei KonMari taio mistään lisää tilaa, ja se on se mitä todella eniten tarvitsisin. Toisaalta kun tavarat on paremmassa järjestyksessä, ne vievät vähemmän tilaa kuin ennen.
Tuleehan sitä tilaa, kun on vähemmän tavaraa. Pitää vain uskaltaa karsia. Itse olen huono siinä. Yritän juuri opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, ettet ole kirjaa edes lukenut tai sitten vika on luetun ymmärtämisessä.
Ja kyllä huomaa että sinä olet niitä, johon uppoaa aina kaikki markinnointimielessä keksityt "taiat"
Ajattelen, että Konmari on kuva tämän ajan pahoinvoinnista länsimaisen yltäkylläisyyden keskellä. Itsellänikin on liikaa tavaraa säilytystiloihin nähden (nelihenkinen perhe kolmiossa), mutta en sentään kiittele tavaroita ja heivaa niitä sitten roskiin. Ennemmin pyytelisin anteeksi luonnolta ja ihmisiltä, joita me riistämme tavaranhimossamme.
Mielestäni pitäisi lakata ostamasta enemmän kuin heittää pois. Silloin tavara vähitellen vähenee.Toisaalta en itse koskaan himoshoppaillut
Tyhjää elämää elävät tyhjäpäiset ihmiset sekoavat milloin mistäkin.Tämä lienee yksi niitä sekoamisen aiheita.Jos aikuinen ihminen tarvitsee milloin mitäkin elämäntaito-opuksia tai kyökkipsykologiateoksia,on hän melko kujalla.Voi Paolo Coelho sentään!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut kirjan, tietäisit, ettei se liity siivoukseen mitenkään päin. Ja jos olisit vaivautunut lukemaan tämän ketjun, tietäisit myös miksi kaikki on niin tarkkaa.
Kirjoittajan pakko-oireet eivät liity tähän mitenkään, on alhaista ja mautonta vetää se tähän mukaan.
Kritiikki olisi aina asiallisempaa, jos olisi edes vaivauduttu ottamaan selvää, mitä kritisoi
Mä luin sen kirjan ja mielestäni kirjoittaja keskittyi aivan liian laajasti oman siivoushistoriansa tilittämiseen. Varsinaista asiaa oli suht vähän. Kivasti kirjoitettu:)
En jaksaisi itse noudattaa hirveää määrää sääntöjä, mutta tavaran vähentämisen periaate ja jotkin käytännön vinkit ovat ihan hyviä. Esim. taittelen nykyään vaatteet laatikoihin Konmarin vinkkaamalla tavalla ja kieltämättä oikea vaate löytyy tällä tavalla nopeammin. Sen sijaan en ikinä pystyisi käymään esim. kaikkia vaatteita kerralla läpi, vaan mieluummin paloittelen tavaroiden karsimista pienempiin osuuksiin vähän sen mukaan, mikä tuntuu tärkeimmältä silloin.
Tavaroiden heittämistä jätteisiin en ihan suoraan paheksu, mutta se ei olisi itselleni ensisijainen vaihtoehto. Ymmärrän kuitenkin, että jos kerralla hankkiutuu isosta tavaramäärästä eroon, niin ihan arjen sujuvuuden takia ihan kaikkea ei pysty kierrättämään, varsinkin jos oikeanlainen kierrätyspiste sijaitsee kaukana, eikä poisheitetyn tavaran varastointiin ole tilaa. Tärkeintä kestävän kehityksen kannalta kuitenkin on, ettei enää jatkossa osta turhaa ja miettii osana ostopäätöstään, että tavaran saa kierrätettyä.