Hoitajat: syy vanhustenhoidon ongelmiin löytyy usein taukohuoneesta
Näin toteavat 2 hoitajaa Aamulehdessä. Olipa hyvä ja rehellinen kirjoitus kerrankin.
Eli kunnallisella puolella vanhusten surkea hoito on hoitajien laiskuuden syytä. Menevät "kiireen" taakse vaikka istua röhnötetään tauolla melkein 3h joka pv.
Kommentit (129)
"Kannattaisi kertoa asukkaille milloin hoitajilla on taukoja"
:DDD
Siitä on yhtä paljon hyötyä kuin jos yrittäisi kantaa vettä siivilässä. Romanttisuus on kaukana, kun on saanut asukkaat pöytien ääreen, ruokaliinat kaulaan ja tarjottimet eteen ja istuu itse hikisenä vetämään jogurtin kitusiin. Muutamaa syötetään, yksi päättää alkaa riisuutumaan ruokapöydässä ja toinen nousta, hapuilla rollaattoria ja kulkea kohti vessaa, vaikka juuri sieltä tultiin. Kolmas ihmettelee, että missä junassa me nyt oltiinkaan ja milloin laiva lähtee... Ja niin edelleen. Sama toistuu eri muodoissaan joka armas päivä. Kerro siinä sitten omista tauoista.
Tein pitkästä aikaa keikkaa " vanhainkodissa", iltavuorossa oli pelkkiä sijaisia. Kyseessä iso laitos, olin siellä ennen vakituisena töissä. Sijaisten käyttö tuolloin oli vähäistä.
Ilta oli niin hirveä, etten enää ikinä mene takaisin sinne. En halua hoitaa ketään kuin karjaa, haluan että vanhuksia puhutellaan nimellä.
Mutta aiheeseen. Kaikki vakkarit olivat siis taukohuoneessa, kun olisin tiennyt tämän!
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin nainen pyörittää yksityistä puolta ja heillä on oma lehmä ojassa. Yksityisellä pidetään paljon kouluttamatonta henkilökuntaa. Saattaa olla yksi koulutettu jakamassa lääkkeitä. Siivous ja ruoanlaitto kuuluu henkilökunnalle. Päivät meneekin vessanpönttöjä kuuratessa ja potilailla ei niin väliä, kunhan osakkaat saa rahaa ja tuotetaan voittoa.
Toinen, mikä pisti silmään, oli tämän yksityistä pyörittävän rouvan vaatimus, että yökkö laittaa potilaat yksilöllisesti nukkumaan myöhään ja tarjoilee heille iltapalaa. Yksi yökkö, toistakymmentä pyörätuolilaista, muutama muuten vain kaatuileva ja haahuileva. No olisihan se klo 2 yöllä, ennen kuin olisi ehtinyt kaikki saada nukkumaan. Toki siihen sivuun olisi pitänyt pestä muutama koneellinen pyykkiä, tekaista huomisen lounasruoka, hoitaa muut asukkaat ja pestä vessat ja mopata käytävät. Lisäksi olen ollut yksityisellä ja henkilökuntaa aamuun oli niin vähän, että sain alkaa ensimäisiä pukemaan klo 4-5 aamulla, että ehti mahdollisimman monta pukea sänkyyn, jotta ehtivät aamulla saada heidät sängystä ylös. Ehtisihän siinä sitten potilaat pari tuntia nukkua yön aikana.
Yksityisissä on niin paskapaikkoja, etten ikinä laittaisi omaistani yksityiseen
eli vaatteiden vaihtaminen on unta tärkeämpää. vaatteitahan ei ole välttämätöntä edes vaihtaa yövaatteista päivävaatteisiin mutta nukkuminen on välttämätöntä. Toinen on tämä että vanhusta ei ehditä syöttää ja hän joutuu näkeemään nälkää mutta siivota kyllä ehditään silti ja juuri vaihtaa yksiä vaatteita toisiin vaikka yhdelläkin oloasulla voisi pärjätä?
Vierailija kirjoitti:
Tein pitkästä aikaa keikkaa " vanhainkodissa", iltavuorossa oli pelkkiä sijaisia. Kyseessä iso laitos, olin siellä ennen vakituisena töissä. Sijaisten käyttö tuolloin oli vähäistä.
Ilta oli niin hirveä, etten enää ikinä mene takaisin sinne. En halua hoitaa ketään kuin karjaa, haluan että vanhuksia puhutellaan nimellä.
Mutta aiheeseen. Kaikki vakkarit olivat siis taukohuoneessa, kun olisin tiennyt tämän!
