Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat: syy vanhustenhoidon ongelmiin löytyy usein taukohuoneesta

Vierailija
21.07.2016 |

Näin toteavat 2 hoitajaa Aamulehdessä. Olipa hyvä ja rehellinen kirjoitus kerrankin.
Eli kunnallisella puolella vanhusten surkea hoito on hoitajien laiskuuden syytä. Menevät "kiireen" taakse vaikka istua röhnötetään tauolla melkein 3h joka pv.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.

Minkä muun ammattikunnan asiakkaat pyytävät alusastiaa?

Tässä luultavasti tarkoitettiin sitä, että ei tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon tekemään *joku oman alan homma*. Eli ei vaikka lähtisi tekemään paperitöitä kesken tauon, tai lähtisi vaikka ajamaan nurmikkoa kesken tauon.

Varmaan aika monessa asiakaspalvelutyössä tauko keskeytyy asiakkaan vuoksi. Jos kioskin myyjällä on eväiden syönti menossa ja tulee asiakas palauttamaan lottokumponkia, niin taitaa jäädää sämpylä sivuu vähäksi aikaa.

Tuskinpa monella on sellasta työtä jossa painetaan niskalimassa 100% työajasta, eitkä tarvi allakkaan.

Aasian maissa aika lailla näin on, ja sitä samaa sweatshop -työmentaliteettiahan tännekin halutaan. Tämänkaltaiset 'uutiset' ovat juurikin sitä Pyhän KiKyn rummutusta. Ohjelmoidaan mielipidettä tiettyyn suuntaan, jonka päätepisteessä lepää kysymys työn kuin työn reaalisesta, eli rahallisesta, arvosta...

Vierailija
122/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet, jos esimiehet tykkäävät nuoleskelijoista. Olen katsonut koko työurani sitä, että ruskeakieliset saa istua tupakalla ja kahvilla ja nykyaikana kännykkä kourassa ja esimies vain lirkuttelee. Sellaiseen porukkaan jos sattuu ahkeria ja kilttejä hoitajia, heitä vastaan keksitään äkkiä joku syytös. Vähintään he ovat työpaikkakiusaajia ja heidät savustetaan ulos.

Seuraan juuri tilannetta, missä ruohonjuuritason lähäri on saanut aivan ihmeellisen vallan. Valikoi sijaisiksi kavereitaan ja sitten se aika meneekin nurkassa naureskellessa ja hihittäessä ja kännykkää selatessa. On syönyt ulos monta kokenutta konkaria, joilla olisi tietotaito hallussa ja osaisivat työt. Mutta kivempaa on saada työkavereiksi kavereita ja istuskella takapihalla tupakalla tuntikausia päivän aikana.

Itse olen helvetin kyllästynyt juuri esimiehiin, jotka sallivat tällaisen toiminnan.

Tämä juuri! Tätä samaa olen ollut näkemässä päiväkoti maailmassa. Todella hyvät ja lapsista välittävät sijaiset haukutaan johtajalle, joka ei sitten enää palkkaa heitä. Röökillä istujat ja paskanjauhajat jatkaa.. mua välillä vituttaa niin katsoa moista.

Tupakkaringissä on aina pahimmat juoruajat ja juonittelijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.

Tässä luultavasti tarkoitettiin sitä, että ei tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon tekemään *joku oman alan homma*. Eli ei vaikka lähtisi tekemään paperitöitä kesken tauon, tai lähtisi vaikka ajamaan nurmikkoa kesken tauon.

Varmaan aika monessa asiakaspalvelutyössä tauko keskeytyy asiakkaan vuoksi. Jos kioskin myyjällä on eväiden syönti menossa ja tulee asiakas palauttamaan lottokumponkia, niin taitaa jäädää sämpylä sivuu vähäksi aikaa.

Tuskinpa monella on sellasta työtä jossa painetaan niskalimassa 100% työajasta, eitkä tarvi allakkaan.

