Anoppi ei siedä saamatonta miniää.... eli minä!
Vauva on kuukauden vanha ja miniä ei ole vielä nokkaansa ulos laittanut.
Minusta vauvan pitää olla heti elämänmenossa kiinni ja vaikea katsoa tuollaista saamattomuutta ja vinkumista. Poikani painaa pää märkänä imetyssuojein ym. perässä ja rouva ei suunnilleen sängystä nouse. Aivan normaali alatiesynnytys ja kaikki terveydelliset asiat ok.
Erohan tuosta tuolla asenteella tulee ajan mittaan, ellei jo kotvan kuluttua.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua tympäisee tuollaiset tehokkuuttaan ylistävät ja muiden mukasaamattomuutta ihmettelevät ihmiset.
Sanaakaan en ole laittanut omasta "tehokkudesta" eli täydellinen olkiukko.
En vain tajua, ettei persustaan voi nostaa siksi koska vauva. Vauva vieläpä täysin terve ja hyvä nukkuja kaikesta päätellen.
Mutta ok, sympatiat ehdottomasti vain hänen puolellaan. Mitä siitä miehestä on väliä... Käy vaativassa töissä ja kotiin tullessa palvelee kuningatarta, joka ei vaippaa ole jaksanut vaihtaa.
Katkaise sinä jo napanuora! Ei sillä miehellä tosiaan ole väliä vai oletko kasvattanut itsekkään ääliön eli omakuvasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua tympäisee tuollaiset tehokkuuttaan ylistävät ja muiden mukasaamattomuutta ihmettelevät ihmiset.
En vain tajua, ettei persustaan voi nostaa siksi koska vauva. Vauva vieläpä täysin terve ja hyvä nukkuja kaikesta päätellen.
Mutta ok, sympatiat ehdottomasti vain hänen puolellaan. Mitä siitä miehestä on väliä... Käy vaativassa töissä ja kotiin tullessa palvelee kuningatarta, joka ei vaippaa ole jaksanut vaihtaa.
Miksi poikasi ei ole kotona? Kolme viikkoa isyyslomaa plus kesäloma. Miksi hän pakenee vauvanhoitoa töihin?
Ei pakene, ei siitä ole kyse. On osittain pitänyt isyysvapaata. Varsinainen kesäloma elokuun puolella.
Ei ole nyt hänessä vikaa. Ihan on järjestelyt tehty vauvanhoidon tarpeisiin.
Mutta kun mikään ei riitä. Jos äiti vain makaa ja huutaa palvelua, niin tarvitsisi vuorokautisen omaishoidon. Kyseessä on nyt psyykkiset seikat. Nehän ovat nyt muotia. Ehkä hän on erityisherkkä?
Mitään erityistä ei siis ollut synnytyksessä, kun sitä kysyttiin. Olen väleissä kyllä siten, että olisi kertonut ja poikani myös.
ap
Ratkaisu on simppeli. Et mene sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa lämmin ja rakastava asenne anopilla. Luultavasti miniäkään ei kestä sinua silmissään ja on siksi niin uupunut.
Enpä ole ollut vaivaksi. Lähinnä tehnyt autolla ruokaostoksia perheelle, kun pojalla on ollut pitkät päivät.
Mutta katsotaan nyt, miten etenee. Oli jo raskausaikana yksi valittaja. Määkivällä äänellä vaatii appelsiineja hakemaan kilometrien päästä, kun lähikaupassa ei sattunut olemaan. Appelsiinit eivät keskellä kesää kuulu pikkukaupan valikoimiin.
Ettekö nyt tällaista tunnista? Vai onko raskaus todella teistä tila, että voi heittäytyä muiden palveltavaksi ilman mitään estoja?
Joskus täällä toisenlaistakin mielipidettä nähnyt. Mutta onko anoppi se avainsana, joka saa kaikilla karvat pystyyn? Mekin olemme ihmisiä ja välitämme niin lapsistamme kuin lapsenlapsistamme.
Vittu sä oot ärsyttävä!! Just tollanen kuiva ämmä joka kelaa,että kyllä minäkin oon ite kaiken hoitanut ja kestänyt ja nyt vituttaa kun miniä ei olekaan samanlainen marttyyri! Kuule, joillakin raskausaika on jo vitusti rankempaa kuin toisilla ja appelsiinit saattavat ihan tosissaan auttaa tilanteessa, kun kaikki on vaikeaa. Ennen ei pidä,ainakaan noin kärkkäästi,omaa mielipidettään kun ei loppujen lopuksi mistään mitään tiedä. Onneks et oo mun anoppi!!