Pelkkiä sijaisia iltavuorossa ja kaikki vakkarit taukohuoneessa? Siis mitä? Olivatko ne vakkarit siellä taukohuoneessa sairastamassa vai?
Olin työharjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla, ja kyllä ne hoitajat ihan hommat hoti ilman sen kummempia istumisia. Sitä minä vain ihmettelin, että kaikkien pitää tunkea yht'aikaa tauoille. Ja kenenkään persus ei noussut tuolista(paitsi minun, opiskelijan), kun joku potilas kelloa kilkatti. Ei käyty edes ovelta vilasemassa, että mistä huoneesta se tulee.
Kysyinkin, että tuleeko siitä mahdollisesti syyte, jos jollekin potilaalle käy huonosti tuossa, ja petipotilas pystyy todistamaan, että kukaan ei tullut vaikka apua pyydettiin. kukaan ei vastannut mun kysymykseen.
Se olisi hyvin yksinkertaista porrastaa nuo tauot, että jotku on aina hoitamassa, kun toiset on tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Olin työharjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla, ja kyllä ne hoitajat ihan hommat hoti ilman sen kummempia istumisia. Sitä minä vain ihmettelin, että kaikkien pitää tunkea yht'aikaa tauoille. Ja kenenkään persus ei noussut tuolista(paitsi minun, opiskelijan), kun joku potilas kelloa kilkatti. Ei käyty edes ovelta vilasemassa, että mistä huoneesta se tulee.
Kysyinkin, että tuleeko siitä mahdollisesti syyte, jos jollekin potilaalle käy huonosti tuossa, ja petipotilas pystyy todistamaan, että kukaan ei tullut vaikka apua pyydettiin. kukaan ei vastannut mun kysymykseen.
Se olisi hyvin yksinkertaista porrastaa nuo tauot, että jotku on aina hoitamassa, kun toiset on tauolla.
Olivatko kaikki potilaat kuolemankielissä?
Vierailija kirjoitti:
Usein taukojen aikana suunnitellaan vielä loppupäivän työjärjestystä , keskustellaan potilaiden kunnosta ja hoidosta. Toki puhutaan muutakin niin kuin minkä tahansa työpaikan tauoilla.Harvoin virailijat tulevat potilaita katsoman aamuhässäkän aikana vaan iltapäivän aikana kun hoitajat kahvittelevat "aamusirkuksen "jälkeen. Ja taas hoitajat vain juoruaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.
Hienoa jos sinä lähdet. Luulen kuitenkin, että moni hoitaja ei todellakaan lähde taukotilasta kellon soitua edes silloin, kun ihan hyvin voisi, vaan jatkaa rupattelua. Olen ollut töissä vanhustenhoitopaikassa. Siellä oli taukohuoneessa laite, johon vanhusten kutsupyynnöt rekisteröityivät, laite pirahti, kun pyyntö tuli. Lähinnä istuva vilkaisi laitetta ja sitten vzähän keskusteltiin, että x soittelee, ei sillä varmaan mitään hätää ole tai kun yksi mies halusi usein vessaan, niin nauroivat vaan hänen soittaessaan ja sanoivat, että nostaisi vain hieman toista kankkuaan ja pieraisisi. Ei siis tietenkään aina näin, mutta usein.
Hyvää hoitoa ei myöskään ole se, että juostaan paikalle aina kun joku soittaa kelloa. Joillain potilailla on tapana vain kerjätä huomiota ja juoksuttaa hoitajia, jota on pakko "rajata".
Hyvä hoito on nimenomaan sitä että kun potilas hälyttää niin mennään katsomaan mikä on asia. Niitä potilaita varten te siellä olete ettekä sitä varten että leikitte jotain joka päättää kuka saa hoitajan paukalle ja kuka ei. Ja että oikein juoksuttaa hoitajia? Mitä ylimielisyyttä! Luuletteko että esim kotihoidossa jätetään menemättä sellaiseen paikkaan vaikka iltavuorossa jonne tulee hälytys turvapuhelimeen vaikka tiedetään että tidennäkäisesti ei ole muu hätänä kuin yksinäisyys? Ja niillä potilailla on täysi oikeus huomioon.
Tai että kioskin nyyjä tai kaupan myyjä voisi olla menemättä kun asiakas pimputtaa että on palvelua vailla?
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan kotihoidossa ei ole tuollaista taukoilua.
Asiakkailla vietetty aika kellokortitetaan ja sitä seurataan. Ruokatalo 20min. siis jos ehdit pitää sen. Ei muita taukoja. Jos lusmuilua esiintyy, samantien esimiehen juttusille.
