Hoitajat: syy vanhustenhoidon ongelmiin löytyy usein taukohuoneesta
Näin toteavat 2 hoitajaa Aamulehdessä. Olipa hyvä ja rehellinen kirjoitus kerrankin.
Eli kunnallisella puolella vanhusten surkea hoito on hoitajien laiskuuden syytä. Menevät "kiireen" taakse vaikka istua röhnötetään tauolla melkein 3h joka pv.
Kommentit (129)
Ettei ketju menisi ihan hoitajien mollaamiseksi vaikka aloitus olikin aiheellinen niin kyllä minun mielestä Suomessa hoitajien ammattitaito on loistava !
Mutta mutta ,miksi he itse pilaavat sen vanhustenpuolella laiskuudella ??
ap olen.
Ei, tai no, riippuu. Seurakunnissa löytyy myös, erityisesti vakseissa. Näillä (sekä usein lastenohjaajilla tai nuoriso-ohjuksilla) ei ole myöskään yleensä juuri tekemistä, joku pieni homma päivän aikana (isommissa paikoissa toki saattaa olla enemmän) ja kk-palkka juoksee.... Ihan ovat suojatyöpaikassa. 90% ikäviä ja laiskoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea alapeukutus heti, jos joku huomauttaa, että on muillakin aloilla kiirettä. Taitaa olla ketjussa runsaasti hoitajia...
Ei, itse ainakin alapeukutin, sillä olen itse ollut aina toimistohommissa. Kyllä, teen paljon töitä ja pitkiä päiviä, mutta silti kunnioitan hoitajien työtä niin, että uskon että se on fyysisesti ja henkisesti paljon rankempaa kuinka suurin osa toimistohommista.
Tää on niin tätä. Kuule, ei ole sen jalompia hommia ja arvokkaampia ihmisiä, on vaan ahkeria ja tunnollisia ja vähemmän ahkeria ja tunnollisia TYÖNTEKIJÖITÄ.
Tuo mitä sinä harrastat, on hallituksen populismia. "Leikataan sunnuntailisät, muilta paitsi sairaanhoitajilta ja poliiseilta, kun HE tekevät niiiiiiin tärkeää työtä".
Newsflash: kaikki työ on tärkeää jollakin tavalla, ja kun puhutaan palkasta, lisistä, työtahdista ja oikeudesta lakisääteisiin taukoihin, ei ole väliä, mitä työtä tehdään. Tauot kuuluvat kaikille.
Jos aletaan vetää hatusta jotakin "tämä työ on arvokkaampaa kuin tuo työ", ollaan suossa.
Ja tällä EN tarkoita, ettenkö arvostaisi hoitajienKIN työtä.
On paljon muitakin työpaikkoja, joissa tauot jäävät lähinnä haaveeksi, henkilökuntaa on aina liian vähän ja palkka on pieni. En vähättele hoitajien työtä (mm. oma äitini ja siskoni ovat hoitajia), mutta joskus ihmetyttää, että aina hoitoala nostetaan tapetille kiireestä ja pienistä palkoista puhuttaessa. Aika monen muun alan työntekijät ovat samalla hiljaa omasta kuormituksestaan... Ehkä kaikkien muidenkin pitäisi vain osata pitää enemmän ääntä itsestään?
Olin joskus vanhainkodissa eri työnkuvalla, ja sanotaanko nyt suoraan, että ne hoitajat olivat ihan kamalia. Joillekin vanhuksille huudettiin jos tulivat asiallisesti kysymään jotain. Jotkut hoitajat kiroilivat, juoruilivat ja vanhuksia pilkattiin. Itse kävivät usein tupakkatauolla tai muuten vaan istuskelivat tai katsoivat televisioita. Osa hoitajista vaikutti ihan mielenterveysongelmaisilta.