Vierailija kirjoitti:
Sama!! Turhan raskasta porukkaa. Ei sellasia jaksa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on simppeli. Et mene sinne.
Mitäs kun pyydetään apua koko ajan?
En minä halua katkaista suhteitani poikaani ja lapsenlapseen, enkä tähän miniäänkään.
Onko tosiaan asiat sinusta noin simppeleitä? Ehkä on, jos mitään läheisiä suhteita ei ole. Jossain pyörtuolissa pyörii odotellessa kotihoitajaa.
Älä auta jos et oikeasti halua! Sano mitä mieltä olet ja taatusti ei kumpikaan...ei miniä, ei poikasi...pyydä enää ikinä sinua auttamaan kun olet noin tuomitseva, arvosteleva ja kylmä ihminen.
Poikasi ja miniän suhde ei kuulu sinulle. Kai olet kasvattanut pojastasi miehen joka osaa itse hoitaa parisuhteensa, vaimonsa ja lapsensa?
Miniän raskaus, synnytys ja äitiys eivät ole samanlaisia kuin sinun ja sinun tapasi toimia ei ole ainut totuus tässä maailmassa. Anna muiden olla erilaisia kuin SINÄ ja jos et pysty niin pysy pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poikasi ei ole kotona? Kolme viikkoa isyyslomaa plus kesäloma. Miksi hän pakenee vauvanhoitoa töihin?
En ole ap mutta ei meidän firman työntekijällä ainakaan ole isyyslomaa lainkaan. Se lukee työsopimuksessa.
Ajattele! Onneksi sun ei tarvitse piitata asiasta pätkän vertaa! Se on poikasi ja hänen vaimonsa bisnes.
Mulle olisi kyllä ihan herttasen yks hailee.
Meillä suunnilleen samoin, paitsi että en ole vienyt perheelle ruokaa, en ole edes nähnyt vauvaa. Hyväksyn sen, en ole ollut tunkemassa perheeseen käymään, koska jo ennen synnytystä sanottiin, että he kertovat, koska ovat valmiita. Annan perheelle pesimisrauhan vai mikä se nyt onkaan. Pojallekaan en enää soita, koska kerran mniä vastasi puhelimeen ja ilmoitti, että voisin lopettaa häiritseminen, heillä on muutakin tekemistä kuin roikkua puhelimessa. Soitin pojalle siis kerran viikossa kyselläkseni vauvasta, mutta se oli liikaa. Poika sitten soittelee harvakseltaan ja kertoo, missä mennään eli aika ankeaa on siellä pikkuvauvan kanssa. Sunnuntaina poika soitteli ja kyseli mökillemenosta. Ilahduin, että ovat tulossa käymään mutta kuulemma vauva on vielä altis tartunnoille, joten mökillä ei saisi olla muita kuin he, minun pitäisi keskeyttää loma ja palata kaupunkiin siksi aikaa. Hankalana anoppina en suostunut, paras mustikka-aika menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi viimeinen lause kyllä enteilee todella paljon synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Äiti tuskin tahallaan jättää vaipan vaihtamatta, mutta masennus on sairaus, joka sekoittaa pään. Masennus ei ole oma valinta tai laiskan ihmisen tauti. Luepa vaikka netistä pari artikkelia. Perheen olisi myös hyvä saada apua - mainitse tästä pojallesi.
Muuten... Kuukausi on lyhyt aika. Anna ajan kulua, ole valmis auttamaan, älä tuomitse!
Kauheita anoppeja täällä. Onneksi mun anoppini osasi tukea mua. Ainoastaan silloin motkotti kun en imettänyt kun maitoa ei vaan alkanut tulemaan millään konstilla ja vauvan paino laski. Siitä sanoi pahasti mutta mieheni puollusti minua ja sanoi että äitinsä voi häipyä jos asenne on huono. Anteeksi ei pyytänyt mutta toi kaikki vuoden korvikkeet vauvalle se oli hänen anteeksipyyntönsä. Tukekaa anopit niitä poikianne, älkääkä sanoko että on sulla nyt ankeaa kun joudut olemaan vauvan ja vaimon kanssa vain kotona, erohan siitä pian tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita anoppeja täällä. Onneksi mun anoppini osasi tukea mua. Ainoastaan silloin motkotti kun en imettänyt kun maitoa ei vaan alkanut tulemaan millään konstilla ja vauvan paino laski. Siitä sanoi pahasti mutta mieheni puollusti minua ja sanoi että äitinsä voi häipyä jos asenne on huono. Anteeksi ei pyytänyt mutta toi kaikki vuoden korvikkeet vauvalle se oli hänen anteeksipyyntönsä. Tukekaa anopit niitä poikianne, älkääkä sanoko että on sulla nyt ankeaa kun joudut olemaan vauvan ja vaimon kanssa vain kotona, erohan siitä pian tulee.