Edes raskaana ollessani en saanut mitään "kevennyksiä". En ehtinyt lounaalle tuossa 20minuutissa, jolloin korkeamman tason esimies käski ottaa eväät kentälle ja syödä ASIAKKAIDEN RAPPUKÄYTÄVISSÄ, koska raskauden takia minun oli pakko syödä lounasta.
Sanomattakin selvää että lääkäri laittoi pitkälle saikulle.
Huhhuh onneksi opiskelemassa muihin hommiin nyt!
Kuulostaa niin tutulta! Meillekin esimies totesi ettei meille ole tesissä luvattu ruokataukoa, joten lounaaksi riittää aivan hyvin rappukäytävässä syöty banaani. Helteellä ei uskaltanut juoda tarpeeksi vettä, kun ei aina tiennyt milloin pääsee vessaan.
Saanko udella, mitä opiskelet? Itsekin haaveilen alanvaihdosta. Kotihoito on onneksi jo vain paha uni enää.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet, jos esimiehet tykkäävät nuoleskelijoista. Olen katsonut koko työurani sitä, että ruskeakieliset saa istua tupakalla ja kahvilla ja nykyaikana kännykkä kourassa ja esimies vain lirkuttelee. Sellaiseen porukkaan jos sattuu ahkeria ja kilttejä hoitajia, heitä vastaan keksitään äkkiä joku syytös. Vähintään he ovat työpaikkakiusaajia ja heidät savustetaan ulos.
Seuraan juuri tilannetta, missä ruohonjuuritason lähäri on saanut aivan ihmeellisen vallan. Valikoi sijaisiksi kavereitaan ja sitten se aika meneekin nurkassa naureskellessa ja hihittäessä ja kännykkää selatessa. On syönyt ulos monta kokenutta konkaria, joilla olisi tietotaito hallussa ja osaisivat työt. Mutta kivempaa on saada työkavereiksi kavereita ja istuskella takapihalla tupakalla tuntikausia päivän aikana.
Itse olen helvetin kyllästynyt juuri esimiehiin, jotka sallivat tällaisen toiminnan.
Tämä juuri! Tätä samaa olen ollut näkemässä päiväkoti maailmassa. Todella hyvät ja lapsista välittävät sijaiset haukutaan johtajalle, joka ei sitten enää palkkaa heitä. Röökillä istujat ja paskanjauhajat jatkaa.. mua välillä vituttaa niin katsoa moista.
Omaiseni oli hoidettavana kahdessa eri paikassa. Niillä oli eroa kuin yöllä ja päivällä. Ensimmäisestä paikasta ei pahaa sanottavaa.
Jälkimmäisessä paikassa en koskaan nähnyt ketään henkilökuntaan kuuluvaa huoneissa tai käytävillä, eikä kukaan koskaan tullut kertomaan mitään. Jos menin häiritsemään takahuoneeseen, kukaan ei koskaan tiennyt mitään. Huonosti liikkuva omaiseni oli harhaisena hetkenä karannut, tätäkään kukaan ei ollut huomannut, eikä minulle kerrottu asiasta.
Omaiseni myös kuoli siellä monen yhteensattuman seurauksena. Mielessä on käynyt, että tuolla ensimmäisessä paikassa nuo yhteensattumat olisi ehkä voitu välttää. Kun olin katsomassa ruumista, huoneessa mekkaloi kaksi hoitajaa, vaikka yleensä siis heitä joutui etsimään. En saanut rauhassa hyvästellä, ja muutenkin olivat töykeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko kaikki potilaat kuolemankielissä?
Ei ollut, mutta osa oli kuolemankielissä kyllä. Myös huonosydämisiä oli, että kohtaus olisi voinut tulla milloin vain. Ja sitten tulikin. Kuitenkin kun ollaan tuollaisessa paikassa duunissa, niin olisihan se aika inhimillistä, että tauot porrastettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.
Hienoa jos sinä lähdet. Luulen kuitenkin, että moni hoitaja ei todellakaan lähde taukotilasta kellon soitua edes silloin, kun ihan hyvin voisi, vaan jatkaa rupattelua. Olen ollut töissä vanhustenhoitopaikassa. Siellä oli taukohuoneessa laite, johon vanhusten kutsupyynnöt rekisteröityivät, laite pirahti, kun pyyntö tuli. Lähinnä istuva vilkaisi laitetta ja sitten vzähän keskusteltiin, että x soittelee, ei sillä varmaan mitään hätää ole tai kun yksi mies halusi usein vessaan, niin nauroivat vaan hänen soittaessaan ja sanoivat, että nostaisi vain hieman toista kankkuaan ja pieraisisi. Ei siis tietenkään aina näin, mutta usein.