Olin masentunut, ja jäin hain apua osastolta. Heräsin yöllä monesti uniongelmien takia ja kävin juomassa. Näin, kun yöhoitajat veti sikeitä oleskelutilassa, ja palkka juoksi. Yksi jopa suoranaisesti kuorsasi isoon ääneen. Muutenkin viihtyivät paljon taukotilassa.keskusteluapua oli vähän/ei ollut.
Kokemus oli kyllä hyvin kaukana avusta. Masennuslääkitys kyllä jaettiin ajoissa, mikä ei edes itseä auttanut ja ruoka oli ajallaan.
Onneksi pääsin terapiaan, josta jopa saa apua.
Vierailija kirjoitti:
On paljon muitakin työpaikkoja, joissa tauot jäävät lähinnä haaveeksi, henkilökuntaa on aina liian vähän ja palkka on pieni. En vähättele hoitajien työtä (mm. oma äitini ja siskoni ovat hoitajia), mutta joskus ihmetyttää, että aina hoitoala nostetaan tapetille kiireestä ja pienistä palkoista puhuttaessa. Aika monen muun alan työntekijät ovat samalla hiljaa omasta kuormituksestaan... Ehkä kaikkien muidenkin pitäisi vain osata pitää enemmän ääntä itsestään?
Siinä on lähinnä se, että hoitajat työskentelevät lähellä lääkäreitä. Pitävät siis itseään melkein akateemisen todella vaativan koulutuksen omaavana. Ei joku teollisuusiivooja itke paskasta palkasta, kun hän tietää paikkansa. Mutta jollakin 2v lähihoitajakoulutuksen käyneellä on usein todella suuria ongelmia tiedostaa se paikkansa.
Kyllä varmasti suurinosa hoitajista tekee hyvin työnsä, mutta mulla on myös omakohtaista kokemusta 90-luvun lopusta. Eipä näytä asiat muuttuneet mitenkään. Äitini oli parissa sairaalassa Helsingissä pitkäaikaisosastolla. Kävin häntä katsomassa vuoden ajan melkein joka päivä. Valitettavasti näytti siltä, että ne hoitsut istui aina juoruamassa ja lukemassa lehtiä. Ihan mihin aikaan vaan menin. Sitten kun kävin nätisti pyytämässä apua johonkin tai soitin kelloa...ihan tympeet ilmeet kasvoilla kun keskeytin heidän juorukerhonsa. Valitettavasti jäi tosi paska fiilis. Äitini kertoi muös että osa hoitajista oli todella ilkeitä. Äiti oli tipahtanut kerran vessan lattialle ja jätetty sinne makaamaan, kun hoitajan mielestä teeskentelee. Nyt tällä elämäkokemuksella nämä saastat joutuisivat vastuuseen..olin silloin niin nuori etten osannut puoliamme pitää ja äiti pelkäsi kostoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.
Minkä muun ammattikunnan asiakkaat pyytävät alusastiaa?
Tässä luultavasti tarkoitettiin sitä, että ei tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon tekemään *joku oman alan homma*. Eli ei vaikka lähtisi tekemään paperitöitä kesken tauon, tai lähtisi vaikka ajamaan nurmikkoa kesken tauon.
Kyllä minäkin olen noin toiminut, kesken oman ruokailun lähtenyt tekemään kiireellisiä töitä. Eri ala kyseessä. Ei hoitajat ole jotain poikkeuksia. On normaalia olla joustava omassa työssään.
Hienoa. Mullakin on "tauot". Olen kotihoidossa ja pidän eväitä autossa, jotka sitten syön jonkun asiakkaan pihassa. Kesäisin on kylmälaukku, jottei vallan ruokamyrkytys iske. En nimittäin ehdi "taukoni" aikana edes kävellä parkkipaikalta toimistolle, kun tauko on jo ohi, aikaa meni parkkipaikan etsintään ja sitten kävelyyn sillä matka on pitkä ja toimisto ei ole alkuunkaan siellä missä se työn kannalta olisi järkevintä. Vessassa käyn työpäivän aikana kerran ja jatkan matkaa. Jälleen aivan helvetin paljon anteeksi tästäkin. Kiristetäänkö vielä vähän?