Minä tuen poikaani tarjoamalla hänelle 2 kertaa viikossa kunnon aterian. Poika lähtee muka kauppaan ostamaan ruokaa, mutta käy samalla kotona syömässä kunnolla ja juttelemassa. Kotona puheet on sitä, että tuleeko maitoa ja millaista kakkaa on vaipassa, meillä saa jutella vaikka Turkin tilanteesta. Poika on tyytyväinen, kun saa tukea hankalassa elämäntilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele! Onneksi sun ei tarvitse piitata asiasta pätkän vertaa! Se on poikasi ja hänen vaimonsa bisnes.
Mulle olisi kyllä ihan herttasen yks hailee.
Onko lapsia?
Harvassa ovat ne aikuistenkaan vanhemmat, joille lapsen asiat ovat "hertaasen yks hailee". Toki olen huolestunut nuoren perheen jaksamisesta. Mutta onhan kuukausi tietysti lyhyt aika. Ehkä miniä kohta reipastuu. Näin ei voi jatkua.
Ja korostan, että apuani on pyydetty. Miniän oma äiti asuu kaukana, joten olen luonteva vaihtoehto, varsinkin kun olen nyt lomalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuen poikaani tarjoamalla hänelle 2 kertaa viikossa kunnon aterian. Poika lähtee muka kauppaan ostamaan ruokaa, mutta käy samalla kotona syömässä kunnolla ja juttelemassa. Kotona puheet on sitä, että tuleeko maitoa ja millaista kakkaa on vaipassa, meillä saa jutella vaikka Turkin tilanteesta. Poika on tyytyväinen, kun saa tukea hankalassa elämäntilanteessa.
Täytyyhän siellä kotioloissa kuitenkin vaimolle ruoka olla. Ei ihan samahan se on kahdelle tehdä ateria kuin yhdelle. Välillä olenkin käynyt tekemässä heille ruuan.
Epämiellyttävä ajatus muutenkin tuollainen valehtelu. Sanoisi ihan reilusti, että käy äidin luona syömässä. Ei hyvältä näytä tuokaan kuvio, joka perustuu epärehellisyyteen.
ap
Kylläpä ap saat ikävää kommenttia! Ilmeisesti palstalaisten mielestä synnytyänyt äiti on kuin Sheban kuningatar, joka voi vaan olla palveltavana ilman kyseenalaistamista...
Hyvä että apuasi on pyydetty. Minkälaista? Miniän vointia ja mielialaa kannattaa vaivihkaa kuullostella ja miettiä miten voisit aktivoida häntä. Ehdota, että vahdit vauvaa niin miniä käy suihkussa oikein rauhassa. Useinhan sitä maataan tukka rasvassa ja koko vartalo maidossa monta päivää oikein mieltä ylentävästi... Ehdota pientä yhteistä kävelylenkkiä, kyllä kk ikäisen vauvan voi kesällä viedä jo ulos. Onko miniä selvinnyt neuvolaan? Jos olet oikein huolissasi, soita neuvolan tädille ennen seuraavaa käyntiä ja kerro asiasta. Ei todellakaan ole synnytyksestä toipumiselle hyväksi jos makaa kuukauden sängyssä.
Terv kahden teinin äiti, joka nykyään yrittää olla tuoreiden kummilapsien äitien apuna
Luin eka sivun tästä ketjusta. Olen itsekin anoppi, mutta ei tulis mieleenkään alkaa HAUKKUA miniääni tai muutenkaan luoda huonoja välejä. Päinvastoin: toivon kykeneväni luomaan mahdollisimman hyvät välit lasteni KOKO perheisiin, että heillä on apu tarvitessaan meistä isovanhemmista, jos vain jotenkin voimme auttaa.