Aasian maissa aika lailla näin on, ja sitä samaa sweatshop -työmentaliteettiahan tännekin halutaan. Tämänkaltaiset 'uutiset' ovat juurikin sitä Pyhän KiKyn rummutusta. Ohjelmoidaan mielipidettä tiettyyn suuntaan, jonka päätepisteessä lepää kysymys työn kuin työn reaalisesta, eli rahallisesta, arvosta...

Joo joo, Aasiassa ollaan vain tekevenään kovasti töitä. Sitähän nämä japanilaiset ja korealaiset käyvät Suomessa ihmettelemässä kun täällä tehdään vain 8h päivässä töitä, mutta saadaan enemmän valmista kuin heidän 14h työpäivissä.

Vierailija
124/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, Aasiassa ollaan vain tekevenään kovasti töitä. Sitähän nämä japanilaiset ja korealaiset käyvät Suomessa ihmettelemässä kun täällä tehdään vain 8h päivässä töitä, mutta saadaan enemmän valmista kuin heidän 14h työpäivissä.

Niinpä.

[:::Start passiivis-agressiivinen sarkasmi]

Silti, tehokkuus ei poista vaateita 'miettiä uudelleen' työn reaalista hintaa, eli palkan tiputusta...kilpailukykyiselle tasolle ;)

[/End passiivis-agressiivinen sarkasmi]

Vierailija
125/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi juttu oli kyllä ikävästi yleistävä. Meidän työpaikalla tupakointi on tiukasti kiellettyä ja harvoin saa ruokatauon istua rauhassa syömässä. Taukohuoneessa ramppaa omaisia, puhelin soi ja potilaita pitää ottaa vastaan. Ruuan joutuu usein lämmittää uudestaan. Ruokatauolla ei olla samaan aikaan.

Vierailija
126/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelin sh:na erikoissairaanhoidossa, jossa yölläkin tuli äkillisiä tapahtumia. Olin tottunut tietynlaiseen skarppina oloon koko ajan. Yölläkin syötiin kansliassa, jossa oli telemetriaseurannat ym. kahvihuoneessa ei oltu..

Sitten siirryin perusterveydenhuoltoon ja tk:n vuodeosastolle, jossa hoidetaan vuodepotilaita, saattohoidossa olevia jne.  Koko ajan valitettiin kiirettä ja joskus viikolla aamupäivisin se oli totta. EI KOSKAAN muulloin.

Viikonloppuna tehtiin äkkiä pikkupesut, ei nostettu potilaita istumaan ja istuttiin kahvilla n. 8.15 - 10.00 ja samalla kisattiin, oliko joku moduuli jo saanut aamupesut tehtyä, se tiesi lisää lorvimisaikaa heille.

Iltavuorossa iltatoimet ja kirjaus tehtiin klo 17.30- 19.00. Lorvimista oli sitten 19-20.45

Yöllä nämä potilaat eivät osaa soittaa apua tai pysty siihen muuten. Heitä käydään kolmen tunnin välein kääntämässä. Väliajat katsotaan televisiota tai nukutaan.

JA NÄMÄ hoitajat valittivat kiirettä, raskasta työtä ym. Häpeäisivät :(

Itse kyllästyin koko alaan ja toimin nyt ihan eri työssä ja olen tyytyväinen.

Vierailija
127/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia lienee, että lahjakkaimmat ja ahkerimmat ovat töissä jossain muualla kuin vanhustenhoidossa. Sääli :(

Mitä mahdat tarkoittaa tällä lahjakkuudella? Yliopistoissa on varmasti hyvinkin lahjakkaita kusipäitä opiskelemassa, ei näistä tapauksista olisi vanhustenhoitajiksi .

Vanhusten hoito ei ole tähtitiedettä mutta arkijärki, ahkeruus ja empatia auttaa pitkälle. Toki ammattitaitoa joka saadaan opiskelulla ja kokemuksella myös.

Mutta ei ehkä huippuälykäs tarvitse olla.

Vierailija
128/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista kokemuksista päätellen nuoret hoitajat ovat kaikista parhaimpia: huomioivat potilaan psyykkisen hyvinvoinnin, juttelevat, lohduttavat, eivät esim. näytteenotossa runno potilasta, eivät juoruile, harvemmin myös tupakoivat .