Ainakaan kotihoidossa ei ole tuollaista taukoilua.
Asiakkailla vietetty aika kellokortitetaan ja sitä seurataan. Ruokatalo 20min. siis jos ehdit pitää sen. Ei muita taukoja. Jos lusmuilua esiintyy, samantien esimiehen juttusille.
Edes raskaana ollessani en saanut mitään "kevennyksiä". En ehtinyt lounaalle tuossa 20minuutissa, jolloin korkeamman tason esimies käski ottaa eväät kentälle ja syödä ASIAKKAIDEN RAPPUKÄYTÄVISSÄ, koska raskauden takia minun oli pakko syödä lounasta.
Sanomattakin selvää että lääkäri laittoi pitkälle saikulle.
Huhhuh onneksi opiskelemassa muihin hommiin nyt!
Vierailija kirjoitti:
Totuus tästäkin alasta tulee ilmi näköjään. Olenkin aina ihmetellyt miten sillä yhdellä tuttavahoitajalla on varaa ajella uudella mersulla vaikka kaikki hoitsut huutaa että palkka on muka surkea. Puolitetaan hoitsujen palkka niin SOTE ongelma on ratkaistu.
Todennäköisesti sillä hoitsulla on hyvin toimeentuleva mies...
Kuulostat jostain syystä kateelliselta. Jos hingut hoitoalan ' hyviä palkkoja', eikun tänne töihin vain. Suakin tarvittais:)
En tiedä paljon alasta, myönnän sen heti, mutta haluan puolustaa julkista terveydenhuoltoa. Sen resurssien vetäminen liian tiukalle ja alasajo on mielestäni todella hölmöä.
Itse olen kokenut yksityistä, valtavan kallista terveydenhuoltoa USA:ssa, yksityistä terveydenhuoltoa Suomessa ja julkista terveydenhuoltoa Suomessa. Viimeisin noista kolmesta on ollut laadussaan valovuosia muita edellä. Kolme kertaa Suomen laadukas julkinen puoli on myös korjannut kahden toisen maan yksityinen puolen sekoiluja.
Ja nämä ovat olleet vain melko pieniä juttuja. Toivon tosissani, että suomalainen julkinen terveydenhuolto ja vanhustenhuolto pidettäisiin kunnossa ja itse asiassa resursseja ja tasoa nostettaisiin. Se olisi meidän kaikkien intresseissä.
Mulla on kokemusta pääkaupunkiseudun sekä HUS:n että kunnallisista sairaaloista. Eniten töitä tehdään HYKS:ssä. Siellä on myös mielestäni erinonainen hoidin taso. Toinen ääri on sitten nämä kunnaliset yksiköt, joissa henkilökunta lähinnä istuu taukohuoneessa tai toimistossa. Potilaiden luona käydään kovalla kiireellä hoitamassa pakolliset tehtävät. Siellä kaikki on henkilökuntaa, ei potilaita varten, siitä on superi pitänyt huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.
Tässä luultavasti tarkoitettiin sitä, että ei tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon tekemään *joku oman alan homma*. Eli ei vaikka lähtisi tekemään paperitöitä kesken tauon, tai lähtisi vaikka ajamaan nurmikkoa kesken tauon.
Kyllä minä asiantuntijatöissä olen kesken ruokatunnin joutunut juttelemaan asiakkaan tai työkaverin kanssa työasioista puhelimessa. Joskus iltaisin ja muutaman kerran lomaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Aika lailla tuo on kiinni talon johdon asenteesta. Jos lähdetään siitä, että työ on jatkuvaa liukuhihnan ääressä räpeltämistä, niin taukohuoneessa istutaan paljon enemmän kuin siellä, missä hoidetaan yksilöllisesti ja hyväksytään se, että joku menee pesulle vasta iltapäivällä.