On hirveää, jos miniän synnytyksen jälkeiseen masennukseen vaikuttaa vielä anoppi, joka ei suostu katkaisemaan napanuoraa poikaansa, vaan miettii jopa pojalleen avioeroa!!! Järkyttävää! Siis kauhuskenaario miniän kannalta!!! Sanon suoraan: häpeä, jos osaat! Lopeta se miniän arvostelu ja ylimielinen suhtautuminen ja pojan perheen asioihin puuttuminen. Heidän liittonsa ja lastenkasvatuksensa ei tarvitse sinun tunkeutumista heidän yksityisasioihinsa, olkoonpa miniä minkä näköinen, kokoinen tai oloinen tahansa! Hänellä on oikeus viettää aikaa vauvansa vieressä ja hoivata ja luoda suhde tähän pienokaiseensa ilman anopin hyökkäilyä vaatimaan töytyyttämään vauvaa paikasta toiseen! Miniä ei tule sen vauvan kanssa sun luo vierailulle vielä aikoihin, turha vaatia! Hae vaan kiltisti ne tarpeelliset sapuskat heille ja auta, KUN pyytävät, muuten pysy omissa ympyröissäsi!
Vierailija kirjoitti:
Luin eka sivun tästä ketjusta. Olen itsekin anoppi, mutta ei tulis mieleenkään alkaa HAUKKUA miniääni tai muutenkaan luoda huonoja välejä. Päinvastoin: toivon kykeneväni luomaan mahdollisimman hyvät välit lasteni KOKO perheisiin, että heillä on apu tarvitessaan meistä isovanhemmista, jos vain jotenkin voimme auttaa.
On hirveää, jos miniän synnytyksen jälkeiseen masennukseen vaikuttaa vielä anoppi, joka ei suostu katkaisemaan napanuoraa poikaansa, vaan miettii jopa pojalleen avioeroa!!! Järkyttävää! Siis kauhuskenaario miniän kannalta!!! Sanon suoraan: häpeä, jos osaat! Lopeta se miniän arvostelu ja ylimielinen suhtautuminen ja pojan perheen asioihin puuttuminen. Heidän liittonsa ja lastenkasvatuksensa ei tarvitse sinun tunkeutumista heidän yksityisasioihinsa, olkoonpa miniä minkä näköinen, kokoinen tai oloinen tahansa! Hänellä on oikeus viettää aikaa vauvansa vieressä ja hoivata ja luoda suhde tähän pienokaiseensa ilman anopin hyökkäilyä vaatimaan töytyyttämään vauvaa paikasta toiseen! Miniä ei tule sen vauvan kanssa sun luo vierailulle vielä aikoihin, turha vaatia! Hae vaan kiltisti ne tarpeelliset sapuskat heille ja auta, KUN pyytävät, muuten pysy omissa ympyröissäsi!
Kirjoituksesi vilisee asiattomia ylilyöntejä.
-Olen täysin lojaali ja en ole kommentoinut miniän tilaa hänelle enkä myöskään pojalleni.
-En ole "vaatinut" miniää luokseni vieralulle. Olen toki ehdottanut asiaa.
-En katso, että olen jokin ruuanhakuautomaatti ja toimin vastedeskin vain palvelijana. Tämä on poikkeustilanne ja tähän mennessä olen todella tehnyt, mitä pyydetään. Työt alkavat ensi viikolla ja aikani on tietysti silloin paljon rajatumpi. Lomani oma-alotteisesti ajoitin tähän vauvan syntymäajankohtaan. Ihan nappiin ei mennyt, koska vauva syntyi viikon ennen laskettua aikaa.
Nykyisillä nuorilla naisilla on toisinaan äitiys hukassa. Olen itse sivusta seurannut kaveriani, joka vauvan saatuaan määritti omat rajansa niin, että hoitaa sitä vain päivisin virka-aikaan. Yöt siellä valvoo joko työn ohella lapsen isä tai äidin vanhemmat. Isän vanhemmilla ei ole asiaa paikalle. Voisin kuvitella, että kuvio on parisuhteen kannalta haasteellinen.
Ei kyllä yhtään vaikuta välittämiseltä! Ei kuukauden ikäinen välitä yhtään maailmanmenosta. Sinä et taida kestää että poikasi ja hänen lapsensa välittävät nyt kumpikin enemmän ihmisestä joka ei ole sinä. Sinä et kuulu joukkoon, sinä ja sinun mielipiteesi ovat yhdentekeviä!