Hyvää hoitoa ei myöskään ole se, että juostaan paikalle aina kun joku soittaa kelloa. Joillain potilailla on tapana vain kerjätä huomiota ja juoksuttaa hoitajia, jota on pakko "rajata".
Hyvä hoito on nimenomaan sitä että kun potilas hälyttää niin mennään katsomaan mikä on asia. Niitä potilaita varten te siellä olete ettekä sitä varten että leikitte jotain joka päättää kuka saa hoitajan paukalle ja kuka ei. Ja että oikein juoksuttaa hoitajia? Mitä ylimielisyyttä! Luuletteko että esim kotihoidossa jätetään menemättä sellaiseen paikkaan vaikka iltavuorossa jonne tulee hälytys turvapuhelimeen vaikka tiedetään että tidennäkäisesti ei ole muu hätänä kuin yksinäisyys? Ja niillä potilailla on täysi oikeus huomioon.
Tai että kioskin nyyjä tai kaupan myyjä voisi olla menemättä kun asiakas pimputtaa että on palvelua vailla?
Jos asiakkailla on mielestäsi täysi oikeus huomioon, niin hoitohenkilökuntaa tarvitaan todella paljon lisää. Minulla on yhden vuoron aikana aikaa yhdelle asiakkaalle n. 30 min (peseminen, pukeminen, syöttäminen, lääkitseminen). "Turhaan soittelijat" vievät aikaa muilta asiakkailta. Minulle asiakkaat ovat tasaveroisia ja yritän huomioida heitä tasavertaisesti. Sen vuoksi jotkut joutuvat odottamaan vaikka soittokello soisikin.
Tutustuin juuri yhden pitkäaikaisosaston toimintaa. Olisi konsultille käyttöä, koska itsekin osaisin toimintaa kehittää jo parin päivän perusteella.
Ihan perusteista voisi lähteä liikkeelle:
Tervehditään, esittäydytään (tai käytetään nimineulaa), kuunnellaan mitä potilas puhuu (katsotaan puhujaa).
Tiedetään, missä asioita säilytetään, sovitaantyönjaosta eikä hyppyytetä kesätyöläisiä, ongelmien ilmetessä etsitään ratkaisuja eikä levitellä käsiä.
Organisointi ja kuntouttava työote tärkeitä, esimiestyö ratkaisevaa.
No, hoitajana myönnän, että pahimmat rutisijat ovat laiskiaisia. Joissain paikoissa on enemmän työtä, joissain porukka lusmuaa. Missään ei vielä ole ollut ylitsepääsemätöntä kiirettä. Suurimmat valitukset ja stressit oli just niissä paikoissa, kun istuttiin puolet työajasta juoruilemassa. Tekemättömät työt niitä stressasi ja uuvutti. Tiesivät pinnaavansa ja se aiheutti sen kiireen, että kaikki hommat oli rästissä ja ahisti lisää.
Tosiasia lienee, että lahjakkaimmat ja ahkerimmat ovat töissä jossain muualla kuin vanhustenhoidossa. Sääli :(
Vierailija kirjoitti:
Tänään olin kahvitauolla. Kävin hakemassa lusikan jolloin kolme viereisessä pöydässä istuvaa mummoa pyysi minua nostamaan heidät ylös. Minä nostin. Sitten neljännen mummon piti päästä vessaan. Ei ehditty vaan jouduttiin vaipanvaihdolle. Vaipanvaihdon jälkeen talutin harhaisen mummon huoneeseensa. Olin menossa lopettelemaan kahviani kun vastaan tuli mummo joka halusi lepäämään sänkyyn. Nostin tämän mummon pyörätuolista sänkyynsä. Tämän jälkeen pääsin jatkamaan kylmän kahvini juomista. Mites se sinun kahvitauko meni?
Kiitos kysymästä. Mun kahvitauko meni näin. Sain just jugurtin syötyä ja kaadoin kahvin kuppiin. Samassa soi kello -> minun piti lähteä purkamaan jonoa. Aukaistessani oven vastaan tuli asiakas, joka tarvitsi apua. Pyysin häntä hetken odottamaan. Saatuani jonon purettua autoin odottamaan pyytämääni asiakasta. Matkalla toinen asiakas halusi jättää tilauksen. Saatuani ensimmäisen asiakkaan kanssa asiat päätökseen palasin tilausasialla olevan asiakkaan luo. Pohdin hänen kanssaan eri tuotevaihtoehtoja. Kirjasin tilauksen, tilasin tavarat ja kirjoitin infon työkavereille asiasta. Palasin taukohuoneeseen, kaadoin kylmän kahvin viemäriin. Laitpim uuden jähtymään kuppiin. Tiskasin käyttämäni lusikan siistin jälkeni ja join parilla kulauksella kahvini. Kävin vessassa.