Tympeistä hoitajista suurin osa on noita Mairen ja Minnan ikäisiä "mä vaan oon täällä varmassa työpaikassa" -mentaliteetin omaavia. Mutta leijonaosa on todella ihania ja vastuuntuntoisia!

Vierailija
129/129 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hoitoalalla nyt 13 vuotta. Olen nyt 36 v ja mulla on kaksi lasta. Teen kolmivuorotyötä terveyskeskuksen vuodeosastolla. Työ on kiireistä joka päivä. Tauot pidetään kun ehditään. Usein samaan aikaan jos mahdollista, usein ei, sillä se ei ole mahdollista. Joku huikkaa menevänsä syömään koska muuten pyörtyy. Jos ehdimme syömään samaan aikaan, niin usein se on tätä "Sit olis vielä se yks haavahoito, laitetaanko me sinne nyt se vai se hoito, ei ole parantunut tolla, joten kannattaisko vaihtaa?" "Niinjoo. Lääkäri kävi sanomassa, että "Pertille" pitää tiputtaa verta. Sen hemoglobiini on 68. Tilaatko sä veren vai mä?" Siinä sitten kaavitaan työjuttujen lomassa ruokaa kitusiin kun ovelle tulee lääkäri/työkaveri/omainen/sihteeri/potilas "anteeks, teillä on tauko, MUTTA.."  Osa potilaista dementikkoja, osa ei. Kaikkea on, kaikenlaista vaivaa laidasta laitaan.. myös meillä hoitajilla. AJATELLA! Yhdellä syöpä, toisella keskenmeno, kolmannela jatkuva migreeni vuorotyöstä, neljännellä diabetes, viides raskaana, yhdeltä kuoli viimeviikolla mies/äiti/sisarus jne.. Avioero jne.. HEi, se on elämää. Kaikilla. Jospa nyt yritettäis ymmärtää niitä hoitajiakin joskus ja suoda heille se tauko jos sen ehtii pitämään. Paremmalla mielellä ne jaksais sitten hoitaa sinunkin omaistasi kun voisivat edes syödä ruokansa rauhassa.

ja ihan oikeesti ne potilaat soittaa myös kutsukelloa aivan olemattomista syistä. Järkevät potilaat! Asiana voi mm. olla, että saisiko vettä, telkkarin kiinni/auki/toisen kanavan, lujempaa, hiljempaa, ikkunan kiinni/auki, kynän jolla kirjoittaa.. Asioita, joita ei voinut sanoa 5 min aiemmin kun huoneessa käytiin tai odottaa kunnes joku hoitajista käy uudelleen huoneessa.. Kun meillä nyt oikeasti n välillä muutakin kun tekkarin kanavan vaihtaminen.. vaikka sen Pertin hemoglobiinin hoitaminen, joka oli 68.

Tästä tulee vaan mielikuva, että työnne on huonosi organisoitu, jos joka asiaa öitä noin paljon pähkäillä. Toinen mielikuva on välittäminen. Jos se ihminen ei itse saa sitä vettä tai vaihdettua kanavaa. Asia on hänelle tärkeä. Hoitaja käy nopeasti huoneessa. Pitäisikö silloin muistaa varmuuden vuoksi pyytää kaikki? Koska tulee seuraava hoitaja? Kuinka paljon aikaa yksittäinen potilas on hoitajan kanssa vuorokaudessa. Yhden tutkimuksen mukaan minuutteja. Sinä aikana pitäisi muistaa kaikki ettei "turhaan" soittele.

Tässä taas yksi tavallinen hoitaja ei osaa asettua sen potilaan asemaan

Ei se sairaala ole mikään täyden hoidon kylpylä tai hotelli.

Voihan se potilaskin yrittää ymmärtää että hoitajan aikaa se vie seTV kanavan vaihtaminen ja loppupeleissä joku toinen potilas saa hitaammin jotain oikeasti tärkeää.

En ole hoitaja mutta en usko että kehtaisin soittaa tuollaisista asioista potilaana.