Tai kahden viikon välein, niinkuin eräässä sairaalassa.
En ole lähäri vaan sh, enkä työskentele hoivapuolella. Opiskelijana sitä tuli tehtyä ja todettua että ei kunto nuorenakaan kestänyt sitä työtahtia. Kuka kadehtii hoitajien palkkaa tai "leppoisaa" työtahtia, niin hakeutukoon alalle. Lähäreitä nyt ainakin tarvitaan.
En todella usko ja olen käynyt useamman vuoden katsomassa mummoani vähintään kerran viikossa vuodeosastolla. Päinvastoin, tekevät todella arvokasta työtä ja useamman kerran ovat keskeyttäneet omat ruoka- ja kahvitaukonsa, kun potilaat tai lähiomainen tarvitsee apua.
Siellä vuodeosastolla on 25 hoidettavaa ja työvuorossa on 3-4 hoitajaa ja lähes kaikki potilaat ovat syötettäviä ja vaipoissa.
Mulla menee mummon syöttämiseen 25-40 min. aikaa, tosin hoitajat tekevät sen nopeammin, mutta jo pelkkä ruokailu 2x ja välipalat 3x/pv vie todella paljon aikaa.
Eikö sinulla ap. ole ketään sukulaista, jota kävisit syöttämässä, niin varmasti silmäsi avautuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen noin toiminut, kesken oman ruokailun lähtenyt tekemään kiireellisiä töitä. Eri ala kyseessä. Ei hoitajat ole jotain poikkeuksia. On normaalia olla joustava omassa työssään.
Kyllä todellakin lukuisilla aloilla joutuu lähtemään tarvittaessa kesken ruokatauon kiireellisiin työtehtäviin
Joka alalla lienee "mätiä omenia" , tuskin hoitotyökään on poikkeus.
Olen tehnyt hoitotyötä v 1999 ja monenlaista on tullut vastaan. Niin hoidettavissa, hoitajissa kuin paikoissakin.
Itse koen että ongelmana on liian vähäinen henkilökunta määrä, eli toistuvia puutoksia. Se aiheuttaa kiirettä ja ylikuormittumista. Mikä taas lisää sairauslomia...ja näin kierre on valmis.
Myös se , että yritykset ottavat ahneuksissaan kaikenlaiset hoidettavat tuo ongelmia. Ei ole resursseja hoitaa psyko-geriatriselle kuuluvia tapauksia.
Myös ali ja ylilääkitys kuormittaa. Lääkitään ihmiset jalattomiksi tai ei lääkitä mitenkään ja potilas voi olla erittäin aggressiivinen kaikkia kohtaan.
Myös se että me hoitajat monessa paikassa joudumme siivoamaan, vastaamaan ruokahuollosta yms on pois ajallisesti myös vanhuksilta.
Myös mitoituksissa ja jaksamisessa ei oteta huomioon jatkuvas opiskelija tulvaa. Ei, se ei mene siinä samassa vaan vaatii työtä ja panostusta.
Myös kirjaaminen, arviot ja esim lääkehuolto vie aikaamme.
Mitä tulee taukoihin. 10 min kahvitauko ja 20 min ruokkis. Erillistä taukotilaa ei ole, että olemme koko ajan vanhusten kanssa.
Tänäänkin hoidimme sairastumisen takia 15 asukasta 2 hoitajan voimin. Oli suihkutettavia. Pyykinpesua ym. Silti ehdimme ulkoillakin. Kun nipistimme omista tauoista.
Alalle tulijoita pitää valvoa tarkemmin ja tokikaan lusmuilla ei saa. Mutta en todellakaan ala kantamaan selässäni työkavereineni alan ongelmia. Iso syy on se, että joku haluaa tehdä vanhuksilla voittoa. Säästää kaikessa. Halvalla ei tunnetusti saa hyvää.
Terkuin hoitaja