En ole hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin nainen pyörittää yksityistä puolta ja heillä on oma lehmä ojassa. Yksityisellä pidetään paljon kouluttamatonta henkilökuntaa. Saattaa olla yksi koulutettu jakamassa lääkkeitä. Siivous ja ruoanlaitto kuuluu henkilökunnalle. Päivät meneekin vessanpönttöjä kuuratessa ja potilailla ei niin väliä, kunhan osakkaat saa rahaa ja tuotetaan voittoa.
Toinen, mikä pisti silmään, oli tämän yksityistä pyörittävän rouvan vaatimus, että yökkö laittaa potilaat yksilöllisesti nukkumaan myöhään ja tarjoilee heille iltapalaa. Yksi yökkö, toistakymmentä pyörätuolilaista, muutama muuten vain kaatuileva ja haahuileva. No olisihan se klo 2 yöllä, ennen kuin olisi ehtinyt kaikki saada nukkumaan. Toki siihen sivuun olisi pitänyt pestä muutama koneellinen pyykkiä, tekaista huomisen lounasruoka, hoitaa muut asukkaat ja pestä vessat ja mopata käytävät. Lisäksi olen ollut yksityisellä ja henkilökuntaa aamuun oli niin vähän, että sain alkaa ensimäisiä pukemaan klo 4-5 aamulla, että ehti mahdollisimman monta pukea sänkyyn, jotta ehtivät aamulla saada heidät sängystä ylös. Ehtisihän siinä sitten potilaat pari tuntia nukkua yön aikana.
Yksityisissä on niin paskapaikkoja, etten ikinä laittaisi omaistani yksityiseen
eli vaatteiden vaihtaminen on unta tärkeämpää. vaatteitahan ei ole välttämätöntä edes vaihtaa yövaatteista päivävaatteisiin mutta nukkuminen on välttämätöntä. Toinen on tämä että vanhusta ei ehditä syöttää ja hän joutuu näkeemään nälkää mutta siivota kyllä ehditään silti ja juuri vaihtaa yksiä vaatteita toisiin vaikka yhdelläkin oloasulla voisi pärjätä?
Voi kuule, olen tavannut niin monta mielensäpahoittajaomaista, jotka ovat pöyristyneet jos vuoteenomalla, muistamattomalla Pekalla ei ole collegepukua päivällä. Yöllä on avopaita, jotta vaipanvaihto onnistuu yököltä yksin. Tai Hilmalle on iltapäivällä vaihdettu ilmava yöpaita päälle, koska on hellettä ja sisälläkin hiostavan kuuma. Tytär kun on määrännyt että päivällä pitää olla pitkät kalsarit, housut, aluspaita ja toinen paita.
Pitkäaikaisosastolla onkin tärkeää et käytetään nimineulaa ja esittäydytään, ööö, tämä martta kun on ollut täällä viimeiset viisi vuotta, niin toki, joka kertaa mennessäni huoneeseen esittäydyn, heipa olen hoitajasi marja. Eli vähän lillukanvarsia, mutta toki tärkeää että vanhukset tietävät kuka heitä hoitaa, dementikot varsinkaan ei nimeä muista ja samalla voi testata näkeekö ja osaako vielä lukea.
Tuohon tauolta alusastialle laittoon, minä ainakin ajattelen, että harva sitä kirjaimellisesti on paskan kanssa tekemisissä kesken voileivän syönnin ja sitten tulee takaisin, ihmettelee martan paskan koostumusta jugurttia suuhunsa lappavan työkaverin kanssa ja jatkaa leivän syöntiä ripulinhaju nenässä.
Opiskelijalle, joka ainoana sievän pyllynsä nosti penkistä, meille vähän aikaisemmin valmistuneille on koulussa opetettu että opiskelija on aina ensimmäisenä menossa kellon soittoon. Ainakin meillä on tapana katsoa, nouseeko se opiskelijan peffa, jos ei nouse niin mennään, yleensä tauon aikana, joka pidetään yhteisesti, jokainen ehtii kahvinsa jäähdyttää. Jos opiskelijan persus nousee, niin sanotaan, ettei sinun jokaiseen soittoon tarvitse mennä ja aika usein tervetuloa sijaiseksi.
Vuodeosaston vanhuksista suurin osa ei ei ole tässä ajassa tai edes tiedosta ympäristöään. Minun mummi ja monet muut eivät tunnista edes lapsiaan tai lapsenlapsiaan tai onko talvi tai kesä tai onko ruoka makeaa vai suolaista.